Lijf & Lijn alle pijlers

De waarheid over diëtisten

21-10-2019 20:31 334 berichten
Straks in Radar een heel onderzoek van foodwatch naar diëtisten waaruit, onder andere, blijkt dat ze vaak samenwerken met de voedingsindustrie en zich ook laten sponsoren.
Wat mij betreft een must see voor ons vrouwen die zorgen hebben betreft lijf en lijn.

Radar Nederland 1 20.35 uur
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-10-2019 15:25
Ik vind het niet zuiver om zelf, als hoogleraar in die materie, een strak diabetesdieet te volgen en vervolgens te zeggen dat suiker zeker geen vergif is en dat men het rustig kan gebruiken, met mate dan wel, maar toch.
Nog maar een keer. Hij gebruikt het zelf met mate. Het zit namelijk van nature in de producten die hij eet.
:facepalm:
:popcorn:
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-10-2019 15:26
Goeie. :)
Brengt mij gelijk bij het feit dat bijvoorbeeld je hersenen en je lijf in pricipe geen suikers nodig hebben om te functioneren.
Wanneer de suikervoorraad op is, schakelt je lijf over op de productie van ketonen, die de hersenen en je lichaam van de nodige energie voorzien.
Zo ging dat waarschijnlijk ook in de prehistorie en ver daarna toen de mensen nog regelmatig vastten als normaal onderdeel van hun bestaan, daar zij niet altijd de beschikking hadden tot voedsel.
(in de middeleeuwen aten mensen ook maar twee maal per dag.....rond het middaguur en rond een uur of 19.00....heel natuurlijk dus ;-) Dat ze eerder dood gingen dan wij nu heeft meer te maken met het gebrek aan hygiëne en minder kennis van geneeskunde, welvaartszieken die wij nu kennen die grotendeels worden veroorzaakt door onze (over)consumptie, met name van suiker, kenden zij toen niet. De enige zoetstof die ze toen gebruikten was die van honing.)

Je valt echt niet dood neer als je geen koolhydraten meer zou eten bijvoorbeeld.
De koolhydraten die zij aten (prehistorie) kwamen dus voornamelijk uit planten, bessen, vruchten en niet uit kristalsuiker, dat bestond nog geeneens.
De koolhydraten die je lichaam uit groenten haalt en omzet in glucose is dus eigenlijk voldoende om mee te leven en functioneren.
Het is eigenlijk super onnatuurlijk om koekjes en coca cola enz.....te eten.
Kristalsuiker kómt dan wel van een suikerbiet, maar is zó bewerkt dat er niks natuurlijks meer aan is.

Maar goed, mijn punt is dat je lichaam geen koolhydraten uit (kristal)suiker nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

En waarschijnlijk wordt er straks geroepen dat ik de groots mogelijk onzin aan het verkondigen ben........ik zet mijn aluhoedje wel weer op voor diegene die daar gelukkig van worden. :-)
Alle reacties Link kopieren
Maelstrom schreef:
22-10-2019 16:30
:popcorn:
Inderdaad.....;-)
ik heb het idee dat het verschil tussen koolhydraten, suiker en zetmeel niet helemaal duidelijk is voor een hoop mensen.
Alle reacties Link kopieren
Roseaux schreef:
22-10-2019 15:17
Potato, potato.
Die eet Cateau dan grappig genoeg weer wel.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
22-10-2019 16:46
ik heb het idee dat het verschil tussen koolhydraten, suiker en zetmeel niet helemaal duidelijk is voor een hoop mensen.
Volgens mij zijn de overeenkomsten meer het probleem.
mindervanmij schreef:
22-10-2019 16:46
ik heb het idee dat het verschil tussen koolhydraten, suiker en zetmeel niet helemaal duidelijk is voor een hoop mensen.
Daarom heb ik het in mijn schrijven ook steeds gesplitst om één en ander te verduidelijken, maar ook dat hielp niet.
Sadie007 schreef:
22-10-2019 16:45
Brengt mij gelijk bij het feit dat bijvoorbeeld je hersenen en je lijf in pricipe geen suikers nodig hebben om te functioneren.
Wanneer de suikervoorraad op is, schakelt je lijf over op de productie van ketonen, die de hersenen en je lichaam van de nodige energie voorzien.
Zo ging dat waarschijnlijk ook in de prehistorie en ver daarna toen de mensen nog regelmatig vastten als normaal onderdeel van hun bestaan, daar zij niet altijd de beschikking hadden tot voedsel.
(in de middeleeuwen aten mensen ook maar twee maal per dag.....rond het middaguur en rond een uur of 19.00....heel natuurlijk dus ;-) Dat ze eerder dood gingen dan wij nu heeft meer te maken met het gebrek aan hygiëne en minder kennis van geneeskunde, welvaartszieken die wij nu kennen die grotendeels worden veroorzaakt door onze (over)consumptie, met name van suiker, kenden zij toen niet. De enige zoetstof die ze toen gebruikten was die van honing.)

Je valt echt niet dood neer als je geen koolhydraten meer zou eten bijvoorbeeld.
De koolhydraten die zij aten (prehistorie) kwamen dus voornamelijk uit planten, bessen, vruchten en niet uit kristalsuiker, dat bestond nog geeneens.
De koolhydraten die je lichaam uit groenten haalt en omzet in glucose is dus eigenlijk voldoende om mee te leven en functioneren.
Het is eigenlijk super onnatuurlijk om koekjes en coca cola enz.....te eten.
Kristalsuiker kómt dan wel van een suikerbiet, maar is zó bewerkt dat er niks natuurlijks meer aan is.

Maar goed, mijn punt is dat je lichaam geen koolhydraten uit (kristal)suiker nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

En waarschijnlijk wordt er straks geroepen dat ik de groots mogelijk onzin aan het verkondigen ben........ik zet mijn aluhoedje wel weer op voor diegene die daar gelukkig van worden. :-)
Ik ben je dankbaar dat jij je als kop van Jut aanbiedt, ik zou het niet hebben aangedurfd. ;-)
Eze schreef:
22-10-2019 16:57
Die eet Cateau dan grappig genoeg weer wel.
Doe jezelf een lol en geef het op. Echt hoor, je zit er telkens echt mijlenver naast.
Alle reacties Link kopieren
Maelstrom schreef:
22-10-2019 16:30
:popcorn:

Zoet of zout?
Gesponsord door de suikerunie of Jozo?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Eze schreef:
22-10-2019 16:58
Volgens mij zijn de overeenkomsten meer het probleem.

Het wordt uiteindelijk allemaal afgebroken tot dezelfde stof. Maar stel je hebt 2 personen, beide eten 237 gram koolhydraten per dag (dit is het gemiddelde). De een haalt vooral koolhydraten uit snoep, koekjes en frisdrank. De andere persoon haalt vooral koolhydraten uit fruit, groentes, granen enz. Welke persoon zal dan aan het eind van dat jaar zich gezonder voelen?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-10-2019 17:02
Doe jezelf een lol en geef het op. Echt hoor, je zit er telkens echt mijlenver naast.
??? Om 14:57 schreef je toch echt zelf dat je aardappelen at.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-10-2019 14:55
Dit is één van de weinige genuanceerde posts in dit topic.

Ik ben het met je eens ook nog.

Je leest wel heel selectief he?
En toevallig ben je het ook nog eens met die genuanceerde post. It’s amaaaaaazing!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
22-10-2019 17:17
Je leest wel heel selectief he?
En toevallig ben je het ook nog eens met die genuanceerde post. It’s amaaaaaazing!
Schrijf dan ook iets waar ik het mee eens kan zijn en doe dan iets, iets zinnigs. Wees informatief, leer mij iets, want guttegut, je zit bepaald niet lekker in je vel, is het wel, met dat gezuig.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-10-2019 15:26
Goeie. :)
Eerder schreef je dat duursport niet natuurlijk is, nu ineens toch?
Of gaat dat over het vasten?

Tis altijd een beetje gek om onze verre voorouders erbij te halen om aan te geven dat iets gezond is: zij werden niet half zo oud als wij tegenwoordig, dus ergens gaat er toch iets goed tegenwoordig.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
22-10-2019 16:16
En hoe oud werden die mensen precies?

Ik vind dat altijd zo raar om de manier hoe ze toen leefde te 'verheerlijken'. Mensen werden niet oud. Niet meteen een levensstijl die je wil overnemen, lijkt me.
Ah, ik ben mosterd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Sadie007 schreef:
22-10-2019 16:45
Brengt mij gelijk bij het feit dat bijvoorbeeld je hersenen en je lijf in pricipe geen suikers nodig hebben om te functioneren.
Wanneer de suikervoorraad op is, schakelt je lijf over op de productie van ketonen, die de hersenen en je lichaam van de nodige energie voorzien.
Zo ging dat waarschijnlijk ook in de prehistorie en ver daarna toen de mensen nog regelmatig vastten als normaal onderdeel van hun bestaan, daar zij niet altijd de beschikking hadden tot voedsel.
(in de middeleeuwen aten mensen ook maar twee maal per dag.....rond het middaguur en rond een uur of 19.00....heel natuurlijk dus ;-) Dat ze eerder dood gingen dan wij nu heeft meer te maken met het gebrek aan hygiëne en minder kennis van geneeskunde, welvaartszieken die wij nu kennen die grotendeels worden veroorzaakt door onze (over)consumptie, met name van suiker, kenden zij toen niet. De enige zoetstof die ze toen gebruikten was die van honing.)

Je valt echt niet dood neer als je geen koolhydraten meer zou eten bijvoorbeeld.
De koolhydraten die zij aten (prehistorie) kwamen dus voornamelijk uit planten, bessen, vruchten en niet uit kristalsuiker, dat bestond nog geeneens.
De koolhydraten die je lichaam uit groenten haalt en omzet in glucose is dus eigenlijk voldoende om mee te leven en functioneren.
Het is eigenlijk super onnatuurlijk om koekjes en coca cola enz.....te eten.
Kristalsuiker kómt dan wel van een suikerbiet, maar is zó bewerkt dat er niks natuurlijks meer aan is.

Maar goed, mijn punt is dat je lichaam geen koolhydraten uit (kristal)suiker nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

En waarschijnlijk wordt er straks geroepen dat ik de groots mogelijk onzin aan het verkondigen ben........ik zet mijn aluhoedje wel weer op voor diegene die daar gelukkig van worden. :-)
Dat je die suikers niet nodig hebt betekent nog niet dat ze levensgevaarlijk zijn. Daar draait het hier om.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ze zijn potentieel gevaarlijk. De slachtoffers die erdoor vallen zijn daar het bewijs van.

Als ik in mijn eigen straatje blijf kijken en redeneren, dan is er ook geen vuiltje aan de lucht betreft de gemiddelde drugs.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
22-10-2019 17:09
Het wordt uiteindelijk allemaal afgebroken tot dezelfde stof. Maar stel je hebt 2 personen, beide eten 237 gram koolhydraten per dag (dit is het gemiddelde). De een haalt vooral koolhydraten uit snoep, koekjes en frisdrank. De andere persoon haalt vooral koolhydraten uit fruit, groentes, granen enz. Welke persoon zal dan aan het eind van dat jaar zich gezonder voelen?
Dat is ook zo'n vertroebeling van de discussie: je hebt meer nodig dan alleen koolhydraten.
Als je je koolhydraten haalt uit groente en fruit en granen krijg je ook nog andere voedingsstoffen binnen, daarom is dat gezonder.
Maar koek en snoep op zichzelf zijn niet het probleem, het gaat om de hoeveelheid en wat je verder nog binnen krijgt.
De koolhydraten op zich zijn verder hetzelfde.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Eze schreef:
22-10-2019 17:14
??? Om 14:57 schreef je toch echt zelf dat je aardappelen at.
Beter lezen.
Ik las dat je lichaam geen onderscheidt maakt in suikers. Je lichaam verwerkt en slaat het op, allemaal op dezelfde manier. Dus suiker uit fruit of uit een koekje dat maakt voor je lichaam niets uit. Fruit is gezonder vanwege de vezels en het lage aantal calorieën/vetten. En suiker hebben we wel nodig, dat is onze energie. Je hebt alleen geen taart en koekjes nodig om te overleven (ik wel, want ik ben er dol op), maar wel suiker.

Dit is wat ik las, niet als waarheid hier neergezet.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
22-10-2019 12:07
Zo, dat zou mooi zijn. Dat ligt er erg aan welk type diabetes je hebt.
Wat zou mijn nichtje gelukkig zijn.

Zelfs bij type 2 kun je mager zijn wanneer je het krijgt. Bij mensen met diabetes type 2 en overgewicht kan afvallen een gezond effect hebben, maar als je al slank bent, werkt dat dus niet. Deze opmerking geeft maar weer aan dat mensen bij diabetes gelijk denken "Ohja, overgewicht.. eigen schuld", terwijl dat dus niet zo hoeft te zijn.
Later is nu
Solomio schreef:
22-10-2019 17:30
Dat is ook zo'n vertroebeling van de discussie: je hebt meer nodig dan alleen koolhydraten.
Als je je koolhydraten haalt uit groente en fruit en granen krijg je ook nog andere voedingsstoffen binnen, daarom is dat gezonder.
Maar koek en snoep op zichzelf zijn niet het probleem, het gaat om de hoeveelheid en wat je verder nog binnen krijgt.
De koolhydraten op zich zijn verder hetzelfde.
Dit bedoelde ik dus :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven