Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen tijdens burn-out/depressie

05-04-2020 22:29 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Ik wil heel graag 5 kg ongeveer afvallen, maar belangrijker is dat ik mijn buik iets dunner wil. Het is me eerder gelukt dus ik weet dat het kan.

Maar nu heb ik een burn-out en zware depressie en ik merk dat ondanks dat ik 4x per week sport en gezond en evenwichtig eet, mijn buik alleen maar dikker lijkt te worden ipv dunner.

Heeft iemand tips voor het afvallen tijdens psychische problemen? Ik merk echt dat dat nog veel moeilijker is.

Dankjewel voor het meedenken!
momoknor schreef:
05-04-2020 22:29
Maar nu heb ik een burn-out en zware depressie en ik merk dat ondanks dat ik 4x per week sport en gezond en evenwichtig eet, mijn buik alleen maar dikker lijkt te worden ipv dunner.

De meeste psychologen raden afvallen en stevig sporten af aan cliënten met een burn-out.
Voor herstellen van een burn-out is rust nodig, vooral veel slaap.
Als je goed slaapt en uitrust, gaat (op den duur) afvallen ook makkelijker.
Maar dit neigt al naar medisch advies (wat niet mag op het VIVA-forum).

Zit je de hele dag met je kleuter thuis? Dat kost je ook al veel energie.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je misschien perfectionistisch bent.
Belangrijkste is nu eerst weer gezond worden, herstellen van je burn out en depressie. Afvallen komt daarna wel weer.

Een gezonde leefstijl is natuurlijk goed maar echt afvallen zou ik nu niet doen.

Misschien overleggen met de huisarts hoe of wat?
Je hormoonbalans ligt nu overhoop en daardoor lukt dat slechter.
Maar afvallen is, zoals hier boven me ook al gezegd, gewoon een slecht idee in deze periode. Eerst herstellen!
Dus tijdens je burnout heb je jezelf een doel gesteld? Meestal niet iets wat raadzaam is.
Heel slecht om nu te willen afvallen.

Ik zit ook in een burn out en depressie en moet er niet aan denken om de energie die ik heb op te gaan maken aan 4x in de week sporten. Ik hou het hooguit vol om 2x in de week een paar uurtjes te werken.

Waar ik me op zou focussen als ik jou was is vooral blijven bewegen in de buitenlucht maar niet te actief. Dus lekker fietsen, wandelen of joggen. Zorg ervoor dat je je lichaam niet helemaal uitput.
En gezond eten en vooral niet jezelf uithongeren.
Herstel eerst maar eens van de depressie en burnout, zorg dat je hier goede begeleiding voor hebt. Wellicht ook aan je zelfbeeld? Ik weet niet of je daadwerkelijk overgewicht hebt of juist alleen onzeker bent.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Ik reageer even algemeen. Ik heb er moeite mee om het nu los te laten, omdat het al zo lang duurt. Ik heb al een jaar een burn-out en de depressie is bipolair dus blijft terugkomen. Hulp vraag ik ook al bijna een jaar maar krijg ik niet. Dus ik wil niet overal op wachten tot ik "beter" ben.

Inderdaad, ik ben perfectionistisch. Inderdaad, 4x per week is misschien wat veel. Maar bij hardlopen (wat ik dus 4x doe) is mijn hoofd stil. Mijn enige rustmoment op een dag. Dat wil ik dus heel graag proberen vast te houden.

Ik probeer heel erg een "normaal" leven en normaal ritme te creëren ondanks het gebrek aan hulp, en op dit moment ben ik in 3 maanden 4 kg aangekomen. Zo wil ik niet doorgaan
Alle reacties Link kopieren
Het beste val je af door je aan een bepaald maximum aan calorieën per dag te houden en te sporten naar behoefte. Die calorieën besteed je aan "gezonde kost" omdat je darmen daar langer mee bezig zijn om daar het voedsel uit te halen en zich minder snel weer met een hongergevoel gaan melden. Honger zal je hoe dan ook gaan hebben als je minder eet dan je deed, maar door die gedachte te vervangen door iets minder moeilijks (zoals een wandeling) kom je er doorheen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Bedenk ook dat je helemaal kan doorslaan als je een kleine hoeveelheid eet van iets wat je lekker vindt (grote kans dat je niet kan stoppen) dus doe dat voorlopig niet. Ban de lekkere dingen voorlopig totaal uit je menu. Wil je toch graag wel af en toe iets lekkers (wat ik afraad), bereken dan precies tot op de gram wat je jezelf toestaat en breng dat in mindering op je dagrantsoen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
05-04-2020 22:41
Maar dit neigt al naar medisch advies (wat niet mag op het VIVA-forum)

Zit je de hele dag met je kleuter thuis? Dat kost je ook al veel energie.
Nee hoor geen medisch advies. Misschien kleine tips die helpen.

Ja een kleuter en peuter in huis en man die fulltime en onregelmatig werkt dus doe veel alleen. Kost ook wel energie ja
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
06-04-2020 07:59
Bedenk ook dat je helemaal kan doorslaan als je een kleine hoeveelheid eet van iets wat je lekker vindt (grote kans dat je niet kan stoppen) dus doe dat voorlopig niet. Ban de lekkere dingen voorlopig totaal uit je menu. Wil je toch graag wel af en toe iets lekkers (wat ik afraad), bereken dan precies tot op de gram wat je jezelf toestaat en breng dat in mindering op je dagrantsoen.
Dankjewel voor de tip. Ik ga denk ik de voedselinname van mijn fitbit gebruiken om het bij te houden. Wil echt niet uithongeren maar misschien wel beter in beeld krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven