Lijf & Lijn alle pijlers

Beginnen met Intermittent Fasting, wie doet mee?

23-09-2019 11:39 1932 berichten
Alle reacties Link kopieren
Minder eten lukt niet, andere diëten hou ik niet vol 😊 toevallig las ik deze week een heel stuk over intermittent fasting, dat ziet er goed uit! Een poging waard denk ik. Mijn idee is dan een ritme van 8 uur eten en dan 16 uur vasten. Er mag een paar kilo af, maar het gezondheidsvoordeel is de grootste motivatie. Wie doet er mee?

Op vrijdag pas ik de tabel aan, laat je dan dikgedrukt weten wat er aangepast moet worden?

De tabel is gesloten Intermittent Fasting :yes:
NaamSchemaStartdatumStartgewichtStreefgewichtHuidigAfgevallen
Stroofwapel16:824-9-2019726569,3-2,7
Karly335:225-9-201965,25858,8-6,4
Meatlover16:824-9-2019736564,3-8,7
Missfitz16:827-9-201986,97581,4-8,7
Appletree8616:87-10-20198067,9-12,1
Femke0916:822-10-201976,56573-3
Pigstails2916:81-11-201980,76764,5-16,2
Aurora7916:820-1-202072,467,571,11,3
Bukko16:813-1-2020766672,5-3,5
Bleempje16:83-2-202064,65863,2-1,4
Sasky16:818-2-202079,86879-0,8
Jasminh16:818-2-20205856
Zalmsnipper16:816-2-202082,5
Beachhouse2016:81-3-202079,175
Anniexx16:82-3-202091,575
Eefje67716:828-2-202064,76063,61,1
anoniem_216501 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 18:28
76.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het meer uitmaakt wat je eet dan wanneer je eet. Eigenlijk sla je nu alleen je ontbijt over en evt. een tussendoortje in de ochtend. Weer zo'n duur woord dat eigenlijk weinig zegt.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
23-09-2019 11:45
Ik denk dat het meer uitmaakt wat je eet dan wanneer je eet. Eigenlijk sla je nu alleen je ontbijt over en evt. een tussendoortje in de ochtend. Weer zo'n duur woord dat eigenlijk weinig zegt.
toch schijnt het echt te werken.
Bij mij past het niet (en ik heb de noodzaak niet), maar ik vind het wel fascinerend, dat het echt goed is voor een mens
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-09-2019 11:47
toch schijnt het echt te werken.
Bij mij past het niet (en ik heb de noodzaak niet), maar ik vind het wel fascinerend, dat het echt goed is voor een mens
Is het bewezen dat het goed is voor iedereen? Ik denk dat het voor sommige mensen best gezond kan zijn, maar kan me niet voorstellen dat dat voor iedereen zo is.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook niet dat je gedurende de 8 uren die je wel mag eten, meer eet dan je normaal zou doen. Het gaat hier puur om de periode die je eet te verkleinen. De stofwisseling is een zwaar proces en hiermee schijn je je lichaam in principe dus meer rust te geven.
Voor mij persoonlijk lijkt het me makkelijker om helemaal niet te eten dan de porties te moeten inperken :)
Alle reacties Link kopieren
Vandaag geprobeerd maar ik kan echt niet zonder ontbijt. poging is ook mislukt
Alle reacties Link kopieren
Ik doe dit met enige regelmaat (sinds kort weer 1 of 2 dagen in de week). Ander ritme wel: ik sla ontbijt, lunch en tussendoortjes over, alleen avondeten en daarna evt. nog fruit of wat kwark als toetje. Ik drink wel veel tussendoor (water, thee, zwarte koffie).

Eigenlijk is dat verbazingwekkend goed vol te houden. Ik krijg honger,en een half uur later is dat weer verdwenen. Pas tegen half 5 verdwijnt de honger niet meer, en word ik soms wat grumpy.

Ik ben hier eerder echt wel mee afgevallen, maar de klad kwam er een beetje in. Ik weeg 73 (bij 1.71) dus op zich prima, maar heb echt wel een flink buikje.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
23-09-2019 11:49
Is het bewezen dat het goed is voor iedereen? Ik denk dat het voor sommige mensen best gezond kan zijn, maar kan me niet voorstellen dat dat voor iedereen zo is.
nou ja, bewezen, dat is natuurlijk lastig.
Dan moet je met controle-groepen gaan werken etc. (en eigenlijk ook generaties volgen), maar de eerste resultaten lijken heel gunstig.

en zoals met alle diëten etc, je moet het je levenlang volhouden

https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... asten.aspx

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/in ... ~bf520234/
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-09-2019 11:52
nou ja, bewezen, dat is natuurlijk lastig.
Dan moet je met controle-groepen gaan werken etc. (en eigenlijk ook generaties volgen), maar de eerste resultaten lijken heel gunstig.

en zoals met alle diëten etc, je moet het je levenlang volhouden

https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... asten.aspx

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/in ... ~bf520234/
Ik vind het wel interessant, daarom vraag ik dit. Ik heb namelijk altijd het idee dat mensen dit vrijwel alleen maar doen als ze willen afvallen. De gezondheidsvoordelen die ik hierboven lees zijn het gevolg van het gewichtsverlies en niet van het vasten zelf. Ik kan me voorstellen dat het dan voor veel mensen wel werkt. Maar wat voor gezondheidsvoordeel levert het op als je niet af hoeft te vallen? Ik eet bijvoorbeeld de hele dag door kleine beetjes en heb een bmi van 19. Het lijkt mij ongezonder om veel meer tegelijk te eten dan vaak kleinere hoeveelheden.
Alle reacties Link kopieren
In het Volkskrant-artikel staat het goed uitgelegd.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
streepjessokken schreef:
23-09-2019 11:58
In het Volkskrant-artikel staat het goed uitgelegd.
Ook daar gaat het om het afvallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat je dit dan wel volhoudt.

Wat maakte dat je andere diëten niet vol hebt gehouden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er destijds naar aanleiding van deze post aan begonnen. De schrijfster (pas op, Vlaams :D) vertelt over haar ervaringen maar heeft ook de theorie erachter onderzocht.
http://madamezsazsa.blogspot.com/2016/0 ... a.html?m=1
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
23-09-2019 11:59
Ook daar gaat het om het afvallen.
Niet alleen maar.
"De afgelopen vijftien jaar begonnen wetenschappers, opgejaagd door de aanzwellende obesitasepidemie, er serieus werk van te maken. Er kwam een hele reeks studies waarbij men deeltijdvastende muizen vergeleek met muizen die álle dagen minder aten. Met opvallende resultaten: de vasters kregen minder kanker, alzheimer en parkinson, betere bloedwaarden, lager cholesterol en vielen meer af dan ‘gewone’ afslankers. Bovendien blijkt vasten stoffen vrij te maken die hersencellen beschermen, de aanmaak van nieuwe zenuwcellen bevorderen en het immuunsysteem opvijzelen.

Ook bij kleine plukjes menselijke vrijwilligers ziet men verbeteringen. Minder ontstekingsstoffen, meer vetafbrekende hormonen, betere bloedsuikerwaarden - en dat allemaal al na enkele weken deeltijdvasten. Bij een studie van ruim honderd obese vrouwen zag men hetzelfde gewichtsverlies als bij een gewoon caloriebeperkt dieet; maar vasten gaf een grotere verbetering in bloedsuikerwaarden. Gunstig, omdat bij overgewicht juist de suikerverwerking ‘lui’ wordt - wat kan uitmonden in type-2-diabetes."
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Zelf nu ongeveer 2 maanden mee bezig. Ben er best wel enthousiast over. 5 kilo extra afgevallen.

Ik doe grotendeels het 16-8 schema. Dus 16 uur per dag niet eten en 8 uur wel. De eerste dagen waren vrij zwaar, kon de laatste paar uur nauwelijks wat, zo zwak voelde ik me. Ma na 3-4 dagen was dat voorbij.

De truc is om zodra je vastenperiode voorbij is en je weer mag eten, te beginnen met eiwitrijk en (gezonde) vetrijk voedsel. Je lichaam heeft namelijk energie nodig,

Ben zelf ook wat lui qua het bijhouden van diëten en voedselschema's. Maar bij tussentijds vasten hoef ik me maar aan een paar basisregels te houden. Daarnaast heb ik nooit meer de behoefte aan een middagdutke, wat ik eerder wel had.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil dit ook gaan proberen. Morgen ga ik beginnen. Ik twijfel nog even over de 5/2 versie of de 8/16 versie.

Dat artikel van die Belgische is wel aanstekelijk trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ik ontbijt om 07.15 en mijn avondeten heb ik rond 19.15 wel achter de knopen. Ik drink daarna alleen nog een kopje koffie en veel water. Ik eet niks meer 's avonds. Blijkbaar doe ik dan dus aan intermittent fasting. Nou... Ik doe dit al 15 jaar en vind het niks bijzonders.
Alle reacties Link kopieren
Tussen 7.15 en 19.15 zit 12 uur en geen 8 uur. Het idee van intermittent fasting is 16 uur niks eten en 8 uur wel. Jij eet 12 uur wel en 12 uur niks. Dat is dus geen intermittent fasting.

Dus je eigen conclusie dat je niks bijzonders doet klopt wel :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen rekenwonder...
Maar waarom is 12 uur wel en 12 uur niet eten geen intermittent?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het nu ongeveer driekwart jaar en het bevalt mij erg goed. Ik eet geen ontbijt en start op mijn werk zo rond 12/13 met de lunch. Uiteindelijk stop ik zo rond 19 uur met eten.

De eerste paar ochtenden had ik flinke honger, maar zodra ik eraan gewend was vond ik het echt heel fijn; ik vind niet eten makkelijker dan gedoseerd eten en merk dat ik nu ook een stuk minder honger/trek heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees graag mee. Een paar jaar geleden heb ik 'the fast five' gedaan (zie link)
Dat beviel mij redelijk. Ik moet lange afstanden rijden in de auto op werkdagen en dan vond ik het soms moeilijk om me te concentreren. Volgens mij viel ik er ook nauwelijks vanaf. Had waarschijnlijk te maken met het feit dat je bij deze manier van vasten, in de 5 uren dat je wel mag eten, ongelimiteerd 'mag' eten. Waardoor ik gemakkelijk aan het 'normale'aantal calorieën per dag kwam dat ik nodig heb.

https://www.muscleconcepts.nl/blog/fast ... en-nadelen
Your ego is not your amigo!
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
23-09-2019 12:40
Ik doe het nu ongeveer driekwart jaar en het bevalt mij erg goed. Ik eet geen ontbijt en start op mijn werk zo rond 12/13 met de lunch. Uiteindelijk stop ik zo rond 19 uur met eten.

De eerste paar ochtenden had ik flinke honger, maar zodra ik eraan gewend was vond ik het echt heel fijn; ik vind niet eten makkelijker dan gedoseerd eten en merk dat ik nu ook een stuk minder honger/trek heb.
Limiteer je dan ook het aantal calorieën dat je eet/drinkt? Of neem je gewoon waar je zin in hebt?
Your ego is not your amigo!
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
23-09-2019 11:56
Ik vind het wel interessant, daarom vraag ik dit. Ik heb namelijk altijd het idee dat mensen dit vrijwel alleen maar doen als ze willen afvallen. De gezondheidsvoordelen die ik hierboven lees zijn het gevolg van het gewichtsverlies en niet van het vasten zelf. Ik kan me voorstellen dat het dan voor veel mensen wel werkt. Maar wat voor gezondheidsvoordeel levert het op als je niet af hoeft te vallen? Ik eet bijvoorbeeld de hele dag door kleine beetjes en heb een bmi van 19. Het lijkt mij ongezonder om veel meer tegelijk te eten dan vaak kleinere hoeveelheden.
De link van het voedingscentrum heeft het wel over bloedwaardes
Ik vind het ook interessant, (en net als jij een BMI van 19, dus qua afvallen geen behoefte)
Wel ben ik (door deze artikelen) gestopt met eten na het avondeten om eens te zien, of mijn ingewanden daar op reageren. Dus ik 'vast' van 19.00 tot 7.00. Niet echt vasten, maar wel even rust.
Alle reacties Link kopieren
@Himalaya, ik ben niet zo'n gematigd persoon :biggrin: Een smaakt altijd naar meer. Daarom lijkt mij een deel van de dag vasten makkelijker dan minder eten.

@Streepjessokken, mertk je dan ook dat je je fitter voelt? En ben je al wat kilo's kwijt?Interessante Vlaamse link!

@Webey, klinkt goed! Ben je van plan dit langdurig te gaan doen?

@Dannas, leuk, wat is je doel? Misschien kunnen we elkaar motiveren ;)

Ik weeg op dit moment 72 kg bij 1.75 en een paar kilo minder zou ik leuk vinden... Maar gezondheidstechnisch wat minder rommel eten en drinken vind ik belangrijker, vooral die wijntjes en chips 's avonds/in het weekend mogen wel wat minder.
Alle reacties Link kopieren
Schriftje schreef:
23-09-2019 12:38
Ik ben geen rekenwonder...
Maar waarom is 12 uur wel en 12 uur niet eten geen intermittent?

Zelfs 5 minuten wel, 5 minuten niet eten is intermittent fasting. Net hoe je het bekijkt.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven