AGE eetstoornis, adviezen gevraagd
dinsdag 12 mei 2026 om 16:00
Iemand in mijn omgeving heeft AGE, Andere Gespecificeerde Voedings- of Eetstoornis.
Ik had er nog nooit van gehoord.
Waar zij nu hulp krijgt moet ze binnenkort weg, kunnen haar kennelijk niet goed helpen.
Haar moeder krijgt nu een lijst in handen gedrukt van meerdere klinieken en verder mag ze het zelf uitzoeken.
Toen ik ging Googlen kwam ik op Novarum uit, dat zit in Amsterdam en Amstelveen.
De meeste baat heeft diegene bij individuele gesprekken of in het uiterste geval bij opname. Geen groepsgesprekken.
Hebben jullie ervaringen (gehoord) van deze stoornis en welke kliniek goed is?
Het liefst in de regio Amsterdam/Zaanstreek Waterland en omgeving
Ik had er nog nooit van gehoord.
Waar zij nu hulp krijgt moet ze binnenkort weg, kunnen haar kennelijk niet goed helpen.
Haar moeder krijgt nu een lijst in handen gedrukt van meerdere klinieken en verder mag ze het zelf uitzoeken.
Toen ik ging Googlen kwam ik op Novarum uit, dat zit in Amsterdam en Amstelveen.
De meeste baat heeft diegene bij individuele gesprekken of in het uiterste geval bij opname. Geen groepsgesprekken.
Hebben jullie ervaringen (gehoord) van deze stoornis en welke kliniek goed is?
Het liefst in de regio Amsterdam/Zaanstreek Waterland en omgeving
dinsdag 12 mei 2026 om 18:56
AGE is gewoon de verzamelnaam voor iedereen die niet in de nogal strenge hokjes anorexia of boulimia past. Voor anorexia 'mag' je bv een BMI van maximaal 16 hebben, anders krijg je al de diagnose AGE, ook als je verder aan alle kenmerken van anorexia voldoet. Idem voor boulimia, maar dan zijn het bv pas eetbuien als je minstens 600 kcal in een setting wegwerkt en daarna laxeert of overgeeft. Ik zou gewoon zeggen dat zo iemand "een eetstoornis" heeft.
En ja, daar heb ik ervaring mee, al heeft het bij mij de langste tijd anorexia geheten (tot ik daarvoor te "zwaar" was, dus). Ook met novarum en dat was destijds een prima kliniek. Ik ben het niet helemaal eens met het idee om eerst vooral het eten te veranderen en daarna pas met de achterliggende problemen aan de gang te gaan, ook al snap ik het idee erachter (als je te licht bent werken je emoties niet meer goed dus heeft dat aanpakken nog geen zin, bv). Maar het is heel zwaar en eng dat eerst je gedrag wordt aangepakt en je daarna pas met de rest kan dealen. Ik denk dat ook maar 50% van de mensen die ik daar ben tegengekomen succesvol is behandeld. Maar eetstoornissen hebben een notoir laag succespercentage. Dit is trouwens niet een methode die alleen door Novarum wordt gebruikt, maar door ongeveer alle eetstoornisklinieken.
Ik denk niet dat je een plek gaat vinden waar vooral individuele gesprekken worden gevoerd of iemand met AGE wordt opgenomen. In ieder geval niet in NL of bij de bekende eetstoornisklinieken. Dat vergoedt de verzekering simpelweg niet. Zelfs als je bijna dood gaat aan de anorexia kom je veelal eerst aan de sonde te liggen in het ziekenhuis en ga je daarna weer in een groepssetting aan de gang.
Als diegene per se individueel will, dan kan je nog het beste een vrijgevestigde therapeut zoeken. Maar eerlijk: ik ben nog nooit iemand met een eetstoornis tegengekomen die niet dacht dat behandeling alleen individueel zou werken. Ik zou eerst eens een kliniek en dus een groep de kans geven en daarna verder kijken als dat niet werkt. Hou er overigens ook rekening mee dat de wachtlijsten overal fors zijn.
PS Reageren op mij is prima, maar liever niet quoten, ik wil graag tzt een deel weghalen omdat er redelijk wat prive info instaat
En ja, daar heb ik ervaring mee, al heeft het bij mij de langste tijd anorexia geheten (tot ik daarvoor te "zwaar" was, dus). Ook met novarum en dat was destijds een prima kliniek. Ik ben het niet helemaal eens met het idee om eerst vooral het eten te veranderen en daarna pas met de achterliggende problemen aan de gang te gaan, ook al snap ik het idee erachter (als je te licht bent werken je emoties niet meer goed dus heeft dat aanpakken nog geen zin, bv). Maar het is heel zwaar en eng dat eerst je gedrag wordt aangepakt en je daarna pas met de rest kan dealen. Ik denk dat ook maar 50% van de mensen die ik daar ben tegengekomen succesvol is behandeld. Maar eetstoornissen hebben een notoir laag succespercentage. Dit is trouwens niet een methode die alleen door Novarum wordt gebruikt, maar door ongeveer alle eetstoornisklinieken.
Ik denk niet dat je een plek gaat vinden waar vooral individuele gesprekken worden gevoerd of iemand met AGE wordt opgenomen. In ieder geval niet in NL of bij de bekende eetstoornisklinieken. Dat vergoedt de verzekering simpelweg niet. Zelfs als je bijna dood gaat aan de anorexia kom je veelal eerst aan de sonde te liggen in het ziekenhuis en ga je daarna weer in een groepssetting aan de gang.
Als diegene per se individueel will, dan kan je nog het beste een vrijgevestigde therapeut zoeken. Maar eerlijk: ik ben nog nooit iemand met een eetstoornis tegengekomen die niet dacht dat behandeling alleen individueel zou werken. Ik zou eerst eens een kliniek en dus een groep de kans geven en daarna verder kijken als dat niet werkt. Hou er overigens ook rekening mee dat de wachtlijsten overal fors zijn.
PS Reageren op mij is prima, maar liever niet quoten, ik wil graag tzt een deel weghalen omdat er redelijk wat prive info instaat
lolpluslolishihi wijzigde dit bericht op 12-05-2026 18:58
Reden: PS toegevoegd
Reden: PS toegevoegd
5.92% gewijzigd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in