Waarom is verbouwen zo'n trek op je relatie?

15-01-2020 17:15 60 berichten
Ik kan me er zo weinig bij voorstellen, maar ik las het net weer ergens op een blog. Het moge duidelijk zijn dat ik dus nooit verbouwd of geklust heb. ;-D Ik heb er een - te romantisch - beeld bij dat je kamer voor kamer doet en wat ruimer in budget en tijd gaat zitten dan gepland.
Maar gezien er huwelijken stranden en relaties op scherp worden gezet, hoe is klussen dan écht?

PS: klussen in je huis, niet voor de baby. :flag:
PPS: gewoon interesse, geen plannen.
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
15-01-2020 18:06
Wij moesten dus wel. 1×Oude huis verkocht & 1xhuur opgezegd, en de kinderen zouden een maand later inhuizen.
We hebben het overleefd, maar vraag niet hoe.
I stand corrected. ;-)
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
15-01-2020 17:51
Het heeft mij het verschil geleerd tussen bacho en baco.

Niet echt want het is een bahco :)
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
1x heel huis gestript 5 maanden verbouwd. We kunnen blijkbaar goed begroten dat scheelt al veel gedoe. Qua smaak komen we er ook eigenlijk altijd wel uit. Maar ik ben meteen hop en doen, manlief eerst meten, denken, meten, koffie.....duurt lang en gaat dan aan het eind van de ochtend eens echt wat doen :-) Dat kost veel energie om daar niet te veel van te zeggen. Maar goed we hebben het overleefd maar zou het niet zo snel nog een keer doen. In het huis waar we nu wonen hebben ik een maand geschilderd met mijn vader. Ik was veel vrij, man deed andere dingen regelen. Beviel beter....ook weer goede begroting :yes:
Alle reacties Link kopieren
Wat verbouwen an sich is, is al goed omschreven. Dus op veel zaken kun je je instellen en voorbereiden (rotzooi, rotzooi en rotzooi. Budgetoverschrijdingen. Altijd een extra/onverwachte complicatie).

Maar de één kan er gewoon beter tegen dan de ander. Mijn man kan er niet tegen. Omdat het een chaoot is. Alles moet een beetje op de automatische piloot gaan want anders raakt hij helemaal de draad kwijt. Dus bij de laatste verbouwing was man helemaal uit zijn huisje omdat:

- voor zijn gevoel anderen bepalen over zijn tijd (lees: werkmensen willen graag een deadline wanneer een ruimte is leeggeruimd)
- er lopen veel vreemde mensen in en uit en hij is heel slecht in het onthouden van namen (Gaat de stukadoors lastig vallen met vragen over leidingwerk, gaat zijn visie op interieur delen met de meneer die puinbak nummer 34 komt ophalen, enz.)
- hij ter plekke keuzes moet maken uit meer dan drie opties
- er gaan dingen anders/er komt een complicatie bij die niet in zijn prognoses en spreadsheets voorkomen

En dan weet hij ook wel dat het bij hem ligt. Maar dan toch een hele ‘discussie’ (“Dit is geen ruzie, dit is een discussie...kan dat ook al niet meer?”) aangaan omdat ik met beslissing nummer 308 het budget heb overschreden met maar liefst dertig euro.

Ik ben het type dat helemaal hieperdepiep wordt van puinbakken. Slopen. Moodboards maken. Dus ik schrik die werkmensen af met mijn A3 vellen aan visuele ondersteuning. Ik trek alleen mijn man bijzonder slecht in zijn verbouwmodus.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
15-01-2020 18:15
Waarom is verbouwen zo'n trek op je relatie


Omdat die eikel nooit naar me luistert :D
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣


Hier trekt het op onze relatie omdat lief het niet zo nauw neemt. Scheef is ook gewoon goed bijvoorbeeld. En wat zou ik hier graag een foto plaatsen van onze afzuiger in de badkamer..... Iedereen moet het met mij eens zijn dat dit geen gezicht is hoe lulletje dat ding heeft opgehangen. Lulletje vind het prima, hangt toch?.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk omdat bij sommige mensen een andere (ik hoop niet: ware) aard naar boven komt.

Mijn vrouw zegt altijd dat ik een klusdictator ben.....
Alle reacties Link kopieren
Froezel schreef:
15-01-2020 19:25
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣


Hier trekt het op onze relatie omdat lief het niet zo nauw neemt. Scheef is ook gewoon goed bijvoorbeeld. En wat zou ik hier graag een foto plaatsen van onze afzuiger in de badkamer..... Iedereen moet het met mij eens zijn dat dit geen gezicht is hoe lulletje dat ding heeft opgehangen. Lulletje vind het prima, hangt toch?.
Maar die grijpt gewoon een boor en begint.

Versus mijn man:
- wekenlange speurtocht op internet en YT voor reviews, how to’s, kosten en benodigd materiaal
- schaft materiaal aan: speciale boor, waterpas met laser of zoiets, leidingenzoeker
- begint met opmeten en tekenen op schaal

Om dan na overleg met zijn even onhandige vrienden te besluiten dat er toch beter een vakman kan worden ingeschakeld want ‘dan heb je garantie op het werk’.
Nee heb je, ja kun je krijgen
En vergeet de bemoeienis niet. Ik klus het lekkerst als ik niet op mijn vingers gekeken word. Dat ik even rustig ga nadenken hoe ik iets ga aanpakken. En dan komt man al vragen "kom je er niet uit?". Of dan hoor ik ineens "Ja, dat ga je toch niet met een nijptang doen!".
Meest ideale is dat ik alleen klus en dat hij net thuiskomt op het moment dat ik wél even hulp nodig heb ;-D

Maar andersom ook hoor. Als hij bezig is dat ik dan op mijn handen moet gaan zitten om niet te zeggen "Kun je niet beter van je áf snijden?". Kortom, we zijn allebei even erg denk ik :). Maar het lukt al 20 jaar.

Maar zet eens samen een PAX in elkaar. En doe alles wat daar gebeurt x100, dan heb je een idee.
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
15-01-2020 18:33
Niet echt want het is een bahco :)
Ah, vandaar de miscommunicatie. :bonk:
De troep, overal troep: In je eten, in je douche, op je kleding/vloer/meubels. En dan niet alleen troep van spullen maar ook stof en zaagsel, en steengruis en van alles waarvan je je afvraagt hoe dat ooit een onderdeel van een vast element zoals een vloer of muur heeft kunnen zijn. Bij al die woonprogramma's zijn de foto's en video opnames gemaakt voordat het stof - nádat er al grondig was schoongemaakt- opnieuw is neergedwarreld, want echt...als alles schoon is kun je rustig 3 keer opnieuw schoonmaken en ligt nóg alles onder het gruis/stof/zaagsel en wat voor ufo's nog meer.

Dus je kunt niet eten, niet rustig zitten, niet lekker douchen en je schoon voelen, niet ontspannen.
Ontspan 4 dagen totaal niet en je begrijpt precies waarom het zoveel stress oplevert.
*duidelijk: ik kan niet tegen ufo's en niet tegen niet rustig kunnen eten.

En natuurlijk kun je een paar dagen buiten de deur eten, bij anderen douchen en daar op de bank hangen, maar meestal wil je dat gewoon in je eigen huis.

Los daarvan kunnen er nog het niet kunnen samenwerken of geldissues meespelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb verbouwen juist als erg leuk ervaren samen.
Samen hard aan het werk in je oude verfkloffie, zwoegen en zweten en uiteindelijk een fantastisch resultaat zien. Ja, ik vond het echt leuk. :high5:
Alle reacties Link kopieren
Klussen is heel erg stressvol. Je vertrouwde plek ligt overhoop en verandert iedere dag. Vaak ben je ook nog moe, gaan dingen niet zoals je wilt, zit er tijdsdruk op en maak je zorgen om geld.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen verbouwen en wat klussen in huis aanpakken.

Verbouwen, dus als de muren en vloeren eruit gaan of doorgebroken worden geeft meer rotzooi en kans op stress dan een beetje schilderen en/of behangen.

Als dat laatste al niet goed lukt zou ik het eerste niet eens overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-01-2020 06:49
Er is natuurlijk wel een verschil tussen verbouwen en wat klussen in huis aanpakken.

Verbouwen, dus als de muren en vloeren eruit gaan of doorgebroken worden geeft meer rotzooi en kans op stress dan een beetje schilderen en/of behangen.

Als dat laatste al niet goed lukt zou ik het eerste niet eens overwegen.
Inderdaad, je huis (semi)onbewoonbaar. Niet gewoon een beetje verflucht
Alle reacties Link kopieren
Bij onze verbouwing is alles gesloopt op de buitenmuren na. Het dak is er ook weken vanaf geweest. Toch hebben wij nooit stress ervaren, dat kwam vooral omdat wij geen echte planning hadden. Qua comfort was er weinig, de douche (die beneden was) had geen dak ;-), de keuken was geheel weg, qua wonen zaten wij in een hele kleine caravan. Vanaf dag van aankoop zijn wij gelijk naar het huis verhuisd, na 1 jaar hadden wij een fatsoenlijke douche, het duurde nog wat langer tot wij weer een echte keuken hadden. Maar geen stress, ik ben er behoorlijk makkelijk van geworden. Ook zijn wij beiden geen stresskippen en konden ons goed inbeelden hoe het zou worden. De verbouwing hebben wij grotendeels zelf gedaan. Er waren geen kinderen, dat scheelt behoorlijk. Wij hebben het nooit als aanslag op de relatie gezien.
Alle reacties Link kopieren
Ik had er ook zo'n romantisch beeld bij.
Totdat we ons huis hier kochten, waar o.a. nog geen elektriciteit of stromend water in zat. Nou ja, klussen dus.
Zelf klussen vind ik overigens wel leuk, maar continue werkmannen over de vloer trek ik slecht.
Werkmannen zijn er hier van 08:00 tot 08:00 aanwezig en dat is lang. Ze maken alles vies, maken overal rotzooi. En ook al zijn ze supervriendelijk, je kunt geen twee seconden iets doen want ze hebben steeds vragen, of je moet in de gaten houden of ze wel doen wat de bedoeling is (want anders staat er zo een muur op de verkeerde plek, al gehad).
Het duurt ook altijd langer dan verwacht, dus je ziet zeg maar de tijd/geld wegtikken.
Maar vooral het niet je eigen ding kunnen doen (ik werk vanuit huis, dus tijdens het klussen moest er ook gewerkt worden) was best wel killing, in combinatie met het wekenlang niet kunnen gebruiken van keuken en badkamer en nog geen kamer in het huis die af was.... Oh, en met peuter die het ook slecht trok en niet meer goed sliep erbij was wat minder romantisch dan ik vooraf dacht :P

Nu is alles woonbaar en moet er nog steeds (heel) veel gebeuren, maar dat is een meerjarenplan en doen we voornamelijk zelf. Dat is oke.
Aanslag op onze relatie vond ik het trouwens niet perse, maar ik had het wel een stuk leuker verwacht als ik eerlijk ben
Alle reacties Link kopieren
Van verbouwen krijg je stress, stress leidt tot ruzie, stress leidt ook tot minder sex, minder sex, minder sex leidt tot meer ruzie.

Verbouwen kost geld, verbouwen kost vaak meer geld dan begroot, geld problemen zorgen voor stress. Rest zie boven

Je hebt minder tijd voor elkaar, minder tijd voor elkaar leidt tot minder genegenheid, minder genegenheid leidt tot minder sex, zie boven.

Je hebt minder tijd voor jezelf, ...
Alle reacties Link kopieren
Het staat of valt met het feit of zij een boormachine kan vasthouden.... ;-)
https://youtu.be/xnSWYhZ4Awc
daddy_gijs schreef:
16-01-2020 20:28
Het staat of valt met het feit of zij een boormachine kan vasthouden.... ;-)
https://youtu.be/xnSWYhZ4Awc
LOL Ik vraag me af of dit soort seksistische reclames vandaag de dag nog zouden mogen.

Nee, dan is deze dame een stuk eh... handiger! https://youtu.be/AhtsZUlwl1I
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
15-01-2020 19:34
Maar die grijpt gewoon een boor en begint.

Versus mijn man:
- wekenlange speurtocht op internet en YT voor reviews, how to’s, kosten en benodigd materiaal
- schaft materiaal aan: speciale boor, waterpas met laser of zoiets, leidingenzoeker
Dit doet de mijne ook allemaal hoor (ok, wellicht behalve gereedschap kopen, want we hebben zo’n beetje alles al) Daardoor duurt het misschien wat langer, maar alles wat we aanpakken is wel in één keer en voor de komende 30 jaar goed. Dat heb ik toch een stuk liever dan Froezels lulletje (noem je je vent echt zo?)

Hier ongeveer zoals bij Dahlia, maar iets minder rigoreus (huis gaat wel van onder tot boven op de schop, maar we kunnen tot nu toe altijd slapen, douchen en koken. Daar hebben we het huis ook op gekocht) Nu 4 jaar bezig en het duurt nog wel vier jaar. We hebben er vooral dikke lol in, en altijd wat om over te praten ;-D
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
17-01-2020 10:23
Nee, dan is deze dame een stuk eh... handiger! https://youtu.be/AhtsZUlwl1I
De dame doe ook niet veel, behalve erg mooi zijn. :heart:
De man doet het echte werk zo te zien.
Alle reacties Link kopieren
Zeker bij grote verbouwingen moeten er constant behoorlijk definitieve keuzes gemaakt worden. En dat kan al snel tot onenigheid of tot een compromis leiden waarmee beide partners niet helemaal tevreden zijn. Het gaat dan om welke tegels, welk sanitair/ waar komen de stopcontacten/ behangen of stucen/ houten of stenen drempel/ wel of geen muur doorbreken etc. etc..

En dan kun je nog tegen tegenvallers aanlopen waardoor alles duurder wordt en er misschien op andere vlakken goedkopere keuzes gemaakt moeten worden.

Dan is er inderdaad nog stress bij de uitvoering. Werklieden die als het ware je huis overnemen.

Ja verbouwen kan heel stressvol zijn. Maar ook met supermooi resultaat :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben intussen wel benieuwd wat Laatbloeiertje nu precies voor ogen heeft.
Heeft ze interesse (maar nog geen plannen) om haar relatie eens flink onder druk te zetten? Of stiekum verbouwingsdromen?
Mijn man is veel slordiger dan ik.
Dus als hij iets doet, heb ik de pest in omdat: de verf niet helemaal dekt / het stopcontact 10 centimeter naar links had gemoeten / de schroeven nog uitsteken / etc.
Of hij heeft de pest in, omdat hij trots is op wat hij heeft gedaan en ik het dan weer over ga doen.
Daar moet je tussendoor zien te navigeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar jaar geleden een verlopen jaren '30 woninkje gekocht. Prachtig charmant huisje, maar veel liefde (en verbouwingen) nodig. Ieder jaar verbouw ik er een stukje aan. Toen ik mijn vriend niet veel later ontmoette was hij razend enthousiast erover - hij had ook al vaak geklust bij vrienden en ouders. Wat een leuk huis kon het worden! Echter, toen hij eenmaal bij mij in kwam wonen, bleek hij vooral nooit te hebben beseft dat klussen meer is dan een vloertje leggen en een muurtje sauzen. De hoeveelheid stof, het plannen, keuzes maken, de werklui over de vloer, de tegenvallers die je tegenkomt in zo'n oud huisje..hij vond het maar niets.

Gelukkig zijn de grote verbouwingen nu zo'n beetje klaar + ben ik zeer bedreven geworden in het maken van een goede planning / keuzes + pak ik de meeste do-it-yourself klussen zelf op. En ik betaal uiteraard alles zelf gezien het mijn huis is. Het enige waar hij dus nog mee moet dealen is dat het anderhalve week in het jaar even onrustig en stoffig in het huis is. :-D

Wat er al gedaan is:
- nieuwe C.V. ketel en verplaatsen paar verwarmingen
- isoleren dak + dakkapel
- balkon gerenoveerd
- badkamer verbouwd
- inbouw tuindeuren en nieuwe kozijnen achterkant
- inbouwkasten zolder en slaapkamer

Nog te doen:
- nieuwe keuken (kastdeurtjes + keukenblad)
- nieuwe kozijnen voorkant en schilderen voordeur

Lijkt me wel te doen ;D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven