Zwemles:zoon al 2 jaar bezig en ineens bang

11-01-2018 11:38 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mijn zoon is inmiddels 7,5 jaar oud en is bijna 2 jaar geleden begonnen met zwemles eerst bij een kleine zwemschool die nog ouderwets alles met de hand noteert in een schriftje daar schoot het voor geen meter op en 1.5 jaar later was ik het zat
Hij had nog bandjes en kurkjes om en nog niet volledig watervrij
En daar waren we ook onderhand bijna 800 euro armer met maar half uur zwemmen per week
Wel moet worden vermeld dat zoonlief meermaals buisjes heeft gekregen zodat hij ook weleens paar weken niet heeft kunnen zwemmen maar goed uiteindelijk overgestapt naar andere zwemschool waar je leert zwemmen met zwempak dat is dus vest en broekje ze werken daar met gekleurde bandjes 1 tot 10 bij 8 heb je je A 9 B en 10 C nu ging hij als n speer van 1 naar 5 en nu komt het hij moest 3 weken terug oefenen in het diepe wedstrijdbad en sinds vorige week is hij dus ontzettend bang en gisteren was het een uur lang huilen huilen erg naar nu oefenen we steeds daar op zondagmorgen
Ik weet echt niet waar die angst vandaan komt hij is verder supergoed heeft alle zwemslagen goed onder de knie
Iemand soortgelijke ervaring? Of tips?
Tijdelijk stoppen is geen optie voor ons aangezien hij in juli al 8 jaar wordt
Alle reacties Link kopieren
Haal
Hem
Van
Zwemles
Af
.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Hij is bijna 8. Daar valt wel mee te praten denk ik? Wat geeft hij als reden voor zijn plotselinge angst?
Alle reacties Link kopieren
Dus na 2 jaar zwemles mag hij nog maar net in het diepe? Welke reden geven ze daar bij de zwemschool voor?
Bij dochter was het ook een langdurig verhaal door slechte grove motoriek, beetje angsthaas en onzeker. Hoe hard het ook klinkt, bij mijn dochter helpt langdurig troosten niet! Daarmee bevestig ik bij haar alleen dat het het heul eng is. Even begrip tonen en dan hup door, want je kan het best.

Bij haar zijn we op een gegeven moment wel een half jaartje gestopt, maar toen had ze nog schoolzwemmen om het te onderhouden en minder bang te worden.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Pas op de plaats maken. Voor nu even niet meer naar het diepe.

Voor veel kinderen is 'het diepe' een enorme psychologische horde.
Zwemmen jullie bij het oefenen ook in het diepe? Hier heeft dochter easyswim gedaan en dat is alleen maar in het diepe. Erg prettig, want dan zijn ze niet bang voor dieper water. Waarom is hem even van zwemles afhalen geen optie? Ik lees alleen maar leeftijd, maar waarom is dat erg? Ik zou hem denk ik ook even wat rust geven. Tot na de zomervakantie bijvoorbeeld en vooral veel met hem gaan zwemmen. En dan niet hameren op het zwemmen zelf, maar gewoon leuk recreatief zwemmen. En dan zou ik na de zomer weer verder kijken.

Wat zegt zijn zwemleraar/juf hier zelf over trouwens? Hier is dochter ook angstig geweest voor 1 onderdeel en daar ben ik zelf mee gaan oefenen. Daar was tijdens de les namelijk geen tijd voor, 1 op 1 oefenen. Ik heb het dus stap voor stap aangepakt en heel langzaam steeds een stukje verder gegaan tot ze het kon. Kost wat tijd en moeite, maar het was wel fijn voor dochter.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen idee waar de angst opeens vandaan komt?

Doe eens gek en vraag gewoon aan je zoon he zoon waar ben je zo bang voor?
Alle reacties Link kopieren
Hij zegt gewoon ik vind het gewoon diep
Vorige zwemschool had alleen maar een diep bad dus hij zou dat allang gewend moeten zijn
En hier in het kleinere bad stap 1 tot 5 is eerst ondiep later dieper waar hij ook al niet kon staan
Zwemjuf denkt echt kwestie van doorzetten
Hoop dat ze gelijk heeft
Dus bij de oude zwemschool was er maar 1 bad dat is diep dus dat zou hij gewend moeten zijn
Als je daar toe bent aan afzwemmen moet je naar de zwemschool waar we nu op zitten
Oefenen blijven we zeker
En dank voor de reacties!
Neefje vond de zwemschool vreselijk vanwege de mensen die er les gaven. Mijn broer heeft hem toen van die school afgehaald en het een poosje laten rusten. Daarna een andere zwemschool geprobeerd en nu gaat hij met plezier.
Ik snap er niks van. Als je bij die eerste zwemschool toe bent aan afzwemmen, moet je naar de zwemschool waar je nu zit? Dus je kan bij die ene zwemschool niet afzwemmen?
Als de juf denkt dat het gewoon doorzetten is, dan zou ik dat doen. Dochter hier heeft haar A al en dat ging zonder veel problemen en was bij B telkens huilerig. Ze wilde niet, vind het niet leuk enz. Wij zetten wel gewoon door, want eenmaal in het water ging het prima. Maar ik hou wel goed in de gaten dat het haar niet echt tegen gaat staan, want dat moeten we niet hebben. Het moet toch wel leuk blijven. En dat is nu dus met het easyswim. Ik heb hier ook speciaal voor gekozen, omdat het een meer spelenderwijs leren is. Niet alleen maar baantjes en zwemslagen, maar schatten opduiken ipv door een gat, drijfhout ipv zwemplankjes, octopus op de bodem voor het duiken, wakken in het ijs met pinguins enz. Het spreekt haar veel meer aan dan saai banen zwemmen. Nu ze doorheeft dat het dus wel leuk is om voor haar B te gaan, heeft ze er ook echt wel plezier in. Dus misschien is deze methode gewoon niet zo geschikt voor hem?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-01-2018 11:44
Haal
Hem
Van
Zwemles
Af
.

Waarom?

Het kind is bijna 8, hij moet toch leren zwemmen?


Ik zou in overleg met de zwemleraar gaan, zij hebben hier vast ervaring mee.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Klopt van de oude zwemschool afzwemmen kon daar niet
Daar leggen kinderen het eindtraject af bij deze zwemschool
En spelenderwijs doen ze hier wel vooral bij stap 1 tot 4 daarna is het meer gericht op de juiste technieken leren maar dat kan hij dus allemaal al prima in het diepe doen ze wel buiten de regulieren zwembaantjes oefenen door het gat en op de mat
Hij heeft nu nog bandje 5 bij 6 ga je zoiezo niet meer terug in het kleinere bad en die stap heb je voltooid als je volledig kunt zwemmen zonder drijfmiddelen bij 7 oefen je dus voor A
Hij is er dus nog niet
Als hij zn angst kan overwinnen dan heeft hij die zo te pakken maar ja zet die knop maar eens om he?
Stoppen doen we idd zeker niet meer
Alle reacties Link kopieren
vandale schreef:
11-01-2018 13:43
Waarom?

Het kind is bijna 8, hij moet toch leren zwemmen?


Ik zou in overleg met de zwemleraar gaan, zij hebben hier vast ervaring mee.
Ik ben forumbreed berucht om mijn anti-zwemdiploma-mening. Dus die moest ik even weer komen verkondigen.
Kind heeft al 2 jaar zwemles, die kan heus al aardig wat hoor. Dat zwemdiploma vind ik in dat geval nogal overrated.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Waarom kan je kind als het buisjes krijgt wekenlang niet zwemmen? Werp jij zelf allerlei barrières op waardoor dat zwemmen een enorm ding wordt?
Solomio schreef:
11-01-2018 14:52
Ik ben forumbreed berucht om mijn anti-zwemdiploma-mening. Dus die moest ik even weer komen verkondigen.
Kind heeft al 2 jaar zwemles, die kan heus al aardig wat hoor. Dat zwemdiploma vind ik in dat geval nogal overrated.
:proud:
Eze schreef:
11-01-2018 14:56
Waarom kan je kind als het buisjes krijgt wekenlang niet zwemmen? Werp jij zelf allerlei barrières op waardoor dat zwemmen een enorm ding wordt?
Dat mag niet van de dokter.
Na het plaatsen van buisjes mag je 2 weken niet zwemmen. Krijgt het kind een loopoor na het plaatsen van buisjes van is het 2 weken niet zwemmen vanaf dat de oren weer droog zijn/de medicatie gestopt is.
Met pech sluiten de datum van de OK en de dag waarop er zwemles is dusdanig dat je 3-4 weken uit mag zwemmen na een OK + loopoor.
Alle reacties Link kopieren
Hexx schreef:
11-01-2018 15:05
Dat mag niet van de dokter.
Na het plaatsen van buisjes mag je 2 weken niet zwemmen. Krijgt het kind een loopoor na het plaatsen van buisjes van is het 2 weken niet zwemmen vanaf dat de oren weer droog zijn/de medicatie gestopt is.
Met pech sluiten de datum van de OK en de dag waarop er zwemles is dusdanig dat je 3-4 weken uit mag zwemmen na een OK + loopoor.
Heule voorzichtige dokter dan. Bij mijn kinderen was het 1 week na plaatsing, en zes dagen was ook wel ok. En een loopoor was ook geen punt.
molletjedude schreef:
11-01-2018 13:14
Hij zegt gewoon ik vind het gewoon diep
Vorige zwemschool had alleen maar een diep bad dus hij zou dat allang gewend moeten zijn
En hier in het kleinere bad stap 1 tot 5 is eerst ondiep later dieper waar hij ook al niet kon staan
Zwemjuf denkt echt kwestie van doorzetten
Hoop dat ze gelijk heeft
Dus bij de oude zwemschool was er maar 1 bad dat is diep dus dat zou hij gewend moeten zijn
Als je daar toe bent aan afzwemmen moet je naar de zwemschool waar we nu op zitten
Oefenen blijven we zeker
En dank voor de reacties!

Zoals ik schreef: zo'n duidelijke stap (naar het diepe of door het gat) is voor sommige kinderen een hele horde.
Wat hij volgens jou en de zwemjuf/meester zou 'moeten' doet er eigenlijk niet toe, De praktijk is dat hij nu bang is.

Ik zou inderdaad zeker niet stoppen dan kan beginnen weer een ding worden. Langzaam aan, dan breekt het lijntje niet.
Eze schreef:
11-01-2018 15:12
Heule voorzichtige dokter dan. Bij mijn kinderen was het 1 week na plaatsing, en zes dagen was ook wel ok. En een loopoor was ook geen punt.
Kan zijn.
In mijn ziekenhuis is wat is beschreef het beleid, en daar houden wij ons aan.
TO blijkbaar ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog van vroeger dat ik had gezien dat in het diepe dat doek waar je onderdoor moest zwemmen lag. Dat was mijn grootste angst. Ik deed er alles aan om niet door te hoeven e toen het eenmaal zover was iedre week buikpijn. Was echt vanaf dinsdag al bezig dat ik vrijdag weer moest zwemmen. Mijn ouders hebben me erafgrhaald en ik bleek best aardig te kunnen zwemmen en dook binnen notime op vakantie m'n vaders auto sleutels van de bodem met plezier! Nu in de 30 en mis mb zwemdiploma niet hoor
molletjedude schreef:
11-01-2018 14:36
Klopt van de oude zwemschool afzwemmen kon daar niet
Daar leggen kinderen het eindtraject af bij deze zwemschool
En spelenderwijs doen ze hier wel vooral bij stap 1 tot 4 daarna is het meer gericht op de juiste technieken leren maar dat kan hij dus allemaal al prima in het diepe doen ze wel buiten de regulieren zwembaantjes oefenen door het gat en op de mat
Hij heeft nu nog bandje 5 bij 6 ga je zoiezo niet meer terug in het kleinere bad en die stap heb je voltooid als je volledig kunt zwemmen zonder drijfmiddelen bij 7 oefen je dus voor A
Hij is er dus nog niet
Als hij zn angst kan overwinnen dan heeft hij die zo te pakken maar ja zet die knop maar eens om he?
Stoppen doen we idd zeker niet meer
die angst overwin je door veel te oefenen zelf en weer even bij het begin te beginnen. Dus vanaf het ondiepe steeds dieper gaan en stapje voor stapje. En neem daar de tijd voor.
Hier was het gat een probleem. Zowel de diepte als de afstand. Dus wij zijn gaan oefenen met een gat helemaal tot bovenaan opgerold en heel dichtbij. Toen steeds een halve slag afgerold en weer opnieuw oefenen. Eenmaal op de juiste diepte zijn we begonnen met steeds iets verder weg. Dat heeft een aantal weken elke zaterdag oefenen gekost. En uiteraard daarna nog wel vrij zwemmen, niet 2 uur lang alleen maar oefenen. Ook hebben we duikringen gekocht om het duiken te oefenen en haar de diepte te laten halen en te oefenen met langer onder water blijven. Maar goed, ik zou zoiets gaan doen met hem dan. Echt specifiek oefenen op wat hij eng vind.
En hier is dus de hele methode gericht op meer spelenderwijs oefenen. Dochter moest alleen de laatste 3 lessen voor het afzwemmen echt baantjes gaan doen en dat vond ze totaal niet leuk. Wat ze nu voor B doet, die easyswim methode dus, vind ze veel leuker. En ik snap het wel, want het ziet er ook echt veel leuker uit en uiteindelijk leren ze hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Ben je eigenlijk zelf aanwezig bij die lessen?? In ons zwembad kon je vanaf een soort tribune zien wat er gebeurde. En dat was maar goed ook, want de hele groep begon te sputteren. Bleek dat de broer van de zwemjuf heel erg ziek was en onbewust reageerde ze dat toch een beetje op de kinderen af, waarvan het merendeel toen zes jaar oud was.

Na een goed gesprek met de juf ging het een stuk beter. Het duurde ook wel wat langer, maar hey, zwemmen valt voor mij onder sport en het moet wel leuk blijven. Ja, het kost een hoop geld, maar sporten hoort (vind ik dan) toch een beetje bij de opvoeding en of ze nou zwemles heeft of turnt, danst of voetbalt, hoofdzaak is toch plezier hebben.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik was zelf (30 jaar geleden) ook vrij oud tegen de tijd dat ik serieus zwemles kreeg (oa door buisjes en dergelijke). Hetzelfde als jouw zoon: ik vloog door de klasjes heen, totdat ik een keer mocht proefzwemmen pin het diepe van de juf. Ging ook hartstikke goed, tot ik om de een of andere onverklaarbare reden halverwege het rondje ineens bedacht 'go, zou je hier ook kunnen staan?', natuurlijk bijna verzoop en op wilskracht het rondje afmaakte.

Daarna hysterisch als ik in het diepe moest. De juf trok speciaal voor mij haar badpak aan tijdens lessen om me te begeleiden, er was geen land met mij te bezeilen.

Mijn moeder heeft toen twee dingen gedaan. Ze heeft een betrouwbaar meisje van een jaar of 16 gevonden en haar een zwembadabonnement gegeven onder de voorwaarde dat ze 1 tot 2 keer in de week met mij ging zwemmen (mijn moeder had nog twee jongere kinderen en mijn vader werkte in het buitenland). Daarnaast visualiseerde mijn moeder met mij een taart aan de overkant van het diepe. De eerste keer dat ik het diepe helmemaal over zou zwemmen, mocht ik trakteren.

Tegenwoordig ben ik dol op zwemmen en doe ik ook aan reddend zwemmen en dergelijke ;-)

Misschien heb je hier wat aan als tips.
Solomio schreef:
11-01-2018 14:52
Ik ben forumbreed berucht om mijn anti-zwemdiploma-mening. Dus die moest ik even weer komen verkondigen.
Kind heeft al 2 jaar zwemles, die kan heus al aardig wat hoor. Dat zwemdiploma vind ik in dat geval nogal overrated.
Helemaal eens, maar dan andersom. Mijn zesjarige heeft inmiddels twee diploma's, maar toen we laatst in het gemeentelijk zwemdiepe een paar baantjes zwommen, kwam een badmeester mij vragen of mijn zoon wel een diploma had..... O.o

Zolang je echt nog bang voor het diepe bent, vind ik zwemles niet echt overbodige luxe. Of een andere manier (zoals ik hiervoor beschreef die mijn moeder bij mij heeft toegepast) om in ieder geval vaak te gaan zwemmen en dingen te gaan oefenen.
Solomio schreef:
11-01-2018 14:52
Ik ben forumbreed berucht om mijn anti-zwemdiploma-mening. Dus die moest ik even weer komen verkondigen.
Kind heeft al 2 jaar zwemles, die kan heus al aardig wat hoor. Dat zwemdiploma vind ik in dat geval nogal overrated.
Als hij al aardig wat kon, mocht hij wel afzwemmen lijkt me.
En zelfs dan nog, als ik zie hoe dochter hier zwemt met haar A-diploma is dat echt nog niet voldoende om zich goed te kunnen redden in het water. Zwemmen is vooral uithoudingsvermogen hebben en zwemslagen onder de knie hebben. En dat komt als ze ouder worden en door te oefenen. Maar goed, ik vind in een land als Nederland met zoveel water overal een diploma of iig goede zwemles krijgen erg belangrijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven