Lijf & Lijn alle pijlers

Aankomen met te weinig eten

29-02-2012 10:08 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is het mogelijk om aan te komen doordat je te weinig eet?



Ik ben best streng voor mezelf nu, maar de weegschaal geeft iedere ochtend weer een paar ons extra aan. Niet echt motiverend natuurlijk. Maar zou dat kunnen komen doordat ik te weinig eet?



Zo ja, wat kan ik daar tegen doen?



Zo nee, wat zou het dan kunnen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Door te weinig eten kun je inderdaad aankomen.



Oplossing? Meer en regelmatig goed eten.
quote:Dahlia74 schreef op 29 februari 2012 @ 10:09:

Door te weinig eten kun je inderdaad aankomen.



Oplossing? Meer en regelmatig goed eten.dit
Dan schiet je lichaam in de spaarstand, dus ja, dat kan.



Wat eet je precies op een dag?
Alle reacties Link kopieren
Dat kan inderdaad. Hoeveel eet je ongeveer op een dag?
Alle reacties Link kopieren
ja, dat kan, je lichaam gaat in de "oorlogsstand". Het komt voedingsstoffen tekort (vermoedelijk) en slaat dus alle vetten op als reserve, voor als het echt ernstig te kort gaat komen.



Advies: meer eten!
Ja, je lichaam raakt in een stress reactie als je te weinig eet en dat houdt 't al het eten vast om maar te kunnen overleven.

Gewoon gezond eten, ev. ietsje minder dan normaal, niet snoepen en snacken en elke dag bewegen.



Aanvulling: 'normaal' is dan wat aangeraden wordt he, niet wat je nu eet.

Je hebt trouwens allerlei Apps hiervoor, dus mocht je een smartphone hebben...
Alle reacties Link kopieren
Ja dat kan zeker! Hoeveel eet je op een dag? En sport je daar ook nog bij?
Wegen op ons niveau = onzin en levensgevaarlijk. Idioot gewoon om te kijken of je 100 gram meer of minder weegt op dagbasis. Je gewicht kan zomaar 1 of 2 kilo schommelen zonder dat er iets aan de hand is zeker bij vrouwen. En de fixatie op de weegschaal is helemaal stom omdat gewicht niet alles zegt maar er ook nog zoiets is als de samenstellling van het gewicht. Mieter het ding de deur uit en kijk naar hoe je kleding zit. En ga in godsnaam niet te weinig eten, dat levert alleen maar meer stress op en jaagt je lichaam naar de verdommenis.



<einde preek>
Alle reacties Link kopieren
Mijn eetlijstje van gister:



S: 3 knackebrod, 2x magere smeerkaas, 1x kipfilet en 6 plakjes komkommer. Groot glas jus d'orange

T: niks

L: 4 volkoren boterhammen, glas karnemelk, 1 tomaat

T: niks

D: 2 wraps met tartaar, tomaat en chilisaus



Waarschijnlijk heeft dan inderdaad ook te maken met de voedingsstoffen!
Nu nog wat tussendoortjes en het is helemaal goed.

En fruit mis ik in je lijstje.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis groente en fruit. En vocht. Eigenlijk alles wat in een goed dieet past. Met dit "dieet" help je je lichaam om zeep.



Vervang de knackebrod voor volkorenbrood. Voeg meer groente en fruit toe. Neem tussendoor iets. En verdiep je eens in gezond eten.
Je moet tussendoor meer eten. Dan blijft je verbranding aan het werk.
En inderdaad meer groente en fruit. Heel belangrijk.
Ik vind het inderdaad heel weinig. Je lichaam gaat denk ik echt reserves aanleggen voor als er echt hongersnood komt. Om te beginnen zou ik een steviger ontbijt nemen. Zeker twee van die boterhammen van tussen de middag als ontbijt. Je zou goed moeten ontbijten om je lijf op gang te krijgen. Die andere twee dan als lunch. Neem juist wél een tussendoortje, maar dan iets gezonds. Appel, tomaatjes etc. En bij je avond maaltijd mis ik groenten. Lekker bij die tomaat zijn uien en/of mais. Dan nog een flinke salade erbij.
Alle reacties Link kopieren
@ Dahlia74 : daarom ook dit berichtje. Ben nog zoekende naar een goed lijstje voor op de dag! Ben al gauw bang dat ik teveel eet om af te vallen!
Alle reacties Link kopieren
Kijk op het voedingscentrum.nl en hou je minimaal aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheden.
Alle reacties Link kopieren
Hm ik vind 4 boterhammen niet zo weinig hoor :o Dat eet ik niet als lunch... eet wel meer tussendoor. Lijstje van gister bv:



Ontbijt: 2 volkorencrackers met pindakaas en 1 glas karnemelk

Tussendoor: 1 kiwi en 1 peer

Lunch: 2 boterhammen met kaas

Tussendoor: 1.5 boterham met kaas

Avondeten: gekookte aardappelen, broccoli en een kipburger

Toetje: magere kwark



En tussendoor veel groene thee en water trouwens.
Kijk anders even voor een App, als je een smartphone hebt. Bijv. calorie teller (stomme naam!) geeft precies aan hoeveel calorieën je moet eten, bijv. extra als je sport, minder als je af wilt vallen enz. En het geeft aan hoeveel % van welke voedingsstof je binnen hebt gekregen. En op hoeveel % van je benodigde calorieën je zit. Je moet dan steeds invoeren wat je gegeten en gedronken hebt.
Alle reacties Link kopieren
Verhuis 2 boterhammen van de lunch naar je ontbijt (en laat die krackers staan), en doe daarvoor in de plaats een kom rauwkost. Vult goed en houdt je darmen ook in beweging.

Tussendoor een appel, of 2 kiwi''s (bomvol vitamine). En drink voldoende, zo kunnen afvalstoffen makkelijk weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:cha-oot schreef op 29 februari 2012 @ 10:17:

Mijn eetlijstje van gister:



S: 3 knackebrod, 2x magere smeerkaas, 1x kipfilet en 6 plakjes komkommer. Groot glas jus d'orange

T: niks

L: 4 volkoren boterhammen, glas karnemelk, 1 tomaat

T: niks

D: 2 wraps met tartaar, tomaat en chilisaus



Waarschijnlijk heeft dan inderdaad ook te maken met de voedingsstoffen!Eens met de anderen wat betreft groente en fruit, niet eens met dat het veel te weinig zou zijn. Dit is niet zo weinig eten dat je lichaam in spaarstand gaat en je niet alleen niet afvalt, maar ook nog eens dagelijks aankomt. Dan gaat er toch echt iets mis. Wat is je bewegingspatroon?
Alle reacties Link kopieren
Cha-oot, als je gezond eet en voldoende beweegt, eet je niet snel teveel.



Knackebrod is bijvoorbeeld niet gezond Er zit weinig in wat energie oplevert. Een volkorenbrood levert meer energie. Dus 2 boterhammen bij ontbijt en 3-4 bij de lunch is prima.



Een goed ontbijt is belangrijk, veel drinken ook. En dan bij voorkeur water. Tussendoortjes zijn ook belangrijk. Denk hiebrij aan fruit.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het concludeer:



- Stevig ontbijt

- Gezonde tussendoortjes

- Meer groente en fruit

- Meer water / vocht



Daarnaast heb ik een BB. Hebben ze daar ook een App voor?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 29 februari 2012 @ 10:20:

Ik mis groente en fruit. En vocht. Eigenlijk alles wat in een goed dieet past. Met dit "dieet" help je je lichaam om zeep.







Waarom precies? Ik vind dat etenslijstje er heel normaal uit zien. Dat is ook echt niet te weinig eten hoor. Ik vind die 4 volkoren boterhammen eigenlijk erg veel voor in de middag. Hoewel ik niet helemaal begrijp of daar nu nog beleg ofzo op zat.



En groente staat gewoon op haar lijstje hoor. Alleen bij het avondeten staat geen hoeveelheid. Maar goed, ze had er al één op, dus het zal niet snel te weinig zijn.



Het is wat anders als je zegt dat het nog veel beter kan natuurlijk. Maar dit is absoluut geen dieet waarmee je je lichaam om zeep helpt. Waarbij ik voor de TO aanneem dat ze niet heeft opgeschreven dat ze een glaasje water dronk, omdat dat toch geen kcal bevat. Net als dat ook olie/boter/etc er wrs niet in staat, of er moet nooit wat daarvan gebruikt worden.
Alle reacties Link kopieren
@ bunnerbobbelien : ik heb gister 2x 20min gefietst en gewerkt.(toezicht houder in het zwembad & zwemlessen gegeven) Dus sta niet stil op mijn werk. Voldoende beweging lijkt me...



@ Zazu_ : Er zat geen beleg op de 4 volkoren boterhammen. Ik was op mijn werk en had mijn kuipje smeerkaas vergeten mee te nemen. Dus heb het brood lekker geroosterd!

Daarnaast heb ik wel water gedronken (het is vrij warm op de zwemzaal), maar ik denk niet dat het voldoende is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven