Laten jullie apparaten nog repareren?

12-12-2023 17:53 54 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag een klusjesman over de vloer gehad, omdat onze vaatwasser niet meer warm wordt. Nadat hij het probleem gevonden had, was echter zijn conclusie dat repareren geen zin meer heeft en dat we goedkoper uit zijn als we gewoon een nieuwe vaatwasser kopen. Twee jaar geleden hadden we precies hetzelfde met de wasmachine.

In het kader van duurzaamheid heb ik er toch wel moeite mee om een apparaat weg te gooien als er één onderdeel kapot is, maar tegelijkertijd is het ook zonde van het geld om steeds een mannetje te laten komen die dan vervolgens alsnog zegt dat we het apparaat weg moeten gooien.

Hoe doen jullie dit? Vervangen jullie een apparaat gewoon als deze na een bepaalde levensduur kuren krijgt? Of probeer je het toch eerst te repareren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een man met 2 rechterhanden en hij krijgt vrij veel gerepareerd. Als er witgoed stuk gaat kennen we 'een mannetje' die dat vaak kan repareren, soms door het plaatsen van een tweedehands onderdeel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat hangt er wel vanaf hoe oud een apparaat is en hoe duur de reparatie. Bij onze droger was laatst de sluiting van de deur stuk en moest de hele deur vervangen worden. Kostte 150 euro, maar een nieuwe droger is een stuk duurder en zo oud was hij nog niet. Die hebben we dus gerepareerd.

Het broodrooster die niet meer naar beneden bleef, hebben we wel vervangen en niet gerepareerd.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een handig mannetje in huis. Die repareert meestal dingen. Meestal kun je relatief goedkoop online een onderdeel bestellen bij de fabrikant.
Als je iemand moet langs laten komen, die dan vaak een hele unit vervangt, ben je meestal wel goedkoper uit om nieuw te kopen.

@Juultje moest daar echt een hele nieuwe deur in joh? Hier een keer gehad en alleen sluiting vervangen. Was voor een paar euro te bestellen bij de fabrikant.
tinytiny wijzigde dit bericht op 12-12-2023 18:00
22.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Over het algemeen wel, we hebben onze vaatwasser ook laten repareren en die doet het alweer een paar jaar.

Zeker bij oudere apparaten vind ik het de moeite waard, de kwaliteit is dan vaak beter. Ik heb een 30 jaar oude oerdegelijke naaimachine, die kan beter gerepareerd worden dan een nieuw plastic prul te kopen.

Maar soms is het idd de moeite niet, of een nieuw apparaat is echt veel zuiniger met energie. Dan koop ik een nieuwe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hangt af van wat het is, hoe oud het toestel is, wat het gaat kosten en hoe lang het gaat duren.

Een waterkoker die de geest geeft daar doe ik geen moeite voor. Dat is instant een nieuwe.
Een wasmachine die ik net 1 jaar heb wordt gerepareerd.
Een wasmachine die er 6 jaar staat is de kost waarschijnlijk niet meer waard.
De diepvries waarvoor ik 3 weken ging moeten wachten op een hersteller ... die tijd had ik simpelweg niet.

Zowel ik als man hebben 2 linkerhanden. En geen connecties.
Ik hang dus voor alles van dure (en vaak trage) herstellers af.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Hangt helemaal van de kosten af.

Ik had hetzelfde als jij met mijn vaatwasser. Het bleek de motor te zijn, dus dat is een dure reparatie. Dan is het zinvoller om een nieuwe te kopen.

Maar toen de oplaadpoort van mijn telefoon stuk was heb ik die laten repareren, want dat is veel goedkoper dan een nieuwe telefoon kopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik repareer zelf als het kan. Ik heb kennissen in de omgeving die mij tips kunnen even over oorzaken. Samen met youtube kan ik het vaak wel zelf repareren. Kom ik er niet uit dan vraag ik mijn man om ook eens te kijken.

Maar wasmachine heb ik na 15 jaar wel afscheid van genomen, was niet meer fatsoenlijk te repareren. Ook inductiekookplaat was echt overleden, nog wel zelf e.e.a. geprobeerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier kijkt man eerst zelf naar alles. Elektrotechniek is zijn vak. Indien hij advies nodig heeft komt er voor jonge apparaten een witgoed-bedrijf. (Zzp-er)

Voor de duurzaamheid wordt hier toch meestal voor repareren gekozen. Ook kleding, beddengoed, en ander textiel wordt gerepareerd. Door mij.

Soms is het ook gewoon heel leuk dat je dingen al dertig jaar hebt en die dan nog steeds werken. Onze, zeer speciale (voor ons dan) kerstster wordt nu van een nieuwe sterker voorzien zodat het ding weer jaren kan stralen. ♥️
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
12-12-2023 17:58
Ik heb een handig mannetje in huis.


Je man is een kabouter?
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
12-12-2023 17:53
In het kader van duurzaamheid heb ik er toch wel moeite mee om een apparaat weg te gooien als er één onderdeel kapot is

Heel herkenbaar, ik heb daar ook veel moeite mee, vind het ontzettend zonde. Logistiek en financieel gezien is het totaal niet interessant, maar van twee kapotte apparaten zou je prima weer één werkende kunnen maken. Of met één kapot apparaat kun je misschien wel drie andere repareren. Maar helaas, dat is niet de praktijk.

Zolang ik het zelf kan repareren of een onderdeel kan vervangen doe ik dat, maar daarna is het inderdaad kijken naar levensduur vs levensverwachting (en dat is tegenwoordig niet veel meer). Iemand langs laten komen om te kijken (laat staan repareren) is dan vaak al een hele hap, dus dan toch maar een nieuw apparaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
12-12-2023 18:20
Je man is een kabouter?
Zou je zo kunnen zeggen met die baard
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man aka “ handige Harry “ repareert het liefst en ook nagenoeg alles. Ik ben meer van het gelijk naar de mediamarkt rennen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben het dit jaar 2x geprobeerd. 1x de wasmachine, maar dat was duurder dan vervangen, en 1x de vaatwasser, wat een simpele reparatie bleek en hij loopt weer als een zonnetje. Via coolblue komt er een monteur, waarvoor je een schappelijke bedrag betaalt en als hij het niet kan repareren (of zoals het in ons geval de moeite niet is), krijg je dat bedrag korting op een nieuwe machine. Wat ons betreft een goede deal. Ik heb geen aandelen overigens :P
Hangt er, afgezien van kosten, ook een beetje vanaf wat er kapot is. Als dingen lekken vertrouw ik het eigenlijk al gauw niet meer, ook al zou er een mogelijke oplossing zijn.

Maar het irriteert me mateloos inderdaad dat een heel apparaat weg kan, puur om een klein dingetje dat het niet meer doet.

Ik ben helemaal voor duurzaamheid, maar ik had bijvoorbeeld een föhn waarvan de kop niet meer op de föhn bleef zitten. Om dat specifieke onderdeel ergens vandaan te halen was al te helft van wat die föhn waard was. Bah.
Alle reacties Link kopieren Quote
In eerste instantie probeer ik het (te laten) maken.

Bij aanschaf kijk ik naar duurzaamheid en hoe makkelijk iets te maken is.

Niet alleen apparaten maar ook schoenen en kleding.

Lukt het niet dat recyling.
Alle reacties Link kopieren Quote
Verder baal ik ook wel een beetje dat sommige dingen helemaal niet open kunnen.

Mijn favoriete föhn had een versleten snoer. (Vijfentwintig jaar na aankoop) Dat kun je dan niet vervangen omdat er geen mogelijkheid is het ding open te maken. Nooit meer zo'n fijne gevonden. En de volgende ging maar drie jaar mee, tot de motor doorbrandde. Die daarna heb ik nu al wat langer gelukkig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hangt van de kosten af, ik probeer het wel vaak zelf. Soms besteed ik het uit.
Laatst een koffiemachine (met bonen) laten repareren voor € 50,00. Kan ik geen nieuwe voor kopen. Als het apparaat weer 3 jaar mee gaat, is het fijn.
Eerlijk gezegd houd ik niet van de weggooi maatschappij, maar het wordt je heel vaak onmogelijk gemaakt om een apparaat goed te repareren.
Ik heb nu een vraag gemaild naar een fabrikant om een goede handleiding hoe ik bepaalde onderdelen kan vervangen (die zijn gewoon nog te koop). Maar die handleiding.....het lijkt er op dat die nooit komt.

Hier ging laatst de aan/uit schakelaar van een lamp kapot. Dan koop ik een nieuwe bij de bouwmarkt en zet ik die er op. Reactie: kun je dat zelf?
Ik ga toch geen prima lamp weggooien, omdat de schakelaar stuk is?

De koelkast stonk en dat kwam omdat de afwatering verstopt zat. Iemand laten komen om me te helpen met uitbouwen. Daarna heb ik het zelf opgelost en twee dagen later heeft die meneer me geholpen met weer inbouwen.
Dat ding is te zwaar en te lomp om alleen te hanteren.

Kleding repareren ben ik zelf helemaal niet handig in, maar in de buurt zit wel iemand die er handig is. Dan lever ik een jas met een kapotte rits in en voor 2 tientjes zit er een nieuwe rits in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen handig mannetje in huis, dus heb nu al een paar keer de hulp ingeroepen van het repair cafe, het repair cafe is een groep van vrijwilligers die een aantal keer per maand samenkomen in buurtcentra en mensen helpen met allerlei reparaties.

Ze kregen mijn printer, snijmachine, inductiekookplaat en nog wat apparatuur weer aan de praat. Mijn vriezer hebben ze ook nagekeken en adviseerden een nieuwe te kopen omdat het onderdeel dat ik nodig had vrij prijzig was. Je mag ze een vrijwillige bijdrage geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het ligt eraan hoe oud het apparaat is.
De wasmachine was pas kapot. De reparateur gaf aan dat dat ding al 2 jaar over de gemiddelde levensduur heen was. Hij kon daar een nieuw weet-ik-veel-wat-voor-duur-onderdeel instoppen. Dat zou zeker weer 10 jaar meekunnen, maar de rest van de vaatwasser ging het onherroepelijk binnenkort begeven.
Toen dus gekozen voor een nieuwe. Anders wil ik repareren graag een kans geven bij grotere apparaten. Wel bij wasmachine-droger-vaatwasser-etc. Niet bij broodrooster, tosti-ijzer, strijkijzer etc,
Ik ben er ook van overtuigd dat ze onderdelen op zo’n manier prijzen dat het al snel niet meer de moeite is. Die föhnkop van mij was eigenlijk idioot duur, voor gewoon een plastic dingetje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ligt er aan wat, meeste zaken wel. Maar handige Harry en Harriette hier. Kopen sowieso veel 2e hands ook, weten ook waar we onderdelen kunnen kopen voor veel zaken.

Maar zijn ook dingen die bewust niet meer maken of laten maken, dat is vaak met leeftijd apparaat, slijtage ect te maken.
Maar er word meer eerst gemaakt dan zomaar weggegooid.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Van mijn oma moest ik deze man maar houden, dat was heel handig, een technische man in huis.

Hier wordt bijna alles gerepareerd, als dat mogelijk is/je erbij kan.

Een kapotte televisie die man moet afvoeren naar de stort? Even opendraaien, wat dingen doormeten. Een whatsappje naar mij of ik even dit-dat-en-dat wil ophalen bij Okaphone. En klaar.
Reservetelevisie.

Ik weet alleen nooit of ik daar iets van 12 kilo moet ophalen, of dat het in een klein papieren zakje past.
:)
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het het waard is wel of simpel zelf te repareren is wel maar anders niet. Zo was mijn blender kapot en ging niet meer aan. Er was iets mis met een draadje en de printplaat. Mijn vader heeft hem weer aan de praat gekregen maar i.p.v. 3 standen heeft mijn blender nu alleen nog uit of aan. Prima.

Maar als iets al minstens 10 jaar oud is vind ik het de moeite niet meer. Ik heb nog een oude mac staan nu die werkt nog maar je kunt er amper wat mee want sterk verouderd. Werd me aangeraden die te upgraden want dan kon ie nog makkelijk 2-3 jaar mee. Ik had zoiets van ik koop wel een nieuwe anders zit ik over 2-3 jaar weer met hetzelfde probleem.

Ik vraag me nu ineens af of iemand ooit al eens gebruik heeft gemaakt van die repair service van vodafone die ze nu erg promoten. Vraag me af of dat goedkoper is dan een nieuwe telefoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
12-12-2023 18:40
Verder baal ik ook wel een beetje dat sommige dingen helemaal niet open kunnen.

Mijn favoriete föhn had een versleten snoer. (Vijfentwintig jaar na aankoop) Dat kun je dan niet vervangen omdat er geen mogelijkheid is het ding open te maken. Nooit meer zo'n fijne gevonden. En de volgende ging maar drie jaar mee, tot de motor doorbrandde. Die daarna heb ik nu al wat langer gelukkig.

Of je föhn gaat na twee maanden stuk. Je legt hem in de woonkamer omdat je er de volgende dag mee terug wilt gaan en gaat naar je werk. Bij thuiskomt blijkt dat man het ding opengebroken heeft. "Helaas niet te repareren", was zijn conclusie.

En dank je wel, hij zat nog in de garantieperiode, maar dan moet je hem natuurlijk niet slopen...
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven