Schilderstape op al geverfde en behangen muur?

04-07-2022 15:10 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Kun je schilderstape gewoon op geverfd behang plakken en er weer vanaf halen zonder dat die verf of het behang meekomt? Ik wil graag een deel van een al geverfde en behangen muur overschilderen in een andere kleur. Heb je speciaal schilderstape nodig?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lijkt mij altijd een risico en hangt natuurlijk ook af van de hechting tussen behang en verf. Wel weet ik dat er speciale schilderstape bestaat die juist bedoeld is voor delicate ondergronden, maar of dit voldoende is weet ik niet.
Mijn ervaring is dat hoe langer de tape erop zit hoe moeilijker het loskomt. Dus als je het een tijdje laat zitten is de kans aanwezig dat je verf meetrekt bij het verwijderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb wel een paar kleine stukjes meegetrokken toen ik de onderste helft van de muur ging doen.. maar dat kwam denk ik meer doordat ik 4 lagen ofzo nodig had dus uiteindelijk zat die tape er veel ste lang op
Alle reacties Link kopieren Quote
Schilderstape moet je altijd weghalen voordat de verf is opgedroogd. Als je verf zo slecht hecht dat je het met schilderstape lostrekt, dan loop je ook wel riisco dat het zowieso loskomt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eerst proberen op een klein stukje uit het zicht.

Verder tape gelijk verwijderen, als alles nog nat is.
Heb je meerdere lagen nodig dan moet je dus meerdere keren tape aanbrengen en iedere keer ook weer gelijk verwijderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gebruik niet de standaard gele schilderstape, maar de paarse (van Tesa). En inderdaad meteen na het schilderen verwijderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
04-07-2022 16:02
Gebruik niet de standaard gele schilderstape, maar de paarse (van Tesa). En inderdaad meteen na het schilderen verwijderen.
Deze heb ik pas ook gebruikt toen ik de bovenste helft van de muur net wit had geverfd (en daarvoor behangen) en daar na de onderste helft van de muur een andere kleur.
Tape kwam er prima af en geen behang mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
De paarse van Tesa of een andere tape van een bij voorkeur iets duurder merk bestemd voor dit soort ondergronden en zoals gezegd meteen na schilderen verwijderen.
Dat laatste moet je sowieso altijd doen want als de verf gaat drogen op de tape en muur krijg je gekartelde randen omdat je scheidingslijn gaat brokkelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is een risico

Heel lichtjes opplakken en direct verwijderen als je klaar bent

De tape van de Action plakt slecht, dus die is hier een aanrader ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
In plaats van tape kun je ook zo'n grote plastic driehoek gebruiken, is wat onhandiger maar dan hoef je je geen zorgen te maken over loslatend behang.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier werkte het prima met meerdere lagen. Het grootste issue was nog dat de randen van de behang banen een beetje loslieten door de natte verf, maar ook dat was wel op te lossen.
De tape was helemaal geen issue.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja de roze/paarse is super!
Hebben we gebruikt om op een wand met glad glasvezel behang. Onderste helft groen, bovenkant wit. Lijn is super strak geworden en zonder behang mee te trekken
Alle reacties Link kopieren Quote
Oké, paarse taps dus en eerst even proberen in een hoekje waar je het toch niet ziet. Dank voor de tips!
Dit merk is echt super.

Kip 309 Masking Tape Paars is geschikt voor het afplakken van kwetsbare ondergronden. Deze lichtklevende tape is soepel en gemaakt van speciaal papier: Washi. Deze afplaktape is geschikt voor veeleisend schilderwerk op kwetsbare ondergronden.

De rode 3301 heeft een onderlaag die bij vocht opzwelt waardoor je hele strakke lijnen krijgt. Even met een vochtige kwast langs. Paarse is meer geschikt voor behang en kwetsbare verflagen.

Was een tip van mijn schilder en is ben er heel blij mee. Voor strakke randen de naden afkitten met acrylaatkit.

https://m.youtube.com/watch?v=FxfEPnvBeK0
Alle reacties Link kopieren Quote
Frogtape of zo? In de gevallen dat ik een strakke lijn nodig had heb ik eerst een baan behang aan de rand geschilderd en pas daarna opgeplakt. Dan wordt hij superstrak. :proud: Niets kan daar tegenop qua perfectie.

Ik heb daarvoor een baan verwijderd en een baan reservebehang gebruikt.

Je moet het wel met veel aandacht tegen de muur lijmen want het behang wordt er zwaarder van dus herhaaldelijk aandrukken tijdens drogen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven