Wat kost een verbouwing/renovatie?

07-03-2024 19:04 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier in de buurt staat een tweekapper te koop, woonoppervlak ca. 140m2 en bouwjaar halverwege 60-er jaren. De vorige bewoners waren een ouder stel die er, schat ik, 50 jaar hebben gewoond. Het huis is altijd normaal onderhouden geweest, maar wel dringend toe aan modernisering. Denk aan nieuwe: keuken, badkamer, toilet, vloeren+vloerverwarming, deuren, en ook nieuw schilderwerk en stucwerk etc. Er is al wel een uitbouw en dakkapel en de fundering , gevels en het dak zijn waarschijnlijk gewoon nog in orde.

Een vriendin en ik raakten in discussie over wat het nu zou kosten om het huis te moderniseren. Niks super extravagants, maar ook niet allemaal ikea zegmaar, gewoon gemiddelde prijsklasse. Eén van ons denkt dat je voor dit project met €100.000 al een leuk gemoderniseerd huis hebt, de ander denkt dat je toch zeker aan €200.000 moet denken om zo'n huis up-to-date te krijgen.

Wij hadden bedacht om de discussie door het Viva forum te laten beslechten. Er zijn hier vast mensen met recente ervaring met verbouwingen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen!

Wat kost de verbouwing/modernisering voor een tweekapper?

Totaal aantal stemmen: 67

€100.000 is zat (33%)
Zeker €200.000 (67%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wil je alles zelf doen, 5 jaar bezig zijn en nadien je huis kunnen verkopen door een scheiding?
Of wil je uitbesteden en dat het na een half jaar rond is en dat je relatie het redt?

Uurloon van personeel maakt een heel deel uit van de kosten.

Ik zou ook incalculeren dat alle leidingwerk (elektriciteit, gas, ...) na 50 jaar moet nagekeken worden.
En dat er dus mogelijk gekapt moet worden in vloeren of muren.
Het stopt niet bij een nieuwe keuken, nieuw vloertje, nieuwe badkamer, ...

Nog hier en daar een nieuw dubbel raam ipv dat enkel glas, eventueel zonnepanelen, ... en de rekening loopt gauw nog harder op.
wissewis wijzigde dit bericht op 07-03-2024 19:14
43.42% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zit hoogstwaarschijnlijk asbest in. Dus dat is al een behoorlijke kostenpost.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ligt er inderdaad aan of je zelf veel kunt doen of je alles laat uitbesteden. Een aannemer is duurder dan een beunhaas in de avonduren. En zelf met vrienden met gesloten beurs is het goedkoopste.

Valt zo eigenlijk weinig over te zeggen. Maar de arbeidsuren zijn het duurst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moet je isoleren, ketel en radiotoren vervangen en hoe zit het met de meterkast en de bedrading? Kozijnen nog goed en/of dubbelglas vernieuwen of ook nieuwe kozijnen?
Ik vind vaak deuren lelijk en het hang en sluitwerk is vaak uit de tijd.
Twintig jaar terug heb ik zo’n huis gehad en verbouwd wat jij nu noemt + dubbelglas in de kozijnen, meterkast en bedrading vernieuwd en dat kostte toen al €85.000,-.
Dus dat zou nu al €125.000,- zijn en dan heb je nog niks geïsoleerd. Dus je zit zo aan de 2 ton denk ik.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
150.000 denk ik. Maar dat staat niet in de poll
Alle reacties Link kopieren Quote
Beetje in de categorie: wat kost een auto?

Je kunt dit echt niet van tevoren zeggen. Is alles structureel ook goed? Of moet er ook gekeken worden naar bijv. de vloer, moet er nog extra geïsoleerd (dubbel glas, dak isolatie, vloer, muren) worden? Elektra en leidingen moet je ook naar laten kijken en misschien ook (deels) vervangen etc...

En dan komen pas de leuke dingen als keuken, badkamer etc.

En hoeveel kunnen jullie zelf doen en hoeveel laten doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
OveralDieren schreef:
07-03-2024 19:04
Het huis is altijd normaal onderhouden geweest, maar wel dringend toe aan modernisering. Denk aan nieuwe: keuken, badkamer, toilet, vloeren+vloerverwarming, deuren, en ook nieuw schilderwerk en stucwerk etc. Er is al wel een uitbouw en dakkapel en de fundering , gevels en het dak zijn waarschijnlijk gewoon nog in orde.

Wij hadden bedacht om de discussie door het Viva forum te laten beslechten. Er zijn hier vast mensen met recente ervaring met verbouwingen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen!
Dat is enkel cosmetisch en daar red je het echt niet mee als er 50 jaar lang dezelfde mensen hebben gewoond.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Jullie liggen nogal ver uit elkaar. Ik mis de optie €150.000,-
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
07-03-2024 19:25
150.000 denk ik. Maar dat staat niet in de poll
Dat hoor ik (België) hier heel vaak in mijn omgeving.

De keuze tussen een klushuis van 300 met 150 aan verbouwingen.
Of een reeds verbouwd huis van 450.

Aan 't eind ben je ongeveer evenveel kwijt.

Dan hebben we 't wel over een rijhuis met pakweg 3 slaapkamers en een postzegeltuin, niet over een vrijstaande villa.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Tsja, wij hebben 15 jaar geleden zn woning gekocht en daar alles aan vervangen van dak tot kozijnen, van electra tot vloeren en van plafonds tot verwarming.
En daarna komt dus alles weer opbouwen. Keuken, badkamer, vloeren,raambekleding, verf.

Toen waren we ongeveer €85k kwijt. Nu denk ik dat je zeker €150-€170 kwijt bent en dan heb je nog niks luxe, extravagant of bijzonders.

Alles is zoveel duurder geworden, manuren maar ook producten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben trouwens wel benieuwd naar de vraagprijs. Maar dat is niet je vraag TO:)
Alle reacties Link kopieren Quote
Raamkozijnen, nieuwe elektra aanleggen, vloerverwarming, isolatie, leidingen verleggen etc. Juist veel zaken die niet direct cosmetisch zichtbaar zijn kosten zo ontzettend veel geld. Voor een compleet huis dit soort zaken en nog een nieuwe vloer, keuken, badkamer etc. denk ik echt dat je met gemak aan 2 ton komt. Als je al een aannemer vindt.
Even geen inspiratie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er al isolatie, ketel nog in orde en geschikt voor vloerverwarming? Ws is de meterkast voorzien van veel te weinig groepen. Dat is een flinke kostenpost.

Zelf doen of een aannemer scheelt ook enorm veel geld.

100000 is te optimistisch. 150000 komt snel in de buurt. En 200000 is ws niet schromelijk overdreven
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat je benoemt is cosmetisch opknappen en dat red je wel met 100k. Maar daar zit niks bij qua bouwkundig moderniseren (installaties, elektra uitbreiden en vernieuwen, isoleren van alle elementen, [schuim]beton voor de vloerverwarming ipv houten vloeren etc) om de woning meer naar "nu" te krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb voor 100.000 gestemd, maar ik zit in de bouw en ik heb bij ons huidige huis alles zelf gecoördineerd en ingekocht. En dat scheelt een hele hoop geld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nieuwe meterkast en alle elektra vervangen vond ik qua kosten ook echt heel erg meevallen. Ik geloof dat ik 3000 euro kwijt was aan de elektriciën. Hebben ook in de keuken elektra omgelegd en ook extra punten door het hele huis en internet door het hele huis laten leggen (elke kamer heeft een vaste internet aansluiting).
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben pas een huis gekocht, wel jonger uit 1995.
We hebben de complete benedenverdieping vernieuwd. De vloer eruit, vloerverwarming en pvc vloer erin, aanbouw van 3 meter met openslaande tuindeuren, nieuwe keuken, zonnepanelen, airco’s in het hele huis, alles gestuct en geschilderd. De meterkast is ook volledig vernieuwd. Boven hebben we alleen geschilderd en laminaat gelegd. Dat heeft ons ongeveer €100.000 gekost.

Wij hadden een aannemer, maar mijn man is handig en heeft waar mogelijk mee geholpen.
midac wijzigde dit bericht op 07-03-2024 20:02
14.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Vlak ook de buitenmuren niet uit, hoor.

Voegen vervangen

Na hoeveel tijd kunnen die scheuren en barsten ontstaan en is het verstandig om uw voegen te herstellen om vochtschade te voorkomen? De technische levensduur van voegwerk is gemiddeld 30 tot 50 jaar.

Reken grofweg maar op 10.000
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 07-03-2024 20:02
15.29% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben voor 120.000 alles zelf gedaan. Van energie label E naar A+++.
Maar het zal nu alweer flink wat duurder zijn omdat de materialen meer kosten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt het zo duur maken als je wil.
Zelf veel doen helpt al.

Wij hebben een keuken van Ikea, ja Ikea. Super in kwaliteit, ook de apparatuur.
Nog geen 10.000. Zelf geplaatst en leidingen verlegd.


Grote kosten plaats kan bv het isoleren zijn. Is het dak geisoleerd? Welke ramen zitten er in?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben dit 3 jaar geleden gedaan. Maar dan ook echt alles! Dus alles strippen, vloer er uit, schuimbeton er in, vloerverwarming, nieuwe elektra, uitbouw, isloleren, nieuwe keuken en badkamer. Eigenlijk alles behalve het dak en de kozijnen (is wel dubbel glas maar ouder). Dat kostte al bijna 150.000 en dan hebben we ook nog best veel zelf gedaan en ingekocht. Dus als je alles laat doen nu ben je denk ik gemakkelijk 200.000 kwijt. Alleen een keuken en badkamer is al 40.000 ofzo…
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is lastig te zeggen. Wij hadden een huis waarbij de fundering gerepareerd moest worden. Dat kost al 70-100K.

En verder, doe je het zelf. laat je het doen, en hoe luxe wil je het hebben?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het ligt allemaal aan de vraagprijs van dat huis. Zo lang to dat verzwijgt valt niet te zeggen of het financieel haalbaar en verstandig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suppenhuhn schreef:
07-03-2024 21:06
Het ligt allemaal aan de vraagprijs van dat huis. Zo lang to dat verzwijgt valt niet te zeggen of het financieel haalbaar en verstandig is.
De vraag is toch gewoon wat het kost? Niet of het in verhouding tot de vraagprijs de moeite waard is.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven