Lijf & Lijn alle pijlers

Contactlenzen: hoe lang voor je eraan gewend bent?

21-04-2017 10:21 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha iedereen,



Sinds een week heb ik contactlenzen (harde lenzen) voor een kleine correctie. Ik heb ze nu twee dagen ingehad (zit nu op 4 uur per dag), maar het kost me veel moeite ze in te krijgen. Ik ben al twee keer wezen oefenen bij de opticien en daar gaat het gek genoeg best goed! Ik krijg ze redelijk gemakkelijk in en ook met eruit krijgen lukte.



Wanneer ik alleen ben gaat het echter een stukje minder makkelijk. Nu ben ik vanochtend een half uur aan het stuntelen geweest, maar ik merk een enorme spanning op het moment dat de lens in de buurt van mijn oog komt (lees: spiertjes denken 'no way dat die lens in mijn oog komt' xD).



Hebben jullie tips hoe je het beste hieraan kunt wennen? En binnen hoeveel weken wordt dit makkelijker? Ik heb geen haast en blijf het gewoon elke dag proberen, maar ben benieuwd hoe jullie dit hebben ervaren en wat ik kan verwachten.



Merci.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 21 april 2017 @ 10:46:

Harde lenzen zijn afschuwelijk! Ik heb ze jaren gedragen en je houdt altijd het gevoel dat je gehandicapt bent, omdat je ze altijd voelt zitten. Ook het in en uit doen is een enorm gepiel en bij het minste of geringste stofje in je oog verga je van de pijn.

Na een jaar of acht ben ik overgestapt op zachte lenzen. Die zijn heel veel goedkoper en doe je zo in of uit.



Wat mij betreft een overstap van de hel naar de hemel.

Zachte lenzen hebben een geweldig draagcomfort, je voelt er niks van.

En ook een enorm voordeel: als ze een beetje viezig worden, haal ik gewoon even een paar nieuwe.



Kortom: als ik jou was, zou ik niet eens gaan proberen om aan die harde dingen te gaan wennen! Het wennen bestaat er namelijk vooral uit dat je je pijngrens aan het verschuiven bent.



Ik vraag me af of je niet gewoon een slechte opticiën en slechte lenzen hebt gehad. Harde lenzen hoor je -op het begin na- echt niet te voelen. Sterker nog, ik gebruik bij bijvoorbeeld zwemmen zachte lenzen en die vind ik veel oncomfortabeler dan harde lenzen. Ook het inzetten en eruithalen vind ik lastiger. En mijn ogen voelen veel sneller droog aan. Daarnaast zijn de risico's op oogschade op termijn bij zachte lenzen groter.

Dat zachte lenzen goedkoper zijn is al helemaal onzin. Ik betaal eenmalig ongeveer 200 euro voor een paar en doe daar gemiddeld 4 à 5 jaar mee. Zachte lenzen kosten een stuk meer, als je het per maand bekijkt.
Na een paar dagen geen last meer gehad.Ook harde lenzen.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 21 april 2017 @ 10:46:

Harde lenzen zijn afschuwelijk! Ik heb ze jaren gedragen en je houdt altijd het gevoel dat je gehandicapt bent, omdat je ze altijd voelt zitten. Ook het in en uit doen is een enorm gepiel en bij het minste of geringste stofje in je oog verga je van de pijn.

Na een jaar of acht ben ik overgestapt op zachte lenzen. Die zijn heel veel goedkoper en doe je zo in of uit.



Wat mij betreft een overstap van de hel naar de hemel.

Zachte lenzen hebben een geweldig draagcomfort, je voelt er niks van.

En ook een enorm voordeel: als ze een beetje viezig worden, haal ik gewoon even een paar nieuwe.



Kortom: als ik jou was, zou ik niet eens gaan proberen om aan die harde dingen te gaan wennen! Het wennen bestaat er namelijk vooral uit dat je je pijngrens aan het verschuiven bent.





Dit is jouw ervaring, en je trekt het door naar anderen. Ik heb al 33 jaar harde lenzen, het inzetten is een kwestie van 2 seconden en ik voel ze niet zitten.

Als ze een beetje viezig worden mogen ze een nacht in een badje met tablet, klaar.

Stofjes komen er niet achter als je de juiste maat draagt.



TO, ik zet mijn lens in terwijl ik naar de spiegel recht voor mij kijk, ik vind boven een spiegel die op tafel ligt juist weer onhandig. Ik zet de lens in onder in mijn oog en duw hem dan op de juiste plek met een vinger onder mijn ooglid.

En met water, nooit met inzetvloeistof. Dat vind ik van die vieze glibber.



Als het niet lekker lukt zijn er ook nog zuignapjes waarmee je hem weer uit je oog kunt plukken. Soms, als je aan het pielen bent en de boel wordt droog, dan kan hij vast komen te zitten op de verkeerde plek in je oog, soort van vacuüm trekken. Dat is niet fijn. Daarom heb ik altijd zo'n zuignapje in de kast voor in geval van nood.



Dus gewoon door blijven oefenen in diverse houdingen en met diverse vloeistoffen evt. Het lijkt wel of ik op de sekspijler zit
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 21 april 2017 @ 10:46:

Harde lenzen zijn afschuwelijk! Ik heb ze jaren gedragen en je houdt altijd het gevoel dat je gehandicapt bent, omdat je ze altijd voelt zitten. Ook het in en uit doen is een enorm gepiel en bij het minste of geringste stofje in je oog verga je van de pijn.

Na een jaar of acht ben ik overgestapt op zachte lenzen. Die zijn heel veel goedkoper en doe je zo in of uit.



Wat mij betreft een overstap van de hel naar de hemel.

Zachte lenzen hebben een geweldig draagcomfort, je voelt er niks van.

En ook een enorm voordeel: als ze een beetje viezig worden, haal ik gewoon even een paar nieuwe.



Kortom: als ik jou was, zou ik niet eens gaan proberen om aan die harde dingen te gaan wennen! Het wennen bestaat er namelijk vooral uit dat je je pijngrens aan het verschuiven bent.Dat is puur jouw ervaring. Ik draag al meer dan 20 jaar harde lenzen. Ik voel ze niet zitten. Het voordeel van harde lenzen zijn dat ze veel beter voor je ogen zijn dan zachte lenzen. Ze laten meer zuurstof door, veel minder kans op ontstekingen. Ik zie veel zachte lenzen dragers die regelmatig last hebben van ontstekingen. Als ik op vakantie ben of ga zwemmen draag ik zachte lenzen, deze vind ik echt veel minder comfortabel. Aan het eind van de dag voel ik echt iets op mijn oog geplakt, mijn ogen voelen dan ' gevangen'.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Alle reacties Link kopieren
To, ik zet ze zonder spiegel in. In het begin heb ik er ook mee zitten klooien maar uiteindelijk gaat het steeds beter.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 21 april 2017 @ 10:46:

Harde lenzen zijn afschuwelijk! Ik heb ze jaren gedragen en je houdt altijd het gevoel dat je gehandicapt bent, omdat je ze altijd voelt zitten. Ook het in en uit doen is een enorm gepiel en bij het minste of geringste stofje in je oog verga je van de pijn.

Na een jaar of acht ben ik overgestapt op zachte lenzen. Die zijn heel veel goedkoper en doe je zo in of uit.



Wat mij betreft een overstap van de hel naar de hemel.

Zachte lenzen hebben een geweldig draagcomfort, je voelt er niks van.

En ook een enorm voordeel: als ze een beetje viezig worden, haal ik gewoon even een paar nieuwe.



Kortom: als ik jou was, zou ik niet eens gaan proberen om aan die harde dingen te gaan wennen! Het wennen bestaat er namelijk vooral uit dat je je pijngrens aan het verschuiven bent.Exact dezelfde ervaring hier. Vijf jaar met harde lenzen zitten vechten en toen overgestapt naar zacht. Van de hel naar de hemel.
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal voor het delen van jullie ervaringen! Zo te lezen is het toch heel verschillend bij iedereen...



Ik heb ze nu vandaag weer een uur langer ingehad en merk wel dat het goed is om het rustig op te bouwen, anders krijg je toch vermoeide ogen op den duur. Nu ben ik bezig die krengen uit te doen. Nou, ze gaan elke ooghoek in behalve eruit ;p Ik knipper en hij komt los van mijn oog, maar dan vervolgens valt hij er niet uit xD
Alle reacties Link kopieren
Ik trok altijd met mijn duim mijn onderooglid strak naar buiten en dan met mijn ringvinger mijn bovenooglid omhoog en dan viel de lens eruit. Altijd boven een liggende spiegel. Misschien lukt dat.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik van harde naar zachte lenzen ging was het voor mij ook een verschil van dag en nacht. Met harde lenzen had ik altijd vrij snel last van mijn ogen en als er iets in mijn ogen waaide dan verging ik van de pijn. De zachte lenzen voel ik niet zitten en heb 's avonds ook niet het gevoel van branderige ogen dat ik bij harde lenzen wel had.



Maar het in en uitdoen is gewoon iets waar je even handigheid in moet krijgen, zowel bij harde als zachte lenzen. Ik heb daar ook wel een tijdje aan moeten wennen, had bij mij ook wat oefening nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:ieniemienie82 schreef op 21 april 2017 @ 16:49:

Toen ik van harde naar zachte lenzen ging was het voor mij ook een verschil van dag en nacht. Met harde lenzen had ik altijd vrij snel last van mijn ogen en als er iets in mijn ogen waaide dan verging ik van de pijn. De zachte lenzen voel ik niet zitten en heb 's avonds ook niet het gevoel van branderige ogen dat ik bij harde lenzen wel had.



Maar het in en uitdoen is gewoon iets waar je even handigheid in moet krijgen, zowel bij harde als zachte lenzen. Ik heb daar ook wel een tijdje aan moeten wennen, had bij mij ook wat oefening nodig.Juist het feit dat het pijn doet als er iets in je ogen waait is - hoe tegenstrijdig het ook lijkt - het grote voordeel van harde lenzen: je gaat daar onmiddellijk wat aan doen, lens even uit, afspoelen of schoonpoetsen met een tissue en er weer in. Als er met zachte lenzen iets in je oog waait voel je dat niet, dus loop je de hele dag door met 'iets' in je oog en je loopt daardoor kans op beschadiging of ontsteking. Het is niet voor niets dat mensen met harde lenzen - na de gewenningstijd - vrijwel nooit problemen/ontstekingen hebben, en mensen met zachte lenzen dus wel.
quote:Joyce48 schreef op 21 april 2017 @ 17:17:

[...]



Juist het feit dat het pijn doet als er iets in je ogen waait is - hoe tegenstrijdig het ook lijkt - het grote voordeel van harde lenzen: je gaat daar onmiddellijk wat aan doen, lens even uit, afspoelen of schoonpoetsen met een tissue en er weer in. Als er met zachte lenzen iets in je oog waait voel je dat niet, dus loop je de hele dag door met 'iets' in je oog en je loopt daardoor kans op beschadiging of ontsteking. Het is niet voor niets dat mensen met harde lenzen - na de gewenningstijd - vrijwel nooit problemen/ontstekingen hebben, en mensen met zachte lenzen dus wel.Dat klopt niet helemaal. Bij harde lenzen gaat er sneller iets onder zitten, wat dis pijn doet. Bij zachte lenzen komt er minder snel iets onder je lens (en als dat wel gebeurt doet dat heus ook pijn).
Je kunt ook droog oefenen: ogen opensperren met je vingers en je oog (voorzichtig) proberen aan te raken met de wijsvinger van de andere hand. Als dat lukt zet je je lenzen ook zo in.



Ik heb overigens ook nooit aan harde lenzen kunnen wennen, ik bleef ze voelen en ze vielen steeds uit. Draag inmiddels al tientallen jaren zachte lenzen, en die voel ik niet eens zitten (ondanks dikke cilinder en half blind). Soms vergeet ik ze zelfs uit te doen 's avonds.



Het enige nadeel van zachte lenzen is dat ze wat duurder zijn, maar het extra comfort is het wat mij betreft meer dan waard.

De andere genoemde nadelen zijn volslagen flauwekul. Een zachte lens doe je net zo makkelijk even in en uit. Ik ken een hoop andere zachte lenzendragers, maar helemaal niemand heeft bij mijn weten ooit een oogontsteking gehad.
Een opticien vertelde mij ooit, dat bij 10% van de mensen, het aanwennen nooit lukt. Gevoelige ogen, oid, ik weet niet precies waarom maar ik hoor daar ook bij. Ze drijven continue mijn ogen uit, alles geprobeerd maar het doet gewoon continue pijn. De opticien zei, dat hij dit nog nooit had meegemaakt, met dit bedoelde hij mij. Ik heb onmogelijke ogen, zoiets.
O ik ben wel hooikoortspatient, misschien daarom, ik heb snel last van tranende ogen iig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Joyce48 schreef op 21 april 2017 @ 17:17:

[...]



Juist het feit dat het pijn doet als er iets in je ogen waait is - hoe tegenstrijdig het ook lijkt - het grote voordeel van harde lenzen: je gaat daar onmiddellijk wat aan doen, lens even uit, afspoelen of schoonpoetsen met een tissue en er weer in. Als er met zachte lenzen iets in je oog waait voel je dat niet, dus loop je de hele dag door met 'iets' in je oog en je loopt daardoor kans op beschadiging of ontsteking. Het is niet voor niets dat mensen met harde lenzen - na de gewenningstijd - vrijwel nooit problemen/ontstekingen hebben, en mensen met zachte lenzen dus wel.Wat Sally Spectra zegt klopt. Als er bij mij een haartje oid op mijn lens zit dan voel ik dat zeker wel maar het komt gewoon veel minder vaak voor dat er iets tussen zit. Ik had juist begrepen dat het voordeel van harde lenzen is dat ze meer zuurstof doorlaten dan zachte lenzen. Ik draag 's avonds dan ook meestal mijn bril om mijn ogen te ontlasten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven