Warmwaterboiler

08-03-2022 08:36 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van de al maar stijgende gasprijzen, hebben wij besloten om het geld wat wij gereserveerd hebben te besteden aan een warmwaterboiler in plaats van de gewenste airco.

We zien dat ons gasgebruik voornamelijk in het douchen / badderen en verwarming gaat.

Ik ben op zoek naar tips: waar moet ik aan denken in grootte van boiler, hoeveel platen komen er op het dak...

Een beetje "had ik dat maar eerder geweten tips".
Niet iedereen heeft een briljant motto
Alle reacties Link kopieren
Hoe kom je tot de conclusie komt dat het gebruik vooral in badderen en douchen zit? Kun je dat ergens inzichtelijk krijgen? Ik wil ook onderzoeken waar het bij ons in zit.
Douchen per dag voor 2 personen hier verbruik 0.6

Verwarming nu per dag gemiddeld 2.0
Op een koude dag 4

Het douchen is hier echt niet de kostenpost.
toffifee schreef:
08-03-2022 08:46
Hoe kom je tot de conclusie komt dat het gebruik vooral in badderen en douchen zit? Kun je dat ergens inzichtelijk krijgen? Ik wil ook onderzoeken waar het bij ons in zit.
Via een Dagverbruik app kun je dit allemaal uittesten
Alle reacties Link kopieren
Je bedoelt een zonneboiler. Een gewone boiler is helemaal niet goedkoper verwarmen dan de gas cv. Een kilowattuur elektriciteit heeft een nuttige energetische inhoud van 1 kWh. Dit kost bij de huidige prijzen 60 cent. Een kubieke meter aardgas heeft een nuttige energetische inhoud van 8 kWh (bij een omzettingsrendement van gas naar warmte van 80%, in geval van een goede verbeterd rendement CV-ketel). Bij 2.5 euro per m3; Dit kost 30 cent.

Een warm water boiler doet niets aan je kosten voor verwarming.

Kijk ook even naar de mogelijkheid van zonnepanelen (al dan niet icm de gewenste airco). Financieel is dit vaak voordeliger. En, met de airco kun je ook voordelig verwarmen (het is een lucht-lucht warmtepomp)
kleinezon wijzigde dit bericht op 08-03-2022 09:15
11.47% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Als een verbouwing van de badkamer in de nabije toekomst ligt; overweeg een douche wtw.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook zonnepanelen kopen en een boilervat met electrisch verwarmingselement. Heb je dit tegen elkaar afgewogen?
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
08-03-2022 08:46
Hoe kom je tot de conclusie komt dat het gebruik vooral in badderen en douchen zit? Kun je dat ergens inzichtelijk krijgen? Ik wil ook onderzoeken waar het bij ons in zit.
Wat is je gasverbruik in de maanden juni/juli/augustus? (als je niet met vakantie bent)? En kook je op gas?

Dan kom je al een heel eind namelijk. In die maanden stook je als het goed is 0 voor het verwarmen van je huis en dan hou je alleen koken en warm water over.
Alle reacties Link kopieren
Is dat niet het zelfde ? Een zonneboiler en warmwaterboiler ?
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wat ik bedoel is panelen op het dak, met een groot vat op zolder van rond de 200 liter, wat warm is, zodat als ik in bad/douche ga, er geen gas gebruik wordt voor de verhitting, maar deze uit het vat komen.
En even ook zo voor de verwarming.


Ik douche iedere dag (niet kort & heel heet) en ik ga iedere dag in bad.
De badkamer is in 2018 verbouwd, dus dat zit niet in de nabije plannen.

En ik ben een koukleum, ik heb Raynaud, dus snel koude vingers en tenen bij stilzitten. Dus de verwarming gaat hier redelijk vlot aan.
En nu ook met thuiswerken ook hele dagen.

Ik ga vrijdag op het werk mijn Eneco maandoverzichten maar eens uitdraaien. Maar wat ik zo zag is het gasverbruik/kosten in juli 20 euro, en in december 200.

Koken en rijden doen we op electriciteit.
Niet iedereen heeft een briljant motto
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je zonnepanelen ook icm een thermische batterij inzetten om de kosten van gas te reduceren.

https://flamcogroup.com/nl/pageid/landi ... xtherm-eco
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een 80L elektrische boiler (groter past niet in de badkamer). Voor 2 personen is het op zich prima. Mijn man klaagt wel soms dat het water koud wordt maar dat is na 20 minuten ofzo. In bad gaan is wat lastiger, maar met 200L zul je dat probleem niet hebben denk ik.

Ik heb zelf geen zonnepanelen dus weet er het fijne niet van, maar het lijkt me dat je er niet op kunt rekenen dat je alle stroom uit die panelen kunt halen. Water verwarmen vreet stroom namelijk. Sinds we de boiler hebben, is onze stroomrekening verdriedubbeld. Dus zoek echt even goed uit of je er wel mee bespaart en hoeveel dan.
Alle reacties Link kopieren
Zelfs met een balkonnetje kan je een zonnepaneel nemen: https://www.bol.com/nl/nl/p/plug-play-z ... 117623715/

Alleen stekker in het stopcontact steken.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
08-03-2022 11:46
Zelfs met een balkonnetje kan je een zonnepaneel nemen: https://www.bol.com/nl/nl/p/plug-play-z ... 117623715/

Alleen stekker in het stopcontact steken.
Er staat bij 300kwh op jaarbasis, dat is minder dan wij maandelijks aan stroom gebruiken (met een 2x zo kleine boiler als TO wil). Beetje zonde om daar je balkon voor op te offeren.
Alle reacties Link kopieren
Rodekrullen schreef:
08-03-2022 11:22
Is dat niet het zelfde ? Een zonneboiler en warmwaterboiler ?
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wat ik bedoel is panelen op het dak, met een groot vat op zolder van rond de 200 liter, wat warm is, zodat als ik in bad/douche ga, er geen gas gebruik wordt voor de verhitting, maar deze uit het vat komen.
En even ook zo voor de verwarming.


Ik douche iedere dag (niet kort & heel heet) en ik ga iedere dag in bad.
De badkamer is in 2018 verbouwd, dus dat zit niet in de nabije plannen.

En ik ben een koukleum, ik heb Raynaud, dus snel koude vingers en tenen bij stilzitten. Dus de verwarming gaat hier redelijk vlot aan.
En nu ook met thuiswerken ook hele dagen.

Ik ga vrijdag op het werk mijn Eneco maandoverzichten maar eens uitdraaien. Maar wat ik zo zag is het gasverbruik/kosten in juli 20 euro, en in december 200.

Koken en rijden doen we op electriciteit.
Een warm water boiler kan van alles zijn. Een boiler verwarmt water. Kan op gas op elektriciteit.
Wat jij zoekt is een buffervat; een vat wat warmte van een zonnecollector verzameld. Een buffervat is soms ook een boiler; in de winter wordt met gas of elektriciteit de rest van de warmte ingevoegd. Voor verwarming is dit systeem sowieso niet geschikt!

Voor thuiswerken kan een infraroodmatje veel betekenen. Dat is veel lokalere warmte. De rest van de ruimte hoeft dan minder verwarmd.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
tortelduif schreef:
08-03-2022 11:52
Er staat bij 300kwh op jaarbasis, dat is minder dan wij maandelijks aan stroom gebruiken (met een 2x zo kleine boiler als TO wil). Beetje zonde om daar je balkon voor op te offeren.
Op mijn laatste jaarafrekening stond 2.093 kWh voor 370 dagen, dus enkele van deze panelen zullen best helpen aan de voorkant van je balustrade gemonteerd. Mits ze op het zuiden kunnen worden gericht. Maar het valt inderdaad best tegen als je geen eigen dak hebt.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
08-03-2022 12:53
Op mijn laatste jaarafrekening stond 2.093 kWh voor 370 dagen, dus enkele van deze panelen zullen best helpen aan de voorkant van je balustrade gemonteerd. Mits ze op het zuiden kunnen worden gericht. Maar het valt inderdaad best tegen als je geen eigen dak hebt.
Ja met minder verbruik voelt het al wat meer als de moeite waard. Ik woon in een momumentaal pand, dus hier mag het sowieso niet.
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
08-03-2022 11:58
Een warm water boiler kan van alles zijn. Een boiler verwarmt water. Kan op gas op elektriciteit.
Wat jij zoekt is een buffervat; een vat wat warmte van een zonnecollector verzameld. Een buffervat is soms ook een boiler; in de winter wordt met gas of elektriciteit de rest van de warmte ingevoegd. Voor verwarming is dit systeem sowieso niet geschikt!

Voor thuiswerken kan een infraroodmatje veel betekenen. Dat is veel lokalere warmte. De rest van de ruimte hoeft dan minder verwarmd.
Ik bedoel denk ik een zonneboiler: TechniQ 200L zonneboiler-set voor verwarming en tapwater (24 HP)
Zonneboiler-systemen die geschikt zijn voor zowel douche- en tapwater ondersteuning, en tegelijkertijd ook helpen om uw CV water voor te verwarmen, hebben een hoger rendement en dus ook een kortere terugverdientijd. Hier wordt niet alleen het leidingwater indirect (voor)verwarmd door zonne-energie, maar profiteert uw verwarmingssysteem met name in het voor- en najaar ook van de warmte van de zon. Er bevindt zich een extra warmtewisselaar boven in het boilervat die uw retourwater van de CV voorverwarmt, waardoor er minder gas of elektriciteit nodig is om dit op de gewenste temperatuur te krijgen.
Niet iedereen heeft een briljant motto
Alle reacties Link kopieren
Rodekrullen schreef:
08-03-2022 15:22
Ik bedoel denk ik een zonneboiler: TechniQ 200L zonneboiler-set voor verwarming en tapwater (24 HP)
Zonneboiler-systemen die geschikt zijn voor zowel douche- en tapwater ondersteuning, en tegelijkertijd ook helpen om uw CV water voor te verwarmen, hebben een hoger rendement en dus ook een kortere terugverdientijd. Hier wordt niet alleen het leidingwater indirect (voor)verwarmd door zonne-energie, maar profiteert uw verwarmingssysteem met name in het voor- en najaar ook van de warmte van de zon. Er bevindt zich een extra warmtewisselaar boven in het boilervat die uw retourwater van de CV voorverwarmt, waardoor er minder gas of elektriciteit nodig is om dit op de gewenste temperatuur te krijgen.
Die cv ondersteuning is leuk, maar doet het in de praktijk in de winter maar zeer beperkt. Je hebt ook een flinke oppervlakte nodig wil het voor verwarming zin hebben. In de zomer doe je vervolgens niets met deze oppervlakte. Zonnepanelen zijn daarom meestal meer rendabel. Ik zou eea goed laten narekenen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
milieucentraal heeft een leuke calculator.

https://advies-op-maat.milieucentraal.n ... onneboiler
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
08-03-2022 15:37
Die cv ondersteuning is leuk, maar doet het in de praktijk in de winter maar zeer beperkt. Je hebt ook een flinke oppervlakte nodig wil het voor verwarming zin hebben. In de zomer doe je vervolgens niets met deze oppervlakte. Zonnepanelen zijn daarom meestal meer rendabel. Ik zou eea goed laten narekenen.
Kijk dat zijn de tips waar ik naar op zoek was :-)

Zo'n klusmeneer weet het vaak veel zonniger te vertellen.
Niet iedereen heeft een briljant motto
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
08-03-2022 15:46
milieucentraal heeft een leuke calculator.

https://advies-op-maat.milieucentraal.n ... onneboiler
Thnx, hieruit kwam inderdaad een globale besparing, maar minder hoog als ik had verwacht.
Helaas geen bedrag op het deel inclusief verwarming

Zonneboiler: Ja, dat kan!
Jouw huis is geschikt voor een zonneboiler. Je hebt een opslagvat nodig van 180 liter, en de bijbehorende zonnecollector heeft een oppervlakte van ongeveer 4 m2.

Onderdeel Waarde
Netto besparing per jaar € 252
Besparing gas in m3 per jaar 273 m3
Besparing CO2 per jaar 498 kg

Aanschafprijs € 3.800,00
Subsidie (2017) € 1.200,00
Netto aanschafprijs € 2.600,00
Je bespaart naar schatting € 273 op je gasrekening. Een zonneboiler gebruikt wel wat stroom (in jouw geval ongeveer € 11) en er zijn ook onderhoudskosten (ca. € 10 euro per jaar). Met elkaar verrekend geeft dit de netto besparing van € 252.
Op dit moment kun je subsidie krijgen voor het plaatsen van een zonneboiler. Zie subsidie zonneboilers.
Bij een zeer goed geïsoleerde woning met lage-temperatuurverwarming (vloerverwarming, wandverwarming en/of lage-temperatuurconvectoren) kan ook een zonneboiler-combi worden overwogen. Hiermee kan ook wat energie op de verwarmingsfunctie worden bespaard. Daarom is het subsidiebedrag ook hoger; zo'n € 2000,-.
Niet iedereen heeft een briljant motto
Alle reacties Link kopieren
Rodekrullen schreef:
08-03-2022 15:46
Kijk dat zijn de tips waar ik naar op zoek was :-)

Zo'n klusmeneer weet het vaak veel zonniger te vertellen.
Als het goed is heeft je gemeente energiecoaches. Ik zou die eens langs vragen. Die rekenen niet, maar kunnen je huis wel goed bekijken en de mogelijkheden op een rij zetten. Dan heb je een goede basis als je met een installateur om tafel gaat.

Overigens; zonneboilers zijn fantastische dingen met het oog op het milieu (meer co2 besparing dan zonnepanelen), en de terugverdientijd wordt rap beter als de verhouding van de prijs van gas tov die van elektriciteit serieus gaat veranderen. Ik denk met de huidige ontwikkelingen dat je er zeker niet slecht aan doet om een zonneboiler aan te schaffen.
Maar puur financieel gedreven (wat ik vermoed, omdat ook de airco erbij inschiet) valt eigenlijk de keuze altijd op zonnepanelen.
kleinezon wijzigde dit bericht op 08-03-2022 16:01
9.94% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Rodekrullen schreef:
08-03-2022 15:51
Thnx, hieruit kwam inderdaad een globale besparing, maar minder hoog als ik had verwacht.
Helaas geen bedrag op het deel inclusief verwarming

Zonneboiler: Ja, dat kan!
Jouw huis is geschikt voor een zonneboiler. Je hebt een opslagvat nodig van 180 liter, en de bijbehorende zonnecollector heeft een oppervlakte van ongeveer 4 m2.

Onderdeel Waarde
Netto besparing per jaar € 252
Besparing gas in m3 per jaar 273 m3
...
Milieucentraal rekent nog met een 'lage' gasprijs zie ik. Als je binnenkort een nieuw contract moet afsluiten kun je die besparing x2 doen.
(niet dat dat om te juichen is...)
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
En maak ter vergelijking ook eens deze
https://advies-op-maat.milieucentraal.n ... nnepanelen
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
08-03-2022 15:59
En maak ter vergelijking ook eens deze
https://advies-op-maat.milieucentraal.n ... nnepanelen
Die had ik ook gevonden ja, maar die is wat ingewikkelder.
Denk dat ik dat mijn man maar laat invullen.

En we gaan zeker ook uitzoeken of er in onze gemeente een energiecoach is.
We hebben wel ooit een gratis energie meting ontvangen, of ons huis voldoende geisoleerd was.
En dat was zo, omdat we onlangs verbouwd hebben, en daar rekening mee hebben gehouden.
Niet iedereen heeft een briljant motto

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven