Grind terras aanleggen in tuin

15-04-2022 05:52 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allen,

In mijn tuin wil ik graag een grindterras aanleggen van +- 2,50 breed en 2 diep.
Online zie ik verschillende methodes: hele serieuze waarbij er met een trilplaat zand van te voren moet worden aangestampt maar ook professionele klussers die het iets minder rigoureus aanpakken (gewoon aarde vlak maken en hier de grindmatten/roosters op leggen) en vervolgens grind storten.

Ik ben in dubio voor welke methode ik ga. Ik wil goed resultaat maar ook geen onnodig werk verrichten. Iemand ervaring die mij kan adviseren?

Klein natuurlijk gemengd grind is een optie maar twijfel of dat lekker zit met je stoelen dus eventueel wil ik ook wel gaan voor fijn split. Ook hier zijn tips welkom.

Hoor graag ervaringsverhalen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus je wil grind echt al terras?
Bizar onhandig lijkt me dat.

Maar als toch perse: egaliseren en matten. Zonder matten wordt het een zooitje.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren Quote
Haha bizar onhandig. Dat klinkt als stof tot nadenken.

Ik dacht aan grind omdat ik:
- minder tegels wil in mijn tuin en grind water goed door laat.
- ik nieuwe tegels wil voor het pad en het hoofdterras maar dit op dit moment geen prio is (en ik vreselijk slecht ben in het maken van keuzes 🤪)
- ik het niet mooi vind als dit kleinere zonneterras straks afwijkt qua stenen van de rest.
- ik teveel van hetzelfde saai vindt en dacht dat grind mooi is in een natuurlijke tuin met veel groen en bloemen.
- ik op een simpele manier nu een grote stap wil maken in mijn tuin. Overigens wil ik fijn grind en niet dat grove boerengrind dus ik hoopte dat dat wellicht het minder onhandig maakte maar wellicht ben ik te optimistisch ☺️
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet er echt niet aan denken om grind als terras te hebben. Lijkt mij zoals hierboven al genoemd echt super onhandig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als terras lijkt het mij erg onhandig. maar misschien valt het in de praktijk mee. Losse stoelen die je steeds verplaatst lijkt me lastig, schuiven in grind lijkt me zwaar. en het grind wordt er dan niet mooier op dus ik zou blijven harken. Een vaste zitplek zoals een loungebank of picknicktafel kan dan denk ik weer makkelijker.
Wij gaan in juni onze tuin laten doen. wij nemen in de voortuin gras en grindpad, onder het grind komt zand, met roosters eronder (honingraadmatten geloof ik) en dan het grind erop. ik vind het belangrijk dat het goed op zijn plek blijft. niet dat mijn gras straks vol ligt met grind.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren Quote
minder tegels wil in mijn tuin en grind water goed door laat.

Dit vind ik trouwens wel een goede reden! dat is namelijk ook waarom ik een grindpad wil.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een terras met grind lijkt me heel onhandig en dan heb ik het nog niet eens over de steentjes die je telkens in je schoenen (of slippers) hebt zitten.

Misschien is een stukje kunstgras een optie? Niet het mooiste (maar dat vind ik van grind ook niet), maar laat wel water door zover ik weet.

Een mooie oplossing, een flonder leggen als terras? water zakt door de kieren gewoon weg en het ziet er nog fraai uit ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
daenerys79 schreef:
15-04-2022 07:25
Als terras lijkt het mij erg onhandig. maar misschien valt het in de praktijk mee. Losse stoelen die je steeds verplaatst lijkt me lastig, schuiven in grind lijkt me zwaar. en het grind wordt er dan niet mooier op dus ik zou blijven harken. Een vaste zitplek zoals een loungebank of picknicktafel kan dan denk ik weer makkelijker.
Wij gaan in juni onze tuin laten doen. wij nemen in de voortuin gras en grindpad, onder het grind komt zand, met roosters eronder (honingraadmatten geloof ik) en dan het grind erop. ik vind het belangrijk dat het goed op zijn plek blijft. niet dat mijn gras straks vol ligt met grind.
Doe de hakken van je pumps een plezier en leg er stepstones in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben in onze voortuin gewoon zelf grind gestort. Zorgen dat er genoeg ruimte is voor een goede laag, wij hadden tegels verwijderd en de ruimte die vrij kwam was diep genoeg. Vervolgens worteldoek eronder en storten maar. We hebben niks aangetrild en geen matten gebruikt en het ligt er prima in. Voor een achtertuin lijkt mij een groot nadeel dat je er niet met blote voeten op kan lopen, ik loop vaak zo blootsvoets de tuin in het terras op en dat is niet te doen als er grind ligt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je loopt dan toch niet zo snel op je blote pootjes naar buiten en moet dan toch iets met stevige zolen aan om een beetje op te schieten als je vlug iets wil pakken buiten.

Vaak wordt er eerst wortelzeil op de aarde gelegd en daarna het grind gestort.

Voordeel is dat je bezoekers aan hoort komen en nadeel is dat de hond dan heel vaak zal aanslaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
Grind op het terras lijkt mij met oog op de terrasstoelen niet zo handig. Als de ondergrond goed aangegestampt is heb je minder grindverlies op termijn. Kennissen hadden een grindpad en moesten toch geregeld grind bijstorten en zijn nu over gegaan op een klinkerweg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind grind erg mooi maar het heeft ook iets afstotelijks omdat je je goed de pijn en het lawaai kan voorstellen als je er gaat lopen. Dus je denkt al au als je het ziet. En inderdaad de poten van je stoel die wegzakken. Ik denk ook dat terrassen op grind minder goed bezocht worden dan die met een gewone vloer.

En misschien dat honden en katten het als wc gaan gebruiken? Je kan het dan wel makkelijk wegscheppen.
Gá je een keer heel dapper op je blote voeten naar buiten zitten de drollen tussen je tenen. :rofl:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen grint of split maar gewoon tegels

Waarom? Het geeft veel troep en zeer onhandig begaanbaar. Niet op te lopen, stoelen staan scheef etc etc
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb achter in mijn tuin een terrasje met grind. Ongeveer dezelfde afmeting als jij voor ogen hebt. Zelf geëgaliseerd, worteldoek gelegd en grind gestort. Ik ben er heel blij mee. Het ziet er mooi uit en het is een gezellige plek waar we in de zomer eten in de schaduw. Het is geen doorloop dus het grind blijft mooi liggen. Het enige nadeel vind ik dat het blad in de herfst lastig weg te harken is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er bestaan ook waterdoorlatende tegels. Is dat niet handiger?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind grind er ook leuk uit zien maar het uitlopen ervan valt me tegen ondanks roosters en een goede borderrand. Ik ben het nu aan het dicht laten groeien met priemvetmuur, dat wordt een soort van grassig / mossig tapijt en hoeft niet gemaaid te worden. Koperknoopje of kruiptijm zijn ook heel laagblijvend en beloopbaar.
Ik heb ook even gedacht aan houten vlonders van bijv. Ikea.
Alle reacties Link kopieren Quote
In mijn vorige tuin hadden we ook een bijterras met grind en ik zat er graag. Lekker in lage luie stoel en met mijn blote voet een beetje woelen in het koele grind. Als het rond grind is kun je er met blote voeten nog best overheen lopen. Niet makkelijk maar het doet geen pijn. Met hoekig grind is het een ander verhaal. We hadden zand en worteldoek gebruikt en hier en daar wat tijm en lavendel ertussen gezet. Als het alleen een zitterrasje is en je hoeft er niet met fietsen of kliko's overheen dan zou ik het gewoon doen.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Valentijn101 schreef:
15-04-2022 07:33
Doe de hakken van je pumps een plezier en leg er stepstones in.
thanks maar ik draag echt nooit pumps 😆
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren Quote
Roomsnoesje schreef:
15-04-2022 09:47
Ik heb ook even gedacht aan houten vlonders van bijv. Ikea.
Persoonlijk vind ik houten vlonders wel mooi, maar ze worden snel glad. Wij hebben ze op het balkon liggen en het vraagt meer onderhoud dan ik verwacht had.
Ik had grind tot er nieuwe buren kwamen met een kat die er dol op was. Kan dat beestje ook niets aan doen maar ik heb het grond vervangen door sedum. Vind kat ook leuk maar dan alleen om in te liggen. Elke dag kon ik poep opruimen. Het doet pijn aan je voeten hoewel ik daar weinig last van had omdat er tegels tussen lagen. Onkruid blijft lastig te verwijderen net als bladeren. Ben heel blij met het sedum, staat ook leuker. Ik zou voor tegels of hout gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had grind in de voortuin, nooit meer! Het lag er al een tijd waardoor het worteldoek vergaan was, dus onkruid tierde welig. Ook was het voor buurtkatten een favoriete kattenbak, heel irritant. Met jouw overwegingen zou ik gaan voor houten tegels of een vlonder. Daar ben je snel vanaf als je de tuin gaat aanpakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
daenerys79 schreef:
15-04-2022 07:27
minder tegels wil in mijn tuin en grind water goed door laat.

Dit vind ik trouwens wel een goede reden! dat is namelijk ook waarom ik een grindpad wil.
Ja, dat is voor mij echt een belangrijk punt. Ik wil echt af van het verstenen. Nou is mijn tuin sowieso super groen maar alle beetjes helpen denk ik dan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lou99 schreef:
15-04-2022 07:28
Een terras met grind lijkt me heel onhandig en dan heb ik het nog niet eens over de steentjes die je telkens in je schoenen (of slippers) hebt zitten.

Misschien is een stukje kunstgras een optie? Niet het mooiste (maar dat vind ik van grind ook niet), maar laat wel water door zover ik weet.

Een mooie oplossing, een flonder leggen als terras? water zakt door de kieren gewoon weg en het ziet er nog fraai uit ook.
Ik kon niet meer reageren in mijn eigen topic maar nu gelukkig wel weer.

Ik ken alleen maar houten vlonders die glad worden. Dat vind ik dus een te groot risico. Wel vind ik het mooi maar dat verliest het nu even van praktisch. Kunstgras vind ik persoonlijk niet mooi (en is bij mij ook een beetje gek om tegen mijn echte gras aan te leggen).
Ik wil juist een apart terras omdat ik de stoelen op het gazon (wat ik nu dus heb) altijd zo slordig en onverzorgd vind staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
missfitz schreef:
15-04-2022 07:38
Wij hebben in onze voortuin gewoon zelf grind gestort. Zorgen dat er genoeg ruimte is voor een goede laag, wij hadden tegels verwijderd en de ruimte die vrij kwam was diep genoeg. Vervolgens worteldoek eronder en storten maar. We hebben niks aangetrild en geen matten gebruikt en het ligt er prima in. Voor een achtertuin lijkt mij een groot nadeel dat je er niet met blote voeten op kan lopen, ik loop vaak zo blootsvoets de tuin in het terras op en dat is niet te doen als er grind ligt.
Dat is fijn dat het bij jullie vrij simpel was om te maken! Des te eenvoudiger des te beter.

Ik snap dat mensen bij grond meteen denken dat het Shit is om over te lopen maar ik wil echt heel fijn grind gebruiken dus dat lijkt me qua pijn aan de voeten geen probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fring schreef:
15-04-2022 08:56
Ik heb achter in mijn tuin een terrasje met grind. Ongeveer dezelfde afmeting als jij voor ogen hebt. Zelf geëgaliseerd, worteldoek gelegd en grind gestort. Ik ben er heel blij mee. Het ziet er mooi uit en het is een gezellige plek waar we in de zomer eten in de schaduw. Het is geen doorloop dus het grind blijft mooi liggen. Het enige nadeel vind ik dat het blad in de herfst lastig weg te harken is.
Wat leuk, iemand die positief is :-) hoe heb je geegaliseerd?
Heb je niet het probleem dat je stoelen diep wegzakken?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven