Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen, doel voor doel, wie doet er mee?

05-04-2019 14:41 264 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!
De afgelopen jaren zijn de kilo’s er bij mij gestaag aangekomen. Zwangerschappen, te veel eten en drinken en te weinig sporten hielpen daar goed bij ;) Nu ben ik voor de zoveelste keer begonnen met afvallen. Ik wil graag minimaal 8 kilo kwijt. Maar ik merk dat die 8 kilo lichter zo’n ver van mijn bed show is, dat ik snel de moed verlies.
Daarom heb ik besloten om in plaats van een einddoel, steeds en tussendoel te stellen en me daar aan te houden. Zo lijkt het toch wat makkelijker te gaan.
Mijn uiteindelijke doel is weer terug naar mijn oude gewicht (55 kilo, ben 1.60 lang) maar als tussendoel heb ik nu om 11 april (dan heb ik een feestje) 64 kilo te wegen. Dit voelt voor mij een stuk meer behapbaar.

Wie doet er mee? Het lijkt me fijn om elkaar te helpen, tips uit te wisselen en met elkaar de kilo’s kwijt te raken!
Groetjes,
Maantjeroos
Alle reacties Link kopieren
Beter werk je niet met doelen en diëten, maar pas je stap voor stap je eetpatroon aan. Dat werkt veel beter en kun je de rest van je leven volhouden. Het afvallen gaat wel langzamer.

Begin eerst eens met het verminderen van drinken van sapjes,alcohol, frisdrank e.d. Vervang dit door water en kies bijvoorbeeld een moment in de week waarop je een alcoholische versnapering mag. Als je suiker en melk in je koffie drinkt stop je daarmee. Als dit is ingesleten doe je een volgende stap. Waarbij je bijvoorbeeld je tussendoortjes vervangt door een gezondere variant. Dus geen koekjes maar een appel bijvoorbeeld. Bij trek neem je een glas water. En zo vervang je steeds meer producten dooreen gezondere variant.

Reduceer vooral je toegevoegde suiker en zout inname. En kies voor volkoren producten bijvoorbeeld. En natuurlijk ook minder eten. Maar doe het stap voor stap, dat houdt je echt beter vol. Stel geen doelen, je raakt dan alleen maar gefrustreerd.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie! De laatste maanden ben ik daar actief mee bezig geweest, die kleine gewoontes aanpassen en ik ben daardoor zeker wat kwijtgeraakt. Maar de kilo’s die er nu nog zitten zijn hardnekkiger ;) Ik vind het sowieso fijn om wat beter op te letten en voor mij werkt een ‘plastisch’ doel als dit juist heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil wel meedoen. Zit nu sinds een tijdje thuis en hoewel ik het niet had gedacht, gaat het nu een stuk beter dan toen ik nog werkte, maar ik vind het wel fijn om bewust met bepaalde dingen bezig te zijn, zo ook mijn voeding. Ik ga even nadenken over wat mijn doelen precies zijn.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey, leuk dat je mee wil doen! Wat knap dat je dat volhoud nu je thuis zit. Ik zit toevallig ook thuis en vind het mede daardoor soms wel wat lastiger het vol te houden (verveling is vaak een reden om te gaan snaaien bij mij).
Alle reacties Link kopieren
Ik doe graag mee, maar ben nooit zo trouw met meeschrijven.
Maar goed... laat ik eens een poging doen.

Ik ben nu 73 kg bij 1.80m en wil uiteindelijk weer naar 66kg. Ik ben een maand geleden begonnen met 76kg.
Doel 1 is om met Pasen 72kg te wegen, (Iets minder mag ook best ;-) ) dan ga ik namelijk op vakantie en moet in bikini....
Doel 2 is half juni 68kg. Dan heb ik een groot feest.
En doel 3 (eind doel) is half juli 66kg, als ik op zomervakantie ga en dus weer in bikini mag.

Ik werk juist graag met doelen, omdat rustig aan mijn leefstijl aanpassen alleen leidt tot balans en niet tot gewichtsverlies. Ik heb, zoals voor alles in mijn leven, een stok achter de deur nodig in de vorm van een deadline.

Mijn beloningen zijn, naast het bikinilijf, ook de spijkerbroeken in diverse maten die ik dan eindelijk weer pas.

Kijn afvalstragtegie;
Ik doe niet echt aan elimineren van bepaalde voedingsstoffen zoals koolhydraten etc.
Ik zorg er momenteel gewoon voor dat ik van alles een stuk minder eet. En ik eet geen snoep, koek, chips en geen toegevoegd suiker.
Brood als ontbijt of lunch eet ik overigens nooit. Ik eet altijd volkoren crackers of roggebrood en een kop soep als lunch en ‘s morgens een bakje volle volle yoghurt met muesli en een cuppucino.
Tussendoor eet ik soms een stuk fruit of een handje noten en na het avond eten eet ik niets meer.
Alle reacties Link kopieren
Gezellig Snouth. Oh in bikini is wel een doel waardig ja ;)
Wat je schrijft heb ik ook, voor mij werken doelen goed. Balans vind ik erg belangrijk maar daar verlies ik uiteindelijk niet alle extra kilo’s mee.

Leuk om je beloningen te horen. Ik heb een paar mooie jurken hangen die ik graag weer aan wil.

Goede strategie. Ik eet meestal wel brood maar een stuk minder dan voorheen en let ook op mijn beleg. Daarnaast mag ik van mezelf na het eten nog een klein (gezond) tussendoortje, omdat ik anders met trek naar bed ga en dat vind ik heel naar.
Alle reacties Link kopieren
Maantjeroos schreef:
05-04-2019 19:41
MeredithGrey, leuk dat je mee wil doen! Wat knap dat je dat volhoud nu je thuis zit. Ik zit toevallig ook thuis en vind het mede daardoor soms wel wat lastiger het vol te houden (verveling is vaak een reden om te gaan snaaien bij mij).
Ik heb denk ik drie voordelen als ik thuis zit. 1. Ik eet niet uit verveling, nooit gedaan ook. Sterker nog, ik vergeet vaak te eten dus dat is het andere uiterste, maar ik ben sowieso niet iemand die als er bijv. een zak chips of een reep chocola in huis is, dat het op gaat. Ik vergeet het of ben voldaan na een schaaltje chips of een blokje chocola.

Daarnaast at ik ivm mijn werk vaak laat, omdat ik pas laat thuis was en dan nog moest koken, dus at ik aan het eind van de middag nog iets extra's, dat is nu weg want ik kan op tijd koken. Nou eet ik sowieso meer als ik werk, merk ik, ik had daar vaak een hongergevoel, wat weg is sinds ik niet meer werk. Daarbij was de verleiding van broodjes kopen bij de broodjeszaak als extra ook erg groot, die is er nu niet meer dus.

En de derde is denk ik wel het belangrijkste. Mijn stamkroeg lag op de route van werk naar huis, en zeker toen het de laatste tijd niet echt lekker meer liep, was de verleiding erg groot om toch even langs te gaan, een borreltje te doen en met vriendinnen te kletsen. Daarbij kwam vaak wat ongezond eten op tafel etc. Nu moet ik er veel meer moeite voor doen (fatsoenlijke kleding aandoen, een eind fietsen etc.) dat ik vaak liever thuis ben.

Qua gewicht heb ik nog geen doel. Ik weeg volgende week, gezien ik nu ongesteld ben en dan doorgaans veel zwaarder ben. Kan nu wel gaan wegen, maar dan weet ik nu al dat ik volgende week wat kwijt ben en dat is dan schijn. Verder heb ik er wel een paar, namelijk:

1. In juni mij in ieder geval prettig voelen in mijn bikini als ik op vakantie ga, althans qua lichaam.
2. Meer bewegen, ook al zit ik thuis, dus alsnog gaan wandelen etc.
3. Een fatsoenlijk ritme houden qua eten.
4. Minder alcohol drinken, een wijntje in het weekend mag bijv. best, maar niet meer zoals de afgelopen weken soms, door de weeks. Weekend mag ingeruild worden voor bijv. de donderdagavondborrel met vrienden.

Uiteindelijk wil ik vooral weer een beter ritme krijgen qua voeding, bewegen etc.

Is het ook een idee om een tabel in de OP te maken?
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
@MeredithGrey Oh ja van die stamkroeg is heel herkenbaar, voorheen ging ik vaker naar de kroeg en alle snaai en drankjes daar tikken echt enorm aan.
Logisch dat je volgende week pas gaat wegen!
Jouw doelen vind ik inspirerend, ik denk nu vooral in kilo’s (wat me ook helpt als stok achter de deur) maar voornamelijk jouw eerste doel is ook iets wat ik wil bereiken. Ik ga daar ook even over nadenken.
Waar ga je heen op vakantie?

Tabel vind ik een goed idee, maar ik heb werkelijk geen flauw idee hoe ik dat moet doen en aangezien ik de eerste post heb gemaakt zal ik die moeten invoegen?

Net even een stukje wezen rennen, ook al ging dat niet super voelt het toch goed dat ik het gedaan heb!
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag mee gaan doen als het mag. Morgen weer serieuzer met mijn leefstijl aan de slag. Belangrijkste is gezonder worden. Daarvoor moet mijn conditie verbeteren en moeten er nog heel wat kilo's af. Rook een elektrische sigaret en ook daar wil ik uiteindelijk vanaf. Ik ga overigens geen dieet volgen en geen gekke of bijzondere dingen doen. Gezonde voeding, normale porties en meer bewegen. Twee jaar terug 17 kilo afgevallen en die zijn er nog steeds af. Mijn eerste tussendoel is 82 kilo. Dan ben ik er 20 kwijt. Die kleinere stapjes zijn denk ik een goed idee!
Ik sluit me aan bij de groep... Ik zit ook thuis maar er moeten dus ook wat kilo, 's af.. Bij mij gaat het om 5 kilo is mijn doel dan zal ik al heel tevreden zijn. Ik let al tijdje op mijn voeding geen suiker in thee in koffie.. Als lunch meestal een shake... smorgen 2 volkoren boterhammen smiddags een soepje of een cracker en anderhalf a twee liter water per dag... Afvallen ho maar. Iedere dag 10 kilometer op de hometrainer en paar kilometer wandelen....tips zijn dus super welkom. :hyper: ik lees mee
Alle reacties Link kopieren
@nicksen80 Leuk dat je meedoet! Wow, 17 kilo afgevallen, wat knap!

@Peetje369 Welkom! Iedere dag 10 km, dat is wel heel sportief zeg. 5 kilo klinkt als een heel haalbaar doel :)

Ik ga vanavond of morgen even achter de laptop zitten en proberen uit te vogelen hoe ik de tabel kan maken. Kunnen jullie aangeven wat jullie er in willen hebben? Ik dacht in ieder geval startgewicht en tussendoel? Dan kunnen we die steeds aanpassen.

Gezond eten lukt me redelijk maar ik merk een van mijn valkuilen. Als man iets aanbied zeg ik ja. Gisteravond om 21.00 maakte hij nacho’s uit de oven met een koud biertje erbij.... ach ja, het was heerlijk :-D
Alle reacties Link kopieren
Het mooiste is dat ik er niks speciaals voor heb hoeven doen, voor die 17 kilo eraf. Vooral bijhouden wat ik eet en maaltijden plannen. Als ik dat van tevoren uitvogel, dan kan ik ook de betere opties bekijken en bedenken. Dat moet nu gewoon weer gebeuren. Ik mag alles eten van mezelf, maar ik kan beter de balans vinden als ik wéét wat ik in mijn mond stop. Mijn doel is ook vooral om gezonder en fitter te worden. Afvallen hoort daar absoluut ook bij, want ik heb nog steeds flink overgewicht ondanks dat er al eens 17 kilo is af gegaan :-$

Vandaag dus netjes weer de eetmeter ingevuld. Heb vandaag eigenlijk te weinig calorieën gegeten, maar weet dat ik morgen hoger zit. Op die manier loopt dat in een week dus keurig "glad" en blijft het gemiddeld genomen dus goed. Nu dus volhouden!

Ik heb die verleiding niet Maantjeroos, ik woon alleen (met dochter). Kan me voorstellen dat het lastig is als dat soort lekkers ineens voor je neus staat :-D
Tabel vind ik lastig te verzinnen. Denk ook dat het veel werk is voor je? Het hoeft niet persé van mij hoor, maar anderen denken daar misschien heel anders over :-D
Alle reacties Link kopieren
Tip: vervang cappuccino door zwarte koffie. 90 kcal of 0 kcal, dat is nogal een verschil.

Ik dronk eerst zeker vier (automaat)cappuccino's per dag op mijn werk, dat is 360 loze kcal.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wat slim nicksen, om van tevoren zo goed over je maaltijden na te denken. Bewuster eten is ook iets waar ik aandacht aan wil besteden. Nu gaat het toch allemaal wat automatisch. Ik eet sinds twee weken ook een stuk minder vlees en dat bevalt me goed.
Is het een hoop gedoe om de eetmeter in te vullen of valt dat mee?

Haha ja het is wel makkelijk hoor, om mijn man de schuld te kunnen geven ;)
Tabel ben ik nog niet aan toegekomen, dochtertje (6 maanden) had gisteravond een huilavond dus daar had ik even mijn handen vol aan., arm meisje.

@Snoesje Dat is inderdaad een goede tip. Ik drink alleen zwarte koffie dus heb die extra calorieën niet. Maar ik doe weer een hoop eten in de oven in plaats van dat ik het bak in boter of olijfolie, scheelt ook weer wat ;)
Alle reacties Link kopieren
Een lichaam heeft wel vetten nodig, hè?

Het verbaast me hoeveel kcal in "cholesterolverlagende margarine" zitten, op 1 plakje brood smeer je maar liefst 32 kcal.

Vlees gaat hier gewoon in een bak-en-braadproduct, vis in kokosolie (smaakloos, dus meer vissmaak).

De oven aanzetten kost heel veel elektriciteit, en is inefficiënt, dus als ik al eens een (duur, dus niet vaak) biologisch kippetje er in heb, dan bak ik ook iets van taart of cake ofzo mee.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ging de nacht wel goed met je dochtertje Maantje? Snap dat je dan even nergens tijd voor heb.

Drinken doe ik eigenlijk al calorieloos. Ik kauw liever op mijn calorieën :-D Veel kraanwater, 2 kopjes oploskoffie en thee. In de avond wel eens een glas cola light. Drink ook geen melkproducten, vind ik niet zo lekker. En ik drink nooit alcohol meer.

Eetmeter invullen vind ik altijd wel een hele klus, zeker in het begin. En dan vooral het avondeten. Gisteren kipcurry gemaakt en dan zit ik wel 15 dingen te zoeken en toe te voegen. En alles eerst afwegen. Ook weer gewoon netjes een eetlepel olijfolie in plaats van 'een scheut op de gok'. Meten is weten en dan heb ik even wat houvast.

Ik houd de richtlijnen van het voedingscentrum een beetje aan. Dus toch gewoon die halvarine op brood, want inderdaad...die vetten heb je gewoon nodig. En ja dat zijn calorieën, maar ik probeer ook om vooral gezond te eten en voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. De richtlijnen lukken me alleen ook vaak niet hoor. Zuivel is wel een dingetje, is gauw te weinig. Net als groente. Die 250 gram haal ik regelmatig niet. Maar voor mij werkt het om echt te zien waar het beter kan. Dan doe ik tóch even wat plakken komkommer extra bij het avondeten als ik het niet haal met de boontjes :-D
Alle reacties Link kopieren
Zuivel is geen probleem, elke dag een halve liter "boerderijmelk". Heerlijk!
Niet behandeld in de fabriek, dus melk zoals het zou moeten zijn.

Gewoon bij een boer, waar ook rundvlees uit de diepvries en eieren van de buren worden verkocht. Een gezin gun ik mijn geld liever dan de supermarkt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Een bakje snoeptomaatjes is ook alweer 70 gram groente. Ook drie snoeppaprika's mee naar mijn werk, die "verborgen" groente telt natuurlijk ook mee.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
@Snoesje666 Dat is zo, ik gebruik wel boter op brood, ging er eigenlijk vanuit dat dat genoeg vetten zijn. Kokosolie heb ik nog nooit geprobeerd maar ik hoor er wel veel over. Goed idee trouwens, van die snoepgroentes, ga ik ook weer eens halen.

@nicksen80 Lief dat je het vraagt! De nacht ging redelijk gelukkig. Ze heeft last van doorkomende tandjes en de daarbij horende onrust dus hopelijk komen ze snel door!
Grappig, ik drink zo’n beetje hetzelfde als jij, behalve dan af en toe een glas wijn. Ook het weinige zuivel herken ik, melk vind ik niet zo lekker en yoghurt ook maar af en toe.
Ik kan me voorstellen dat die eetmeter invullen een gedoe is, zeker als je zelf uitgebreid kookt. Wel lekker, kipcurry!

Ik ga morgenochtend van huis en heb pas vrijdag weer de gelegenheid om me te wegen. Mijn doel was om donderdag 64 te wegen omdat ik dan een feestje heb. Omdat ik me dan niet kan wegen dus heb ik dat vandaag gedaan en weeg nu 63,7! Ben heel blij dat ik mijn eerste doel gehaald heb.
Volgende doel: 22 april paasbrunch 62,5 kilo.
Mijn doel is gelijk (op gewicht) blijven, mag ik dan ook meeschrijven?
Andere topic waar ik in schreef is helaas nog maar weinig/niet meer actief.
Alle reacties Link kopieren
@Thuis-in-eigen-huis Natuurlijk ben je welkom om mee te schrijven! Heb je tips hoe je op je huidige gewicht bent gekomen? :)
Ja, een paar dingen:
- geswitcht naar volkoren producten (zilvervlies rijst, roggebrood, volkoren penne enzovoort)
- ik kook niet meer met pakjes/zakjes op bouillon na (wel zout-arme), alles ''zelf'' maken is makkelijker/sneller/goedkoper (als je eenmaal de basiskruiden in huis hebt)
- geen thuisbezorgd meer!
- geen kcal meer drinken (zelf je ice-tea maken in de zomer, lekkerder & goedkoper en suikervrij); ik ben ook volledig gestopt met alcohol (maar dat is meer uit andere overwegingen)
- koek/snoep/transvetten ben ik mee gestopt, zelf bananenbrood (met dadels ipv suiker en zit geen olie ofzo in mijn variant) bakken bijvoorbeeld is een gezond alternatief.
- trek is vaak dorst; eerst glas water drinken en dan kijken of het wel nog zo nodig moet... en 's avonds is het soms gewoon beter maar naar bed te gaan in plaats van te snaaien
- ik ben gaan sporten, daarnaast (zeker nu het weer langer licht is) 's avonds een wandeling (hoeft niet uren te duren) na het eten (als je niet 's avonds sport die avond) is goed om stress te verminderen na een dag werken en is fijner dan na het eten gelijk op de bank te ploffen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat er zoveel geschreven wordt en er weer nieuwe mensen zijn. Ik was even een paar dagen weg en nu nog wat ziekjes... Het lijkt op buikgriep, maar dan een heel milde vorm.. Qua eten is het gunstig, maar verder hoeft het van mij niet zo ;)

Ik heb toch maar eens op de weegschaal gestaan en schrok er wel van. Hij gaf bijna 83 kilo aan, dat was iets meer dan ik had verwacht, maar eigen schuld. Van uitstel komt afstel... Het liefst zou ik ook weer echt gaan sporten, maar vind het zo lastig omdat de kans erg groot is dat ik binnen een paar maanden ga verhuizen, om mij dan aan te melden bij een sportschool vind ik ook weer zo wat. Hopelijk heb ik snel zekerheid zodat ik hier ook mee aan de slag kan gaan, verder blijf ik wandelen en doe ik ook wat buikspieroefeningen etc. thuis.

Omdat ik toch ook echt mijn ritme wil omgooien, heb ik ook besloten om te beginnen met ww. Ik houd wel van lijstjes en het bijhouden vind ik prettig.

@nicksen, ik zie dat jij de eetmeter gebruikt, maar hoe bepaal je dan hoeveel calorieën je mag hebben?

@maantjeroos, dat aanbieden lijkt mij ook lastig. Gelukkig woon ik nu alleen, maar de vorige keer was mijn grote valkuil dat ex nog al eens wilde snaaien... En dan ja.. Wel goed dat je je gewicht al hebt gehaald!

@snoesje Ik gebruik de oven juist vaak, niet alleen vanwege het niet hoeven bakken, maar vooral omdat ik het zo gemakkelijk vind, bijv. na het werk, ik zet het erin en hoef niets meer te doen.. En die vetten, ik heb biologische plantaardige margarine en bak in olie (want lactose-intollerant), maar mis ik dan nog wat?

@thuisthuis handige tips! En sommige heel herkenbaar, vooral van dat water drinken:)

Mijn eerste grote doel is om eind van het jaar de helft van mijn streefgewicht te bereiken dus 74 kilo. Meer mag natuurlijk ook, maar ik ga liever voor geleidelijk dan dat ik straks ga jojo-en. Ik moet zeggen dat ik het erg moeilijk vind om een realistisch doel te bedenken. Eerste tussendoel is 1 mei onder de 80 kilo.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie mijn eerste reactie hier niet -meer-?
Opnieuw dan maar.

Ik ben de afgelopen 35 dagen vier kilo afgevallen door <1600 kcal te eten. Dit houd ik bij op de "my fitness pal" app.

Dat was de tip van twee vriendinnen die samen 60 kilo zijn afgevallen.

Ik woog 96, ben nu 92 en hoop op 70 te komen, bij een lengte van 1.63.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven