Hoe snel kun je een huis “woonklaar” maken

25-05-2023 23:36 61 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik krijg binnenkort de sleutels van mijn nieuwe woning, maar door onvoorziene omstandigheden heb ik weinig tijd om het “woonklaar” te maken. Ik moet een planning maken, maar kom er niet uit qua schatting.
De muren worden sausklaar opgeleverd. Het is wit, maar kan ik dan gewoon een laag witte verf erover heen smeren en klaar?
Verder gaat het om een 50m2 appartement, en ik vraag me af hoe lang ik er over doe om alles te verven (alles wit). Mijn vriend kan door omstandigheden niet meehelpen, maar ik heb hulp en we zijn alledrie aanpakkers: niet kletsen, maar meters maken.

Verder moet er laminaat gelegd worden, ook 50m2. Heb ik nog nooit gedaan, maar ben handig en heb filmpjes YouTube gekeken (dus ben nu expert 😁).

Ik denk dat ik in vijf dagen klaar ben (met de basis bedoel ik: verven en vloer). Met vier korte dagen hulp.
Is dat realistisch of ben ik naïef?
Alle reacties Link kopieren Quote
1 volle week. Ben net klaar. Wel met 4 man. En alles van te voren in huis gehaald. En dan alles geverfd. Keukenkastjes, plafonds, deuren en deurstijlen en alle muren. Groot huis, 4 slaapkamers. Laatste dag alles gepoetst. En nu…..daverende spierpijn.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren Quote
@ Pikachu: ik moet twee uur rijden om bij m’n nieuwe huis te komen, dan vind ik 6 uur wat te vroeg. Wil wel langer doorgaan ‘s avonds.
En ik zou dolgraag de vloer willen laten leggen, maar dat is bijna net zo duur als mijn laminaat zelf: dat is me even te duur.
Hahaha, herkenbaar van die trap en plinten 😁, dat zijn dan van die klusjes die je nooit meer doet als je ze niet meteen doet 😁
Alle reacties Link kopieren Quote
BriannaF schreef:
30-05-2023 14:41
1 volle week. Ben net klaar. Wel met 4 man. En alles van te voren in huis gehaald. En dan alles geverfd. Keukenkastjes, plafonds, deuren en deurstijlen en alle muren. Groot huis, 4 slaapkamers. Laatste dag alles gepoetst. En nu…..daverende spierpijn.
Oké, dan is het bij mij zeker te doen. Twee kamer woning, nieuwe keuken en plafond gespoten dus hoeven niet geverfd. Deurstijlen en raamkozijnen mogen niet geverfd. Blijft over muren en vloer en poetsen 👍🏻.
Heb nu wel een extra dag erbij geregeld, maar dan wil ik de kledingkast en bed in elkaar schroeven en poetsen (met hulp). Volgende dag verhuizen.
Sterkte met je spierpijn 👍🏻🌷
Alle reacties Link kopieren Quote
Las net ergens dat je voorstrijk door je verf kunt mengen, zodat je eigenlijk toch meteen kunt gaan verven, dat ga ik proberen en ik hoop dat het goed uitpakt 👍🏻

Vanaf volgende week gaat het allemaal gebeuren, dus ik ben erg benieuwd🤞🏼
Alle reacties Link kopieren Quote
loulou39 schreef:
01-06-2023 22:46
Las net ergens dat je voorstrijk door je verf kunt mengen, zodat je eigenlijk toch meteen kunt gaan verven, dat ga ik proberen en ik hoop dat het goed uitpakt 👍🏻

Vanaf volgende week gaat het allemaal gebeuren, dus ik ben erg benieuwd🤞🏼
Dat verf en voorstrijk door elkaar mengen, zou ik niet durven, maar geen ervaring mee dus laat je weten hoe het uitpakt? Laatste tip: als je 2 uur reistijd hebt, je kunt in een kaal huis overnachten, dan kun je lekker vroeg beginnen. Matje, slaapzak, logeertas, waterkoker en iets om koffie mee te zetten, tuinstoelen om in te zitten. Ik vind kamperen in een nieuw huis wel leuk, veel plezier!
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
05-06-2023 22:37
Dat verf en voorstrijk door elkaar mengen, zou ik niet durven, maar geen ervaring mee dus laat je weten hoe het uitpakt? Laatste tip: als je 2 uur reistijd hebt, je kunt in een kaal huis overnachten, dan kun je lekker vroeg beginnen. Matje, slaapzak, logeertas, waterkoker en iets om koffie mee te zetten, tuinstoelen om in te zitten. Ik vind kamperen in een nieuw huis wel leuk, veel plezier!

Zou ik ook doen. Sterker nog, ik deed het altijd zo :proud: . Naast dat het gewoon heel praktisch is vond ik echt niets leuker dan meteen in mijn nieuwe plek te kamperen en lekker aan de slag te gaan. Wel met matras (op de grond) ipv matje, ik wilde wel lekker kunnen liggen namelijk ;-D .
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
05-06-2023 22:37
Dat verf en voorstrijk door elkaar mengen, zou ik niet durven, maar geen ervaring mee dus laat je weten hoe het uitpakt? Laatste tip: als je 2 uur reistijd hebt, je kunt in een kaal huis overnachten, dan kun je lekker vroeg beginnen. Matje, slaapzak, logeertas, waterkoker en iets om koffie mee te zetten, tuinstoelen om in te zitten. Ik vind kamperen in een nieuw huis wel leuk, veel plezier!
Super tip!

Voorstrijk en verf zou ik niet mengen. Zo dramatisch is die voorstrijk nu ook weer niet. Gewoon één laagje erop rollen, het droogt vrij snel.

Je hebt lekker weer, dus ramen open en het droogt zo. Eventueel ga je er 's avonds heen, smeer je dat spul op één muur in de woonkamer, ramen open en slapen in een andere kamer.
Heb je dat alvast gedaan.
Doe je 's ochtends alvast een paar andere muren en als iedereen komt kun je snel beginnen.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is inderdaad een leuk (en praktisch)idee! Dank je 😁
Ik heb zelfs nog ergens een luchtbedje liggen, kan ik die ook eens uitproberen (liever matras, maar die krijg ik niet in mijn kleine autootje)..
Het wordt dan wel om en om thuis en daar slapen ivm mijn katten, maar zo kan ik wel meters maken.

Ik hoor inmiddels toch wel tegenstrijdige berichten over verf mengen met voorstrijk, dus ik denk dat ik dan toch liever gewoon eerst voorstrijk en dan verven ga aanhouden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het wordt krap maar je bent optimistisch dus go for it!

Sausklaar zou OK moeten zijn, maar ik zou me toch voorbereiden op wat oneffeenheden. Koop wat opvuller, een plamuurmes. Hou het dicht, bewaar het bonnetje, dan kun je altijd retourneren. Bedenk ook dat je een sausklare muur eerst even licht moet schuren. En ik zou altijd nog steeds voorstrijk gebruiken!
Mogelijk moet je dan nog steeds 2 lagen doen (afhankelijk van de verf) dus ik zou toch het verven niet onderschatten, het wordt echt wel hard doorwerken.

Ik heb over 58 m2 er 2 dagen over gedaan om laminaat te leggen met zijn tweeen inclusief ondervloer. Misschien heb ik meer hoekjes, ik weet het niet. Maar je hebt toch snel meer hoeken dan je denkt. En het moet gewoon zorgvuldig gebeuren want laminaat gaat nog werken dus anders krijg je daar later spijt van.

De tip om er te slapen zou ik ter harte nemen, helemaal met 2 uur reistijd. Dan win je zoveel tijd op klusdagen, die je hard nodig hebt. Succes!
Ik zou vooral een prioriteitenlijst maken. Belangrijkste zijn volgens mij de vloer in minimaal één kamer en de muren waar grote/zware meubelstukken voor komen te staan. Verven van de hal en ophangen van lampen kunnen m.i. ook later. Ik zou ook liever mijn hulp aan de slag zetten met het in elkaar zetten van mijn bed en kasten dan het ophangen van de lampen.

Wanneer moet je uit je huidige huis? Als je daarom enkel die vijf dagen hebt, bedenk dan ook dat je tijd nodig hebt om spullen in te pakken en dat huis schoon en opleverklaar te maken. Afhankelijk van hoe je het moet opleveren kan daar ook nog best wat tijd in gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ha TO, wat voor vloer ga je leggen? Ik zie laminaat in je op staan, maar volgens mij is PVC veel sneller gefixt en dat heb je ook heel mooi en van goede kwaliteit.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven