Waarom is verbouwen zo'n trek op je relatie?

15-01-2020 17:15 60 berichten
Ik kan me er zo weinig bij voorstellen, maar ik las het net weer ergens op een blog. Het moge duidelijk zijn dat ik dus nooit verbouwd of geklust heb. ;-D Ik heb er een - te romantisch - beeld bij dat je kamer voor kamer doet en wat ruimer in budget en tijd gaat zitten dan gepland.
Maar gezien er huwelijken stranden en relaties op scherp worden gezet, hoe is klussen dan écht?

PS: klussen in je huis, niet voor de baby. :flag:
PPS: gewoon interesse, geen plannen.
De verschillen waar wij in het dagelijks leven niet zo tegenaan lopen werden in 1 klap duidelijk. Ik beheer ons gezamenlijke geld omdat ik goed overzicht heb. Ik weet dus ook wat waaraan gespendeerd kan worden. Hij heeft dat overzicht niet (ook niet als hij met mij meekijkt) en is daardoor altijd heel krampachtig met geld; als de dood iets niet te kunnen betalen. Zo kwamen wij dus in strijd verwikkeld over bijvoorbeeld dure keuzes die ik graag wilde en we makkelijk konden betalen, die hij (calvinist ten top) overdreven vond ;-D .

In het dagelijks leven hebben we hier dus geen last van omdat wij allebei eigen geld hebben wat we gewoon anders besteden. Ons gezamenlijke geld gaat naar vaste lasten, sparen en boodschappen en we houden allebei van vrij luxe eten. Dus daar geen strijd.

Daarnaast moet er gewoon heeeel veel geregeld worden. Ik heb de neiging alles naar me toe te trekken zodat ik weet dat het góed gebeurt. Helaas vind ik het tegelijkertijd rete irritant dat ik (me) voor alles verantwoordelijk ben (voel), waardoor we soms ruzie kregen doordat ik overbelast raakte en hem het idee gaf dat ik hem incapabel achtte :D .

Verder is hij meer van het op gezette tijden rust nemen en ik ben meer van doorgaan totdat het af is. Ook dat gaf frictie. Ik ben vooral heel blij dat we, nu het af is, het weer bij de dagelijkse beslommeringen kunnen houden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik verschillen nogal als het om klussen gaat.

Mijn vriend is niet handig en niet praktisch ingesteld, ook al denkt hij van wel. En zijn vader is precies hetzelfde. En ze zijn beiden ook ontzettend eigenwijs. Naar mijn adviezen werd zodoende dus niets gedaan. Dus, op een gegeven moment trokken mijn vriend en zijn vader hun eigen plan op zolder, en was ik samen met mijn ouders de muren en het plafond van de woonkamer aan het schilderen. Tot er water door het plafond kwam. Mijn vriend en zijn vader keken nogal schaapachtig toen ik hen vroeg waar ze dachten dat ze mee bezig waren, en ik hen vertelde wat er aan de hand was.

Ook hebben mijn vriend en zijn vader een poging gedaan om een lamp op te hangen. Lang verhaal kort: Ik kon terug naar de winkel, want ze hadden meerdere schroeven dol gedraaid. Natuurlijk heb ik mijn eigen vader toen gevraagd om de andere lampen op te hangen.

En zo zijn er nog een hoop andere voorbeelden te noemen... Nee. Klussen doe ik tegenwoordig op mijn vrije dag, als mijn vriend van huis is.
Alle reacties Link kopieren
Man is al 38 jaar bouwvakker (metselaar) maar kan alles. ik ben een dochter van een bouwvakker en heb ook heel mijn leven geklust.
Wij zijn momenteel met de verbouwing van ons huis bezig, de woonkamer,slaapkamers,overloop en de wc zijn al klaar.
Hier hebben we een jaar over gedaan.
Nu hebben we onze oude keuken er uit gesloopt en hebben inmiddels alle electra en andere leidingen vervangen, nieuwe sleuven gefreesd, Alleen de waterleidingen moeten nog verplaatst worden
Nieuw plafond zit er inmiddels in, de muren moeten nog opnieuw gestuct ,geschuurd en gesausd worden.
Er moet nog een nieuwe vloer in en de radiator moet verplaatst worden,daarna moet de nieuwe keuken geplaatst worden,dit doen we allemaal zelf.
Omdat wij alles zelf kunnen huren wij niemand in,
Nog een maandje of zo en dan is de keuken klaar.
Voordeel is dat man al heel lang zzp,er is en regelmatig vrij kan nemen

Volgend project is de nu 20 jaar oude schutting vervangen voor een mooie gemetselde muur,dit gaan we in de bouwvak doen, man metselen en ik upperen
Het jaar daarop is de badkamer aan de beurt voor een update

We zijn beide rond de 54 jaar oud maar klussen kunnen we nog goed :-D
Gelukkig nooit ruzie,wel een keer mopperen als we moe zijn
If you don,t like whats,s being said,change the conversation
Alle reacties Link kopieren
Wij kunnen perfect samen een huis maandenlang verbouwen terwijl we zelf in de schuur kamperen. géén probleem. 2x gedaan en dat was echt leuk (op het standaard genondeju na wat elke verbouwing vaak naar voren komt)

Samen in dezelfde kamer aan hetzelfde bezig zijn met een klusje (kast in elkaar zetten, hetzelfde kozijn samen schuren etc) is moord en doodslag en gewapper met scheidingspapieren.

ken je kwaliteiten en beperkingen noemen wij dat :-) en zorgen er dus ook altijd voor dat we niet zulke klusjes samen doen.
En doooooor!
cavalier schreef:
21-01-2020 19:01
Man is al 38 jaar bouwvakker (metselaar) maar kan alles. ik ben een dochter van een bouwvakker en heb ook heel mijn leven geklust.
Wij zijn momenteel met de verbouwing van ons huis bezig, de woonkamer,slaapkamers,overloop en de wc zijn al klaar.
Hier hebben we een jaar over gedaan.
Nu hebben we onze oude keuken er uit gesloopt en hebben inmiddels alle electra en andere leidingen vervangen, nieuwe sleuven gefreesd, Alleen de waterleidingen moeten nog verplaatst worden
Nieuw plafond zit er inmiddels in, de muren moeten nog opnieuw gestuct ,geschuurd en gesausd worden.
Er moet nog een nieuwe vloer in en de radiator moet verplaatst worden,daarna moet de nieuwe keuken geplaatst worden,dit doen we allemaal zelf.
Omdat wij alles zelf kunnen huren wij niemand in,
Nog een maandje of zo en dan is de keuken klaar.
Voordeel is dat man al heel lang zzp,er is en regelmatig vrij kan nemen

Volgend project is de nu 20 jaar oude schutting vervangen voor een mooie gemetselde muur,dit gaan we in de bouwvak doen, man metselen en ik upperen
Het jaar daarop is de badkamer aan de beurt voor een update

We zijn beide rond de 54 jaar oud maar klussen kunnen we nog goed :-D
Gelukkig nooit ruzie,wel een keer mopperen als we moe zijn

Wauw.... :heart:
broadway schreef:
22-01-2020 09:33
Wij kunnen perfect samen een huis maandenlang verbouwen terwijl we zelf in de schuur kamperen. géén probleem. 2x gedaan en dat was echt leuk (op het standaard genondeju na wat elke verbouwing vaak naar voren komt)

Samen in dezelfde kamer aan hetzelfde bezig zijn met een klusje (kast in elkaar zetten, hetzelfde kozijn samen schuren etc) is moord en doodslag en gewapper met scheidingspapieren.

ken je kwaliteiten en beperkingen noemen wij dat :-) en zorgen er dus ook altijd voor dat we niet zulke klusjes samen doen.
:rofl: !!
Denk dat het meeste wel gezegd is :)

Alle life-events kunnen een tol trekken op allerlei soorten relaties. Denk dat het ook te maken heeft met (on)uitgesproken verwachtingen. Je gaat met elkaar dingen doen die mogelijk stressvol kunnen zijn. Wat iemand anders zegt, buiten het normale, comfortzone. Het is ook een belangrijke life-event. Je koopt niet even een plant of gaat even boodschappen doen. Het is je/jullie huis voor wellicht een lange tijd. Veel tijd en geld gaat erin zitten, dus voor beiden van grote waarde.
We klussen al jaren samen, niks is ons te gek, en we kunnen goed als team samenwerken zonder ruzie.
Wij bemoeien ons niet met elkaars solo-taken, en laten elkaar fouten maken, (als je toevallig ziet dat het op een bepaalde manier anders kan.)
Het is geen ramp als er eens een keer iets niet goed gaat, en alles kan veranderd worden als het niet bevalt.

In het begin moesten we even aan elkaar wennen, want beide zijn we praktisch ingesteld, en willen graag helpen, maar soms moet je gewoon iemand zelf eerst laten aanklooien, en erop vertrouwen dat t wel goedkomt.
Als het humeur tijdens het klussen slechter wordt, leg het dan ook aan de kant en zoek wat ontspanning, ik zie te vaak dat iemand dan stug doorgaat, en de irritaties oplopen, en dat is niet goed voor de sfeer.
Bij ons duurt klussen soms ook wat langer, we nemen daar rustig de tijd voor, en als het eens een keertje niet gaat, of een van ons heeft een slecht humeur, dan stoppen we een tijdje, en dan er weer fris tegen aan.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
15-01-2020 17:23
Ik weet het ook niet. Wij kunnen dat juist wel erg goed. We hebben nagenoeg geen onenigheid over hoe iets moet qua kleur of zo, daar is mijn vriend makkelijk in. Qua klussen zelf wil hij nog wel eens verbaal uit de hoek vliegen als het tegenzit, maar we hebben afgesproken dat ik me dat niet persoonlijk aantrek en er ook niet op reageer. Het is ook niet zo dat hij scheldt, maar hij geeft wel opdrachten als ‘houd stil, noem je dat recht, schroevendraaier, nee kruiskop!’.
Maar wat is daar leuk aan, sta je te klussen samenen zit de ene allemaal maar te zeiken of te mopperen of hoe j t ook wilt noemen. Ik ben man, maar zou daar helemaal tierelier van worden.
Partner en ik hebben normaal gesproken eigenlijk nooit ruzie maar met klussen? Verschrikkelijk.. wij zijn zo verschillend en kunnen in dat opzicht niet samenwerken. Sterker nog, ik irriteer me zo aan hem dat ik hem op dat moment het liefste wil slaan. Ik weet niet wat het is.. ik ben nogal een rauwdouwer en hij is een pietlut. Wij klussen dus gewoon niet samen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven