Waarom je raam afplakken bij het verbouwen?

30-06-2020 21:52 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom plakken mensen toch hun ramen af met vuilniszakken of kranten als ze gaan verbouwen? En heb je dan geen last van het ontbreken van daglicht bij het klussen?
Alle reacties Link kopieren
Dat snap ik best. Je bent als een kat in een nieuw pakhuis en wil even wat privacy en niet voor ieder nieuwsgierig oog zichtbaar zijn. Als er geen gordijnen hangen zien sommigen dat als een teken van "geen bezwaar" om te kijken wie er op de ladder staat binnen en wat hij doet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
30-06-2020 22:22
Als het is dichtgeplakt ligt er dus duur gereedschap. En hebben inbrekers vrij spel als ze eenmaal binnen zijn, want niemand ziet ze dan.


Ik heb het me ook altijd afgevraagd. Je kunt dat dure gereedschap toch ook uit het zicht leggen? In de hal of de garage of boven of zo.
Toevallig had het huis waardoor ik het me opeens weer afvroeg ook de bovenverdieping afgeplakt. Dat was helemaal opvallend, want tegenover het huis ligt een weiland, en zonder ladder kan je dus echt niet op de verdieping naar boven kijken :confused:
Maartje2016 schreef:
01-07-2020 08:08
Toevallig had het huis waardoor ik het me opeens weer afvroeg ook de bovenverdieping afgeplakt. Dat was helemaal opvallend, want tegenover het huis ligt een weiland, en zonder ladder kan je dus echt niet op de verdieping naar boven kijken :confused:


Dan zal het wel zijn om geen stuc of verf op de ramen te krijgen. Wel vrij waardeloos om te moeten stuccen met slecht licht. Ik heb nog nooit iemand helpen schilderen die de ramen dichtplakte gelukkig.
retrostar schreef:
01-07-2020 07:30
Dat snap ik best. Je bent als een kat in een nieuw pakhuis en wil even wat privacy en niet voor ieder nieuwsgierig oog zichtbaar zijn. Als er geen gordijnen hangen zien sommigen dat als een teken van "geen bezwaar" om te kijken wie er op de ladder staat binnen en wat hij doet.
Ik zie het bezwaar ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Plus als je een uitbouw, serre o.i.d. plaatst kan het voorkomen dat je achtergevel een paar dagen deels of geheel openligt. En dan heb je liever niet dan Jan en alleman weet welke dagen dat zijn.
MollyMalone schreef:
01-07-2020 10:20
Plus als je een uitbouw, serre o.i.d. plaatst kan het voorkomen dat je achtergevel een paar dagen deels of geheel openligt. En dan heb je liever niet dan Jan en alleman weet welke dagen dat zijn.
Dat is vast niet bij al die mensen die hun ramen dichtplakken.
Ik snap er helemaal niets van. Ik heb ook nooit de behoefte gevoeld om ramen af te dekken tijdens het verbouwen/klussen. Het lijkt mij vooral enorm ongezellig werken.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij helpt het ook niks tegen stof, je zal hoe dan ook je ramen moeten lappen als je klaar bent.

Een uitbouw zou misschien kunnen, maar bij alle huizen die ik me nu kan herinneren waarbij het ooit afgeplakt was is er geen uitbouw of serre geplaatst.

Schilderen of stuccen? Dan heb je volgens mij beroerd licht met afplak, of een beroerde stukadoor als hij niet netjes kan werken.
Alle reacties Link kopieren
Waarom anderen het doen weet ik niet, alleen waarom ik het doe: privacy. Ik wil gewoon desnoods in mijn ondergoed kunnen verven zonder dat er weer zo’n nieuwsgierig Aagje met haar BFF ‘het lokale dagblad’ weer in mijn voortuin naar binnen staat te loeren en commentaar staat te leveren.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 01-07-2020 21:05
0.17% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Nemain• schreef:
01-07-2020 08:15
Ik zie het bezwaar ook niet.
En voral daarom plakte ik altijd aan de straatkant de ramen af. :-D
Luci_Morgenster schreef:
01-07-2020 20:46
En voral daarom plakte ik altijd aan de straatkant de ramen af. :-D
Omdat het mij niet boeit als er mensen naar binnen kijken? Mijn ramen voor zitten direct aan de straat en de luxaflex staat altijd open. Ik snap nooit waarom mensen zo in het donker willen zitten. Als ik echt spannende dingen wil doen draai ik de luxaflex wel dicht. Maar ja, ik heb ook niet de behoefte om naakt behang af te steken :proud:
Nemain• schreef:
01-07-2020 20:50
Omdat het mij niet boeit als er mensen naar binnen kijken? Mijn ramen voor zitten direct aan de straat en de luxaflex staat altijd open. Ik snap nooit waarom mensen zo in het donker willen zitten. Als ik echt spannende dingen wil doen draai ik de luxaflex wel dicht. Maar ja, ik heb ook niet de behoefte om naakt behang af te steken :proud:
Omdat het mij wel boeit als mensen de hele tijd binnen kijken als ik aan het klussen ben. of andere niet of wel spannende dingen aan het doenben.

Als je wel luxaflex heb hangen hoef je ook niets af te plakken inderdaad.

En als jij je ramen niet wil afplakken of na het klussen alles open hebt vind ik prima hoor. :-D :-D
Maar ik heb daar geen behoefte aan.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 01-07-2020 20:56
18.60% gewijzigd
Luci_Morgenster schreef:
01-07-2020 20:54
Omdat het mij wel boeit als mensen de hele tijd binnen kijken.

Als jij je ramen niet wil afplakken vind ik prima hoor.
Wat mij betreft plak je een jaar aan zaterdagedities van de Telegraaf tegen je raam ;) Ik snap het alleen niet. Kan toch?
Alle reacties Link kopieren
Verschillendesokken schreef:
30-06-2020 23:48
Ik schilder graag ik mijn blote kont. Het liefst helemaal naakt. Heb ik geen verf op mijn kleding haha. Dit is niet sarcastisch trouwens.
Hahaha ben jij mijn vriend?
Ik heb nog nooit over inkijk nagedacht, ik heb overdag ook nooit iets voor de ramen, voorbijgangers kijken gewoon naar binnen en de buurtbewoners zwaaien gezellig.

Maar ik heb ook nog nooit in mijn blote kont geverfd of geklust (dan krijg je al die troep op je lijf, dat is toch veel smeriger dan op oude kleding, die je na afloop weggooit?).

Zelf klus en verf ik het liefste bij daglicht. Ik kan mij dus echt niets bij afgeplakte ramen voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
01-07-2020 21:41
Ik heb nog nooit over inkijk nagedacht, ik heb overdag ook nooit iets voor de ramen, voorbijgangers kijken gewoon naar binnen en de buurtbewoners zwaaien gezellig.

Maar ik heb ook nog nooit in mijn blote kont geverfd of geklust (dan krijg je al die troep op je lijf, dat is toch veel smeriger dan op oude kleding, die je na afloop weggooit?).

Zelf klus en verf ik het liefste bij daglicht. Ik kan mij dus echt niets bij afgeplakte ramen voorstellen.
Je plakt toch niet alle ramen af?
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
01-07-2020 21:55
Je plakt toch niet alle ramen af?
Nee, maar in de meeste woningen mis je behoorlijk wat daglicht. Ik ontkom soms ook niet aan verven bij een bouwlamp, maar gewoon daglicht wordt bij mij altijd veel netter.
Bij 1 huis in de straat hebben ze nu ook alles afgeplakt. Ik haal mij dan altijd automatisch allerlei scenario's in mijn hoofd van wat zich er in zo'n huis zou kunnen afspelen (de blote-konten-opmerking in dit topic zorgt weer voor een hele nieuwe set scenario's).
We hadden ook een wietkwekerij 2 huizen verderop en dat zorgt dan weer over scenario's over drugslabs enzovoort.
Bij het andere klushuis in de straat hebben ze niets voor de ramen, dat scheelt een hoop gedenk (ik weet het, het is mijn probleem 🙂).
lemoos2 schreef:
01-07-2020 21:55
Je plakt toch niet alle ramen af?
Als ik de ramen voor afplak is de halve benedenverdieping te donker om goed te kunnen schilderen.
Alle reacties Link kopieren
Nemain• schreef:
01-07-2020 22:04
Als ik de ramen voor afplak is de halve benedenverdieping te donker om goed te kunnen schilderen.
Als ik de ramen voor (vijf meter breed, 2.90 hoog) niet halfhoog afplak, kun je met scherpe ogen nog kijken tot in het tuinschuurtje. Alleen de hal (met wc) is apart. De rest is een grote ruimte.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
01-07-2020 22:09
Als ik de ramen voor (vijf meter breed, 2.90 hoog) niet halfhoog afplak, kun je met scherpe ogen nog kijken tot in het tuinschuurtje. Alleen de hal (met wc) is apart. De rest is een grote ruimte.
Als je er niet woont maakt dat toch niet uit?
Nemain• schreef:
30-06-2020 23:16
Wat is er vervelend aan buurtjes die je lege huis in kijken?
Niet in het huis, maar naar mij
pipootje schreef:
01-07-2020 22:13
Niet in het huis, maar naar mij
Ze gaan op hun gemak 10 minuten naar binnen staan kijken?
Nemain• schreef:
30-06-2020 23:13
Daarom ook je rotzooi opruimen.

Interessante vraag TO! Ik vraag het me ook altijd af ;)
Ja hoor. Handig steeds alles opbergen als je later weer verder moet.!
Alle reacties Link kopieren
Ik moet dat gebliek naar binnen niet hebben, dus ik plak ook af als de gordijnen er niet voor zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven