Glad gestucte muren schilderen, eerst schuren?

23-03-2022 00:58 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

We hebben onze muren op zolder laten stucen. Nu willen we zelf de muren en het plafond gaan witten. Alles al in huis, voorstrijk, latex, kwasten en rollers. En toen las ik ergens op internet opeens dat ook glad gestucte muren nog moeten worden opgeschuurd. En toen vroeg ik me af, waaarom in hemelsnaam? Het is nu toch glad? Wat is jullie ervaring en advies. Wel of niet opschuren voor je begint met voorstrijken en verven?
Alle reacties Link kopieren
Als het glad gestuct is lijkt me dat niet nodig. Wij hebben dat iig niet gedaan en nergens last van gehad.

Wel de hele muur nagelopen: hier en daar zitten kloddertjes stuc die je er af moet halen.

En alles afgenomen met vochtige doek want er zit veel stof op.
Alle reacties Link kopieren
Nee, je hoeft het niet te schuren. Je ziet wel eens dat men bijvoorbeeld gipsplaten zet en dan alleen de naden afsmeert, en dan moet er wel eerst geschuurd worden. Maar als de hele wand gestuct is, dan is het vlak en is schuren niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Hier niet geschuurd. Wel de naden bij de buitenmuur laten insnijden en kitten. Dus in de hoek tussen 2 muren en langs het plafond. Dit om scheuren te voorkomen, want kit is flexibel en dan beweegt het mee.
Alle reacties Link kopieren
In mijn beleving niet nodig. Hier en daar zat wel een ''spikkeltje'' in het stucwerk, maar dat kan ook anders worden opgelost.

Wel alle randen van het stucwerk afgekit. Tip: mocht je dat zelf doen let er echt op dat je niet te veel kit gebruikt. Zo min mogelijk.

Twee keer met voorstrijk behandelen is overigens geen overbodige luxe.
Alle reacties Link kopieren
Hout moet je opschuren voor de hechting. Dat is bij een gestucte muur niet zo, dat hecht voldoende.
Het schuren zou je doen voor oneffenheden. Kijk dus kritisch langs de muur en schuur het glad als het moet.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft ook niet echt te schuren, zacht met fijn schuurpapier erover is genoeg. Er zitten altijd kleine oneffenheden die na het schilderen meer opvallen.
En vergeet niet om voor te strijken, zo'n muur zuigt enorm
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Oh dat ging je al doen, goedemorgen :-D
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het altijd wel omdat het op het totaal een klein klusje is met maximaal effect. Stucwerk, hoe mooi ook, heeft er altijd wel wat korreltjes opzitten. Als je het verft en de zon staat erop dan geven die kleine pitjes een klein beetje schaduw wat je dus ziet. Je neemt gewoon schuurpapier met kleinste korrel en strijk losjes over het stucwerk heen, afsponsen met een vochtige (dus niet natte) spons en je hebt echt een mooie strakke muur.
Niet echt schuren, een keer met kleinste korrel vegen misschien. En dan heel goed voorstrijken. Misschien wel 2x voor je de verf gaat aanbrengen, dat zuigt anders als de neten.
Alle reacties Link kopieren
DingDong schreef:
23-03-2022 08:51
Ik doe het altijd wel omdat het op het totaal een klein klusje is met maximaal effect. Stucwerk, hoe mooi ook, heeft er altijd wel wat korreltjes opzitten. Als je het verft en de zon staat erop dan geven die kleine pitjes een klein beetje schaduw wat je dus ziet. Je neemt gewoon schuurpapier met kleinste korrel en strijk losjes over het stucwerk heen, afsponsen met een vochtige (dus niet natte) spons en je hebt echt een mooie strakke muur.
Dit. Ik doe het ook altijd omdat het een klusje van niets is. Uiteindelijk ben ik een stuk langer bezig de muren daarna stofvrij te maken en goed voor te strijken. En ik heb geen zin om na veel geld aan stukwerk te hebben besteed alsnog tegen een oneffen muur aan te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Als het goed is heeft de stucadoor dat al gedaan. Dat heet sausklaar opleveren.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ok, dank. Ik denk dat ik de korreltjes en oneffenheden licht schuur. Ik lees ook meerdere keren dat je mogelijk 2x moet voorstrijken. Hoe bepaal je dat dan? Ik ben even uitgegaan van 1x voorstrijken, nadat het goed is gedroogd.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het maar 1 keer voorgestreken. Gaat prima. Of nou ja, de schilder heeft het voorgestreken. Eerst dat gedaan, dag later komen schilderen. Ook voor behangen heeft hij het voorgestreken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga eerst gewoon op 1 muurtje, waar een kast voor komt te staan, testen. Als dat goed gaat, pak ik de rest van de muren op dezelfde manier aan. Dank voor alle tips!!
Alle reacties Link kopieren
Doe het gewoon 2 keer al was het maar dat je zeker weet dat je de hele muur hebt gedaan. Doe je dat niet dan krijg je kleurverschil op de plekken waar de muur nog te veel zuigt. Een professionele schilder of behanger moet je nooit met jezelf vergelijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven