Waar een houten plankje kopen?

07-06-2022 13:08 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt een stomme vraag, maar ik er echt geen verstand van. Kan ik bij bijvoorbeeld een bouwmarkt een plank kopen die 1,21 m. bij 0,19 m. bij 0,9 (cm) is? Of moet ik voor dat ene plankje naar een houtzagerij?
Alle reacties Link kopieren Quote
Een beetje bouwmarkt zaagt dat voor je op maat. Kost waarschijnlijk wel extra.
Alle reacties Link kopieren Quote
In mijn bouwmarkt zagen ze op maat ( tegen betaling)
Alle reacties Link kopieren Quote
Elodea schreef:
07-06-2022 13:10
Een beetje bouwmarkt zaagt dat voor je op maat. Kost waarschijnlijk wel extra.
Dit, je moet dan wel de hele plank betalen waar jouw plank is uitgezaagd.
Alle reacties Link kopieren Quote
maar je krijgt dan wel de rest van de plank ook mee. Heb je nog wat voor de volgende keer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij de Hornbach zijn (of waren in ieder geval tot voor kort) de eerste tien ‘snedes’ gratis. Dus je koopt een grotere plank; die zagen ze gratis op maat en het resthout krijg je mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hubo schijnt ook delen van platen te verkopen. Je kunt daar in ieder geval ook laten zagen.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Hubo inderdaad, of een houthandel. Daar hebben ze vaak mooier hout voor een betere prijs :)
Voor iedereen een groene tuin
Die maten doen ze niet. De machine kan dat niet aan oid. Dus zorg dat je die maten als afsnijdsel krijgt. En let er op dat niet alles even secuur gebeurt.
Alle reacties Link kopieren Quote
De dikte van een plank kunnen ze niets aan doen, maar 0.9 mm is wel een standaard dikte. Weet je ook wat voor soort plank je wilt?

Wij zagen zelf op maat bij de plaatselijke houthandel.
lijkt mij niet dat ze die dikte ook kunnen zagen/afschaven. Dus ik zou wel even op de website kijken of ze die dikte hebben. Lengte en breedte kunnen ze voor je afzagen. Hier in ieder geval bij de Karwei en de Praxis. Maar lijkt mij bij elke bouwmarkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moeten ze wel planken in de door jou gewenste houtsoort met een dikte van 9mm hebben. En dan moet je ook rekening houden dat ze in een bouwmarkt niet heel nauwkeurig (kunnen) zagen. De maten kunnen 1 of 2 mm afwijken. Afhankelijk van je project kan dat een probleem zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die afmetingen lijken er haast op dat je een laminaatplank o.i.d. wil vervangen. Misschien handig om te weten: 9mm is voor multiplex een standaarddikte, maar voor volhouten planken doorgaans niet. Mocht je een volhouten plank van deze dikte nodig hebben dan wil een houtzagerij dat waarschijnlijk wel voor je doen m.b.v. een vandiktebank. De gemiddelde bouwmarkt zal dit niet kunnen.

En niet onbelangrijk: 9 mm dikte is in werkelijkheid niet altijd echt 9 mm (het kan wat afwijken)
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
07-06-2022 14:09
maar 0.9 mm is wel een standaard dikte.
Denk het niet, je zal 9mm bedoelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nova66 schreef:
07-06-2022 16:49
Denk het niet, je zal 9mm bedoelen.
0,9 cm inderdaad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank allemaal voor de reacties. Een bouwmarkt moet dit dus kunnen verzorgen. Ik ga dit weekend heen.
Alle reacties Link kopieren Quote
WilmaVr schreef:
08-06-2022 12:11
Dank allemaal voor de reacties. Een bouwmarkt moet dit dus kunnen verzorgen. Ik ga dit weekend heen.
Als je de reacties goed hebt gelezen is dat dus zeer de vraag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elodea schreef:
07-06-2022 13:10
Een beetje bouwmarkt zaagt dat voor je op maat. Kost waarschijnlijk wel extra.
Gamma en Praxis (in ieder geval bij mij in de buurt) zagen gratis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Knuddestudder schreef:
08-06-2022 14:13
Als je de reacties goed hebt gelezen is dat dus zeer de vraag.

Ik heb nog geen bouwmarkt gezien waar ze dit niet doen om eerlijk te zijn.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren Quote
RoamingZombie schreef:
09-06-2022 15:07
Ik heb nog geen bouwmarkt gezien waar ze dit niet doen om eerlijk te zijn.
Op maat zagen; ja

Op dikte : nee

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven