Vloer uitbreken of nieuwe vloer leggen op bestaande vloer?

22-01-2021 12:11 33 berichten
Dag iedereen

We wonen nu zo'n 10 maanden in ons appartement.
In het begin was het wat wennen qua geluid. Jammer genoeg wonen we in een jaren-60-appartement waardoor het geluid nogal eens doordramt doorheen het hele gebouw.
Op zich zijn onze buren wel redelijk rustig.

Nu willen we misschien een nieuwe vloer leggen. We zijn niet echt tevreden over de vloer die gelegd is door de verkoper: puur hout en vraagt gewoon veel onderhoud. Er ligt ook geen geluiddempende ondervloer tussen ons en de onderburen.

Wat kunnen we het best doen?
Eerst het parket uitbreken (is verlijmd)? Of is het gemakkelijk om daarop een ondervloer te plaatsen + de afwerkingsvloer.

Ik heb al een paar opties qua ondervloeren en vloeren. Ik stel me alleen vragen bij de praktische kant.

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Of je de vloer kan laten liggen ligt er o.a. aan of je genoeg ruimte hebt bij je deuren, kan je evt. drempels weg halen? De uiteindelijke vloer komt namelijk dan een stukje hoger te liggen.
Alle reacties Link kopieren
Wat het makkelijkste/beste is weet ik niet. Maar zou het passen, een nieuwe vloer + ondervloer op je bestaande vloer? Denk aan bijvoorbeeld deuren en de keukenplint die ingekort moeten.
eenhoorn wijzigde dit bericht op 22-01-2021 12:15
0.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een ondervloer en parket over de bestaande houten vloer gelegd.
Was echt geen probleem.
De drempels hebben we verwijderd en de vloer doorgelegd. Er hoefde daardoor niets van de deur afgeschaafd te worden (onderkant) en het staat ook nog eens mooier.
Altijd van je afsnijden
guppekop schreef:
22-01-2021 12:14
Of je de vloer kan laten liggen ligt er o.a. aan of je genoeg ruimte hebt bij je deuren, kan je evt. drempels weg halen? De uiteindelijke vloer komt namelijk dan een stukje hoger te liggen.
Hi

Ja dat kan, bij alle deuren is er nog 1,4 cm speling.
onzichtbarevrouw schreef:
22-01-2021 12:15
Wij hebben een ondervloer en parket over de bestaande houten vloer gelegd.
Was echt geen probleem.
De drempels hebben we verwijderd en de vloer doorgelegd. Er hoefde daardoor niets van de deur afgeschaafd te worden (onderkant) en het staat ook nog eens mooier.
Ok dat stelt me gerust.
Er is nog hoop ;)
Bedoel je met drempel = plint? (ik ben van België).

Nieuwgierige vraag: welke ondervloer heb je gebruikt? En is je vloer zwevend gelegd?
Alle reacties Link kopieren
Liveafreelife schreef:
22-01-2021 12:18
Ok dat stelt me gerust.
Er is nog hoop ;)
Bedoel je met drempel = plint? (ik ben van België).

Nieuwgierige vraag: welke ondervloer heb je gebruikt? En is je vloer zwevend gelegd?
een plint loopt langs de muur, een drempel zit onder de deur
Afbeelding
Ik heb een soortgelijke vraag dus ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik hem ook even in dit topic stel.

Heeft iemand hier ervaring met een krakende houten vloer (bovenwoning) en daar een nieuwe vloer overheen leggen?

Ik heb een prachtige originele houten vloer maar hij kraakt als een dolle. Ik heb geen echte onderburen (woon boven een winkel) en ik ben maar alleen dus ik heb geen klachten of zo. Maar als ik er een nieuwe vloer overheen zou leggen dan wil ik dat kraak-probleem gelijk oplossen. Ik zou kiezen voor een nieuwe vloer omdat deze splintert, hier en daar een spleet heeft en compleet niet geïsoleerd is (ik hoor alles wat er in de winkel gebeurt).
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Links de plint, rechts een drempel ;-)
guppekop schreef:
22-01-2021 12:21
een plint loopt langs de muur, een drempel zit onder de deur
guppekop schreef:
22-01-2021 12:21
een plint loopt langs de muur, een drempel zit onder de deur
Alle reacties Link kopieren
Liveafreelife schreef:
22-01-2021 12:18
Ok dat stelt me gerust.
Er is nog hoop ;)
Bedoel je met drempel = plint? (ik ben van België).

Nieuwgierige vraag: welke ondervloer heb je gebruikt? En is je vloer zwevend gelegd?
Voor de ondervloer hebben we die groene platen gebruikt.
De vloer is zwevend gelegd. Gaat een stuk sneller en je kunt de vloer meenemen naar een volgende woning.
Nee geen plint. Een drempel is dat verhoogde stukje onder de deur (tussen de verschillende ruimtes).
Altijd van je afsnijden
Ik zou er altijd voor kiezen om de bestaande vloer er uit te halen. De bestaande vloer blijft een obstakel. Wat op zich technisch wel oplosbaar is door daar een goeie ondervloer overheen te leggen en daarop de nieuwe afwerkvloer. Maar dan wordt je vloerenpakket al snel een stuk dikker en kom je waarschijnlijk in de knel met deurhoogtes e.d. De kans is groot dat je dan een dunne ondervloer moet/gaat kiezen.

In alle gevallen kan je de beschikbare hoogte beter gebruiken voor een betere/dikkere ondervloer. Zeker als de woningen al gehorig zijn.
-Shifty- schreef:
22-01-2021 12:23
Ik zou er altijd voor kiezen om de bestaande vloer er uit te halen. De bestaande vloer blijft een obstakel. Wat op zich technisch wel oplosbaar is door daar een goeie ondervloer overheen te leggen en daarop de nieuwe afwerkvloer. Maar dan wordt je vloerenpakket al snel een stuk dikker en kom je waarschijnlijk in de knel met deurhoogtes e.d. De kans is groot dat je dan een dunne ondervloer moet/gaat kiezen.

In alle gevallen kan je de beschikbare hoogte beter gebruiken voor een betere/dikkere ondervloer. Zeker als de woningen al gehorig zijn.
Ook iets om over na te denken inderdaad.
Het parket dat er nu ligt, is verlijmd.
Hoe moeilijk of makkelijk is het om die eruit te halen? Dat zal ook wel een prijskaartje hebben, denk ik.
Volgens mij steek je het er met een schep zo uit. Maar het kan misschien per situatie verschillend zijn. Ik zou het eens navragen bij een parketlegger die weet dat precies.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
22-01-2021 12:21
Ik heb een soortgelijke vraag dus ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik hem ook even in dit topic stel.

Heeft iemand hier ervaring met een krakende houten vloer (bovenwoning) en daar een nieuwe vloer overheen leggen?

Ik heb een prachtige originele houten vloer maar hij kraakt als een dolle. Ik heb geen echte onderburen (woon boven een winkel) en ik ben maar alleen dus ik heb geen klachten of zo. Maar als ik er een nieuwe vloer overheen zou leggen dan wil ik dat kraak-probleem gelijk oplossen. Ik zou kiezen voor een nieuwe vloer omdat deze splintert, hier en daar een spleet heeft en compleet niet geïsoleerd is (ik hoor alles wat er in de winkel gebeurt).
Het kraakt gewoon door de nieuwe vloer heen als de oorzaak van de kraak niet wordt verholpen.
MarvelousMrsMaisel schreef:
22-01-2021 12:21
Ik heb een soortgelijke vraag dus ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik hem ook even in dit topic stel.

Heeft iemand hier ervaring met een krakende houten vloer (bovenwoning) en daar een nieuwe vloer overheen leggen?

Ik heb een prachtige originele houten vloer maar hij kraakt als een dolle. Ik heb geen echte onderburen (woon boven een winkel) en ik ben maar alleen dus ik heb geen klachten of zo. Maar als ik er een nieuwe vloer overheen zou leggen dan wil ik dat kraak-probleem gelijk oplossen. Ik zou kiezen voor een nieuwe vloer omdat deze splintert, hier en daar een spleet heeft en compleet niet geïsoleerd is (ik hoor alles wat er in de winkel gebeurt).
Vermoed dat je op een roostering zit.
Als je eigenaar bent zou ik de volledige vloer uitbreken, geluidisolatie plaatsen, osb en daarboven een zwevende vloer.
onzichtbarevrouw schreef:
22-01-2021 12:15
Wij hebben een ondervloer en parket over de bestaande houten vloer gelegd.
Was echt geen probleem.
De drempels hebben we verwijderd en de vloer doorgelegd. Er hoefde daardoor niets van de deur afgeschaafd te worden (onderkant) en het staat ook nog eens mooier.

Dit is het mooist maar houd wel rekening met een maximale lengte. Een houten vloer kan niet te lang worden want het moet kunnen uitzetten. Daarom is een drempel soms nodig.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
22-01-2021 12:31
Volgens mij steek je het er met een schep zo uit. Maar het kan misschien per situatie verschillend zijn. Ik zou het eens navragen bij een parketlegger die weet dat precies.
Als de houten vloer goed gelijmd is, dan schep je het er niet zo uit. Het kan zelfs zijn dat je professionele hulp nodig hebt. Hier waren ze bijna een hele dag bezig met een rijdend geval dat er speciaal voor ontworpen was. Zelf proberen kostte een hele dag met als resultaat 1m2 vloer verwijderd met behulp van een zwarte elektrische breekhamer.
Alle reacties Link kopieren
Liveafreelife schreef:
22-01-2021 12:25
Het parket dat er nu ligt, is verlijmd.
Hoe moeilijk of makkelijk is het om die eruit te halen? Dat zal ook wel een prijskaartje hebben, denk ik.
Dat was bij uiteindelijk de reden om de nieuwe vloer eroverheen te leggen!
We hadden in een hoekje een stuk van de oude verlijmde vloer verwijderd. Dat ging maar moeizaam. Er bleven ook lijmresten achter die niet wateroplosbaar waren. Die moesten natuurlijk ook verwijderd worden om de vloer weer egaal te krijgen. Kortom teveel gedoe en ook nog eens extra kosten.
Altijd van je afsnijden
Alle reacties Link kopieren
@TO
Er overheen leggen kan alleen als de oude vloer er echt heel strak in ligt. Zitten er hier en daar wat bobbels of hoogteverschillen, dan kan dat van invloed zijn op de nieuwe vloer (zowel in gebruik, bijv kragen) als in levensduur (doordat de nieuwe vloer sneller kapot gaat op ongelijke ondergrond).

Mocht je de oude vloer eerst verwijderen, houdt er dan rekening mee dat het nodig kan zijn om eerst een nieuwe cementdekvloer te laten storten. Dat moet als er stukken cement los komen bij het uithalen van de oude vloer (en dat gebeurt al snel). Los van de extra kosten die dat oplevert, kost het ook extra tijd, omdat zo’n vloer eerst moet drogen, en terwijl het droogt kun je er niet op lopen.
Alle reacties Link kopieren
Het kan is zijn dat als je de houten vloer verwijderd je de betonnen vloer daaronder beschadigd. Ligt de huidige vloer muur en muur vast dan zou ik hem laten liggen
Alle reacties Link kopieren
Het ligt aan de soort lijm of het er makkelijk of moeilijk uit gaat. Meestal moeilijker dan je denkt. Een kennis van mij moest ook zo’n rijdend geval laten komen zoals hierboven beschreven, maar hoe ze die in je huis op de tweede verdieping krijgen is mij een raadsel.
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook even goed of je moet egaliseren. Wij hadden een verlijmde parketvloer eruit gebroken. Volgens de timmerman die de nieuwe vloer kwam leggen kon die er zo wel op met een ondervloertje. Door de schade van het wegbreken in de betonnen ondervloer ligt onze nieuwe vloer op sommige plaatsen niet recht en beschadigt daardoor snel..dus deze gaat er nu na 5 jaar alweer uit om nu wel te egaliseren en dan keramisch parket..maar eigenlijk hadden we dat niet in de planning toen we 5 jaar geleden een dure vloer (met 20 jaar garantie) kochten..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Moirmel schreef:
22-01-2021 12:38
Vermoed dat je op een roostering zit.
Als je eigenaar bent zou ik de volledige vloer uitbreken, geluidisolatie plaatsen, osb en daarboven een zwevende vloer.

Wat is een roostering?

Ik ben idd de eigenaar. Ergens voelt het zonde om de originele houten planken eruit te slopen. Ik heb alle andere authentieke elementen er ook nog in zitten.... Maar isolatie is ook wel lekker. Maar het liefst laat ik de houten vloer dus zitten. Maar goed, als daarmee het kraakprobleem even hard blijft, dan is het wel te overwegen om hem eruit te slopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven