Waar klus je nu aan en wat is de volgende klus?

03-05-2019 01:11 202 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu bezig de trap af te maken, nog 1 x schuren en dan lakken en parketlak

volgende klus: palletbank in de tuin


tussendoorklussen : boren in de kinderkamers, behangen achterkant van een kast.
Alle reacties Link kopieren
Ha Moosey :)

Ik hou van klussen in huis, meubels opknappen en dergelijke. Er is altijd wel iets waar ik mee bezig ben.

Vorig jaar alle deuren en kozijnen van het huis aan de buitenkant voorzien van een nieuwe laag verf (schuren, hier en daar rotte stukken vervangen, grondverf, schuren, eerste laag, licht schuren, tweede laag) en de consoles (? heet dat zo?) naast de voordeur vervangen door steen en dat bekleed met mozaïek.

Nu al het binnenwerk aan het schilderen: slaapkamers zowel muren als deuren, kozijnen en dergelijke opnieuw. De keuken, bijkeuken, gang en trap ook alles opnieuw schilderen.

Verder nog een kastje ergens voor drie euro op de kop getikt. Bleek een schattig Chinees kastje te zijn, na het verwijderen van een rare lelijke laklaag. Gebeitst en deurtje gerepareerd: prachtig geworden!
Zanahoria schreef:
03-05-2019 08:15
Waarom zou je uberhaupt het plafond willen verlagen?
Ik kom zo vaak verlaagde plafonds tegen dat ik denk: waarom nou toch??
Ik zie zelden de toegevoegde waarde.
Inbouwspotjes, isolatie, mooi onzichtbaar wegwerken van kabels en het zorgt voor een betere akoestiek. Uiteindelijk moet het een strak geheel worden, geen systeemplafond dus.

Wij hebben een uitbouw en dat deel is lager dan de rest van de kamer. Om dat weer tot een mooi geheel te krijgen is verlagen van ons plafond ook een noodzaak.

We hebben al een verlaagd plafond met houten wit geschilderde planken maar het is gedateerd en niet mooi.
anoniem_63a22f3643c55 wijzigde dit bericht op 03-05-2019 11:41
24.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic,
Momenteel hebben we geen (echte) keuken de vloer gaat er over een week uit, en dan kunnen we weer opbouwen! Een van de tijdelijke elektrische pitjes heeft het wel begeven...

@kett, ik heb vrienden die een stuk sisal/kokosmat op hun muur hebben dus afhankelijk van het materiaal van je kast zou het moeten kunnen. Denk ik)
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
03-05-2019 08:30
Jazeker, is geen enkel probleem. Om het jezelf makkelijk te maken, zou ik kiezen voor vliesbehang (tegenwoordig zijn de meeste leuke behangetjes van vlies). De lijm smeer je direct op de achterkant, die bij kasten vaak van hardboard is. Dit is een niet zuigende ondergrond en daardoor gunstig. Easy peasy!

Ps. begin vanuit het midden. Trek een loodrechte lijn in het midden van de kast. Je behang sluit op deze lijn aan. Dan weet je dat je recht werkt en je kast wordt mooi symetrisch behangen.
Dank je. Dan ga ik binnenkort een poging wagen. Maar eerst een kastje afmaken en de tuin verder op orde brengen. En behang uitzoeken natuurlijk :idee:
diyer schreef:
03-05-2019 08:23
Je kunt deze klus in principe wel zelf doen, als je rachelwerk op orde is. Het is nl. niet heel veel anders dan een voorzetwandje plaatsen. Het ding is alleen dat het nogal zwaar werk is om boven je hoofd te werken. Je zult dus echt twee paar handen nodig hebben.
Ik begrijp het. Ik heb filmpjes gekeken op Youtube, het lijkt prima te doen, als je maar goed meet en goed materiaal gebruikt. Mijn man ziet het alleen niet zo zitten, wordt nerveus van het idee en besteedt het liever uit. Ik zou die paar duizend euro liever uitgeven aan goed gereedschap in plaats van aan een klusjesman. Ik vind ook hulpmateriaal als een plafondsteun. Dit is als het ware een derde hand die de gipsplaten ondersteunt. Is het dan te doen voor een vrouw alleen?
https://www.bol.com/nl/p/gipsplaat-stem ... 082891310/

En dan icm met een steiger.
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar september sleutel gekregen van nieuwe huis (bovenappartement met dakterras). Voor de verhuizing alles laten schilderen en binnen dingen opknappen. Nu is het dakterras aan de beurt: net het hekwerk laten schilderen en leuke loungemeubels gekocht. Nu alleen nog wat leuke plantjes ed om het op te fleuren.

Volgende klus wordt de badkamer en dan specifiek de douche. Daar zit ipv tegels een coating op de gladde muren, die aan vervanging toe is, want tijdens het douchen kun je de eerste donkere plekjes zien. Wat betekent dat de coating wat schuurplekjes heeft en vervangen moet worden. Dat ga ik zeker niet zelf doen, mocht er iemand tips hebben waar ik op moet letten bij het zoeken naar een vakman, graag!
Alle reacties Link kopieren
Huidige klus, hele huis in dozen pakken voor de verhuizing.

Volgende klus, behangen en nieuwe huis inrichten. :cheer:
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar een huis gekocht, vlak daarna helaas al langdurig uitgeschakeld. Kan niets boven mijn hoofd doen of waar ik bij moet bukken en baal daar behoorlijk van...
Mijn trap moet eigenlijk gedaan worden (die is nog steeds jaren 80 woningbouw bruin want de vorige bewoners woonden hier met zn tweeën en gingen nooit naar zolder) maar de hele klus in een keer gaat het never nooit worden.
Een trede per keer wellicht. Helaas ook geen inkomen voldoende meer om daar iemand voor te laten komen. Ach, geen haast. Ik wil het alleen graag op orde hebben.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
03-05-2019 13:56
Vorig jaar een huis gekocht, vlak daarna helaas al langdurig uitgeschakeld. Kan niets boven mijn hoofd doen of waar ik bij moet bukken en baal daar behoorlijk van...
Mijn trap moet eigenlijk gedaan worden (die is nog steeds jaren 80 woningbouw bruin want de vorige bewoners woonden hier met zn tweeën en gingen nooit naar zolder) maar de hele klus in een keer gaat het never nooit worden.
Een trede per keer wellicht. Helaas ook geen inkomen voldoende meer om daar iemand voor te laten komen. Ach, geen haast. Ik wil het alleen graag op orde hebben.
En dit zittend doen? Idd trede voor trede. Of vrienden die kunnen helpen?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
TinPanAlley schreef:
03-05-2019 11:59
Ik begrijp het. Ik heb filmpjes gekeken op Youtube, het lijkt prima te doen, als je maar goed meet en goed materiaal gebruikt. Mijn man ziet het alleen niet zo zitten, wordt nerveus van het idee en besteedt het liever uit. Ik zou die paar duizend euro liever uitgeven aan goed gereedschap in plaats van aan een klusjesman. Ik vind ook hulpmateriaal als een plafondsteun. Dit is als het ware een derde hand die de gipsplaten ondersteunt. Is het dan te doen voor een vrouw alleen?
Volgens mij wel. Ging bij ons een stuk makkelijker dan de schuine zolder, die moet je namelijk als het ware in twee richtingen steunen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Klus net afgerond: Kinderkamer 1. Volgende klus op het programma; Kinderkamer 2. ZIjn op zich fijne klussen; weinig structureels, vooral verven, behangetje, wat ikeaspul in elkaar schroeven en wat dingen ophangen.

Minder fijn: Als de kinderen zich vervelen omdat papa en mama toch echt effe door willen pakken of het hele huis een troep is omdat er een paar dagen niet bij gehouden wordt.
*Kettricken* schreef:
03-05-2019 10:03
Dankzij jou zie ik opeens mogelijkheden voor mijn ikea kast :D

Zou je in plaats van behang ook kunnen bekleden met tapijttegels/sisal oid, weet iemand dat? Dan kunnen mijn katten daaraan krabben.
Kan natuurlijk wel, maar is een stuk zwaarder materiaal. Gewone behanglijm is daarvoor niet geschikt. Dat zul je dan moeten verlijmen of tacken (soort nietjes schieten). Besef je wel dat je met verlijmen die tegels er niet meer afkrijgt.

Wil je de achterkant vd kast ooit weer zonder tegels kunnen gebruiken, dan kun je beter even de maten opmeten van het hardboard gedeelte en zo'n zelfde afmeting van hardboard kopen en die dan betegelen. Dan kun je de plaat in zijn geheel bevestigen en er ooit weer afhalen.
TinPanAlley schreef:
03-05-2019 11:25
Inbouwspotjes, isolatie, mooi onzichtbaar wegwerken van kabels en het zorgt voor een betere akoestiek. Uiteindelijk moet het een strak geheel worden, geen systeemplafond dus.

Wij hebben een uitbouw en dat deel is lager dan de rest van de kamer. Om dat weer tot een mooi geheel te krijgen is verlagen van ons plafond ook een noodzaak.

We hebben al een verlaagd plafond met houten wit geschilderde planken maar het is gedateerd en niet mooi.
Heel slim 👍🏼
Bedenk van te voren goed wat je in de toekomst nog zou willen aan evt. extra electra. Als het plafond eenmaal open ligt is dat een goed moment om na te denken wat je er allemaal in zou kunnen wegwerken.
diyer schreef:
03-05-2019 15:34
Heel slim 👍🏼
Bedenk van te voren goed wat je in de toekomst nog zou willen aan evt. extra electra. Als het plafond eenmaal open ligt is dat een goed moment om na te denken wat je er allemaal in zou kunnen wegwerken.
We willen het woongedeelte en eetgedeelte omwisselen. We gaan eerst een paar weken/maanden zo leven om te kijken of dat bevalt. Zo ja...dan gaan we nadenken over spotjes en bekabeling. Ik heb in Juli twee weken vakantie, mooie tijd om dan de handen uit de mouwen te steken :)
Kleinezon schreef:
03-05-2019 15:09
Volgens mij wel. Ging bij ons een stuk makkelijker dan de schuine zolder, die moet je namelijk als het ware in twee richtingen steunen.
Ik ga het gewoon doen! Zulke dingen maken mij megablij, zeker als het uiteindelijke resultaat er mag wezen :hyper:
TinPanAlley schreef:
03-05-2019 11:59
Ik begrijp het. Ik heb filmpjes gekeken op Youtube, het lijkt prima te doen, als je maar goed meet en goed materiaal gebruikt. Mijn man ziet het alleen niet zo zitten, wordt nerveus van het idee en besteedt het liever uit. Ik zou die paar duizend euro liever uitgeven aan goed gereedschap in plaats van aan een klusjesman. Ik vind ook hulpmateriaal als een plafondsteun. Dit is als het ware een derde hand die de gipsplaten ondersteunt. Is het dan te doen voor een vrouw alleen?
Nee, in principe niet als je met hele gipsplaten werkt. Je blijft echt die paar extra handen nodig hebben.

Wat je wel zou kunnen doen, is het voorwerk helemaal alleen doen als je vertrouwd op je eigen meetwerk en nauwkeurigheid. Dan is het vastzetten vd platen nl. het minst moeilijke werk en hoef je in principe amper meer na te denken.

Je weet dat je altijd haaks werkt op de vorige laag? Dus als je nu bv. een balkenlaag hebt, dan zit je rachelwerk daar haaks op en je gipsplaten daar weer haaks op (en dus loopt je gips weer dezelfde richting uit als je balken).
Je meet van hart op hart. Dus je houten rachels zijn latjes van een paar cm. dik. Het midden van het latje naar het midden van het volgende latje moet op 60 cm. zitten. En dat herhaalt zich naar alle latjes. De hart afstand is dus 60 cm., wat overeenkomt met de gipsplaten.

Als jij een goed nagemeten rachelwerk voorbereidt en je koopt de juist materialen (dus vertel in de bouwmarkt wat je gaat maken, vertel dat het om plafondplaten gaat, etc), dan is het ertegenaan schroeven het minst moeilijke deel.

Kijk maar eens goed naar filmpjes. Dan krijg je vanzelf door wat jij denkt dat door jou te doen is en wat niet. Veel heeft ook te maken met arrogantie en zelfvertrouwen (dat kan ik, hoe moeilijk kan het nou echt zijn). Want heus, mannen kunnen het niet per se beter (ik bedoel, ze doen het ook maar gewoon). Maar ze durven het vooral beter. En veel mannen geven ook gewoon niet zo snel op voor het ze gelukt is. Dus je moet jezelf alleen een beetje die mentaliteit aanleren en dan kan in principe iedereen een wandje of plafond plaatsen.
Gips is zwaar. Zelfs met plafondondersteuning is het fijn en handig om met twee paar handen de plaat op z'n plek te krijgen. De hele platen doe je dan met z'n tweeen en de passtukken kun je prima alleen.
Alle reacties Link kopieren
Huidige klus: volgende week wordt de nieuwe keuken geplaatst en een paar muren gestuct (uitbesteed). Zelf gaan we de raamkozijnen begane grond schilderen.

Klussen die vanaf september gaan gebeuren: badkamer vervangen en wc beneden vernieuwen.

Klussen afgelopen twee jaar: voortuin en achtertuin compleet vernieuwd, binnendeuren en kozijnen vernieuwd, beide trappen gerenoveerd. Hal opgeknapt, meterkast vergroot om daar een schoenkast in te maken.

Ik ben best handig, maar mijn man heeft helaas twee linkerhanden. Daarom ivm tijdsgebrek alles uitbesteed aan een aannemer/klusbedrijf.

Maar goed, of je het zelf doet of uitbesteed, je zit hoe dan ook in de rommel😑
Alle reacties Link kopieren
*Kettricken* schreef:
03-05-2019 10:03
Dankzij jou zie ik opeens mogelijkheden voor mijn ikea kast :D

Zou je in plaats van behang ook kunnen bekleden met tapijttegels/sisal oid, weet iemand dat? Dan kunnen mijn katten daaraan krabben.
Ik zou zelf een plaat kopen en dit bekleden met een stuk vloerbedekking. Dan blind ophangen tegen de kast met schuifsysteem en alleen haak en schroefjes bovenop de kast.

Afbeelding
Afbeelding
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
03-05-2019 15:52
Gips is zwaar. Zelfs met plafondondersteuning is het fijn en handig om met twee paar handen de plaat op z'n plek te krijgen. De hele platen doe je dan met z'n tweeen en de passtukken kun je prima alleen.
Wij hadden hier een plankje voor op een lange lat gezet. De tweede man (ik dus) ondersteunde daarmee de gipsplaat en echtgenoot tackerde zo snel mogelijk de plaat tegen het rachelwerk. Het is zeker zelf te doen, bij ons was het een akelige klus omdat alles zo ontzettend scheef was en veel tijdsdruk. Volgens mij zijn veel huizen scheef. >:-( dus onderschat het meetwerk niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik quote de verkeerde. Was voor TinPanAlley bestemd
Ik heb een kapstok gemaakt, halletje behangen en nieuwe lambrisering. Nog te doen, de badkamer. Bijna alles al bij elkaar gekocht, nieuwe tegels, douchekabine, badmeubel en douchesysteem. Al een paar maanden bezig iemand te vinden die de muren voor ons wil stuken en betegelen... voor die tijd de wc stucen ( door een stuker) en met marackech verf verven, doe ik zelf .. 😁
diyer schreef:
03-05-2019 15:31
Kan natuurlijk wel, maar is een stuk zwaarder materiaal. Gewone behanglijm is daarvoor niet geschikt. Dat zul je dan moeten verlijmen of tacken (soort nietjes schieten). Besef je wel dat je met verlijmen die tegels er niet meer afkrijgt.

Wil je de achterkant vd kast ooit weer zonder tegels kunnen gebruiken, dan kun je beter even de maten opmeten van het hardboard gedeelte en zo'n zelfde afmeting van hardboard kopen en die dan betegelen. Dan kun je de plaat in zijn geheel bevestigen en er ooit weer afhalen.
Oh, goed idee om dat te doen. Dank je!
Alle reacties Link kopieren
Huidige klus: babykamer. Het meeste is al gedaan, er moeten alleen nog wat kleine dingen geschilderd en opgehangen worden.

Volgende klus: de buitendeur en het kozijn behandelen met anti-rot middel en opnieuw schilderen. Leuk met een oud huis: er is altijd wel iets rot :wtf:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven