Lijf & Lijn alle pijlers

Beter voor mezelf zorgen naast drukte gezin

11-06-2022 22:41 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,
Ik keek tijdens het passen (thuis) sinds tijden in een spiegel waarin ik mezelf helemaal kan zien. Ik schrok eigenlijk van mezelf.... Ik wist dat ik al jaren wat aangekomen was, terwijl ik vroeger nooit te zwaar was. Het zien van mijn lichaam was best confronterend.
Hoe heb ik het zover laten komen??
Elke keer als ik serieus 2x per week ga sporten gebeurd er iets in ons gezin waardoor dat al mijn energie opslokt.
Dan te moe om nog te sporten vaak of door drukte stel ik het uit.

Bij mijn partner is helaas kanker ontdekt en heeft hiervoor zijn 1e chemokuur gehad. Nu zitten we in de 'rustweken' waarna 20 juni de 2e kuur start.
Het legt ons gezin zowat lam.
Eerst accepteerde ik dat, probeerde ik vooral te kijken naar wat wel kan en hup weer door (zorg 2 kinderen, hond en mijn werk en nu ook deels de zorg voor mijn vriend), maar vandaag besef ik extra dat mijn eigen leven stil lijkt te staan.
Mijn vriend zit al 2 maanden in de ziektewet thuis ipv 6 dagen in de week aan het werk. Alleen dat is al wennen. Het zij zo, als hij maar weer beter mag worden!!
Ik ben nu wel op zoek naar een manier om beter voor mezelf te zorgen.
Vooral het opstarten en doorzetten weer van sporten.
Daarbij is de ontspanning na inspanning ook mooi meegenomen in deze achtbaan waarin we nu leven en kan ik juist nu betere conditie gebruiken.

Ik had vandaag ook onverwachts een nieuwe sportbroek gekocht en bedacht me dat ik het beste de hometrainer kan afstoffen en meerdere keren per week daarop kan sporten.
Simpelweg starten en nu echt volhouden, wat er dan ook nog op ons pad komt. Want we zal altijd wat zijn.....

Heeft misschien iemand tips of extra motivatie om het dit keer vol te kunnen houden??
Ik deed overigens 2x per week wandel workouts, maar had geen effect op conditie of mijn lijn/lijf. Motiveert dan ook niet echt.
Afijn, ik ben het passieve nu zat en wil meer actie!
Misschien niet zo druk maken over je uiterlijk/die kilo's?

Zou zelf meer zorgen voor rust in je hoofd, misschien een andere uitlaatklep en wat meer ontspanning. Moet dat per se sport zijn?
En dan komt de rest vanzelf wel. Misschien wel acceptatie mbt wat kilo's? Of het afvallen en sporten wat dan beter gaat uiteindelijk.

Beetje lief zijn voor jezelf, het klinkt allemaal erg zwaar, ook voor jou.
En soms is een andere uitlaatklep dan sport even wat fijner. Minder dwingend.
Eens met luci
Nu goed voor jezelf zorgen met wat je leuk vind
Als dat wandelen is lekker doen
Sterkte je zit in een zware periode
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022, bedankt voor je reactie. Ik maak me op zich niet zo druk om de kilo's, maar wel om mijn passieve leven nu. Ik kak steeds verder in en mijn lijf wordt daar ook niet beter op.
We hebben nog een lange weg te gaan en wil niet al die weken zo doorsloffen (voor mijn gevoel).
Naast ontspanning ook dus inspanning en mezelf hopelijk beter voelen.
Stukje conditie verhogen die ook al jaren laag is. Ik verwacht geen grote sprongen, maar wat lichte vooruitgang zou mooi zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is niet de tijd om je druk te maken over kilo's. Zorg wel dat je jezelf oplaadt door dingen te doen waar je energie van krijgt. Ga elke dag een uur lopen als je je daardoor beter voelt, maar laat die sportschool voor wat het is.

Je man gaat je nog veel nodig hebben. Niet allen fysiek maar ook voor emotioneel support.
Ik denk ook dat je wel wat beters aan je hoofd hebt nu dan sporten en die kilo's teveel maar als je echt wil gaan sporten misschien kun je dan thuis gaan sporten? Dan hoef je de deur niet uit. Begin bijvoorbeeld bij "Nederland in beweging" van Omroep Max, workouts van Optima Vita of wellicht een challenge. Ik zelf doe regelmatig challenges van Chloe Ting zodat ik wat meer structuur heb maar het aanbod is eindeloos op Youtube.

En lukt sporten niet dan kun je altijd nog gaan wandelen, fietsen, skeeleren etc. Al is het maar een half uur, of minder, je hebt toch iets gedaan op een dag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik sportte juist altijd al thuis.
Op slaapkamer via youtube simpele workouts. Of soms hometrainer. Maar merk dus dat hometrainer mij meer uitdaagt wat betreft conditie.
Het lijkt wel of ik sterker wil staan in wat mogelijk nog gaat komen.
Ook was ik heel erg verkouden afgelopen 2 weken en maakte me ook zo passief. Net of ik het nu zat ben en weiger nog langer de ellende invloed te laten hebben.
Een soort van weer opkrabbelen uit lastige tijd (welke uiteraard onzeker blijft, wel hoge genezingskans gelukkig!).

Mijn oudste gaat naar middelbare school en wil van de week de route nogmaals fietsen, maar als ik mee ga dan hou ik hem amper bij..... Ik vind dat nogal wat.
Juist nu moet ik goed voor jezelf zorgen.
Mijn gezin heeft me juist nu nodig.....
Alle reacties Link kopieren Quote
SjaanRoeispaan schreef:
11-06-2022 23:17
Dit is niet de tijd om je druk te maken over kilo's. Zorg wel dat je jezelf oplaadt door dingen te doen waar je energie van krijgt. Ga elke dag een uur lopen als je je daardoor beter voelt, maar laat die sportschool voor wat het is.

Je man gaat je nog veel nodig hebben. Niet allen fysiek maar ook voor emotioneel support.
Helemaal eens. Laat dat lijf, laat die kilo's en geniet vooral wat jou energie geeft. Je leven is veel te druk met stress om je nu druk te maken om onbelangrijke dingen. Wat belangrijk is, is dat je oplaadt en ergens plezier uithaalt. Ga toch weer lekker wandelen, ook al doet dat niks met je kilo's. Meld je anders aan bij een wandelclub, zodat je misschien 1 x per week een flinke tocht kan maken en toch die stok achter de deur met misschien wel even wat kletsen met mensen. Ik heb laatst gewandeld met een groepje en had echt forse spierpijn ervan. Het doet misschien niet direct iets met je uiterlijk, maar ik had er toch een goed gevoel aan overgehouden. Hoop dat je de focus op die manier op jezelf kunt leggen, met als doen ontspanning, genieten, even uit deze moeilijke tijd kunnen stappen, al is het voor een paar uurtjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve vrouw. Je man heeft kanker. Dat is loodzwaar. Wees wat liever voor jezelf. Je hebt het ongetwijfeld al moeilijk zat nu.

Sterkte! :hug:
Alle reacties Link kopieren Quote
Je schrijft eerste chemo, dus ik gok dat er ook nog een tweede komt. Loodzwaar traject, ook voor jou als partner. Ik denk er een klein beetje anders over dan de mensen voor mij. Het lijkt me super verstandig als je gaat sporten en iets doet aan je uiterlijk. Niet omdat je er beter uit moet zien, geen idee ik kan je nieteens zien. Maar omdat dit een proces van een hele lange adem is en als je jezelf kwijtraakt wordt het alleen maar zwaarder. Jij hebt nu in de spiegel gezien dat je er niet zo uitziet als je eruit wil zien. Dus als je er niets aan verandert gaat dat steeds zwaarder wegen.

Is het voor je partner op dit moment mogelijk een paar uur aan een stuk de zorg te dragen voor jullie kinderen? Dan zou je zodra ze naar bed zijn twee keer in de week een uur naar de sportschool kunnen. Als kers op de taart zou je een mooie waterproof mascara kunnen kopen en er vanaf de eerste keer een gewoonte van maken even eerst je haar in een verse staart te doen en een laagje mascara op te doen. Zo'n ritueeltje geeft na verloop van tijd een fijn signaal naar je hersenen dat het komende uur even helemaal om jou draait.

Qua motivatie is er misschien wel een vriendin die één keer in de week met je mee wil. Anders is jezelf een cadeautje in het vooruitzicht stellen bij het behalen van een bepaald doel vaak doeltreffend. En als je net zo makkelijk te conditioneren en gek te maken bent als ik dan zou je een sporthorloge met bijbehorende app kunnen overwegen. Die is streng en geeft heel veel applaus als het lukt je doel te halen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou iets zoeken dat je ook echt fijn/ontspannend vindt om te doen. Of iets dat je even in een heel andere omgeving brengt zodat het echt jouw ‘escape’ is. Iets voor jezelf.

Ik zou niet mijzelf gaan dwingen om op een hometrainer te gaan zitten die nu ook al ergens stof staat te vangen. Dat is schijnbaar niet je ding. Voor mij is baantjes trekken in het zwembad ‘mijn ding’. Ik wandel iedere dag wat af met hond maar dat zwemmen is echt even anderhalf uur weg (inclusief reistijd en omkleden). Het doet wellicht ook geen bal voor mijn figuur (nog niets gemerkt) maar wel om mij lekker in mijn vel te voelen zitten. Mijn lijf is bezig, het blijft soepel en ik ben eventjes helemaal op een andere planeet. Ik zou niet zo hard zijn voor mijzelf gegeven de omstandigheden waarin je nu zit.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat je schrijft is herkenbaar. Mijn partner heeft ook kanker, dat weten we nu zo'n 4 maanden. Ik heb ook vaak geen energie om te sporten, maar dwing mezelf toch, zodat ik er even uit ben en iets voor mezelf kan doen. Dus ik sport het liefst buiten de deur, zodat ik er echt uit ben. Als ik er eenmaal ben dan voelt dat erg goed.

We vragen familie of vrienden dan om thuis bij mijn partner te zijn of op de kinderen te passen. Dat doen ze erg graag, omdat ze graag willen helpen en het ook belangrijk vinden om mij af en toe wat tijd voor mezelf te geven. Zo kan ik ook af en toe met vriendinnen weg.

En mensen schrijven dat je je niet druk hoeft te maken over je lichaam of de kilo's. En natuurlijk zijn er andere dingen om je druk om te maken, maar jouw eigen problemen doen er ook nog steeds toe. Ik maak me ook druk over mijn lichaam of over mijn werk. Het is ook fijn om je af en toe druk te maken over de normale dingen en je even daar op te richten. Dat is ook voor jezelf zorgen.

Goed dat je nadenkt over hoe je voor jezelf kan zorgen. Blijf dat zeker doen. Schakel hulp van vrienden/familie/buren in en ga doen waar je zin in hebt. Het liefst buiten de deur.

Veel sterkte in deze tijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoek een sport die je echt leuk vindt, kies niet iets puur omdat het makkelijk thuis kan. Ik ben zelf bijvoorbeeld begonnen met boksles maar dan vooral sparren en niet echt vechten. Ik ga in de ochtend 2 keer omdat ik weet dat ik dan gemotiveerder ben als in de avond.

Kan je man alleen thuis zijn met de kinderen of is dat momenteel te zwaar? Zo nee, vraag hulp voor die uren.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
11-06-2022 22:54
Misschien niet zo druk maken over je uiterlijk/die kilo's?

+100 wees aardig voor jezelf en laat het idee los dat je perfect moet zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat Molenhuis schrijft,, het is ook goed om een moment voor jezelf te hebben in deze roerige tijden en misschien is sporten dat voor jou? Het kan zijn dat je nu dit idee hebt juist doordat jullie een spannende tijd doormaken met je vriends ziekte.

Ik vind zelf HIIT workouts buiten fijn nu het weer goed weer is. Drie kwartier knallen in de buitenlucht en klaar. Maar als thuis sporten meer jouw ding is, kun je ook beginnen met iets afgebakends zoals een maand plank challenge.

Maar kies iets dat je leuk vindt en waardoor je er echt even uit bent en afgeleid, dat geeft de meeste kans dat je volhoudt. Succes!
anoniem_655bb3a5270cd wijzigde dit bericht op 12-06-2022 08:10
0.24% gewijzigd
Kijk als sport het doet voor jezelf, ga dan lekker sporten maar door je OP en reactie heen komt de 'dwang' tot sporten zo erg naar boven.

Of kies een sport die je echt leuk vindt ipv handig en begin eens met 1x de week. En anders zou ik echt kijken naar manieren om te ontspannen die je misschien veel leuker vind maar niet invloed hebben op die kilo's.
Ik snap de to wel. Ontspanning door inspanning kan heel lekker zijn, ook om stress te reduceren. Juist als er veel zorgen zijn kan dat belangrijk zijn voor degene op wiens schouders de grootste zorg (verzorging) ligt. Jezelf wegcijferen is geen oplossing.

TO het hebben van een hometrainer is al een mooi begin. Heb je ook een sporthorloge? Voor mij is dat horloge echt de stimulans. Om mijn conditie te verbeteren 'moest' ik met verhoogde hartslag gaan fietsen. Eerst een stukje met hartslag 100/110 dan een stuk 120/130 en daarna nog een stukje boven de 130, maar niet boven 140. Dus niet een beetje peddelen op dat ding maar echt met een programmaatje aan de slag. Echt veertig minuten volhouden.

Het voordeel van het thuis sporten is dat ik na het sporten terwijl het zweten nog even doorgaat alvast weer wat huishoudelijke kan doen. Na afloop hang ik vaak de was op of ruim ik de vaatwasser uit. Daarna douchen.
Vaak ga ik in de avond fietsen dus daarna gelijk pyjama aan. Of ik ga na het ontbijt. Ik ontbijt dan in sportkleding en dan dioe ik na het sporten en douchen pas mijn kleren voor die dag aan.

TO, succes en plezier met sporten en veel sterkte met je man.
lemoos2 schreef:
12-06-2022 03:17
Ik zou iets zoeken dat je ook echt fijn/ontspannend vindt om te doen. Of iets dat je even in een heel andere omgeving brengt zodat het echt jouw ‘escape’ is. Iets voor jezelf.

Ik zou niet mijzelf gaan dwingen om op een hometrainer te gaan zitten die nu ook al ergens stof staat te vangen. Dat is schijnbaar niet je ding. Voor mij is baantjes trekken in het zwembad ‘mijn ding’. Ik wandel iedere dag wat af met hond maar dat zwemmen is echt even anderhalf uur weg (inclusief reistijd en omkleden). Het doet wellicht ook geen bal voor mijn figuur (nog niets gemerkt) maar wel om mij lekker in mijn vel te voelen zitten. Mijn lijf is bezig, het blijft soepel en ik ben eventjes helemaal op een andere planeet. Ik zou niet zo hard zijn voor mijzelf gegeven de omstandigheden waarin je nu zit.

Zwemmen vind ik ook erg fijn maar dat verbeterde mijn conditie niet echt. Ik maak nu werkelijk een combinatie van fietsen en zwemmen. Eén à twee keer zwemmen en drie keer fietsen.
minameut schreef:
11-06-2022 22:41

Heeft misschien iemand tips of extra motivatie om het dit keer vol te kunnen houden??
Ik deed overigens 2x per week wandel workouts, maar had geen effect op conditie of mijn lijn/lijf. Motiveert dan ook niet echt.
Afijn, ik ben het passieve nu zat en wil meer actie!

Dit is de werkelijke vraag van de TO, waarom zegt iedereen dat ze niet zo streng voor zichzelf moet zijn. Ze wil juist sporten, maar weet even niet zo goed hoe.

Conditie is vooral hartconditie, door je hart te trainen gaat conditie vooruit. Dus aan de slag met een verhoogde hartslag. Daardoor wordt je rusthartslag lager en je conditie dus beter.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 12-06-2022 08:32
13.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Meid wat een zware tijd ga je door… je partner is ziek, maar daarmee staat jouw leven ook enorm op de kop. Dat wordt soms wel eens vergeten denk ik.

De focus moet nu, zoals iedereen al schrijft, liggen op dingen die je energie en ontspanning geven.
Vraag een vriendin om een paar keer in de week een stuk te lopen.. of ga in je eentje even met een podcast op een half uurtje lopen. Wandelen heeft een enorme goede invloed op je lijf en het geeft (mij in ieder geval) wat ruimte om mijn hoofd leeg te maken.

Wees niet te streng voor jezelf en heel veel sterkte voor jou en je gezin
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mocht je voor thuis nog iets toegankelijks zoeken, ik vind de pilates filmpjes van Jessica Valant op Youtube heel prettig. Ze zijn er in korte (10-15 min) en langere (25 min) varianten en ook voor beginners. Door de combinatie aanspannen en ontspannen helpt het mij heel erg om stress los te laten. En ik heb er echt wel spierpijn van dus het doet wel iets.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dagelijks op de weegschaal gaan staan kan dit voorkomen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
Dikke :hug: voor jou TO.. het is allemaal niet niks.

Ik lees in je post meerdere dingen.. je conditie, je lijf, ziekte van je man en de druk op jou aangaande hem en je gezin.

Zoek je misschien controle in de tsunami die nu door jullie gezin raast? Volkomen logisch hoor.. Ik wil je, net als meerdere schrijfsters hier, ook zeggen: wees niet te hard voor jezelf.. maar creër wel momenten voor jezelf. Ik denk dat dat je ontspanning oplevert en daarmee een beter gevoel..

Ik doe elke dag 2 afleveringen van Heel Holland beweegt.. is een heel fijn begin van de dag. Daarnaast ga ik super graag naar de kapper en doe ik m’n nagels heel regelmatig.. voor mezelf. En dan kan ik de hectiek thuis en daaromheen (ben zelf kankerpatiënt) veel beter aan.

Bij momenten dat bovenstaande erbij in schiet komt er een soort van ‘ontevreden’ gevoel naar boven.. zoals ik denk dat bij jou te lezen..
Nou ja.. dat dus..
retrostar schreef:
12-06-2022 08:53
Dagelijks op de weegschaal gaan staan kan dit voorkomen.
Zegt de eetstoornisdame.


Advies voor iedereen: niet elke dag op een weegschaal gaan staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
retrostar schreef:
12-06-2022 08:53
Dagelijks op de weegschaal gaan staan kan dit voorkomen.
Wat is dit voor raars?
Nou ja.. dat dus..

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven