Een citroenvaas, kom je met me mee denken?

29-05-2020 18:14 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Dit topic staat onder klussen maar ik bedoel eigenlijk ‘knutselen’.

Ik zag laatst een hele mooie vaas staan met citroenen in een winkel.
Maar toen ik het prijskaartje zag schrok ik me wild (ik weet niet meer precies, maar wel sowieso 100-200 euro)
Foto: https://pin.it/1KSHRfG

Nu had ik het wilde idee om zelf zo’n vaas te maken.
Hebben jullie misschien tips?
Ik dacht eerst een stenen vaas te regelen, de citroenen te maken van klei en alle citroenen te plakken op de vaas.
Dan geel spuiten en lak.

Ik heb enkele vragen:
- eerst de vaas spuiten, dan plakken? Of eerst plakken en dan alles spuiten/verven?
- wat voor lijm kan ik het beste gebruiken?
- wat voor klei kan ik het beste gebruiken? (Ook met oog op hoe veel het kost)
- is dit überhaupt wel zo makkelijk als het lijkt? 🙈

Ik hoop op jullie reacties!!!
Leuk idee, ik hou wel van dat soort dingen.
Als de vaas 100 euro is, denk ik dat het niet veel zal schelen met het kopen van klei en verf.

Als ie 200 euro is, dan wel natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Als je hem voor lange tijd neer wil zetten, zou ik de echte supermooie kopen. Is ie voor eventjes, zou ik plastic citroenen op een pot plakken en dan alles geel spuiten.
Alle reacties Link kopieren
De vaas is van Des Pots. Ik zou hem kopen. Zag dat plastic citroenen ook tussen de 2,50 en 3,00 kosten. Dan heb je met alle kosten misschien een net-niet-vaas van 100 euro terwijl je voor 150 een mooie hebt.

Als de vaas nog te koop is hoor, die zat in 2018 in de collectie.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem kopen, hij kost 175
48 cm hoog, dat is best een forse vaas.

https://link.marktplaats.nl/m1557345211

https://link.marktplaats.nl/m1557161052
tickel wijzigde dit bericht op 29-05-2020 18:42
12.99% gewijzigd
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Georgia19zoveel schreef:
29-05-2020 18:26
Leuk idee, ik hou wel van dat soort dingen.
Als de vaas 100 euro is, denk ik dat het niet veel zal schelen met het kopen van klei en verf.

Als ie 200 euro is, dan wel natuurlijk.

Ik kwam 'm tegen voor 179,95. Weer leverbaar in augustus:

https://www.floribundus.nl/a-59904614/h ... escription

Ik zou niet zelf gaan knutselen, dat wordt nooit zo mooi en kost je wrs nog veel aan materiaal ook.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
29-05-2020 18:35
De vaas is van Des Pots. Ik zou hem kopen. Zag dat plastic citroenen ook tussen de 2,50 en 3,00 kosten. Dan heb je met alle kosten misschien een net-niet-vaas van 100 euro terwijl je voor 150 een mooie hebt.

Als de vaas nog te koop is hoor, die zat in 2018 in de collectie.
Ik heb net ook even gekeken op Ali express. Daar zijn nep citroenen niet zo mega duur.
Kost alsnog wel wat, maar ik denk uiteindelijk toch minder dan de echte vaas. Ik vond net een advertentie, 6 stuks voor ca 4 euro.
Maar er zijn meerdere advertenties. Misschien zelfs goedkoper.
Kokosnootaap schreef:
29-05-2020 18:40
Ik heb net ook even gekeken op Ali express. Daar zijn nep citroenen niet zo mega duur.
Kost alsnog wel wat, maar ik denk uiteindelijk toch minder dan de echte vaas. Ik vond net een advertentie, 6 stuks voor ca 4 euro.
Maar er zijn meerdere advertenties. Misschien zelfs goedkoper.


Voor die prijs zou ik het gewoon proberen.
Stel je hebt 40 stuks nodig, kost het je zo'n 28 euro. Een oude vaas heb je zo gekocht voor 1 euro bij de kringloop.

Als het dan tegenvalt en je vindt de vaas 175 euro waard, kun je het alsnog doen.
Alle reacties Link kopieren
Kokosnootaap schreef:
29-05-2020 18:40
Ik heb net ook even gekeken op Ali express. Daar zijn nep citroenen niet zo mega duur.
Kost alsnog wel wat, maar ik denk uiteindelijk toch minder dan de echte vaas. Ik vond net een advertentie, 6 stuks voor ca 4 euro.
Maar er zijn meerdere advertenties. Misschien zelfs goedkoper.
Ik heb eens plastic kerstversiering gekocht bij Ali. Die kwamen allemaal plat binnen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Georgia19zoveel schreef:
29-05-2020 18:44
Voor die prijs zou ik het gewoon proberen.
Stel je hebt 40 stuks nodig, kost het je zo'n 28 euro. Een oude vaas heb je zo gekocht voor 1 euro bij de kringloop.

Als het dan tegenvalt en je vindt de vaas 175 euro waard, kun je het alsnog doen.
Zo dacht ik ook!
Ik ga eens flink zoeken op Ali express..
Alle reacties Link kopieren
Ik tel, even snel, 44 citroenen op de foto, in het zicht. Dat is alleen de voorkant.

Afbeelding
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
29-05-2020 18:46
Ik heb eens plastic kerstversiering gekocht bij Ali. Die kwamen allemaal plat binnen.
Dat is wel heel ernstig 🙈
Tot nu toe heb ik dat soort dingen gelukkig nog niet mee gemaakt.
Ik kijk vaak wel naar recensies van andere mensen die het ook hebben gekocht. Vaak kun je dan ook wel zien hoe het word verstuurd en aangekomen is.
Alle reacties Link kopieren
Het is het soort van vaas die, als hij mij cadeau gegeven zou worden, per ongeluk kapot zou vallen.
Alle reacties Link kopieren
Kokosnootaap schreef:
29-05-2020 18:48
Dat is wel heel ernstig 🙈
Tot nu toe heb ik dat soort dingen gelukkig nog niet mee gemaakt.
Ik kijk vaak wel naar recensies van andere mensen die het ook hebben gekocht. Vaak kun je dan ook wel zien hoe het word verstuurd en aangekomen is.
Wat je ook kunt doen is 2 cilindervazen kopen in maten die in elkaar passen. Tussen de 2 vaaswanden kun je dat schijfjes nep citroen doen. Of knikkers, vrolijk gekleurd inpakfolie, noem maar op, wat er ook tussen past.

Afbeelding
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
29-05-2020 19:25
Het is het soort van vaas die, als hij mij cadeau gegeven zou worden, per ongeluk kapot zou vallen.
Ja en? Wat heeft TO aan die wetenschap?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Van een echte citroen een mal maken, en dan met gips afgietsels maken?
Kun je die plastic cittroenen niet door midden snijden? Dan heb je maar de helft nodig ;) En dan op een keramiek/stenen vaas plakken (Of eerst de vaas in cement dopen, half laten drogen en de citroenen erin drukken en laten drogen) en dan keer onderdompelen in cement/specie zodat er over alles een laagje zit, dat laten drogen en dan verven/spuiten?

Vaas van de kringloop
plastic citroenen
zakje cement
spuitbus/blik verf (goedkoop bij de action)

Zo duur hoeft het niet te zijn toch?

10 nepcitroenen voor 4,11. (van foam nog makkelijk lijmen ook ;) )
https://nl.aliexpress.com/item/33013862 ... lsrc=aw.ds
anoniem_63cc40bea39de wijzigde dit bericht op 29-05-2020 19:36
61.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een hele leuke vaas.

Voor 175,- zou ik ‘m kopen. Juist omdat ik de geglazuurde afwerking mooi vind, de uitstraling van keramiek en het reliëf. Het enige wat ik zou kunnen namaken is het idee en reliëf, om geglazuurd keramiek na te bootsten ben ik meer kwijt aan materiaal met een onzeker resultaat.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Of je doet een oproep op marktplaats met artikel gezocht En dan deze vaas.
Misschien is er iemand die er vananaf wil voor een geschikte prijs.
Zo ben ik een keer aan iets gekomen waar ik naar op zoek was.
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
29-05-2020 19:25
Het is het soort van vaas die, als hij mij cadeau gegeven zou worden, per ongeluk kapot zou vallen.
Idem dito hier. Ik dacht nog even aan de mooie majolica potten met daarop een in reliëf aangebrachte decoratie van citrusvruchten, waarin in Zuideuropese landen vroeger vruchten ingemaakt werden, maar het ding dat ik op de foto zag... neuh, dat gleed echt uit mijn handen, waarna ik de scherven met het grootste genoegen in de kliko zou gooien.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
29-05-2020 19:36
Idem dito hier. Ik dacht nog even aan de mooie majolica potten met daarop een in reliëf aangebrachte decoratie van citrusvruchten, waarin in Zuideuropese landen vroeger vruchten ingemaakt werden, maar het ding dat ik op de foto zag... neuh, dat gleed echt uit mijn handen, waarna ik de scherven met het grootste genoegen in de kliko zou gooien.
Gelukkig heeft niet iedereen de zelfde smaak, zou ook erg saai zijn toch?
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
29-05-2020 19:37
Gelukkig heeft niet iedereen de zelfde smaak, zou ook erg saai zijn toch?
Klopt. Dus als mensen dat ding zien als ultiem pronkstuk op het dressoir, niks mis mee en ik wens hen er veel plezier mee.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Die vaas kan je het beste maken van lamineerhars (gietepoxy) en echte citroenen. Gi

Je kwast eerst die citroenen helemaal in met lamineerhars, leg ze te drogen op een van te voren geprepareerd vlak. Bv, een stuk hout beplakt met verpakkingstape. Aan verpakkingstape plakt gietepoxy niet vast, waardoor je ze als ze droog zijn na 24 tot 48 uur zo kunt oppakken. Door die lamineerhars, sluit je die citroenen helemaal af van zuurstof waardoor het rottingsproces ook stopt. En dan zou ik ze met een lijmpistool bv plakken tegen een bestaande vaas van een paar euro van de kringloop.

Totale kosten, ik vermoed tussen de 40 en 50 euro. 15 euro aan citroenen, 5 euro voor een vaas, en 25 - 30 euro aan gietepoxy
Ik vind hem echt heel leuk. Ik zou persoonlijk geen plastic doen, dan wordt het weer zo net niet vaas.
Alle reacties Link kopieren
Koop een vaas bij een kringloopwinkel en klei in een hobbywinkel. Verf is ook niet zo duur.
Eerst de vaas schilderen in de kleur die je wil, daarna de citroenen kleien. Als je ze hol maakt heb je maar weinig klei nodig. Dan de citroenen schilderen. Gebruik een goede glaslijm en lak alles af met botenlak. Deze lak verstevigd en werkt mooi af. Ook als je een simpele verf gebruikt.

Ik denk dat je voor 30 - 50 euro klaar bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven