Wat is jouw favoriete boek(en serie)?

16-09-2020 21:22 49 berichten
Wat is jouw favoriete boek? (Of wanneer je twijfelt, noem ze alle twee). Waarom is dat je favo boek?

Ik heb al meerdere keren dagboek van een geisha uitgelezen. Ik vind het mooi om in één boek mee te maken hoe iemand opgroeit. Het zal ook deels nostalgie zijn.

Dit was altijd mijn meest gelezen boek totdat ik the way of kings las. Dat was de eerste keer dat ik éch ontroerd was door bepaalde stukken.
Alle reacties Link kopieren
maze schreef:
16-09-2020 23:05
Laten wij aanbidden van Ann-Marie MacDonald

Joop ter Heul
Het gekke is dat ik geen idee meer heb waar deze boeken over gaan. “Laten wij aanbidden” heb ik een keer of 3/4 gelezen. De laatste keer alweer jaren geleden. En ik weet gewoon dat ik het een prachtig boek vind maar ik weet dus niet meer hoe het verhaal gaat.
Wel dat ik er helemaal in meegezogen werd en dat het leest als een trein.
Snel maar weer eens lezen!
O ja ik weet ook nog dat mijn zus er geen reet aan vond en niet verder is gekomen dan een paar hoofdstukken. Terwijl zij veel meer een boekengek is als ik.

Joop ter Heul vind ik gewoon heerlijk weglezen. Lekker kneuterig en met humor.
whitewolves schreef:
17-09-2020 16:06
Iedereen zonder uitleg is af :whip:.

Maar serieus, wat is het gene wat jullie zo aansprak in het boek? :-D
Ik vind John Steinbeck een onwijs goede verhalenverteller. Hij neemt je mee in zijn wereld, die helemaal tot leven komt. De personages zijn divers en boeiend. Wat ik ook mooi vind is dat het landschap een grote rol speelt, bijna als een personage op zich. En in East of Eden zit een (morele) booschap, maar dat zie je pas helemaal op het einde.
LīlyRose schreef:
17-09-2020 22:12
Zo’n boek waarin je wil blijven lezen, maar ook niet omdat het dan uit is.
Ja, dat je niet kunt stoppen, maar als het uit is val je in een zwart gat en moet je weer terugkomen in de werkelijkheid en loop je eerst nog even verweesd rond.

Dat had ik vroeger bijv. met Kruistocht in spijkerbroek.
Braose schreef:
18-09-2020 11:07
Ja, dat je niet kunt stoppen, maar als het uit is val je in een zwart gat en moet je weer terugkomen in de werkelijkheid en loop je eerst nog even verweesd rond.
Precies. Dat heb ik met de boeken van Hobb en Zafon, elke keer weer.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
16-09-2020 21:54
De reiziger serie van Diana Gabaldon.
Daar wil ik nu eindelijk eens aan beginnen maar begin ik met "de reiziger" of met "de oorsprong "?
Alle reacties Link kopieren
Gravinnetje schreef:
19-09-2020 14:28
Daar wil ik nu eindelijk eens aan beginnen maar begin ik met "de reiziger" of met "de oorsprong "?
Die hards zoeken eerst uit in welke volgorde je het best kan lezen. De oorsprong is 1 verhaal uit het boek "de 7 stenen" waarin meerdere verhalen staan met achtergrond info. Vooral leuk ter info, maar ook tipjes van sluiers die worden opgelicht😉
Best kun je beginnen, imho, met "de reiziger"
Zit zelf echt te wachten op deel 9 (go tell the bees that I am gone) en uiteindelijk deel 10. Om vervolgens weer eindeloos de serie te gaan kijken🤣

Een van mijn favoriete boeken series is "de wetten van de magie" van Terry Goodkind. Waarom: het zuigt je mee in het avontuur van Richard en Kahlan, hun rotsvaste vertrouwen in elkaar,de liefde tussen die 2(samen kunnen we alles aan) maar ook de vijanden waar ze mee te maken krijgen (tamelijk gruwelijke scenes) maar vooral heel beeldend geschreven en moeilijk uit los te komen. Daarom ook de vervolg boeken allemaal in huis. (Net het 1e deel van "de kinderen van D'Hara" in huis, maar valt in 1e instantie beetje tegen, qua dikte van het boek😊)

De 7 zussen kan ik ook wel waarderen, om gewoon tussendoor te lezen. Na 2 boeken heb je de opbouw van het boek wel door, maar juist het stukje geschiedenis vind ik erg leuk en ba 6 bieken ben ik wel heel erg nieuwsgierig geworden naar het hoe en wat met Pa Salt. Dus dat 7e boek komt er ook wel.
Purple, heerlijk als boeken je de wereld in zuigen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is dan ook waarom ik zo van goed geschreven (fantasy) boeken houd.

Een goede thriller ben ik ook niet vies van, maar ik geloof dat ik de laatste jaren, vooral fantasy ben gaan lezen, omdat het zo ver van alles af staat.
Je kan je er heerlijk in verliezen.

Maar dat heb ik ook met de reizigerserie.
Ik ben begonnen met de serie "outlander" op netflix en ben daarna pas begonnen met lezen. Maar wat een verschil!

Van de "wetten van de magie" is ook ooit getracht een serie te maken (legend of the seeker) maar daarin waren de acteurs gewoon slecht gecast en dat is gewoon zonde. Dus heel begrijpelijk, dat ze daarmee zijn gestopt.
Alle reacties Link kopieren
Braose schreef:
18-09-2020 11:07
Ja, dat je niet kunt stoppen, maar als het uit is val je in een zwart gat en moet je weer terugkomen in de werkelijkheid en loop je eerst nog even verweesd rond.

Dat had ik vroeger bijv. met Kruistocht in spijkerbroek.
Dat had ik dus met De laatste getuige en Vergelding van Jilliane Hoffman. Heerlijk om geconcentreerd in een verhaal te zitten en erg herkenbaar om - als het boek uit is - weer terug te komen in de werkelijkheid / verweesd rond te lopen.

Ook de eerste twee boeken van Ann-Marie MacDonald vind ik erg goed. Ik weet niet meer exact waar het over gaat, maar de hoofdlijn weet ik nog. Ik kan me nog goed heugen dat ik erg in het verhaal werd meegenomen. Nu, jaren na het lezen van de boeken, weet ik nog dat ik het goede boeken vond. Helaas heb ik dan weer moeite met haar derde boek (In haar lichaam besloten), ik kom niet verder dan de eerste paar hoofdstukken; het boek ligt verder ongelezen in de boekenkast.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
De boeken van Samuel Bjork* zijn ook zeker aan te raden. Hoewel ze afzonderlijk van elkaar te lezen zijn, vind ik het bij deze boeken juist fijn om de verhaallijn en de personages weer terug te vinden in de volgende boeken. Samuel heeft een fijne, toegankelijke schrijfstijl zonder dat het 'goedkoop' wordt (geen idee of ik het goed uitleg). En dat in combi met de verhaallijn zorgt ervoor dat ik nieuwsgierig ben naar een volgend hoofdstuk / een volgend boek.

* Ik reis alleen, De doodsvogel en De jongen in de sneeuw
In this mad house we must all survive
Zijdehoentje schreef:
20-09-2020 17:47
De boeken van Samuel Bjork* zijn ook zeker aan te raden. Hoewel ze afzonderlijk van elkaar te lezen zijn, vind ik het bij deze boeken juist fijn om de verhaallijn en de personages weer terug te vinden in de volgende boeken. Samuel heeft een fijne, toegankelijke schrijfstijl zonder dat het 'goedkoop' wordt (geen idee of ik het goed uitleg). En dat in combi met de verhaallijn zorgt ervoor dat ik nieuwsgierig ben naar een volgend hoofdstuk / een volgend boek.

* Ik reis alleen, De doodsvogel en De jongen in de sneeuw
Mooie boeken inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
16-09-2020 21:54
De reiziger serie van Diana Gabaldon.
Deze!

En Trilogie van de zeven wateren van Juliet Marillier. Die zijn niet weg te leggen, je moet blijven lezen tot het einde. Zo spannend, zo meelevend, het past ook uitstekend bij de herfst :-).
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
De nacht-trilogie van Elie Wiesel. Over de tweede wereldoorlog.
Hartverscheurend.
Braose schreef:
18-09-2020 11:07
Ja, dat je niet kunt stoppen, maar als het uit is val je in een zwart gat en moet je weer terugkomen in de werkelijkheid en loop je eerst nog even verweesd rond.

Dat had ik vroeger bijv. met Kruistocht in spijkerbroek.


Heel herkenbaar. Dan ben je gewoon teleurgesteld als het boek uit is.

De nacht-trilogie van Elie Wiesel is niet te bevatten. ik heb meerdere boeken gelezen over de tweede wereldoorlog, maar dit boek...... hartverscheurend. Geen woorden voor, zo intens hartverscheurend. Voorals het eerste boek, nacht.
Dat boek heb ik echt bij sommige delen huilend gelezen.
Purple43 schreef:
19-09-2020 19:19
Dat is dan ook waarom ik zo van goed geschreven (fantasy) boeken houd.

Een goede thriller ben ik ook niet vies van, maar ik geloof dat ik de laatste jaren, vooral fantasy ben gaan lezen, omdat het zo ver van alles af staat.
Je kan je er heerlijk in verliezen.

Maar dat heb ik ook met de reizigerserie.
Ik ben begonnen met de serie "outlander" op netflix en ben daarna pas begonnen met lezen. Maar wat een verschil!

Van de "wetten van de magie" is ook ooit getracht een serie te maken (legend of the seeker) maar daarin waren de acteurs gewoon slecht gecast en dat is gewoon zonde. Dus heel begrijpelijk, dat ze daarmee zijn gestopt.
Hou je dan meer van high fantasy zoals lotr?
Ik heb nog niks van Terry goodchild gelezen. Wat is een goed boek om mee te beginnen?
Alle reacties Link kopieren
Lotr vind ik dan weer niet zoveel aan (sorry, is een beetje vloeken in de kerk)

Terry Goodkind, begin bij het 1e boek van de wetten van de magie.
Lotr heb ik zelf ook niet gelezen :$
Alle reacties Link kopieren
Zijdehoentje schreef:
20-09-2020 17:47
De boeken van Samuel Bjork* zijn ook zeker aan te raden. Hoewel ze afzonderlijk van elkaar te lezen zijn, vind ik het bij deze boeken juist fijn om de verhaallijn en de personages weer terug te vinden in de volgende boeken. Samuel heeft een fijne, toegankelijke schrijfstijl zonder dat het 'goedkoop' wordt (geen idee of ik het goed uitleg). En dat in combi met de verhaallijn zorgt ervoor dat ik nieuwsgierig ben naar een volgend hoofdstuk / een volgend boek.

* Ik reis alleen, De doodsvogel en De jongen in de sneeuw
Helemaal mee eens!!

Hoop dat er nog eens een boek van hem uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Purple43 schreef:
21-09-2020 11:36
Lotr vind ik dan weer niet zoveel aan (sorry, is een beetje vloeken in de kerk)

Terry Goodkind, begin bij het 1e boek van de wetten van de magie.
Is dat met Puck? Oh, fantastische serie boeken.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ravens Imperium - Edith Eri Louw
Zondagsleven - Judith Visser

En als ik er dan nog 2 mag noemen:
De Bron - Edith Eri Louw (het vervolg op Ravens Imperium)
Zondagskind - Judith Visser (de voorganger van Zondagsleven)
Een hart van prikkeldraad - Lisette Lewin

Alles van Lisette Lewin eigenlijk wel :) :heart:

En ook all time favoriet van me maar een minder serieus boek maar zó leuk: Het geheime dagboek van Adrian Mole

Nora Ephron - Hartzeer en maagzuur
ik vind alles van Nora Ephron erg grappig :D
anoniem_210941 wijzigde dit bericht op 24-10-2020 16:42
51.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De Dark Tower serie van Stephen King.
Magistraal en ongelofelijk knap geschreven. Ook bijzonder hoe the Dark Tower referenties heeft in al zijn andere boeken.

Helaas heb ik boek 7 (laatste deel) recent uitgelezen. Dat was echt even slikken en afscheid nemen van alle karakters.
Michael Robotham's Joe O'Laughlin serie. En nu ook de Good girl Bad girl boeken, waarvan er hoop ik nog meer komen.
Ik zou willen dat ik van fantasy hield, maar het doet me over het algemeen weinig. Met als uitzondering de trilogie van Patrick Rothfuss, maar het is de vraag of het derde deel daarvan ooit nog komt.
Alle reacties Link kopieren
arpeggio schreef:
24-10-2020 16:38
De Dark Tower serie van Stephen King.
Magistraal en ongelofelijk knap geschreven. Ook bijzonder hoe the Dark Tower referenties heeft in al zijn andere boeken.

Helaas heb ik boek 7 (laatste deel) recent uitgelezen. Dat was echt even slikken en afscheid nemen van alle karakters.
Ook mijn favoriete serie. Maar eigenlijk alles van Stephen King.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven