Lijf & Lijn alle pijlers

-20 in 2020 (met tabel)

08-01-2020 10:16 2048 berichten
Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die flink wat gewicht wil verliezen. Maar dan wel in een gezond tempo. We nemen er een jaar de tijd voor. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.

Wil je ook in de tabel? Vraag een van de actieve schrijvers hier (@randomwriter, @anijsblokje, @avena of @case-je) of die je wil toevoegen. Voorheen deelden we het wachtwoord van dit account, maar dat kan helaas niet meer.

Om het hier leuk en (inter)actief te houden verwijderen we mensen die twee weken niet meer hebben meegeschreven uit de tabel. Uitzonderingen voor vooraf aangekondigde afwezigheid met reden.

Naam Leeftijd Lengte Start Streef Huidig Kwijt BMI
Avena 46 169 83,2 65 75,7 (22/12) - 7,5 26,5
JEMMER 22 162 92,0 58 ... ... ...
RandomWriter 39 176 91,1 74 84,4 (26/11) - 6,7 27,2
anijsblokje 33 173 100,0 65 65,6 (11/12) - 34,4 21,9
Iertjepiertje 26 174 86,0 65 74,2 (03/12) - 11,8 24,5
grietje2 41 183 111,7 95 108,1 (27/11) - 3,6 32,3
lola-lily 33 163 79,3 65 76,9 (02/12) - 2,4 28,9
Arequipa 29 173 78,5 68 76,9 (08/12) - 1,6 25,7
OkkiePetite 33 158 87,7 62,4 77,0 (20/12) - 10,7 30,8
anoniem_64be31da12f01 wijzigde dit bericht op 08-01-2021 13:26
63.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn eetlijstje van vandaag:

Ontbijt: Kefir met fruit
Lunch: salade met peer en blauwe kaas
Diner: bietensalade, aardappeltjes en een kipworstje
Tussendoor: 2 gekookte eieren, 1 broderick bar.
Alle reacties Link kopieren
Happy new topic!
Ik ben nogal afgedraaid door mijn nieuwe baan en het absurde vroege opstaan. Ik ga morgen even uitgebreid op iedereen reageren.

Zou iemand mij de inloggegevens willen pben? Want jullie zijn een mooie stok achter de deur :shame:
Alle reacties Link kopieren
@Pilou, in your inbox!
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
MensInWording schreef:
08-01-2020 19:31
Ik eet ook koolhydraatarm, maar sommige fruit kan volgens mijn diëtist wel. Bessen, appels en sinaasappels konden volgens hem bijvoorbeeld geen kwaad. Ik eet trouwens ook zilvervliesrijst en zoete aardappelen (maar wel in afgepaste porties).
Oh echt? En jij bent ook echt al behoorlijk wat kwijt dus, wat fijn! En dan wel elke dag fruit of meer af en toe? Ik wil straks inderdaad ook wel weer producten als zilvervliesrijst toevoegen.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
08-01-2020 18:37
Ik ben echt een grote eter maar nog meer als ik caloriearm voedsel eet. Als ik vette troep eet zit ik veel sneller vol. Als ik caloriearm en gezond eet (veel groente, geen suiker, weinig vet) dan eet ik veel grotere porties, raak ik op een gegeven moment wel vol maar nooit helemaal verzadigd. Ik heb dan ook vrij snel na het eten weer honger.

Herkent iemand dat?
Ik merk dat ik substantieel koolhydraten nodig heb. Als ik bijvoorbeeld alleen een salade met een omelet zou eten, dan heb ik daarna geen verzadigd gevoel. Ik heb zilvervliesrijst nodig of volkoren pasta of bonen of zo. Als ik met havermout ontbijt (en dan heb ik het eerder over 40 gram dan over 10 gram), dan kan ik daar zonder problemen 5 uur op door.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
08-01-2020 18:30
Maar dat zou dan alleen gelden als je niet bijhoudt wat je eet neem ik aan? Ik tel kcal - ben alles of niks type - en als ik dan na een slechte nacht gewoon braaf tel en niet meer eet dan op de dagen dat ik prima heb geslapen zou ik dan gewoon in hetzelfde tempo moeten afvallen?
Zorgen dat je ongemerkt niet toch meer gaat eten scheelt zeker al de helft. Maar volgens mij gaat het ook om de processen die zich in je lichaam afspelen terwijl je slaapt. Die verstoor je met (structureel) te weinig slaap. Maar ik kan je niet precies vertellen hoe het zit en ik weet ook niet of je nou meteen iets merkt van één slechte nacht.

Ik merk trouwens dat ik minder slaap nodig heb als ik gewoon gezond eet en de troep en de alcohol laat staan.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet het elke dag (meestal blauwe bessen of aardbeien). Hij had het over hoge en lage bloedsuikerproducten. Watermeloen, Abrikoos, bananen, rozijnen en druiven doen de bloedsuiker blijkbaar stijgen en die moest ik, volgens hem, zo veel mogelijk vermijden. Maar aardbeien, blauwe bessen, frambozen, zwarte bessen, appels, peren, pruimen, kersen en sinaasappels doen de bloedsuiker minder snel stijgen en kan ik wel gewoon eten. In afgepaste porties mag ik ook havermout, bonen, gort, multigranen, zoete aardappelen, pompoen, quinoa, zilvervliesrijst, koolhydraatarm brood en kikkererwtenpasta.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet 's avonds ook echt wel wat koolhydraten. Geen fast food, brood, bagels, cornflakes, pasta of witte aardappelen, en ook een heel stuk minder dan vroeger, maar wel zilvervliesrijst, zoete aardappelen, bonen of quinoa. Als het tussen de middag nodig is ook, maar meestal gaat het zonder ook prima.
Alle reacties Link kopieren
Sansi schreef:
08-01-2020 18:31
Een maand klinkt dan wel heel lang hè? Dat je niet alles de dag daarna terugziet maar dagen later oké..

Ik krijg meestal einde van de middag ook trek. Ik neem vaak wat komkommer of een handje nootjes.
Ja precies, een paar dagen later zou ik het wel snappen.
vivaeva schreef:
08-01-2020 18:42
GossipGirl, ik krijg ook om 16.00 uur snaaidrang en dan eigenlijk zoet. 's Avonds op de bank heb ik lekkere trek in hartig, toastjes met kaas, chips en zo.
Dus dat haal ik gewoon niet in huis. VivaAdam is ook veel te zwaar, dus die doet mee. Hopelijk raken we over een paar weken niet gedemotiveerd. Ik wil echt met de blik op oneindig dit jaar gewoon hiermee doorgaan.
Ja 's avonds vaak zin in hartig idd. Ik heb een aantal weken bodysupport gevolgd, maar dat is niks voor mij. Alleen hun werkwijze van 6 eetmomenten op een dag is wel prettig. Want dan 'mag' ik iets eten om 16.00.
Grietje2 schreef:
08-01-2020 20:31
O: 2 rijstewafels Philadelphia
T: cup A soup
L: soja yoghurt met fruit
T: 2rijstewafels pindakaas
A: nasi met tofu
T: komkommer

En hardgelopen.

Goed dag je gehad,zet hem op allemaal
Heb je dan niet super veel honger gehad? Ik vind het erg weinig eigenlijk met alleen rijstwafels en yoghurt en dan ook nog sporten.
Alle reacties Link kopieren
GossipGirl91 schreef:
08-01-2020 22:25

Ja 's avonds vaak zin in hartig idd. Ik heb een aantal weken bodysupport gevolgd, maar dat is niks voor mij. Alleen hun werkwijze van 6 eetmomenten op een dag is wel prettig. Want dan 'mag' ik iets eten om 16.00.
Dat kun je natuurlijk ook zelf gewoon inplannen toch?

Ik sta 's ochtens vaak vroeg op en ben vroeg de deur uit. Van otbijt tot lunch zou normaal 6 uur zitten dus daar houd ik ook rekening mee dat ik daar tussendoor wat moet eten. En als het lukt probeer ik er ook voor te zorgen dat ik kcal "over" heb om eind van de middag of ergens later op de avond ook nog iets te eten. Dan zit je op 5 eet momenten en dat vind ik eigenlijk een heel normaal eetpatroon.
Alle reacties Link kopieren
Voor wie het interessant vindt, straks om 23.50 uur op RTLZ een Britse documentaire "Waarom wordt ik steeds zwaarder". Ik neem hem op.
Alle reacties Link kopieren
Het is hier een beetje een vreemd verhaal. Ik ben bijna twee jaar geleden echt ziek geworden door een hersenaandoening. Toen begon ik dus flink aan te komen.
Uiteindelijk Na een second opinion bij de neuroloog het advies gekregen om naar de internist te gaan om uit te sluiten dat daar iets mis zit. Vorig jaar 1 feb een buikecho gehad en daar zag alles er netjes uit. Driekwart jaar later ivm erge buikpijnklachten weer een buikecho en daar kwam een behoorlijk vervette lever uit. Doktersassistente van de huisarts: minder alcohol drinken helpt. Nou, ik drink eigenlijk nooit alcohol. Na overleg met de huisarts vond ze het ook wel wat vreemd dat mijn lever zo snel vervet en ook omdat ik juist afviel. Gelukkig is de lever wel het orgaan dat wel kan herstellen.
Het vermoeden is nu dat er iets niet goed gaat met de suiker-/insulinehuishouding. Hoewel mijn ‘suikertesten’ altijd goed zijn.
Nu mag ik komende week gelukkig weer naar de internist.

Vul morgen de tabel even in.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
GossipGirl 91 ik heb in het verleden een maagverkleining gehad daardoor ben ik gewend om minder te eten.
Mijn drink momenten zijn een half uur nadat ik gegeten heb.
Daarom heb ik met de 6 momenten eet en dan ook nog eens de drink momenten genoeg. Het werkt bij mij net even anders.

Wat ik in het begin wel moeilijk vond, is dat ik voor de 2 kinderen wat in huis haal om te snoepen. Daar heb ik nu geen moeite mee heerlijk zo’n nieuwe mindset
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend allemaal @suzyqfive! Heb je nu nog steeds klachten?
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Nou jongens, ik heb mijn fitbit Flex 2 weer aan de praat. Niet dankzij de helpdesk. Van hen mocht ik een nieuwe kopen met 25% korting. Terwijl het duidelijk een softwareprobleem was waarom dat ding niet meer wilde syncen.

Alles geprobeerd met mijn telefoon. Toen nog even op mijn laptop zitten speuren. Kom ik erachter dat ze ook een app voor desktops hebben. En dat mijn fitbit met die app wel gewoon synct...

Ik vind het volgen van de gegevens via een laptop bovendien nog fijner ook dan op zo'n klein telefoonschermpje. En het stimuleert wel weer om dingen als beweging en slaap bij te kunnen houden.

Eergisteren gezwommen en daarmee zit ie er nog steeds naast, maar niet meer zoveel als vroeger. Hij registreerde 1075 meter en ik 1200. De kcal lijken me ook wat weinig: 221 voor 40 minuten zwemmen. Van de andere kant las ik dat er een onderzoek naar de betrouwbaarheid van activitytrackers is geweest en daarbij bleek dat fitbit je calorieverbranding steevast te hoog inschat. Nou ja, het maakt ook niet zoveel uit, want ik tel toch geen calorieën en ik zwem omdat ik het lekker vind.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
vivaeva schreef:
08-01-2020 22:32
Voor wie het interessant vindt, straks om 23.50 uur op RTLZ een Britse documentaire "Waarom wordt ik steeds zwaarder". Ik neem hem op.
Dank voor de tip. Zie dat ie alleen terug te kijken is met een abonnement...
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
@Zwartvlekje: Ja daarom ben ik er ook mee gestopt omdat ik er niet van hou dat mensen mij gaan voorschreven wat ik wanneer moet eten. Ik weet zelf wel ongeveer wat ik kan eten in die 6 momenten.

@Suzy: Wat vervelend zeg, ook dat het niet duidelijk is wat je nu precies hebt. Heb je op dit moment veel last ervan?

@ Grietje: Ah oke vandaar, dan heb ik niks gezegd hoor. Fijn dat je zelf iig een ritme erin heb gevonden wat voor jou werkt!

@Avena: Fijn dat je fitbit het eindelijk doet! Wat kan de jouwe precies bijhouden? Ene kant lijkt het mij best leuk om die gegevens te verzamelen, maar ik denk niet dat ik er gemotiveerder van word.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd wel leuk om te lezen wat iedereen eet.

Mijn dagmenu voor vandaag:
ontbijt: koolhydraatarme cracker met brie
lunch: koolhydraatarme cracker met gorgonzola en salade van spinazie, kaas, tomaat en paprika met een stukje cordon bleu (overgebleven van het avondeten van gisteren)
avondeten: shoarma met salade, fetakaas en knoflooksaus (rest van het gezin eet er nog shoarmabroodjes bij) - geen tijd om echt te koken vandaag
tussendoortjes (verspreid over de hele dag):
handje walnoten en amandelen, zelfgebakken bosbessenmuffin van kokosmeel, 1 blokje pure chocola, 1 lychee, 1 passievrucht
drinken: heel veel thee, water en misschien 1 cappuccino

Gisteren:
ontbijt: klein bakje Griekse joghurt met walnoten, frambozen en een eetlepel havermoutvlokken
lunch: koolhydraatarme cracker met amandelpasta en een bak met rauwkost (tomaatjes, wortel, paprika) en blokjes kaas
avondeten: cordon bleu met broccoli en gebakken eieren (met rijst voor de gezinsleden)
tussendoortjes:
handje walnoten, zelfgebakken brownie, 2 blokjes pure chocola

Wat staat er bij jullie op het menu?
Alle reacties Link kopieren
Mijn eetlijstje van gister:

Ontbijt: 2 eieren
Tussendoor: eiwitshake en komkommer
Lunch: eiwitshake
Tussendoor: Griekse yoghurt
Diner: kip met boerenkool en geroosterde groenten en wat zoete aardappels
Tussendoor: amandelnoten en blauwe bessen

Vandaag staat ongeveer hetzelfde op het menu.

Gister na de diëtist geweest en ben nog steeds aan het bijkomen. Ik dacht dat ik zo goed bezig was, maar blijkbaar doe ik het helemaal niet zo goed. Ik moet (nog) meer eiwitten eten, gaan gewichtheffen en minder cardio. Ook moet ik op dagen dat ik sport meer eten. Gewichtheffen trekt me zo niet en heb er echt zo geen zin in...
Alle reacties Link kopieren
GossipGirl91 schreef:
09-01-2020 10:46
@Avena: Fijn dat je fitbit het eindelijk doet! Wat kan de jouwe precies bijhouden? Ene kant lijkt het mij best leuk om die gegevens te verzamelen, maar ik denk niet dat ik er gemotiveerder van word.
Stappen tellen, mijn zwemmeters bijhouden (niet zo accuraat), registreren hoe lang ik sport en beweeg, hoeveel kcal ik verbrand (dat neem ik met een korrel zout), hoe lang ik slaap en wanneer ik 's nachts onrustig of wakker ben, of ik elk uur minstens 250 stappen zet, welke afstand ik op een dag afleg en hij zou ook hardlopen of fietsen kunnen bijhouden, maar dat doe ik beide niet. Het zal allemaal heus niet helemaal kloppen, maar het geeft wel een aardige indicatie. En mij stimuleert het wel, maar ik hou dan ook best wel van cijfertjes. En het geeft me inzicht of ik voldoende beweeg op een dag.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
MensInWording schreef:
09-01-2020 13:44
Gister na de diëtist geweest en ben nog steeds aan het bijkomen. Ik dacht dat ik zo goed bezig was, maar blijkbaar doe ik het helemaal niet zo goed. Ik moet (nog) meer eiwitten eten, gaan gewichtheffen en minder cardio. Ook moet ik op dagen dat ik sport meer eten. Gewichtheffen trekt me zo niet en heb er echt zo geen zin in...
Lastig!

Volg je een speciaal dieet met extra eiwitten of is het 'gewoon' gezond eten? Ik vond gewichtheffen zo ongeveer het enige leuke in de sportschool, maar als jij het niks vindt dan moet het toch niet? Met sporten is het zo belangrijk dat je iets doet wat je leuk vindt, want anders is het telkens weer een opgave en heb je grote kans dat de klad er uiteindelijk in komt. Ik ben helemaal gestopt met sporten die goed voor me zouden zijn. En nu ga ik drie keer per week met veel plezier!
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
mañana schreef:
09-01-2020 11:14
Ik vind het altijd wel leuk om te lezen wat iedereen eet.
Vooruit dan, mijn lijstje van gisteren:

O: 3 flensjes van boekweitmeel met banaan en pindakaas
T: ---
L: zilvervliesrijst met spinazie, paprika, ui, knoflook, sojabrokken, olijven en geitenkaas
T: 1 appel
D: pintobonensoep met paprika, tomaat, ui, sojabrokken en vermicelli en 3 speltcrackers met kruidenkaas
T: 3 kleine cacaotruffels

Verder gisteren zo'n 12.700 stappen gezet en gesport.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
@Avena je ontbijt klinkt goed, flensjes met banaan, lekker!

@MensInWording wat veel eiwitshakes. Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, is daar een speciale reden voor? En wat zit er behalve eiwitten in zo'n shake? Vult dat genoeg om de dag door te komen? Lijkt me wel pittig om vol te houden.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
09-01-2020 14:52
Lastig!

Volg je een speciaal dieet met extra eiwitten of is het 'gewoon' gezond eten? Ik vond gewichtheffen zo ongeveer het enige leuke in de sportschool, maar als jij het niks vindt dan moet het toch niet? Met sporten is het zo belangrijk dat je iets doet wat je leuk vindt, want anders is het telkens weer een opgave en heb je grote kans dat de klad er uiteindelijk in komt. Ik ben helemaal gestopt met sporten die goed voor me zouden zijn. En nu ga ik drie keer per week met veel plezier!
Of het een speciaal dieet is weet ik niet (denk het niet), maar mijn diëtist zet in op eiwitrijk en koolhydraatarm (maar niet zo arm dat ik in ketose kom). Hij vermoedt dat ik spieren verlies en de enige manier om dat tegen te gaan, volgens hem, is eiwitrijk eten en gewichtheffen. Dat zou ook goed zijn voor mijn metabolisme. Volgens hem verbruik ik veel minder energie dan voorheen omdat ik zoveel afgevallen ben. Cardio kon ik in principe net zo goed niet doen (of in ieder geval minder).
anoniem_390842 wijzigde dit bericht op 09-01-2020 16:40
8.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mañana schreef:
09-01-2020 15:56
@MensInWording wat veel eiwitshakes. Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, is daar een speciale reden voor? En wat zit er behalve eiwitten in zo'n shake? Vult dat genoeg om de dag door te komen? Lijkt me wel pittig om vol te houden.
Omdat ik volgens mijn diëtist veel meer eiwitten nodig heb dan ik eet (ik eet elke dag al 2 eieren, kip, Griekse yoghurt en amandelen). Ik zit nu op meer dan 100 gram per dag, maar dat zou op 175 gram moeten liggen, vooral als ik sport. Enige manier om dat te halen is door die eiwitshakes. Daar zit inderdaad vooral eiwit in. Op alleen eiwitshakes de dag doorkomen is niet heel handig, maar in combinatie met de eieren, groente en Griekse yoghurt lukt het wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven