Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen zonder fitness/sport

30-03-2020 23:13 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag wat afvallen. Is sporten of fitness daarbij noodzakelijk? Of is het genoeg als je je eetpatroon verandert? Ik loop heel slecht. Kun je wel afvallen als je meestal zit in een rolstoel of op een scootmobiel of op bed ligt? Ik wil liever niet een sport/fitness doen vanwege de beperkingen.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor. Gezond eten is 80%. Sporten helpt maar zonder gaat heus.
Ook dan kan je afvallen.
Als je weinig beweegt, verbruik je minder calorieën waardoor het b juist belangrijk is om naar je voeding te kijken. Tegenwoordig krijg je een vergoeding voor een diëtiste via de zorgverzekering, misschien kan de huisarts je hierover adviseren. Succes!
Afvallen is vooral minder en gezonder eten.

Heb je wel eens stoelyoga geprobeerd? Of zittende oefeningen?
Daar val je niet van af, maar het helpt je wel (een beetje) om lekkerder in je vel te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Afvallen is inderdaad voor 80% voeding. Ik ben van sporten en hetzelfde eten niks afgevallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe op het moment het metabolic reset diet. Daarbij mag je niet teveel sporten. Het duurt 28 dagen en dan zou je er een schonere lever van krijgen en een beter metabolisme.
Ik zit op dag 24 en ben 3.6 kilo kwijt.
van sporten val je niet af, maar van minder eten wel.
mensen die willen afvallen hebben vaak veel te hoge verwachtingen van sporten. de succesfactor bij afvallen is minder eten
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
31-03-2020 00:21
van sporten val je niet af, maar van minder eten wel.
mensen die willen afvallen hebben vaak veel te hoge verwachtingen van sporten. de succesfactor bij afvallen is minder eten
Mee eens.
Voor iedereen een groene tuin
Atkins heeft mij goed geholpen, kan ik je echt aanraden. Koolhydraatarm eten, zodat je lichaam overgaat op vetverbranding. Ketose noemen ze dat. Kilo's vliegen eraf. Je hoeft niet alles van atkins te kopen, op internet staan veel recepten!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook niet zittend bewegen? Stoel gym?

Ik zou voorzichtig zijn met ketose etc omdat je al een medisch probleem hebt en het de vraag is hoe je lichaam reageert. Wat vindt je arts van je wens om af te vallen. Heeft hij/zij tips?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hippiemeisje schreef:
31-03-2020 06:44
Atkins heeft mij goed geholpen, kan ik je echt aanraden. Koolhydraatarm eten, zodat je lichaam overgaat op vetverbranding. Ketose noemen ze dat. Kilo's vliegen eraf. Je hoeft niet alles van atkins te kopen, op internet staan veel recepten!
Typisch is dat, je mag hier iemand nog geen tissue voor een snotneus aanraden want dan is het medisch advies - maar dit soort dingen mogen wel. Als je to vaker leest dan weet je dat ze ziek is en allerlei klachten heeft. Voor zo iemand is het echt niet slim een toch best wel omstreden dieet te volgen.
Dus nee, ik zou dat niet echt aanraden. Ik zou als ik to was gewoon gezond eten maar dan misschien gewoon net iets minder. To hoeveel overgewicht heb je? Hoe eet je normaal, heb je enig idee waar je overgewicht vandaan komt? Eet je bijvoorbeeld grote porties, drink je veel frisdrank, eet je veel kant en klare of bewerkte producten?
Alle reacties Link kopieren
Tenzij je een van gezondheid blakende tiener, twintiger of dertiger bent zonder enige kwaal die zelden grieperig is, zou ik niet snel afvallen in deze Coronatijd. Met honderd of tweehonderd kcal per dag minder val je toch wat veiliger af. Als je ziek wordt, zou ik er wel meteen mee stoppen. En dan natuurlijk niet in het tegenovergestelde gedrag vervallen. Je moet weten wat je per dag moet eten om hetzelfde gewicht aan te houden. Dat moet je eerst berekenen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Vooropgesteld, Ik ken jouw situatie niet, maar begrijp dat je hele beperkt bent in je beweging?
Natuurlijk is afvallen mogelijk, met minder eten. Zoals gezegd, dat is (voor iedereen) de belangrijkste manier.

Maar krachttraining binnen je mogelijkheden, kan je wel helpen. Is er iets wat wel kan?
Alle reacties Link kopieren
Sporten is niet noodzakelijk.

Bewegen is wel heel erg belangrijk voor een goede gezondheid. Beweeg je niet, dan zal je spiermassa afnemen. En in de spieren vinden wel heel erg veel stofwisselingsprocessen plaats. En door te bewegen stimuleer je ook je hart-longfunctie, je conditie wordt beter. Wat je gezondheid weer ten goede komt.

Je hoeft natuurlijk niet naar de sportschool of te lopen. Ook op een stoel kan je oefeningen doen of liggend in bed. Beweeg binnen de mogelijkheden van je eigen lichaam.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Eten is echt het belangrijkste. Hoe eet je op dit moment?

Ik ben zelf niet huiverig voor ketose, maar toch zou ik dat niet zo aanraden.
Als je al medische problemen hebt (ik weet niet welke jij hebt), maar al helemaal als je diabetes en een te hoge bloeddruk hebt, moet je geen keto of sterk koolhydraatbeperkt dieet doen zonder overleg en regelmatige controle door een arts. Medicijnen moeten dan aangepast worden om gevaarlijke situaties te voorkomen.

Ik zou contact opnemen met je arts of met een diëtist om te kijken op welke manier je het beste te werk kan gaan.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Ik weet niet meer wie dat vroeg, maar ik heb overgewicht gekregen omdat ik teveel at omdat ik depri was (ben). Een paar jaar geleden was ik gezond en kon ik uren lopen. Ik werd ziek en gehandicapt, ik raakte mijn baan kwijt door mijn ziekte, ik moest noodgedwongen verhuizen omdat ik geen trappen meer kon lopen, enz. Ik ben afhankelijk geworden.

Nu ik weet dat fitness/sport niet noodzakelijk is, ga ik proberen af te vallen. Bedankt allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Nagellakmetglitter schreef:
31-03-2020 10:24

Nu ik weet dat fitness/sport niet noodzakelijk is, ga ik proberen af te vallen. Bedankt allemaal.
krachttraining is wel heel goed voor je
wat kun je wel? Je bovenlichaam wellicht?
Meeste is hier al gezegd.

Gezond eten. Denk aan groenten, peulvruchten, noten etc. Veel water.

Wat bij mij ook hielp (ik sport wel veel, maar dat moet niet uitmaken) is rustig eten. Dat betekend dat je maag daardoor sneller vol zit omdat je rustig aan doet.

Leg je mes en vork neer als je een hap hebt genomen. Schep minder op. Neem een slokje water tussendoor.

Toch moet je het belangrijkste niet vergeten.. je moet het echt willen ;).
Alle reacties Link kopieren
Meeste resultaat met afvallen bereik je inderdaad door gezond te eten en ook niet te veel.

Toch is sporten of bewegen nog steeds belangrijk voor je spierontwikkeling en spierbehoud, uithoudingsvermogen en beweeglijkheid. Ofwel: als je heel weinig of niks doet, ga je fysiek achteruit. Je hoeft dan niet gelijk aan bootcamp enzo te denken, maar gewoon doen wat je nog wel kan.
ClumsyNinja schreef:
31-03-2020 07:39
Typisch is dat, je mag hier iemand nog geen tissue voor een snotneus aanraden want dan is het medisch advies - maar dit soort dingen mogen wel. Als je to vaker leest dan weet je dat ze ziek is en allerlei klachten heeft. Voor zo iemand is het echt niet slim een toch best wel omstreden dieet te volgen.
Dus nee, ik zou dat niet echt aanraden. Ik zou als ik to was gewoon gezond eten maar dan misschien gewoon net iets minder. To hoeveel overgewicht heb je? Hoe eet je normaal, heb je enig idee waar je overgewicht vandaan komt? Eet je bijvoorbeeld grote porties, drink je veel frisdrank, eet je veel kant en klare of bewerkte producten?
Koolhydraatarm eten is zeker niet ongezond hoor. Zeker niet. En ze wil afvallen, dus andere eetkeuze is noodzakelijk. Hiervan val je echt af, in tegenstelling tot allerlei andere dieeten die idd ongezond zijn. Dus ik zie het probleem eigenlijk niet. Je gaat vet verbranden door je koolhydraat-inname te beperken. Thats it.

Wat is er zo ongezond aan volgens jou?
Alle reacties Link kopieren
Van vetarm eten val je ook af (logisch: je laat een hele productgroep aan voedingsstoffen praktisch weg) maar een gebalanceerd dieet waarin je voldoende eet van alle voedingsstoffen is een stuk gezonder. Koolhydraten zijn niet slecht en koolhydraatarm eten is eenzijdig. Eet gewoon normaal. Wat minder van alles dus.
Hippiemeisje schreef:
31-03-2020 18:08
Koolhydraatarm eten is zeker niet ongezond hoor. Zeker niet. En ze wil afvallen, dus andere eetkeuze is noodzakelijk. Hiervan val je echt af, in tegenstelling tot allerlei andere dieeten die idd ongezond zijn. Dus ik zie het probleem eigenlijk niet. Je gaat vet verbranden door je koolhydraat-inname te beperken. Thats it.

Wat is er zo ongezond aan volgens jou?
Het probleem bij koolhydraatarm eten (bv grip op koolhydraten), is iets wat menig persoon niet lang kan volhouden. Het is overigens een dieet die enkel bestaat uit vlees en groenten. Daarbij moet je nog steeds al je inname bij gaan houden.

Dat het werkt en je snel afvalt klopt en ik heb er mooie resultaten bij gezien. Alleen als je je niet strikt aan de voorwaarden houd, kom je uit je ketose (zoals het heet als je geen koolhydraten meer tot je neemt). Als je niet in ketose zit, val je niet af doordat je lichaam niet over gaat in vetverbranding.

Kortom, wil je dat gaan doen, lees je goed in.
Hippiemeisje schreef:
31-03-2020 18:08
Koolhydraatarm eten is zeker niet ongezond hoor. Zeker niet. En ze wil afvallen, dus andere eetkeuze is noodzakelijk. Hiervan val je echt af, in tegenstelling tot allerlei andere dieeten die idd ongezond zijn. Dus ik zie het probleem eigenlijk niet. Je gaat vet verbranden door je koolhydraat-inname te beperken. Thats it.

Wat is er zo ongezond aan volgens jou?
zeker wel ongezond. bovendien word je op den duur gewoon weer dik
Alle reacties Link kopieren
Mai* schreef:
01-04-2020 00:22
Het probleem bij koolhydraatarm eten (bv grip op koolhydraten), is iets wat menig persoon niet lang kan volhouden. Het is overigens een dieet die enkel bestaat uit vlees en groenten. Daarbij moet je nog steeds al je inname bij gaan houden.

Dat het werkt en je snel afvalt klopt en ik heb er mooie resultaten bij gezien. Alleen als je je niet strikt aan de voorwaarden houd, kom je uit je ketose (zoals het heet als je geen koolhydraten meer tot je neemt). Als je niet in ketose zit, val je niet af doordat je lichaam niet over gaat in vetverbranding.

Kortom, wil je dat gaan doen, lees je goed in.

Dat klopt niet helemaal. Ik eet bijvoorbeeld gewoon noten, eieren, zuivel en fruit en ook als je wat hoger zit met koolhydraten kun je prima afvallen. Calorieën tel ik niet en koolhydraten intussen ook niet meer. Keto vind ik persoonlijk makkelijker vol te houden dan wat meer koolhydraten omdat de zin in zoetigheid verdwijnt. Eet ik meer koolhydraten, dan wil ik nog veel meer. En in mijn geval is dat niet gezond. Maar dat is wellicht persoonlijk.

Voor TO zou ik keto echter niet direct aanraden omdat ze al medische problemen heeft. Het zou onder medische begeleiding misschien een optie kunnen zijn, maar dan nog is het een behoorlijk beperkend dieet. En niet een dieet om even snel 10 kg kwijt te raken en dan weer op de oude voet verder te gaan. Daarom zou ik met behulp van een diëtiste kijken wat bij TO zelf past, wat ook op lange termijn voor haar werkt.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Hippiemeisje schreef:
31-03-2020 18:08
Koolhydraatarm eten is zeker niet ongezond hoor. Zeker niet. En ze wil afvallen, dus andere eetkeuze is noodzakelijk. Hiervan val je echt af, in tegenstelling tot allerlei andere dieeten die idd ongezond zijn. Dus ik zie het probleem eigenlijk niet. Je gaat vet verbranden door je koolhydraat-inname te beperken. Thats it.

Wat is er zo ongezond aan volgens jou?

Een nadeel is dat veel koolhydraatarme diëten vaak veel (verzadigd) vet en te weinig gezonde voedingsvezels leveren.
(als dus het Voedingscentrum)
en juist als iemand bedlegerig is, zijn vezels heel belangrijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven