Zolder verbouwen, wat zijn de kosten?

14-09-2020 16:06 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons huis heeft een hele kleine derde slaapkamer, maar wel een grote hoge zolder die we op termijn willen gaan verbouwen tot vierde slaapkamer. Maar ik heb geen idee op welke kosten we zouden moeten rekenen.

Het gaat om:

- dakkapel plaatsen (hoeft niet over de hele breedte van het huis, breedte ca. 3 meter is voldoende)
- ruimte aftimmeren inc. inbouwkast
- tussenwand plaatsen met deur
- nieuwe vloer

De verwarming zit er al in, die mag blijven. Het hoeft allemaal geen topkwaliteit te zijn (het huis zelf zit in een relatief goedkope prijsklasse dus ik ga geen designerdakkapel van 50.000 euro plaatsen) maar heeft iemand hier ervaring mee? Buren hadden allemaal al een dakkapel of willen niet verbouwen, dus er is niemand in de buurt waar ik het aan kan vragen...
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Verschil tussen 'gewoon' ramen en dakkapel zit hem misschien ook nog in naar buiten kunnen kijken (en inkijk hebben). Nu lees ik dat jouw dak vrij steil is, dus dat verschil is misschien niet zo groot. Maar bij klassieke dakramen kijk je vooral naar boven/de sterren. ;-D, Terwijl je met dakkapel ook de omgeving kan zien.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
14-09-2020 19:55
Ipv een halletje te creëren dmv een extra scheidingswand, zou je ook kunnen overwegen om een kastenwand om de apparatuur (ketel, wasmachine, droger, etc) heen te bouwen. Dat geeft vaak een wat ruimtelijker en opgeruimder effect dan een aparte voorzolder (vind ik).
Mooie tip maar ligt ook aan de functie van je (voor)zolder.
Wij hebben juist bewust voor een vrij ruime voorzolder gekozen. We zijn een gezin van vijf en met het oog op alle wassen die te drogen moeten hangen (zeker naarmate ze ouder worden) hebben we ruimte nodig. Ik wil geen kleding laten drogen in een slaapkamer en heb bij slecht weer geen alternatief dan de voorzolder. Dus in plaats van een nog ruimere zolder heb ik gekozen voor een formaat waar een flinke voorzolder vanaf gesnoept is. Ik ben daar een jaar later nog heel tevreden mee, want de wasrekken hangen inderdaad voortdurend vol en de slaapkamer is zonder de extra ruimte van de voorzolder ook ruim genoeg.
Maechtje schreef:
14-09-2020 19:24
Het is een vrij steil dak; er zit nog een vliering bovenop van ruim een meter hoog en je kunt bijna overal staan. In die zin heeft een dakkapel weinig meerwaarde. Het probleem is alleen dat er op dit moment één raam zit en dat is te weinig, maar dat raam zit precies middenin de wand. Dus als je er nog een raam bij laat plaatsen zitten de ramen vreemd scheef en voor drie ramen is dan weer geen plek. Het raam moet er dus sowieso uit en dan vraag ik me af of een dakkapel veel duurder is dan twee nieuwe ramen plus het dak laten verbouwen.

Ik vind die Velux dakkapellen ook heel mooi, maar prijstechnisch doen die niet onder voor een 'echte' dakkapel.
een groot dakraam is ntuurlijk veel goedkoper dan een dakkapel
als je geen extra ruimte wint met een dakkapel vanwege steil dak dan is het een desinvestering. Een groot dakraam of meerdere dakramen is dan goedkoper, als in duizenden euro’s goedkoper
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
14-09-2020 19:57
Bij ons was de dakkapel 15.000 euro en de verbouwing van de zolder incl stucwerk en verven nog eens 10.000 euro.
Zou goed kunnen, wij hebben het casco laten plaatsen en alle afwerking verder zelf gedaan. Nu ik erover nadenk heb ik deze kosten inderdaad niet benoemd. De prijzen die jij noemt lijken me heel reëel.
Don't waste your time or time will waste you.
Ik ben dan ook wel benieuwd wat het voor meerwaarde oplevert voor je huis bij verkoop?
LittlePinkBean schreef:
15-09-2020 10:36
Ik ben dan ook wel benieuwd wat het voor meerwaarde oplevert voor je huis bij verkoop?
Persoonlijk ben ik daar niet mee bezig. Ik vind het vooral fijn om die ruimte zelf extra te kunnen gebruiken. We hebben ook op de 2e verdieping een dakkapel, zonnepanelen, inmiddels een keukenverbouwing gehad en dan nu dus de zolder op de planning staan (ook de badkamer zal binne vijf jaar moeten) maar denk dat we het er bij verkoop niet uit zullen halen. Maar dan hebben we er gedurende de tijd dat we in het huis wonen wel plezier van.
LittlePinkBean schreef:
15-09-2020 10:36
Ik ben dan ook wel benieuwd wat het voor meerwaarde oplevert voor je huis bij verkoop?
In ons geval mbt plaatsen dakkapel extra vierkante meters.

Maar daar hebben we het niet voor gedaan. Het was primair woongenot. Ik heb ook geen verhuisplannen de komende twintig jaar. IJs en weder dienende.

Zonnepanelen hebben wij ook trouwens, op dakkapel en rest van het dak.
Ik acht de kans wel groot dat wij over tien jaar zullen verhuizen, maar ik ga dan echt niet meer terugbladeren in oude facturen wat een zoldverbouwing gekost heeft. Vraagprijs zal gebaseerd zijn op WOZ-waarde, de markt, advies van makelaar etc.
Alle reacties Link kopieren
Wat vind jij steil als dak? Hoeveel graden is het dak?
Kan je berekenen door het de breedte van de plek waar het dak de vloer raakt tot het midden van de zolder te meten (afstand, a) en de hoogte (hoogte, h)van de zolder te meten.

Dan pak je je rekenmachine en doe je
TAN-1 (a/h)=

Tan -1 is vaak shift TAN op je rekenmachine.

Je kan ook een app op je telefoon zetten die de hellingshoek berekent 😬😂. Ben je sneller klaar 🤪
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
15 jaar geleden grote dakkapel geplaatst van kunststof. Nieuwe trap laten plaatsen schoorsteen verwijdert en alles laten stucken. En dan nog nieuwe vloeren en gordijnen tegen de 20.000 kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in ons vorige huis een houten dakkapel van 5,50 meter laten plaatsen van hout. Met een zinken kraal, ventilatieroosters en 4 draaikiepramen. Helemaal gemaakt zoals wij wilden voor 6600 euro ex aftimmeren wat nog 1000 euro was. Daarnaast nog schilder kosten natuurlijk buiten en binnen. Dit was 2016 toen de markt nog op zn gat lag.

Nu willen we in ons nieuwe huis ook graag een wand laten plaatsen om van de grote overloop een kamer te maken, dus ik ben benieuwd wat dat gaat kosten dus ik lees mee.
LittlePinkBean schreef:
15-09-2020 10:36
Ik ben dan ook wel benieuwd wat het voor meerwaarde oplevert voor je huis bij verkoop?
niet. Alleen als je extra oppervlak kan creëeren. En dat weegt nooit op tegen de kosten
S-Meds schreef:
17-09-2020 07:34
niet. Alleen als je extra oppervlak kan creëeren. En dat weegt nooit op tegen de kosten

Jazeker wel als je bergruimte ombouwt naar leefruimte zoals in het geval van TO.
Een bergzolder is geen woonoppervlak. Dus als je van een bergzolder een woonoppervlak maakt dan voeg je woonoppervlak aan je woning toe wat direct ook waarde toe voegt.

Hetzelfde telt voor een dakkkapel i.p.v. een dakraam. Pas vanaf een hoogte van 1,5 meter wordt ruimte tot woonoppervlak gerekend. Dus als je met een dakkapel die oppervlakte vergroot (wat een dakraam niet doet) heeft dat ook direct invloed op de hoeveelheid woonoppervlak en dus de waarde.
Nijntje* schreef:
14-09-2020 22:33
Mooie tip maar ligt ook aan de functie van je (voor)zolder.
Wij hebben juist bewust voor een vrij ruime voorzolder gekozen. We zijn een gezin van vijf en met het oog op alle wassen die te drogen moeten hangen (zeker naarmate ze ouder worden) hebben we ruimte nodig. Ik wil geen kleding laten drogen in een slaapkamer en heb bij slecht weer geen alternatief dan de voorzolder. Dus in plaats van een nog ruimere zolder heb ik gekozen voor een formaat waar een flinke voorzolder vanaf gesnoept is. Ik ben daar een jaar later nog heel tevreden mee, want de wasrekken hangen inderdaad voortdurend vol en de slaapkamer is zonder de extra ruimte van de voorzolder ook ruim genoeg.
+1
Waar/hoe droog je nu de was?
Alle reacties Link kopieren
LittlePinkBean schreef:
15-09-2020 10:36
Ik ben dan ook wel benieuwd wat het voor meerwaarde oplevert voor je huis bij verkoop?

Niet heel erg veel. We wonen in een goedkoop rijtjeshuis, voormalige sociale huurwoning. Het is een prima huis, het ligt fijn en er zit een aardige tuin bij, maar het is geen huis waar je meer dan 230.000 voor zou betalen en dat is zo ongeveer wat we er nu voor zouden krijgen (buren hebben een vergelijkbaar huis en onlangs laten taxeren).

Het is een beetje afhankelijk van wat de woningmarkt doet of we gaan verbouwen of verhuizen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
17-09-2020 10:03
Een bergzolder is geen woonoppervlak. Dus als je van een bergzolder een woonoppervlak maakt dan voeg je woonoppervlak aan je woning toe wat direct ook waarde toe voegt.

Hetzelfde telt voor een dakkkapel i.p.v. een dakraam. Pas vanaf een hoogte van 1,5 meter wordt ruimte tot woonoppervlak gerekend. Dus als je met een dakkapel die oppervlakte vergroot (wat een dakraam niet doet) heeft dat ook direct invloed op de hoeveelheid woonoppervlak en dus de waarde.
Maar de hoek van het dak is zo steil dat je daar maar een paar vierkante meter extra mee zou winnen. Aan de andere kant vind ik een dakkapel wel mooier.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Maechtje schreef:
18-09-2020 19:34
Maar de hoek van het dak is zo steil dat je daar maar een paar vierkante meter extra mee zou winnen. Aan de andere kant vind ik een dakkapel wel mooier.

De grootste waardevermeerdering is dat je een bergzolder ombouwt naar woonruimte. Of je daarnaast ook nog wat m2 toe voegt door een dakkapel i.p.v. een dakraam is dan minder bepalend. Maar persoonlijk vind ik een dakkapel wel meer meerwaarde bieden dan dat ze meer kosten.
Maechtje schreef:
18-09-2020 19:33
Niet heel erg veel. We wonen in een goedkoop rijtjeshuis, voormalige sociale huurwoning. Het is een prima huis, het ligt fijn en er zit een aardige tuin bij, maar het is geen huis waar je meer dan 230.000 voor zou betalen en dat is zo ongeveer wat we er nu voor zouden krijgen (buren hebben een vergelijkbaar huis en onlangs laten taxeren).

Het is een beetje afhankelijk van wat de woningmarkt doet of we gaan verbouwen of verhuizen.

Ik denk dat je er dan misschien niet direct een meerwaarde uit haalt die hoger is dan dat het je gaat kosten, maar wel dat je met je meerwaarde je investering er weer uit haalt.

Waarom is de woningmarkt bepalend voor je verbouwen of verhuizen?
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
18-09-2020 22:56
Ik denk dat je er dan misschien niet direct een meerwaarde uit haalt die hoger is dan dat het je gaat kosten, maar wel dat je met je meerwaarde je investering er weer uit haalt.

Waarom is de woningmarkt bepalend voor je verbouwen of verhuizen?
Omdat we nu een hypotheek hebben voor 160.000 euro en er op dit moment vergelijkbare huizen verkocht worden voor 250.000 euro, dus verhuizen heeft op het moment gewoon niet zoveel zin. Overwaarde of niet, je betaalt fors meer voor een vergelijkbare woning. Bovendien komt er maar weinig te koop in de wijk waar we nu wonen en daar willen we niet weg.

Mocht de markt weer instorten dan wordt het een ander verhaal. We hebben ons huis tijdens de crisis gekocht dus met een hele lage prijs en er in de tussentijd veel aan opgeknapt, dus voor die prijs zouden we het ook tijdens de crisis wel kwijt kunnen (het is in feit een starterswoning).
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ik vraag me af of je hierbij niet verschillende dingen aan elkaar koppelt. Als je hypotheek nu 160.000 is en je huis nu 250.000 waard is dan koop je een vergelijkbaar huis voor 250.000, waarbij je 90.000 overwaarde mee neemt en dus weer een hypotheek van 160.000 krijgt. Als de prijzen fors zouden dalen naar bijvoorbeeld 200.000 dan koop je een vergelijkbaar huis voor 200.000, waarbij je 40.000 overwaarde mee neemt en dus weer een hypotheek van 160.000 krijgt.

Volgens mij maakt het in het vergelijk om wel/niet te gaan verhuizen dus eigenlijk niet veel uit. Het enige verschil is je eigen geld/de overwaarde die gaat variëren. In principe is meer overwaarde mee nemen gunstiger aangezien je percentage eigen geld in je nieuwe huis groter wordt (40.000 van 200.000 is een kleiner aandeel dan 90.000 van 250.000). Waarschijnlijk ga je niet hetzelfde huis kopen maar een duurder/groter huis, maar ook dan blijft de vergelijking in principe hetzelfde.
Dat je er fijn woont en ook niet uit de wijk weg wil en er weinig aanbod is in de wijk, lijken me prima argumenten om te verbouwen in plaats van te verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
19-09-2020 09:32
Dat je er fijn woont en ook niet uit de wijk weg wil en er weinig aanbod is in de wijk, lijken me prima argumenten om te verbouwen in plaats van te verhuizen.
Dat is ook de voornaamste reden om weg te gaan, we wonen hier prima in een goedkoop huis. Ik zou wel een garage willen, een grotere woonkamer en een garage, maar het is niet zo dat ik hier acuut weg wil.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Om niet weg te gaan dan neem ik aan :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven