Gevel laten maken, anders een dwangsom

25-01-2020 10:57 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
M'n ex man en ik zitten zwaar in de problemen ivm onze koopwoning die nog verkocht moet worden. In januari 2017 zijn we gaan scheiden. We hebben samen twee zoons. Ik ben naar een huurwoning gegaan. M'n ex man bleef in de koopwoning wonen. We hebben co ouderschap.

Hij kreeg een vriendin en ging bij haar intrekken. Nu hebben ze dubbele woonlasten. Maar de koopwoning is onverkoopbaar door achterstallig onderhoud.

Door meerdere stormen zijn er gevelplaten afgewaaid. Alleen de eerste keer werd vergoed door de verzekeraar. Alleen het deel wat afgewaaid was. Eigenlijk moesten al die andere platen ook vervangen worden, maar daar hadden we beiden geen geld voor. Toen kwam er nog een storm. Weer platen eraf.

Vandaag kregen we een brief van de gemeente. We moeten binnen 8 weken de gevelplaten plaatsen en de andere platen vervangen. Anders moeten we een dwangsom betalen van €5000. De gevel laten doen kost ongeveer €7000. Dat geld hebben wij niet. En we zitten met onze handen in het haar.

M'n ex man heeft een laag inkomen. En ik zit door ziekte (psychoses) in de bijstand. Ik had voorheen m'n eigen bedrijf. Websites bouwen, webhosting en logo's ontwerpen. Door de brief van de gemeente ben ik behoorlijk in paniek. We kunnen niet bij de bank lenen ivm gezamenlijk doorlopend krediet. Ik hoop dat jullie adviezen voor ons hebben.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt een dwangsom vanwege de gevaarlijke situatie. Dat kan je zelf oplossen door die platen eraf te halen. Steigertje is o gehuurd. En het moet er af te halen zijn als het al weg waait.
Overleg met de gemeente of je er tijdelijke goedkope bekleding op mag zetten zodat het huis niet verder achteruit gaat en doe dat zelf of met een handige kennis waarbij jullie mee tillen. Vertel toekomstige kopers dat het tijdelijk is en dat ze er zelf nog mee bezig moeten. Ziet het er op het oog leuker uit en heb je voor weinig het probleem opgelost yot je het kan verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je met de eerdere brieven van de gemeente gedaan? Genegeerd? Dit kan echt niet de eerste brief van de gemeente zijn. Je zegt dat je bijstand ontvangt van de gemeente (ik neem aan dat dit dezelfde gemeente is). Bel jouw bijstandsconsulent, leg de situatie uit en vraag om een afspraak met jouw bijstandsconsulent plus handhaving om tot een oplossing komen. Het lijkt mij handig als je ex ook bij dit gesprek is. Het is tenslotte een probleem van jullie beiden. Wellicht kun je een lening krijgen via de bijzondere bijstand. Van handhaving is de eerste prioriteit een veilige situatie (losse gevelplaten zijn gevaarlijk en potentieel dodelijk als iemand die tegen zich aan krijgt bij een storm). Jouw bijstandsconsulent zal echt niet willen dat je hierdoor nog meer schulden krijgt en de schuldhulpverlening in zou moeten. Ik denk dat ze echt wel mee willen kijken naar een oplossing maar dan moet je wel zelf initiatief nemen.
Alle reacties Link kopieren
En ga met een makelaar praten over de verkoop van jullie huis. Daar moeten jullie zsm vanaf. In deze markt is het bijna onmogelijk dat je je huis niet verkocht krijgt (misschien in Groningen in het aardbevingsgebied maar daarbuiten niet). Ook met achterstallig onderhoud. Dan is jullie verkoopprijs te hoog (waarschijnlijk omdat jullie geen restschuld willen).
To, kom je nog meepraten?
Wel goed dat het in Nederland in de gaten wordt gehouden of koopwoningen in slechte staat zijn anders krijg je net als in Engeland of de US van die vervallen spookwoningen die de boel verpesten.

Zou denken dat de woning verhuren ook kan hè, er is woningnood. En waarom gaat ex bij zijn vriendin intrekken om zo dubbele lasten te hebben? Zij bij hem intrekken zou praktischer zijn geweest en zou dus wat extra geld hebben gegenereerd voor onderhoud.
Xaviera1234567890 schreef:
25-01-2020 13:24
Wel goed dat het in Nederland in de gaten wordt gehouden of koopwoningen in slechte staat zijn anders krijg je net als in Engeland of de US van die vervallen spookwoningen die de boel verpesten.

Zou denken dat de woning verhuren ook kan hè, er is woningnood. En waarom gaat ex bij zijn vriendin intrekken om zo dubbele lasten te hebben? Zij bij hem intrekken zou praktischer zijn geweest en zou dus wat extra geld hebben gegenereerd voor onderhoud.
Ik persoonlijk zou toch niet graag willen blijven wonen in het huis van mij en m'n ex. Kwestie van een nieuwe start te willen maken.
niloe schreef:
25-01-2020 13:31
Ik persoonlijk zou toch niet graag willen blijven wonen in het huis van mij en m'n ex. Kwestie van een nieuwe start te willen maken.
Die maak je pas als alles is afgehandeld, tot die tijd moet je het of slikken of niet samenwonen. Nu zijn er 3 huizen en geen geld.
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn gaan scheiden maar het huis is nog van jullie beiden?
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Ik heb eens geloept. Dat is dan snel gegaan met die verliefdheid van je. Nog geen 2 jaar geleden wilde je nog helemaal voor je man gaan, echte liefde enz enz. En nu ineens zijn jullie alletwee de woning uit en is er geld nodig. Is er achterstallig onderhoud wat echt niet van 2 jaar is en is er geld nodig. En ben je psychisch niet in orde en er is geld nodig.
Hoezo ben je in januari gescheiden? Het ging zo goed, complimenten van je omgeving, jullie gingen er voor (ook allemaal in 2017 trouwens)

[...]




Of, gaat het soms om eh geld?[/url]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-01-2020 09:35
Reden: quoten uit een ander topic
1.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe wil je dat we je helpen als je niet eerlijk bent! In nov. 2017 ben je al 18 jaar samen met je man. En nu zeg je dat je in Jan al gescheiden bent? Wat is er waar van de rest en wat niet?
Waar zijn je kinderen gebleven?

Zeg je huurhuis op en ga in dat huis wonen. Scheelt flink in de kosten en een bewoond huis raakt minder in verval dan een leegstaand!
Of knal de vraagprijs omlaag en zorg dat je er zo snel mogelijk vanaf komt.
Een sociale huurwoning krijg je niet als je nog een huis hebt. Dat betekend vrije sector. Zeg de huur op en ga in het koophuis wonen. Vaste lasten zullen niet veel hoger zijn.
Ik krijg toch een gevoel van datwatjenietmagzeggenwantdanhebjeeenban.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
25-01-2020 12:04
Tsja, er zit maar één ding op!

Marrtijn Krabé natuurlijk!

De aanmeldingen staan open:

https://aanmelden.wisemonkeys.online/ui ... nexecutie/


Wat let je?
Hoi! Ik had me gisteren daarvoor al aangemeld. Grappig dat je hierover begint.
Alle reacties Link kopieren
zolena schreef:
25-01-2020 13:10
Je krijgt een dwangsom vanwege de gevaarlijke situatie. Dat kan je zelf oplossen door die platen eraf te halen. Steigertje is o gehuurd. En het moet er af te halen zijn als het al weg waait.
Overleg met de gemeente of je er tijdelijke goedkope bekleding op mag zetten zodat het huis niet verder achteruit gaat en doe dat zelf of met een handige kennis waarbij jullie mee tillen. Vertel toekomstige kopers dat het tijdelijk is en dat ze er zelf nog mee bezig moeten. Ziet het er op het oog leuker uit en heb je voor weinig het probleem opgelost yot je het kan verkopen.
Dat is een goed advies, want veel geld hebben we niet. Een tijdelijke oplossing. Dank je wel.
Alle reacties Link kopieren
anoniem767 schreef:
25-01-2020 20:27
Dat is een goed advies, want veel geld hebben we niet. Een tijdelijke oplossing. Dank je wel.
verkoop dat huis
Alle reacties Link kopieren
louti schreef:
25-01-2020 13:36
Jullie zijn gaan scheiden maar het huis is nog van jullie beiden?
De koopwoning staat op beide namen. M'n ex man zou daar blijven wonen met de jongens, maar heeft besloten om bij zijn vriendin te gaan wonen. Er staan nog wel veel spullen van hem in die woning. Hij betaalt de hypotheek, maar heeft 3 maanden achterstand. Ze komen nu ook bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Ga samen zsm naar de gemeente voordat dit nog verder oploopt. Waarom reageer je niet op de berichten dat die woning nu verkocht moet worden? Zak met die prijs.
anoniem767 schreef:
26-01-2020 12:15
De koopwoning staat op beide namen. M'n ex man zou daar blijven wonen met de jongens, maar heeft besloten om bij zijn vriendin te gaan wonen. Er staan nog wel veel spullen van hem in die woning. Hij betaalt de hypotheek, maar heeft 3 maanden achterstand. Ze komen nu ook bij mij.
zakken met die prijs en verkopen

en dop je eigen boontjes, om jezelf op te geven bij een tv programma waar de hele goegemeente kan zien hoe jullie de boel hebben laten verslonzen is echt niet goed voor jullie kinderen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-01-2020 12:46
zakken met die prijs en verkopen

en dop je eigen boontjes, om jezelf op te geven bij een tv programma waar de hele goegemeente kan zien hoe jullie de boel hebben laten verslonzen is echt niet goed voor jullie kinderen
Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Ondertussen moeten jullie toch al flink overwaarde op het huis hebben? Dan kun je toch zakken met de verkoopprijs? Ik vind 7.000 euro overigens geen wereldbedrag voor onderhoud aan een woning.

Als je toch nog mede-eigenaar van een woning bent, dan kun je toch geen bijstandsuitkering krijgen?
Fizz schreef:
26-01-2020 19:55
Ondertussen moeten jullie toch al flink overwaarde op het huis hebben? Dan kun je toch zakken met de verkoopprijs? Ik vind 7.000 euro overigens geen wereldbedrag voor onderhoud aan een woning.

Als je toch nog mede-eigenaar van een woning bent, dan kun je toch geen bijstandsuitkering krijgen?
Recht op bijstand: overwaarde huis lager dan € 52.500
Is de overwaarde van uw huis lager dan € 52.500? Dan heeft u recht op een algemene bijstandsuitkering als u voldoet aan 2 voorwaarden:

U woont (met uw gezin) zelf in de woning.
Van u kan niet worden verwacht dat u uw huis verkoopt of een (extra) hypotheek afsluit. Bijvoorbeeld omdat uw woonkosten ongeveer even hoog zijn als de huur van een voor u geschikte huurwoning.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-bijstand
Alle reacties Link kopieren
Oemayra schreef:
26-01-2020 23:01
Recht op bijstand: overwaarde huis lager dan € 52.500
Is de overwaarde van uw huis lager dan € 52.500? Dan heeft u recht op een algemene bijstandsuitkering als u voldoet aan 2 voorwaarden:

U woont (met uw gezin) zelf in de woning.
Van u kan niet worden verwacht dat u uw huis verkoopt of een (extra) hypotheek afsluit. Bijvoorbeeld omdat uw woonkosten ongeveer even hoog zijn als de huur van een voor u geschikte huurwoning.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-bijstand
TO woont niet met haar gezin in de woning, dus hoe zit dat dan?
Alle reacties Link kopieren
Oemayra schreef:
26-01-2020 23:01
Recht op bijstand: overwaarde huis lager dan € 52.500
Is de overwaarde van uw huis lager dan € 52.500? Dan heeft u recht op een algemene bijstandsuitkering als u voldoet aan 2 voorwaarden:

U woont (met uw gezin) zelf in de woning.
Van u kan niet worden verwacht dat u uw huis verkoopt of een (extra) hypotheek afsluit. Bijvoorbeeld omdat uw woonkosten ongeveer even hoog zijn als de huur van een voor u geschikte huurwoning.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-bijstand
ze wonen er niet
en er is geen reden waarom ze het niet zouden verkopen

deze vlieger gaat niet op
Alle reacties Link kopieren
Verkopen is in deze tijd toch geen probleem? Zelfs achterstalling onderhoud is voor kopers geen beletsel meer. In ieder geval eerst met de gemeente in gesprek gaan, maar dat hadden TO en haar ex natuurlijk al veel eerder moeten doen.
lilalinda en Fizz
Ik ben het met jullie eens hoor, liet alleen de regels vanuit de rijksoverheid zien en daar voldoen ze inderdaad niet aan.
Wat de reden is dat anoniem767, niet onmiddellijk met de bank en een hypotheekadviseur om de tafel gaat zitten is mij een raadsel :-?

Ga in gesprek, en laat je adviseren over een redelijke verkoopprijs, in deze tijd van woningnood vliegen de huizen de deur uit en niet alleen de gevelplaten... :biggrin:

Wachten betekent in dit geval meer schulden!
Vraag me overigens af, of de bank weet dat er niemand in de woning zit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven