Wat voor plafond heb jij in je badkamer?

28-12-2023 22:41 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Man en ik zijn aan t rondkijken voor een andere badkamer. En op zich weten we wat we willen, we komen alleen niet uit t plafond.

We hebben nu t plafond dat gestuct is (of gepleisterd of zo), maar dat is flink aan t bladderen en er zit ook schimmel.

We hebben een optie van een badkamerboer gekregen voor iets van een verlaagd plafond (maar dan is t onduidelijk wat voor materiaal), om ook spotjes weg te kunnen werken. Nadeel is dat t plafond dan iets voor t ruitje boven de deur zit, en dat vind ik niet mooi 😕

Iemand suggesties? Ook tips van fijne badkamerwinkels in t midden van t land zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren Quote
tieger schreef:
28-12-2023 22:41
.

We hebben nu t plafond dat gestuct is (of gepleisterd of zo), maar dat is flink aan t bladderen en er zit ook schimmel.

Dit heb ik. Door lekkage bij de bovenburen.
Als het goed is is het opgelost maar nu moet dat plafond nog hersteld worden.
Voor de zoveelste keer want dit speelt al bijna 4 jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Verlaagd plafond en dat je het voor het raampje ziet zou ik niet doen, ik zou me daaraan ergeren. En ik heb wel eens zo'n plafond bij iemand gezien en die moest ook het plafond poetsen. Waren een soort kunstof schrootjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier verlaagd plafond. Hout, gestuct met speciale stuk voor vochtige ruimtes en daarna geschilderd. Bij ons zit hij ook voor het raampje boven de deur, maar dat is gewoon netjes afgewerkt. Je kijkt dus niet door dat raampje boven het plafond zeg maar. Je ziet gewoon een wit plankje voor het raampje, stoort totaal niet. Ik zie het niet eens meer zelf. Zit er nu bijna 3 jaar in en geen schimmel te zien. Maar dat ligt ook vooral aan goed ventileren natuurlijk. Wij hebben een harmonicadeur in de badkamer, kon niet anders. Dit zat er al in, we hebben nu alleen een wat mooiere. Maar deze is een cm of 5 te kort eigenlijk. Het valt ons zelf niet meer op en het ventileert echt een stuk beter dan de oude deur die gewoon tot de vloer kwam. Geluk bij een ongeluk dus :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed ventileren is erg belangrijk.
Wij hebben in onze destijds nieuwbouwwoning het plafond gelaten zoals het is. Dus gewoon beton. Ik heb het plafond op de beton met schimmelbestendige plafondverf voor badkamers van Alabastine geverfd. Drie lagen gedaan. Rotklus, maar blij met het resultaat. Al 5 jaar geen schimmel op het plafond gezien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben verlaagd met speciale groene gipsplaat wat tegen water kan. Spotjes erin een glad gestucd.
Er zijn ook speciale oplossingen voor verlaagd die wel boven het ruitje blijven, dus net genoeg verlaagd voor de spotjes. Zijn een soort paneeltjes die ze dan gebruiken
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een gewoon latex gespoten plafond in de badkamer. Zo werd ons huis 22 jaar geleden (toen nieuwbouw) opgeleverd. Nog nooit schimmel gehad. Badkamer moet je goed ventileren dus wij doen altijd een raampje open na douche of badgebruik. En we hebben een ventilatiesysteem die automatisch aangaat zodra er vocht/damp ontstaat.

Heb je de oorzaak van de schimmelvorming al aangepakt. Anders maakt het echt niet uit wat je met het plafond doet. De schimmel zal blijven ontstaan. Misschien kun je beter het budget voor het plafond inzetten voor een goed ventilatiesysteem?
Alle reacties Link kopieren Quote
diedietje schreef:
28-12-2023 23:06
Wij hebben verlaagd met speciale groene gipsplaat wat tegen water kan. Spotjes erin een glad gestucd.
Er zijn ook speciale oplossingen voor verlaagd die wel boven het ruitje blijven, dus net genoeg verlaagd voor de spotjes. Zijn een soort paneeltjes die ze dan gebruiken
Ow wacht, denk dat wij dat groene ook hebben inderdaad. Geen hout. Alleen de latten zijn natuurlijk van hout, maar daar zijn inderdaad van die groene platen tegenaan gegaan. Ik heb niet alles gezien toen de klusjesman bezig was :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een verlaafd, gestuct plafond met spotjes en het zit inderdaad iets voor het glas, maar ik erger me er niet aan. Het was ook een optie om het ruitje eruit te halen en er een plaat voor in de plaats te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Drackie schreef:
28-12-2023 23:23
Wij hebben een verlaafd, gestuct plafond met spotjes en het zit inderdaad iets voor het glas, maar ik erger me er niet aan. Het was ook een optie om het ruitje eruit te halen en er een plaat voor in de plaats te doen.
Kan inderdaad ook nog. Dat hadden wij in onze slaapkamer. Die heb ik omgeruild met het ruitje van dochter haar kamer. Die heeft het graag echt donker. Maar bij de badkamer kan dat inderdaad ook gewoon ja.
Wij hebben ons schimmelende, bladderende plafond kaal geschuurd (nouja, het meeste zat dus al los), schimmelwerende behandeling gegeven. 3 lagen alabastine schimmelwerende grondverf voor badkamers erop.
Nu alweer 9 jaar alsnieuw.

Wel toen ook meteen de ventilatie aangepakt door een sterkere ventilator te installeren.
Daarnaast altijd de badkamerdeur open als hij niet in gebruik is, en de ventilator na badkamergebruik nog 45 minuten aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah, al zoveel reacties, wat fijn!

Sterkere afzuiging staat zeker op mijn klussenlijst, sowieso moet je goed luisteren of deze aanstaat, en voel je t maar matig als je je hand ervoor houdt. Dus dat zal zeker een rol spelen.

En ja, de oorzaak zal aangepakt moeten worden, maar na ruim 40 jaar mag een andere badkamer ook wel toch?

Voor degenen met de plafondverf: hoe is het daar opgelost met de verlichting, hoe zit die?
We hadden al inbouw spotjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een (nu) ouderwets plafond, populair in mijn jeugd, verlaagd (verschillende hoogten) en met ingebouwde spots.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
In ons verlaagde plafond zitten nu ook inbouwspots die dimbaar zijn ook. Aan ons oude plafond (gewoon het beton) hing gewoon een plafonnière. Daar spotjes inbouwen was geen doen, want dan moesten er overal sleuven geslepen worden voor de bedrading enz.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe de werkwijze moet zijn hangt af van de lengte en breedte van je badkamer. Als het een groot vierkant is dan zou ik de dragende constructie aan het plafond bevestigen maar dat is geen fijn werk.

Heb je een smal vertrek dan kan je hem laten dragen door de zijwanden. Je bevestigt dan latten van 3 x 2 cm tegen de wanden op pakweg 25 cm onder je plafond en afstand tussen die latten kan je overbruggen met balken op hun kant omdat die niet kunnen doorbuigen. Daar bevestig je het plafond tegen.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Tegenwoordig is het zo hoog mogelijke plafond in. Overigens kan je bladders afsteken waar ze los zitten. Het geheel kan je overdekken met renovatieverf. Die koop je in een emmer en die maakt bijna onzichtbaar wat er onder zit. Dat gaat dan niet opnieuw bladderen. Neem een bladder mee naar de bouwmarkt voor advies. Emmers renovatieverf (of hoe dat moge heten; ik denk van Alabastine) zijn wel wat goedkoper dan een nieuw plafond.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind die raampjes boven deuren in nieuwbouwhuizen zó lelijk! Ik zou dat raampje weghalen.

Dat gezegd hebbende, verlaagde plafonds met spotjes vind ik ook niks. Dan denk ik ook aan de schimmel die zich daaronder vormt. Daarnaast vind ik spotjes erg lelijk.

Hier gewoon gestuct en goed geventileerd. Ik schilder het om de paar jaar. Ik maak het meteen schoon als ik maar een spikkeltje zie.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 29-12-2023 08:26
24.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Drackie schreef:
28-12-2023 23:23
Wij hebben een verlaafd, gestuct plafond met spotjes en het zit inderdaad iets voor het glas, maar ik erger me er niet aan. Het was ook een optie om het ruitje eruit te halen en er een plaat voor in de plaats te doen.
Daar hebben wij voor gekozen. Ik vind ramen boven een deur sowieso lelijk en nu had ik de kans het weg te laten halen :-D
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
De hele badkamer is voorzien van tadelakt. Geen inbouwspotjes, gewoon een (leuke) lamp speciaal voor vochtige ruimtes en een spiegel met ingebouwde lamp. Ik vind inbouwspotjes niet mooi dus die heb ik overal uit dit huis gesloopt. Voor de tadelakt zat er gewoon zo’n gespoten stuc op het plafond in de badkamer (met tegels op de muren). Van schimmel nog nooit last gehad. Er zit een raam in met ventilatie en mechanische ventilatie.

Als er een schimmelprobleem zou zijn, zou ik extra huiverig zijn voor een verlaagd plafond. Ik zou echt dat schimmelprobleem eerst grondig aanpakken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
29-12-2023 08:22
Ik vind die raampjes boven deuren in nieuwbouwhuizen zó lelijk! Ik zou dat raampje weghalen.

Dat gezegd hebbende, verlaagde plafonds met spotjes vind ik ook niks. Dan denk ik ook aan de schimmel die zich daaronder vormt. Daarnaast vind ik spotjes erg lelijk.

Hier gewoon gestuct en goed geventileerd. Ik schilder het om de paar jaar. Ik maak het meteen schoon als ik maar een spikkeltje zie.
Heeft niks met nieuwbouwhuizen te maken hoor. Hier een huis uit de jaren 80 en daar zit het ook in. En boven het verlaagd plafond komt geen schimmel hoor. Spotjes is hier gewoon het meest praktisch. Een hanglamp stoot je je harses tegenaan, want zo hoog is het plafond niet. De verdiepingen zijn iets van 2.50m en dan dus een iets verlaagd plafond. Dan is spotjes gewoon praktisch en vind ik dan weer een stuk mooier dan een plafonnière of zoiets. Bovendien vind ik het ook prettig om in de douche goed licht te hebben, maar ook boven het bad enz. Dan zou ik verschillende losse lampen moeten gaan ophangen om datzelfde effect te hebben. Daar wordt het zeker niet mooier op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier Agnesplaten plafond, schimmelt niet. Geen inbouwspotjes, maar twee plafonnieres. Boven de spiegel twee spotjes, maar die zijn in twintig jaar denk niet meer dan 10x gebruikt ;-).
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
29-12-2023 09:08
Heeft niks met nieuwbouwhuizen te maken hoor. Hier een huis uit de jaren 80 en daar zit het ook in. En boven het verlaagd plafond komt geen schimmel hoor. Spotjes is hier gewoon het meest praktisch. Een hanglamp stoot je je harses tegenaan, want zo hoog is het plafond niet. De verdiepingen zijn iets van 2.50m en dan dus een iets verlaagd plafond. Dan is spotjes gewoon praktisch en vind ik dan weer een stuk mooier dan een plafonnière of zoiets. Bovendien vind ik het ook prettig om in de douche goed licht te hebben, maar ook boven het bad enz. Dan zou ik verschillende losse lampen moeten gaan ophangen om datzelfde effect te hebben. Daar wordt het zeker niet mooier op.
Ik schaar een jaren ‘80 huis ook onder nieuwbouw ;). Toen vierde het bovenlicht hoogtij! Vroeger vaak ook met van dat glas met draad erdoor. Maar inderdaad, het is eigenlijk geen nieuwbouw.

Ik ken de argumenten voor spotjes, maar ik vind het zelden mooi.

Wel benieuwd hoe er dan geen schimmel komt. De oorzaak is er toch nog? En als het gewoon neerslaand vocht is, dan zou je dat ook zonder verlaagd plafond niet meer hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Huis is uit 1970. Geen nieuwbouw dus. Raampje blijft ook, al is het maar om de irritatie te voorkomen dat er gerammeld wordt aan de deur om te checken of de badkamer bezet is… of om makkelijk te kunnen zien dat het licht weer eens is blijven branden 😅 Het heeft z’n charme.

Ik ga eens op zoek naar de anti-schimmelverf/renovatieverf!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
29-12-2023 10:30
Ik schaar een jaren ‘80 huis ook onder nieuwbouw ;). Toen vierde het bovenlicht hoogtij! Vroeger vaak ook met van dat glas met draad erdoor. Maar inderdaad, het is eigenlijk geen nieuwbouw.

Ik ken de argumenten voor spotjes, maar ik vind het zelden mooi.

Wel benieuwd hoe er dan geen schimmel komt. De oorzaak is er toch nog? En als het gewoon neerslaand vocht is, dan zou je dat ook zonder verlaagd plafond niet meer hebben.
De ruimte boven het verlaagde plafond wordt niet meer vochtig. Dat is gewoon droog. Dus die schimmel groeit daar niet meer. Je moet het uiteraard wel weghalen voor je het dicht maakt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven