Nieuwbouwwoning renovlies

19-01-2021 13:17 35 berichten
Hoi!

Binnenkort krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning en na wat onderzoek gedaan te hebben lijkt het laten behangen met renovlies en daarover sauzen de beste optie voor de muurafwerking.
Nu zie ik alleen door de bomen het bos niet meer wat betreft de aanbieders.
Daarom is mijn vraag: hebben jullie tips? Aanbieders waar jullie tevreden over waren/zijn die niet al te duur zijn?
De prijzen die ik nu tegenkom liggen enorm uit elkaar: van €13 tot €18 per m2, terwijl er gebruik wordt gemaakt van dezelfde materialen (dikte behang en kwaliteit muursaus).

Wij gaan wonen in de buurt van Rotterdam dus als je een goede behanger weet in het Zuiden/Westen van het land, hoor ik dat graag!

Bedankt :-D :-D

Edit: Ik lees zoveel wisselende verhalen, dat ik mij afvraag of renovliesbehang wel nodig is. Het huis is gestuct, kunnen we dan niet beter gelijk primer aanbrengen en verven?
anoniem_6559f53e328db wijzigde dit bericht op 19-01-2021 15:38
10.99% gewijzigd
Wij hebben gewoon een goedkopere renovlies gedaan. En zelf behangen. Bij een oude woning uit '85. Behang zat hier al sindsdien op en toen we het weghaalden hadden we beton met allemaal van die gaatjes. Het is niet perfect, je ziet wat naden. Als je het laat doen is het een stuk beter waarschijnlijk, maar als je het laat doen zou ik zeker aan diegene het merk/ soort overlaten. Waarschijnlijk werkt diegene dan met een lijmtafel en een dikkere soort renovlies dan welke je zelf zou kiezen en aanbrengen (veel moeilijker namelijk). Dus zou eerst iemand zoeken die het aanbrengt en dan pas iets bestellen of door hem/ haar laten bestellen en dan gewoon bij de prijs in.
cocosmacroon schreef:
19-01-2021 16:01
Ik lees ook dat sommigen eventuele gaatjes opvullen met muurvuller, de muren schuren en daar een primer en verf overheen.

Verwarrend :bonk:
Hier heb ik me in verdiept, maar dat is echt niet te doen als je niet veel ervaring hebt, en veel meer werk.
rapengaar schreef:
23-01-2021 15:12
Renovlies is wel echt een stuk mooier dan meteen beginnen met verven. Mijn ouders hebben het laten doen in hun nieuwbouwhuis. Prachtig!

Wij hebben het zelf gedaan in ons huis (bestaande bouw) nadat we hebben gezien hoe mooi het bij mijn ouders uitpakte. Allebei 0 ervaring met behangen maar het ziet er erg goed uit, heel strak. Op 1 plek zit een hele lelijke naad maar daar zetten we een kast tegenaan (dit was al het plan, anders hadden we dat stuk opnieuw gedaan). Ik denk dat we daar te weinig lijm hebben gebruikt. Als je kosten wil besparen, dan zou ik er eerder voor kiezen om het op de eerste verdieping zelf te doen.

Twee lagen verf is overigens nodig, na 1 laag ziet het er niet uit.
Bij ons was (afhankelijk van de kleur verf) 1 laag echt goed. Sommige kleuren dekken niet direct, maar andere kleuren wel. Zie je bij jullie verder helemaal geen naden?
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
23-01-2021 16:39
Bij ons was (afhankelijk van de kleur verf) 1 laag echt goed. Sommige kleuren dekken niet direct, maar andere kleuren wel. Zie je bij jullie verder helemaal geen naden?
Nee, wij hadden echt twee lagen nodig, kleur maakte daarbij geen verschil (we hebben zo'n vijf verschillende kleuren inclusief wit). Zal vast wel per behang verschillen. Wij hadden deze: https://www.amazon.nl/gp/product/B07KXD ... UTF8&psc=1

Als je echt heel goed kijkt (op 10/15 cm van de muur), dan zie je ze op sommige plekken wel maar als je gewoon op de bank/in je stoel/op bed zit/ligt en je heel kritisch om je heen kijkt, dan niet. Voor we gingen verven hebben we nog wel alle naden gecheckt. Als ze niet mooi aansloten, hebben we zo'n potje Albastine gebruikt om de naad op te vullen.
Het ligt er ook aan of je voorbehandeld glasvlies kiest of niet. Voorbelhandeld glasvlies scheelt je in principe een schilderlaag en kan je met 1 keer sauzen afwerken mits de kleuren overeen komen natuurlijk. Niet voorbehandeld glasvlies moet je eigenlijk altijd twee keer sauzen. En daarnaast kan je ook je lijm alvast bijkleuren; dat scheelt als je een bijvoorbeeld een donkere kleur op de muur wil.
Glasvlies is niet hetzelfde als renovlies. Renovlies is sterker dan glasvlies en het is meestal dikker.
glasvlies en renovlies zijn volgens mij redelijk vergelijkbaar. Glasvlies is iets dunner maar vormt daardoor met het verlijmen meer een soort harde toplaag op de muur. Renovlies is meer een versterkt behang en ligt meer op de muur en werkt daardoor beter oneffenheden weg (vandaar ook de naam die volgens mij voortkomt uit renovatie-vliesbehang). Voor beide is wel iets te zeggen en beide zijn er in verschillende diktes/zwaartes. Beide geven volgens mij nagenoeg hetzelfde resultaat (vlakke stuc-werk-achtige afwerking). Maar gezien de prijs en stevigheid en gebruiksgemak wordt er volgens mij doorgaans meer gekozen voor renovlies.

En daarnaast heb je glasweefselbehang wat een geweven glasvezel is waardoor er wat structuur in zit.

Maar dit is mijn beeld erbij; ik ben geen expert in behangen :biggrin:
Idd redelijk vergelijkbaar, glasvlies is goedkoper vaker. En meer doorzichtig meestal zoals bijv glasweefsel is. Renovlies is al wit/ voorbehandeld.
Alle reacties Link kopieren
Renovlies en glasvlies zijn niet alleen bedoeld om wat ruwe muren enigszins glad af te werken, maar dienen ook als versteviging van het oppervlak. Stuc is namelijk voornamelijk gips en dus nogal zacht, en beschadigt erg snel bij stoten en krassen. Niet voor niets dat je in bedrijfspanden, ziekenhuizen en openbare instellingen bijna altijd vliesafwerking ziet. Dat kan letterlijk tegen een stootje.

Overigens moet je je niet teveel blindstaren op het belang van vlakheid bij nieuwe, kale muren. Zodra een ruimte is ingericht en er dingen tegen de muur staan en eraan hangen vallen oneffenheden veel minder op. En zeker bij oudere huizen vind ik dat muren van tientallen jaren oud met duidelijk een leven achter de rug veel meer charme hebben dan kale, nieuwgestucte muren. Ons huis uit de jaren 60 heeft beneden de originele muren en dat zie je duidelijk. Verschillende structuren, bijgewerkte plekken, gevulde boorgaten, etc. Boven waren de muren te slecht en moesten we laten stucen. Mooi strakke muren hoor, maar erg clean en nul charme. Als we het nu weer zouden laten doen dan zouden we het express wat minder strak laten doen en misschien zelfs wel zelf ook een beetje bijwerken naar "vintage"-staat om vervolgens te sauzen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zit de renovlies er inmiddels 2 weken op.

Er is niet voorgeschuurd. Als je met je neus op de muur staat zie je dat wel, maar dat sta ik nooit dus vind ik niet erg.
Op de muren die al wit waren is het strak wit en netjes
op de muren waar de blokken zijn afgesmeerd (en je dus grijs/witte banen hebt) zie je de donkere banen er wel iets doorheen komen.

Als je budget het toelaat zou ik renovlies en sausen kiezen. Aan de andere kant heb ik nog geen IDEE welke kleuren ik ga willen, dus voor nu is het helemaal prima dat je de banen er iets doorheen ziet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven