Lijf & Lijn alle pijlers

Advies diëtiste

02-06-2022 07:17 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal

In September ben ik bij de diëtiste terecht gekomen omdat ik 20 kilo wilde afvallen.
Ik was niet te dik doordat ik me vol zat te proppen maar omdat ik juist te weinig en verkeerd at. Ik moest dus wat meer gaan eten en vooral koolhydraatarm. Vanaf dat moment at ik de hele dag en de kilo's gingen er af tot ik na een half jaar 12 kilo was afgevallen. Nu de laatste 3 maanden sta ik zo goed als stil. Nu was ik van de week weer bij de diëtiste en daar kreeg ik het advies om nu 2 weken te eten wat ik maar wil om mijn lichaam te laten schrikken en als dat niet helpt 3 dagen per week alleen tussen 12 en 18 uur te eten en dan alleen 2 stevige maaltijden waarbij ik niet naat koolhydraten kijk. Ik heb aangegeven dat dit dwars tegen me gevoel in ging omdat ik juist overgewicht had door te weinig en verkeerd eten en dat dit in mijn hoofd weer neerkomt op te weinig en verkeerd eten.
Ik krijg het idee dat we nu een beetje gaan proefkonijnen om te gaan kijken wat helpt of heb ik het mis?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je krijgt geen overgewicht van ‘te weinig’ eten. Misschien voelde het als weinig, maar vergelijk het met lood en veren..

Als je je niet goed voelt bij de aanpak van deze diëtiste kan je natuurlijk eens je licht opsteken bij een ander, een soort 2nd opinion.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het intermittent vasten, dus alleen eten tussen een bepaalde tijd werkt vaak wel goed. Dit heeft te maken met suiker- en hormoonwaarden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat dit best zou kunnen werken. Als je wat aankomt hierdoor gaat het er waarschijnlijk ook zo weer af. Je wordt echt niet meteen weer dik van die 2 weken.

Aanvulling: dat was niet helemaal je vraag geloof ik. Als je na dat veel eten weer minder eet, maar wel genoeg, lijkt het me dat je best kunt gaan afvallen. 3 x per week anders eten is niet meteen te weinig.
sunshine35 wijzigde dit bericht op 02-06-2022 07:47
39.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
OohBoy schreef:
02-06-2022 07:24
Je krijgt geen overgewicht van ‘te weinig’ eten. Misschien voelde het als weinig, maar vergelijk het met lood en veren..

Als je je niet goed voelt bij de aanpak van deze diëtiste kan je natuurlijk eens je licht opsteken bij een ander, een soort 2nd opinion.
Wat jij zegt is niet helemaal waar je kunt wel degelijk aankomen van te weinig eten dit geeft het lichaam stress en wat je dat binnen krijgt wordt gelijk als bescherming op geslagen....
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind 2 weken ‘los gaan’ wel een hele lange periode, dat kan volgens mij korter.

Maar op zich zou dat wel kunnen werken een paar dagen je lijf ‘laten schrikken’.
Alle reacties Link kopieren Quote
OohBoy schreef:
02-06-2022 07:24
Je krijgt geen overgewicht van ‘te weinig’ eten. Misschien voelde het als weinig, maar vergelijk het met lood en veren..

Als je je niet goed voelt bij de aanpak van deze diëtiste kan je natuurlijk eens je licht opsteken bij een ander, een soort 2nd opinion.
Dit is niet helemaal waar. Als je een periode weinig eet val je af, als je dit lang doet gaat je lichaam zichzelf beschermen door het vast te gaan houden omdat het nooit weet wanneer het weer iets zal krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
viva-amber schreef:
02-06-2022 07:39
Het intermittent vasten, dus alleen eten tussen een bepaalde tijd werkt vaak wel goed. Dit heeft te maken met suiker- en hormoonwaarden.
Ik weet wel dat dit goed werkt tegen overgewicht door te veel eten en snoepen maar ik ben bang dat mijn lichaam zal zeggen, bam dat is tew weinig daar gaan we weer
Alle reacties Link kopieren Quote
noglangnietjarig schreef:
02-06-2022 07:49
Ik vind 2 weken ‘los gaan’ wel een hele lange periode, dat kan volgens mij korter.

Maar op zich zou dat wel kunnen werken een paar dagen je lijf ‘laten schrikken’.
Dit ben ik wel van plan om te gaan doen maar dan inderdaad hooguit een week maar ik zal ook niet helemaal los gaan want dit doe ik al 40 jaar niet en dat voelt voor mij dan ook niet goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij het programma 'Obese' lieten ze mensen die stilstonden in het afvallen juist een paar weken alleen groente en fruit eten om het lichaam een 'reset' te geven.
Ik kan me bij beide methodes wel iets voorstellen.
Ozo.
Alle reacties Link kopieren Quote
truusperenat schreef:
02-06-2022 08:08
Ik weet wel dat dit goed werkt tegen overgewicht door te veel eten en snoepen maar ik ben bang dat mijn lichaam zal zeggen, bam dat is tew weinig daar gaan we weer
Ja mag in die tijdsspanne 2 grote maaltijden eten, dat zou ik dan ook doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een beunhaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap je gevoel wel. Ik vind het eerlijk gezegd ook als experimenteren met je eigen lichaam klinken.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Bij overgewicht is het toch normaal dat de eerste kilo’s eraf vliegen. Het wordt pas lastig bij de laatste kilo’s.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avena schreef:
02-06-2022 08:22
Ik snap je gevoel wel. Ik vind het eerlijk gezegd ook als experimenteren met je eigen lichaam klinken.
Inderdaad en van een diëtiste mag ik toch verwachten dat zij weet wat te doen als je stagneert en niet gaat zeggen probeer eens dit en probeer eens dat.
Ik vind het zelf wel logisch klinken. Ze zeggen altijd dat je lichaam na lang diëten teveel vasthoudt als je weer normaal gaat eten, uit angst voor weer een hongerperiode. Dat is hoe mensen jojo-en.

Dit is eigenlijk een omgekeerde jojo, even veel eten zodat het lichaam went aan niet te veel te hoeven “reserveren”. Eet je weer minder, dan is de verbranding nog op die grotere hoeveelheden afgestemd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar waarom niet proberen om de schijf van 5 en andere tips van Voedingscentrum te volgen - ook qua porties - en dan i.c.m. voldoende beweging uiteraard? Misschien geen snelle resultaten maar wel op termijn??
Als je je er niet goed bij voelt zou ik naar een andere dietiste gaan. Het is jouw lichaam dus niet op een bepaalde manier gaan eten alleen maar omdat een dietiste het zegt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze wil dingen met jou uitproberen die voor jou nieuw zijn. Maar dat betekent niet dat ze ook voor haar nieuw zijn, of voor dietisten in het algemeen. Intermittend fasting is een beproefde methode, dus ik denk niet dat je je een proefkonijn moet voelen. En je ging naar haar toe omdat de voor jou bekende methode, waar je al een tijd op leunt, niet meer goed werkt. Dan is het toch een prima plan om wat nieuws uit te proberen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is een feit dat als je tijdens het afvallen op een plateau zit en al wekenlang niet meer afvalt en doordat je ontmoedigd raakt val je van je dieet af en gaat je volstoppen met alles wat je lekker vindt (Nou ja alles? Sommigen overdrijven dan) de weegschaal de volgende dag ineens een lager getal aangeeft wat best verwarrend is maar er zelden toe leidt dat men weer zijn dieet gaat vervolgen.

Mijns inziens heeft dat met een wijziging van je vochtbalans te maken die kennelijk voor een lange tijd "beslist" hoe die zou moeten zijn maar door de gewijzigde inname plotseling van zijn stuk raakt.

Ik denk dus een gevalletje verkeerde interpretatie door je diëtist. Vind ik dus.
retrostar wijzigde dit bericht op 02-06-2022 08:58
0.51% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Boogschutter10 schreef:
02-06-2022 08:51
Maar waarom niet proberen om de schijf van 5 en andere tips van Voedingscentrum te volgen - ook qua porties - en dan i.c.m. voldoende beweging uiteraard? Misschien geen snelle resultaten maar wel op termijn??
Nou, als ik ergens geen hoge pet van op heb is het het Voedingscentrum met hun schijf van vijf.
Alle reacties Link kopieren Quote
stokbootje schreef:
02-06-2022 08:54
En je ging naar haar toe omdat de voor jou bekende methode, waar je al een tijd op leunt, niet meer goed werkt. Dan is het toch een prima plan om wat nieuws uit te proberen?
Ik ging niet naar haar toe omdat de voor mij bekende methode niet meer werkt, ik ga al vanaf september naar haar toe en de methode die nu niet meer werkt komt van haar
Alle reacties Link kopieren Quote
ik zou hier denk ik niet in mee gaan, heb nog nooit gehoord ervan het lichaam te laten 'schrikken' door alles te eten wat los en vast zit.
Wel heb ik gehoord van plateaus, waarin je minder hard afvalt, maar daar moeten andere manieren voor zijn om doorheen te geraken. Ik zou een second opinion vragen.

Sterkte en gefelicieteerd met je tot nu toe behaalde succes
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt allemaal voor jullie reacties en met name de reacties van degene die mijn OP wel goed lezen. Ik ga verder met koolhydraatarm eten en verder ga ik geen stunten uithalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
stokbootje schreef:
02-06-2022 08:54
Ze wil dingen met jou uitproberen die voor jou nieuw zijn. Maar dat betekent niet dat ze ook voor haar nieuw zijn, of voor dietisten in het algemeen. Intermittend fasting is een beproefde methode, dus ik denk niet dat je je een proefkonijn moet voelen. En je ging naar haar toe omdat de voor jou bekende methode, waar je al een tijd op leunt, niet meer goed werkt. Dan is het toch een prima plan om wat nieuws uit te proberen?

Ho ho, dit klinkt veel te verstandig. Op een forum zitten veel meer mensen met verstand van zaken.
Such fun!1

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven