Lijf & Lijn alle pijlers

After holiday, gezonder eten en afvallen!

20-08-2025 15:42 632 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Iedereen heeft na de vakantie wel het idee om weer gezonder te eten en wat kilo’s kwijt te raken.

De zomer periode vind ik altijd een hele lastige i.v.m ijsje/BBQ/borrels maar nu de vakantie weer voorbij is en regio noord nu ook weer naar school gaat willen we hier in huis gezonder eten maar ook weer wat kilo’s kwijt!

Wie doet er mee met afvallen en fitter 2026 in te gaan?

Je mag hier lekkere en gezonde recepten delen! Maar ook je afval struggles, motivatie en je gewicht!

Stel jezelf even voor, als je mee wilt doen!
Je huidige gewicht, doel, lekkerste eten en wie je bent etc.

🍓🍎🍉🥦🥒🍅🍲
beauty32 wijzigde dit bericht op 20-08-2025 16:35
1.27% gewijzigd
Maandag ga ik beginnen! Boodschappen worden vanavond bezorgd, morgen gaat iedereen weer werken en naar school, dan vind ik het toch makkelijker. Het enige is de weekenden, s avonds kan ik me wel beperken. Kost de 1e week moeite maar daarna ben je er aan gewend.
Alleen dus de weekenden.. dan willen de kinderen ook wel eens patat ofzo en dan ben ik niet zo goed in zelf een salade ofzo eten. Dus daar moet ik nog even wat op bedenken.
Misschien iets anders maken wat ik wel heel lekker vind.
Ik zou dan een wat kleinere portie patat nemen met wat snackgroenten of een makkelijke salade.
Lucy schreef:
23-08-2025 11:29
Dus dinsdag kan ook woensdag worden ;-D ?

Maar uitstelgedrag is ook mijn valkuil ja!

Lastig hè. Ik vind ook gewoon alles lekker. Ben wel beter geworden in dingen afslaan. Een echt heel lekker stuk taart of gebakje neem ik graag. En middelmatig stuk sla ik af. Dat kan soms om de kwaliteit gaan, maar ook om mijn persoonlijke voorkeur. Vroeger at ik nog wel eens uit beleefdheid mokkataart oid maar ik vind nu dat het de calorieën waard moet zijn als ik het eet.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Ik vind ook alles lekker en heb een man die regelmatig zit te snaaien (en nooit met mate). Dat helpt ook niet...

Maar: al sinds afgelopen maandag zit ik op schema qua eten. Dus wie weet is er een knop om.

Vanmiddag een feestje met eten erbij, dat zijn wel de lastigste momenten voor mij....
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
Lucy schreef:
23-08-2025 14:10
Ik vind ook alles lekker en heb een man die regelmatig zit te snaaien (en nooit met mate). Dat helpt ook niet...

Maar: al sinds afgelopen maandag zit ik op schema qua eten. Dus wie weet is er een knop om.

Vanmiddag een feestje met eten erbij, dat zijn wel de lastigste momenten voor mij....

Hier ook!
En hij komt er niks van aan, dat ook nog eens
Verbena schreef:
23-08-2025 14:16
Hier ook!
Zo irritant, man eet een pak koeken en sport niet maar komt geen gram aan.
Verbena schreef:
23-08-2025 14:16
Hier ook!
Dat ja. Volgens mij heeft Hilal 20 jaar dezelfde kledingmaat... heb hem nog nooit horen zeggen dat hij een nieuwe broek moet omdat de oude niet meer past :|
Lucy schreef:
23-08-2025 11:27
Jeetje MockTurtle, ik schrik van je zelfbeeld en je bericht...

Als er een paar kilo af moet (en 5 kilo is in mijn ogen een paar kilo), dan heb je zeer waarschijnlijk een gezond bmi. Dat je zachtere vormen krijgt, hoort bij ouder worden en zeker bij de overgang. Dat vadsig noemen lijkt me, met jouw geschiedenis, niet helpend en ook niet juist. Niet objectief juist in elk geval.

De meeste vrouwen van in de 40 (neem ik aan, overgang..) hebben geen afgetraind lichaam meer, tenzij ze op hoog niveau aan sport doen en bewust aftrainen.

Los van een paar kilo kwijt: wat heb je nodig om wat liever over je eigen lijf te praten?

En ja, ik wil ook wat kilo kwijt. Maar ik heb een bmi van 29 ondertussen. Bjj mij is het ook noodzaak voor een gezond gewicht en een gezond lijf. Ik hoef niet maatje 36 strak te zijn.

En als je dat wel wil: ook goed. Maar doe dat dan uit liefde voor jezelf, niet uit afstraffing naar je lijf ❤️
Wat lief van je Lucy! ❤️ Ik weet dus niet wat mijn bmi is, maar ik ben wel iets te zwaar. Ik ben kort van stuk, dus word ik ook voor mijn gevoel ook snel zo'n propje. Ik vind mijn lichaam gewoon niet meer aantrekkelijk en daar moet ik aan wennen. En wellicht denk ik juist dat ik dikker ben dan daadwerkelijk zo is, heel goed mogelijk.

Ik ben ook wel realistisch genoeg om te weten dat ik echt niet meer zo word als toen ik 30 was. Maar iets strakker en fitter mag wel. Los van dat ik me daar beter bij voel, is het ook gezonder om wat beter op mijn lijf en eetpatroon te letten denk ik. Maar wil ook niet meer zo diep zinken als toen en dat gebeurt ook niet. Mijn probleem is vooral zeuren over bovenstaande, maar het lukt me ook niet om er iets aan te doen.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Dat klinkt al anders :) . Gezond(er) eten lijkt me altijd een goed idee! En gericht sporten kan helpen wat strakker te worden.

Voor ik ziek werd deed ik x-core. Vond ik leuk en het hielp echt in bepaalde zones wat strakker en gespierder te worden. Dus wellicht iets zoeken om wat meer te trainen?
Als we in het weekend wat minder gezond eten 's avonds, dan eet ik er minder van en vul het aan met extra groente of een salade. Ik vind dat af en toe wat lekkers best mag, dan maar wat langzamer afvallen maar dan hou ik het wel langer vol.

Ik ben vooral een zoetekauw, dat is echt mijn valkuil. Ik probeer al te zorgen dat er minder lekkers in huis is, maar ja met kinderen is er niet aan te ontkomen. Er is altijd wel wat te vinden.. dan koop ik bewust geen lekkere koeken bijv, maar in een snaai bui kan ik ook gewoon de hagelslag aanvallen oeps.. qua tussendoortjes is bij mij de meeste winst te behalen dus ;)
Lucy schreef:
23-08-2025 15:54
Dat klinkt al anders :) . Gezond(er) eten lijkt me altijd een goed idee! En gericht sporten kan helpen wat strakker te worden.

Voor ik ziek werd deed ik x-core. Vond ik leuk en het hielp echt in bepaalde zones wat strakker en gespierder te worden. Dus wellicht iets zoeken om wat meer te trainen?
Ik zal eens kijken wat x-core is. Dank je wel voor de tip! ☺️
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Mijn weegschaalmoment weer gehad!
78,2kg (start gewicht naar de vakantie 79kg)
Afgelopen week -0,3kg!

Het gaat niet snel maar maandag start ik echt officieel! Want etentjes, ijsjes en wat lekkers kwam voorbij.

Ik ben bezig om mijn habit tracker in te richten en heb ik mijn app om mijn gewicht bij te houden ook weer geüpdatet. Maar komende week start ik weer op de loopband die ik thuis heb en gaan we ‘s avonds ook strakker en gezonder eten.
Het weekmenu is voor ons echt weer een eerste stap. Het maakt dat we midner snel kiezen voor gemak of slechte voeding. Overdag is het eigenlijk nooit een probleem bij mij omdat ik dan werk of bezig ben. Ik heb een redelijk vast programma aan ontbijt, lunch en tussendoortjes. Avondeten en de avond is wisselend (zowel qua programma als voeding). Daar ga ik de komende week in elk geval mee aan de slag.
Fox off!
Ik heb gisteren gewogen en ik ben 93kg (precies!): Dag na de vakantie was ik 94,6, dus de eerste onsjes zijn er al af ;-D. Maar ik gebruik de gegevens van gisteren als startgewicht. Ik wil graag voor het einde van het jaar 10kg eraf.
Tot 31 december zijn nog 18 weken, dus ik weet niet of het haalbaar is, maar ik ga mijn best doen!
Fox off!
Wat zijn jullie al goed bezig!
Vanavond nog een keer uit eten en dan klaar. Alle restjes met lekkers gaan de kliko in, mijn man kan er prima afblijven maar ik niet dus dan de kliko maar in.
Alle wijn is inmiddels ook op.
Me ingeschreven voor 2 groepslessen op de sportschool. Ook x-core, superleuk om te doen

Vanmiddag week menu samenstellen en vast bekijken wat ik zoal voor de lunch mee kan nemen naar mijn werk.

Nemen jullie ook zelf lunch mee of hebben jullie uitgebreide kantine op het werk? Dat lijkt me heerlijk maar ook wel erg verleidelijk soms.
Gisteren een kop tomatensoep genomen omdat ik trek had in snaai. Dus vooral groenten gegeten.

In de avond wel iets bij de koffie.

Nu net 7 km gewandeld en vanmiddag een feestje. Nog niet echt streng dus, maar het begin is gemaakt.
Vandaag nog 1 dag snaai en pizza en dan vanaf morgen is het klaar! Gezonder eten, minder snaaien en vooral meer bewegen. Weeg nu 77 kg en hoop eind van het jaar op 67 te zitten.

Succes allen!
liane77 schreef:
24-08-2025 12:16
Vandaag nog 1 dag snaai en pizza en dan vanaf morgen is het klaar! Gezonder eten, minder snaaien en vooral meer bewegen. Weeg nu 77 kg en hoop eind van het jaar op 67 te zitten.

Succes allen!

Geniet er van!
Ik doe ook graag mee.
Fijn om een stok achter de deur te hebben.
Net terug van vakantie en op 76 kilo met 171 lengte (39 jaar) 3 kinderen.
Streefgewicht naar de 70.

3 jaar geleden al 15 kilo afgevallen, maar zeker in zomer en vakantie (borreltje hier en daar, uit eten) komt het er langzaam weer bij

Succes allemaal
Wat leuk en motiverend om de eerste resultaten al te zien! Ik zit nu na een dag met al 2 keer taart en als avondeten pizza aan het laatste gebakje. En dan is het klaar! Morgenochtend nog even wegen, maar gok dat ik 75 of 76 kg weeg bij 174 cm en 42 jaar. En het is m'n doel om eerst richting de 68 kg te gaan. Daar zit verder geen deadline op, want ik ga meer voor duurzaam dan voor snel.

M'n ontbijt, broodbakje en tussendoortjes heb ik al helemaal klaargezet, dus ik ben er helemaal klaar voor!

Heel veel succes allemaal! 🍀
Succes allemaal!

Lukt het niet, schrijf het hier op!
Samen gaan we elkaar motiveren
Nou, ik zit na een week op exact hetzelfde gewicht :| .

Positief: ik ben niet aangekomen...

Hoe is het deze week bij jou gegaan beauty?
lucy wijzigde dit bericht op 25-08-2025 09:24
2.13% gewijzigd
Nou, ik begin bij 76 kg. Die pizza en 3 gebakjes hebben er flink ingehakt gisteren. 😁 M'n buik is ook niet heel happy nu. Waarschijnlijk binnen een week dus ook wel wat resultaat verwacht ik. Ik ga nu aan m'n ontbijt van havermout met kaneel en appel beginnen. 🎉

Lucy: oef, als je je best hebt gedaan wil je ook graag resultaten zien natuurlijk.. Soms kan ik het verklaren doordat ik in de dagen ervoor wat meer zout of andere dingen heb gegeten waardoor ik vocht vasthoud. Als ik dan rustig doorga, dan is er het weegmoment erna extra veel af: het vocht + nog weer wat meer afgevallen. En wat ik ook heb geleerd: eigenlijk moet je niet (alleen) naar de kg's kijken, maar juist ook naar de cm's en/of foto's van jezelf maken. Ik heb dat een periode iedere maand gedaan en er was altijd wel ergens resultaat als ik me wat aan het plan hield: of kilo's, of cm's of juist dat ik op de foto's zag dat m'n lijf echt wel stappen maakte. Hopelijk volgende week wel wat eraf!

Heel veel succes allemaal!
In gewicht fluctueren ook tijdens afvallen is heel normaal. Soms is je gewicht hoger omdat je nog niet naar het toilet bent geweest, vanwege meer vocht door hormonen etc. maar het is meestal niet heel motiverend. Hier merk ik dat mijn buik minder opgeblazen is doordat ik dagelijks meer beweeg. Op de weegschaal zie ik dat nog niet terug. Hou vol!
Vanmorgen zei de weegschaal 77,7 oef...
Wel de week goed begonnen stond om 05.30 uur in de sportschool. Gisteravond ontbijt en lunch al braaf klaargezet nu proberen vanavond niet te snacken...en anders op tijd naar bed ;-)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven