Kosten woonklaar maken nieuwbouwhuis?

04-04-2020 11:06 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik ben even aan het rekenen geweest. Toch vraag ik me af of jullie ervaring hebben met het woonklaar maken van een nieuwbouwhuis. Onze woning wordt over een paar maanden opgeleverd, en dan moet er natuurlijk nog van alles gebeuren voordat we erin kunnen!

Nu mijn vraag: qua budget, hoeveel moet ik rekening mee houden?

Ik begrijp dat alles zo duur kan als gewenst, maar het is een inschatting, een gemiddelde prijs. Dus niet te duur, niet de meest goedkope opties van alles (tenzij de goedkoopste de meest mooie of praktische is natuurlijk haha)?

Qua kosten hoef ik geen rekening meer te houden met de keuken (hoogstens wat accesoires), badkamer en vloeren, die zijn inmiddels betaald of er zijn offertes van 😅

Het gaat dus om echt om de afwerking van de muren (wat is uberhaupt een handige/mooie afwerking?), raambekleding, verlichting. De trap (simpele afwerking, zit in de hal).
De muren laten we het liefste doen door professionals, zeker beneden, tenzij het behang wordt oid.

Daarnaast willen we op zolder een vliering maken en dan de ruimte splitsen. Elektriciteit moet dan worden doorgetrokken. Dit zullen we allemaal zelf gaan doen (met behulp van vrienden/familie met de juiste kennis). En ik vergeet ongetwijfeld nog wel wat nu.

Daarnaast hebben we wel een aardig tuintje van totaal 124m2 die gedaan moet worden. Maar ik houd er sterk rekening mee dat die pas volgend voorjaar zal worden (want: best duur en ik wil niet 1 grote grasvlakte). Een schutting willen we wel gelijk plaatsen, maar ik verwacht een deel van die kosten te kunnen delen met de buren.

Het gaat trouwens om een normale eengezinswoning (hoekhuis) voor zover dat niet duidelijk was 😅

Ik hoop dat jullie mij wijzer kunnen maken met jullie expertise en/of ervaring 🤓
Alle reacties Link kopieren
studiemiepmiep schreef:
04-04-2020 12:23
Persoonlijk vind ik het zelf altijd zo'n afknapper (want je ziet het meteen) als zo'n nieuwbouw woning vanaf een bepaalde prijs klasse over een paar jaar te koop komt en er zit zo'n cheap laminaatje of zo'n budget badkamer in gewoon geen gezicht. Ik zou de keuzes voor een deel ook baseren op de waarde van je huis.

essentieel vind ik wel een goede vloer dus denk aan een mooie pvc vloer, mooie tegels of parket, mooie strakke wand afwerking is ook aan te raden (zelf behangen valt altijd tegen).
trap wat zit er nu op? zit hij al in verf?.
Dingen als raambekleding vind ik minder belangrijk dan kan ik goed leven met een budget optie. Net als meubels zou ik eerst meeslepen wat ik al had en dan eens rustig gaan oriënteren.
Dat moet je dan wel allemaal kunnen betallen. En laten we eerlijk zijn wat jij een budget badkamer noemt of een cheap laminaatje vind, kan voor een ander zo maar de ultieme woonwens zijn.

Ik herken op Funda altijd direct de Ikea-interieurs. Heb ik daar een waardeoordeel.iver? Nee.

On topic;

1: doe wat je mooi vind binnen je budget. Wonen is belangrijk, maar dat geldt voor zo veel meer!

2: inderdaad helpt het als je per onderdeel verzamelt wat je mooi vibd en dan op zoek gaat naar prijzen. (Dus vloeren ,gordijnen etc.)

3. Besef je dat je huis nieuws is en je er.nig niets van "weet". Wat nu een heel mooi rolgordijntje lijkt kan iver een jaar wel een k*tding zij dat de hele f*ckingzonlicht niet tegenhoud. En dan is een rolgordijntje van 20 euro sneller weggegooid dan een duluxaflex.

4. De belangrijkste; het leven is geen VTwonen- magazine!
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
Het lijstje van ons;

Vorig jaar verhuisd naar een tussenwoning van 160 m2 met hoge plafonds. Los van keuken, badkamer en vloeren waren wij kwijt:

- 6000 euro behanger. Reno vlies en sauzen in een kleurtje door hele huis. Prijs was incl manuren en materiaal
- 1500 euro voor 2 trappen Laten bekleden met Sisal
- 5000 euro inrichting; 2500 euro kasten wanden van Ikea voor 3 slaapkamers, woonkamer en inrichting studeerkamer. 2500 euro divers (bank, eettafel etc)
- verlichting 500 euro.
- raambekleding 1500 euro
- zonwering en horren 3000 euro
- tuin 7000 euro incl schutting/poort/gras/bestrating/beplanting
- overig 3000 euro. (Waterontharder/timmerman voor afwerking waskamer/losse bonnetjes bouwmarkt)

Wij kwamen goed uit volgens budget. Wat tegenviel waren de relatief kleine boodschappen elke keer. Toch een extra lamp, een paar planken of een paar plantjes in de tuin. En de zonwering is echt heel duur.

Het opvragen van offertes loont! Op de zonwering scheelde dat ruim 1000 euro. En wij zijn ook bij outlets langs gegaan voor verlichting, meubels en raambekleding.

De tuin was ook een grote post, schutting van speciaal hout laten plaatsten was duur, maar ziet er prachtig uit. Hadden we zelf goedkoper gekund. Maar vergis je niet, even 3m3 zand laten komen en je bent weer 100 euro verder. Hoop dat je er wat aan hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een bedrag genoemd van alles wat er gedaan is, na de oplevering, die volledig casco was. Dus ook keuken, badkamer, vloeren, muren etc.
heksenketels wijzigde dit bericht op 06-04-2020 22:19
37.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Onze aannemer raadde af om de eerste 2 jaar te stucen of iets aan de trap te doen ivm vocht en werken.

Qua raambekleding hebben we eerst onze oude gordijnen hergebruikt of iets goedkoops bij de bouwmarkt gehaald. Pas nu we alle meubels naar wens aangepast hebben zijn er bijpassende top down bottom up gordijnen voor in de plaats gekomen.

Tuin hebben wij idd ook een jaar mee gewacht zodat we een idee hadden hoe de zonverdeling is gedurende het hele jaar en wat in ons geval dus praktisch zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
badmuts111 schreef:
04-04-2020 13:56
Tuin hebben wij idd ook een jaar mee gewacht zodat we een idee hadden hoe de zonverdeling is gedurende het hele jaar en wat in ons geval dus praktisch zou zijn.
Snap ik, maar toch wil je wel met mooi weer buiten kunnen zitten, dus een terras aanleggen is wel handig. En dan wil je niet dat er allemaal zand in je ogen waait, dus ook gras of wat anders is wel fijn. En wij moesten ook de oprit wel snel doen, want je wilt toch je auto kwijt kunnen en fatsoenlijk bij de deur kunnen komen. Bovendien was er een hoogteverschil van zo'n 50 cm van de grond buiten naar de deur, dus was het ook wel fijn om direct grond te laten storten. Kortom, onderschat de tuin niet, ook al doe je dingen later, je zult vast iets moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
In ons eerste nieuwbouwhuis negeerde ik alle waarschuwingen over stucwerk en trap. Een groot scheur-o-rama.

In ons tweede nieuwbouwhuis de eerste paar jaar renovliesbehang. Dat hangt er nu nog want nog helemaal mooi (en totdat het lelijk is laat ik het gewoon zitten).

Ook eens over raambekleding: een verduisterend rolgordijntje van de Ikea flikker je inderdaad sneller weg dan een of ander reteduur ding. In het eerste huis ook die fout gemaakt. Na één winter bleken overgordijnen weliswaar niet zo’n strakke look te geven maar wel een enorme meerwaarde voor comfort (geluid en warmte).

Ik zou vooral investeren in vloeren (dat trek je er niet zomaar uit over een paar jaar), verlagen/verplaatsen stopcontacten (wederom: gaan frezen in muren van bewoond huis is niet fijn), eventuele dakkapel/dakraam en bestrating (oprit e.d.).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Spackspuiten is tussen de 5 en 9 euro per m2 in het wit. In kleur is ietsje duurder. Dan zitten je muren er netjes in. Nadeel is dat als je het over een paar jaar wilt verven je de eerste keer veel verf nodig hebt.
Vloer reken op 30 euro m2.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven