Lijf & Lijn alle pijlers

drie maaltijden per dag

09-08-2018 13:38 697 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik wil een kilo of 6 kwijt.
Nu heb ik bedacht dat ik naar 3 maaltijden per dag wil.
Zodat ik niet constant aan hoef te denken wat ik (tussendoor) ga eten en ik denk ook dat het mijn bloedsuikerspiegel ten goede komt (vaak als ik wat eet, krijg ik daarna weer extra trek).
Wie doet dit nog meer en wat eet je dan zoal?
Ik ben vandaag begonnen en het bevalt me tot nu toe goed. Ik eet wel ongeveer 500 kcal per maaltijd zodat ik er een paar uur tegen aan kan.

Dit is wat ik vandaag eet/ heb gegeten

Ontbijt om 6.30 : 300 ml magere yoghurt met 5 eetlepels havermout, handje rozijnen en handje blauwe bessen
Lunch om 12.30: 3 bruine boterhammen, met pindakaas en met jam en 2 pruimen
Avondeten om 18 uur: 3 kleine gekookte aardappelen, een tartaartje en spinazie

Als ik ga hardlopen (45 min) zal ik na het hardlopen nog wel iets extras eten zoals een bakje yoghurt met een appel bijvoorbeeld.

Wat vinden jullie ervan?
anoniem_372094 wijzigde dit bericht op 09-08-2018 13:40
3.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
marriette87 schreef:
09-08-2018 18:52
Of je afvalt hangt precies niks af van hoeveel maaltijden je eet. Dus doe waar jij je goed bij voelt! Als je denkt dit langer vol te kunnen houden zonder tussendoortjes dan is dat helemaal prima. Mis wel wat fruit (zie het alleen bij het ontbijt), dus ik zou je aanraden om 's middags een banaan of appel te eten op brood.
Nee klopt hoor maar uiteindelijk merk ik dat ik minder calorieën binnen krijg met drie maaltijden dan met meerdere eetmomenten.. ik kan toch niet meer dan drie boterhammen op in 1x, bijvoorbeeld.. er zitten nog twee pruimen bij mijn lunch ;)
Hoe gaat het met de drie maaltijden per dag en het afvallen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het boek van William Cortvriendt gelezen die ook drie maaltijden per dag promoot en geen tussendoortjes. Inmiddels 15 kg kwijt and still going strong. Alleen na het sporten neem ik een bakje kwark met een schep eiwitpoeder. Goed voor het spierherstel.
Ik eet 's ochtends ook iets van havermout en vruchten, 's middags een gevulde salade, soep of een boerenomelet met veel groente, 's avonds stukje vis,kip en veel groente, als toetje kwark met fruit. Mijn enige tussendooortjes zijn cappuccino of thee.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Op zich lijkt dit me een prima eetpatroon, alleen de hoeveelheid groente vind ik zelf wat weinig.
Ik eet zelf ook 3 maaltijden per dag, waarvan ontbijt met yoghurt met muesli en zaden, lunch met volkorenboterhammen met mager beleg en avondeten met groente en een stukje vlees of vis. Omdat we 's avonds meestal wat later thuis zijn zit er veel tijd tussen de lunch en avondeten. Dat was met een glas water of thee niet op te vangen. Daarom neem ik nu altijd een doosje met gesneden groente mee (paprika, komkommer, wortel en tomaatjes), dat eet ik dan rond 16u.
Mocht je meer groente aan je eetpatroon willen toevoegen zou je dit ook kunnen doen, of dit bij je lunch doen in plaats van 1 boterham.

Sinds ik zo eet, heb ik veel minder drang naar zoetigheid en tussendoortjes. Afvallen doe ik niet, maar dat is met een BMI van 19 ook niet mijn bedoeling!
Life is a party but you must self uphanging de slingers
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
15-08-2018 11:55
Ik heb het boek van William Cortvriendt gelezen die ook drie maaltijden per dag promoot en geen tussendoortjes. Inmiddels 15 kg kwijt and still going strong. Alleen na het sporten neem ik een bakje kwark met een schep eiwitpoeder. Goed voor het spierherstel.
Ik eet 's ochtends ook iets van havermout en vruchten, 's middags een gevulde salade, soep of een boerenomelet met veel groente, 's avonds stukje vis,kip en veel groente, als toetje kwark met fruit. Mijn enige tussendooortjes zijn cappuccino of thee.
Goed boek. net zoals het boek Hoe word ik een supervetverbrander van Maaike de Vries.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
BriannaF schreef:
15-08-2018 11:55
Ik heb het boek van William Cortvriendt gelezen die ook drie maaltijden per dag promoot en geen tussendoortjes. Inmiddels 15 kg kwijt and still going strong.
Wat een mooi resultaat!!! :-) :sun:
Alle reacties Link kopieren
Ga dit ook eens proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet al mijn hele leven 3 maaltijden per dag..? Mijn ouders en grootouders ook..? Leek mij vrij normaal maarblijkbaar is het nu een dieet :)

Wij zijn overigens ook allemaal slank tot gemiddeld.

Ik vind het een prima menu hoor TO, als je wil afvallen.

En als je niet meer hoeft af te vallen voeg je gewoon nog een boterham toe aan je ontbijt of een lekkere latte macchiato en je kan een bakje yoghurt toevoegen als toetje bij de hoofdmaaltijd, koekje bij de koffie. En dan ben je er wel hoor, meer heeft een mens niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ga zo even alles doorlezen . Bedankt voor de reacties.
Het is niet alle dagen goed gegaan..sommige dagen wel.
Maar andere dagen heb ik toch af en toe een (gezond) tussendoortje gepakt omdat ik me zo slap voelde..
Is het een kwestie van doorzetten?
Als ik om 7 uur ontbijt , krijg ik rond 11 uur een hongergevoel (die kan ik wel negeren tot 12.30 uur) .. als ik om 12.30 lunch met bijvoorbeeld 3 boterhammen of 4 crackers, dan word ik om 16 a 17 uur echt slap.
En de avonden vind ik erg moeilijk. Na avondeten om 18 uur , krijg ik rond 22 uur echt een knagend hongergevoel.
Waarschijnlijk is het een kwestie van wennen . Maar lukte me niet alle dagen om door te zetten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ga ik dit proberen;

O: magere vruchten yoghurt met havermout, rozijnen en blauwe bessen.
L: 3 boterhammen met 1 plakje kaas en 2 gekookte eieren.
D: spinazie, paar gekookte aardappelen, rosbief. (Normale portie avondeten)
Alle reacties Link kopieren
Daev83 schreef:
17-08-2018 09:00
Ga zo even alles doorlezen . Bedankt voor de reacties.
Het is niet alle dagen goed gegaan..sommige dagen wel.
Maar andere dagen heb ik toch af en toe een (gezond) tussendoortje gepakt omdat ik me zo slap voelde..
Is het een kwestie van doorzetten?
Als ik om 7 uur ontbijt , krijg ik rond 11 uur een hongergevoel (die kan ik wel negeren tot 12.30 uur) .. als ik om 12.30 lunch met bijvoorbeeld 3 boterhammen of 4 crackers, dan word ik om 16 a 17 uur echt slap.
En de avonden vind ik erg moeilijk. Na avondeten om 18 uur , krijg ik rond 22 uur echt een knagend hongergevoel.
Waarschijnlijk is het een kwestie van wennen . Maar lukte me niet alle dagen om door te zetten

Als ik om 7 uur ontbijt krijg ik ook enorme honger. Ik stel het ontbijt altijd uit tot een wat christelijker uur (dan heb ik ook meer trek) zoals 8-8:30 uur. Verder heb ik het dan druk op mijn week tot de lunch dus ik kan niets eten tussendoor en denk er niet aan. Als ik thuis zou zitten dan zou ik rond 10:00 uur koffie gaan drinken met iets lekkers... dat doe ik dan ook in het weekend. En dat kan prima als je verder gewoon 3 maaltijden per dag eet.

Dat je om 16-17 uur slap wordt is natuurlijk logisch. Dat zie ik als normaal en niet als “oh jee ik ben op dieet ik heb zoooo’n honger wat moet ik nu doen”.

Dan neem je een kop thee of een kop chocolademelk uit de koffieautomaat op je werk en dan ga je snel naar huis en begin je met koken... ik eet ‘s avonds dus rond 18:00 uur, anders val ik van de graat. En ik zorg dat ik weet wat ik ga koken en de boodschappen al in huis heb. Als ik dan nog met honger en haast naar de supermarkt ga dan kom ik thuis met chips en pizza. Ook dat is normaal want je hebt gewoon trek, incalculeren dus.

Die trek om 22:00 uur kan je negeren of neem een bekertje warme melk. Ik neem soms anijsmelk voor het slapen. Maar als je rond 22:00 weer trek krijgt hebt je misschien ook niet genoeg avondeten gegeten. Bakje yoghurt na het eten/toetje, misschien?
Alle reacties Link kopieren
Daev83 schreef:
17-08-2018 09:04
Vandaag ga ik dit proberen;

O: magere vruchten yoghurt met havermout, rozijnen en blauwe bessen.
L: 3 boterhammen met 1 plakje kaas en 2 gekookte eieren.
D: spinazie, paar gekookte aardappelen, rosbief. (Normale portie avondeten)

Magere yoghurt vervangen door halfvolle en de rozijnen weglaten of vervangen door ander vers fruit. Rozijnen zijn gewoon snoepjes en niet nodig, magere yoghurt is onzin en niet nodig.

Probeer te eten zoals je oma zou eten, zonder rare fratsen.
Ik eet ook drie maaltijden per dag, maar dan binnen een tijdsbestek van 8 uur (intermittent fasting). De overige 16 uur eet ik niks. Dit vind ik veel makkelijker vol te houden, dan als er steeds bijvoorbeeld 6 uur tussen de maaltijden zit.

Ik eet rond 11 uur mijn eerste maaltijd. Ergens tussen 2 en 3 uur mijn tweede maaltijd en rond 6 uur mijn derde maaltijd. Zo zit er steeds ongeveer 3-4 uur tussen.

Ik was flink aangekomen tijdens mijn zwangerschap, maar door deze manier van eten zijn alle kilo's er weer af.

Misschien ook een tip voor jou?
Ikigai schreef:
17-08-2018 13:13
Ik eet ook drie maaltijden per dag, maar dan binnen een tijdsbestek van 8 uur (intermittent fasting). De overige 16 uur eet ik niks. Dit vind ik veel makkelijker vol te houden, dan als er steeds bijvoorbeeld 6 uur tussen de maaltijden zit.

Ik eet rond 11 uur mijn eerste maaltijd. Ergens tussen 2 en 3 uur mijn tweede maaltijd en rond 6 uur mijn derde maaltijd. Zo zit er steeds ongeveer 3-4 uur tussen.

Ik was flink aangekomen tijdens mijn zwangerschap, maar door deze manier van eten zijn alle kilo's er weer af.

Misschien ook een tip voor jou?
Hoe doe je dit dan binnen 8 uur? Op werkdagen ben ik ruim 10 uren van huis. Dat zou betekenen dat ik mijn eerste maaltijd pas 4,5 uur na opstaan kan nemen. Dat zou mij echt niet lukken.
lilguinea schreef:
17-08-2018 13:21
Hoe doe je dit dan binnen 8 uur? Op werkdagen ben ik ruim 10 uren van huis. Dat zou betekenen dat ik mijn eerste maaltijd pas 4,5 uur na opstaan kan nemen. Dat zou mij echt niet lukken.
Ik begin pas om 11 uur met eten, dan ben ik al 4-5 uur wakker. Het klinkt lastig, dat snap ik, maar mij gaat het makkelijk af. Ik heb 's ochtends meestal geen honger.

Ik drink wel twee koppen koffie voor 11 uur met een klein scheutje melk en ik drink veel water.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
17-08-2018 13:28
Ik begin pas om 11 uur met eten, dan ben ik al 4-5 uur wakker. Het klinkt lastig, dat snap ik, maar mij gaat het makkelijk af. Ik heb 's ochtends meestal geen honger.

Ik drink wel twee koppen koffie voor 11 uur met een klein scheutje melk en ik drink veel water.
Ben dit vandaag ook aan het proberen
Alle reacties Link kopieren
Goede tip Ikigai.
Ik heb alleen vooral smorgens echt trek.
Misschien is dit wel te trainen.
Hier ook nog steeds de zwangerschapskilo`s.
beetje laat begonnen, want jongste is 2.
Heb nu een gezond gewicht. (bmi 24.7) Maar voor het mooie zou ik er nog 6 kilo af willen.
Alle reacties Link kopieren
Xanthan: dankjewel voor je tips.
Alleen chocomel zitten best wat calorieen in.
Ik drink eigenlijk ook geen calorieen, liever
De rozijntjes zijn er een stuk of tien, puur omdat ik het lekker vind.
Weet dat het geen toevoegde waarde is, maar ach die 40 calorieen.
Alle reacties Link kopieren
Darkcrystal schreef:
15-08-2018 12:09
Op zich lijkt dit me een prima eetpatroon, alleen de hoeveelheid groente vind ik zelf wat weinig.
Ik eet zelf ook 3 maaltijden per dag, waarvan ontbijt met yoghurt met muesli en zaden, lunch met volkorenboterhammen met mager beleg en avondeten met groente en een stukje vlees of vis. Omdat we 's avonds meestal wat later thuis zijn zit er veel tijd tussen de lunch en avondeten. Dat was met een glas water of thee niet op te vangen. Daarom neem ik nu altijd een doosje met gesneden groente mee (paprika, komkommer, wortel en tomaatjes), dat eet ik dan rond 16u.
Mocht je meer groente aan je eetpatroon willen toevoegen zou je dit ook kunnen doen, of dit bij je lunch doen in plaats van 1 boterham.

Sinds ik zo eet, heb ik veel minder drang naar zoetigheid en tussendoortjes. Afvallen doe ik niet, maar dat is met een BMI van 19 ook niet mijn bedoeling!
Bedankt voor je tips.. gesneden groente is een goede tip!! alleen wilde liever testen of het helemaal zonder tussendoortjes lukt omdat ik anders toch steeds dat hongergevoel in stand houdt,
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
17-08-2018 14:58
Ben dit vandaag ook aan het proberen
En hoe bevalt dat?
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
15-08-2018 11:55
Ik heb het boek van William Cortvriendt gelezen die ook drie maaltijden per dag promoot en geen tussendoortjes. Inmiddels 15 kg kwijt and still going strong. Alleen na het sporten neem ik een bakje kwark met een schep eiwitpoeder. Goed voor het spierherstel.
Ik eet 's ochtends ook iets van havermout en vruchten, 's middags een gevulde salade, soep of een boerenomelet met veel groente, 's avonds stukje vis,kip en veel groente, als toetje kwark met fruit. Mijn enige tussendooortjes zijn cappuccino of thee.
Super knap van je.
En drie maaltijden en dan ook nog koolhydraatarm zo te lezen.. dan zou ik echt helemaal omvallen.
Ik heb mijn koolhydraten echt nodig, probeer 3x per week te hardlopen.
Maar jij sport dus ook zo te lezen.,
Daev83 schreef:
17-08-2018 15:23
Goede tip Ikigai.
Ik heb alleen vooral smorgens echt trek.
Misschien is dit wel te trainen.
Hier ook nog steeds de zwangerschapskilo`s.
beetje laat begonnen, want jongste is 2.
Heb nu een gezond gewicht. (bmi 24.7) Maar voor het mooie zou ik er nog 6 kilo af willen.
Dan is het wel lastig als je direct al trek hebt, maar je zou het kunnen proberen. Wie weet wen je eraan. Veel water drinken en genieten van je koffie helpt.

Ik heb 's ochtends meestal totaal geen trek. Soms wel, dan snak ik ineens naar eieren in de ochtend, dan wijk ik gerust af van deze tijden, ik ben er wel losjes mee. Of als mijn man in het weekend naar de markt is geweest, dan eet ik gerust eerder iets als ik daar zin in heb en als ik een etentje heb gehad de avond ervoor tot een uur of 8-9, dan vast ik de volgende dag juist wat langer door.

In principe hou ik me op de meeste dagen aan het tijdsframe van 8 uur eten en 16 uur vasten. Inmiddels ben ik er helemaal op ingesteld en kost het me geen moeite meer.
Daev83 schreef:
17-08-2018 09:04
Vandaag ga ik dit proberen;

O: magere vruchten yoghurt met havermout, rozijnen en blauwe bessen.
L: 3 boterhammen met 1 plakje kaas en 2 gekookte eieren.
D: spinazie, paar gekookte aardappelen, rosbief. (Normale portie avondeten)
Ik mis vet in je menu. Ik zou meer gezonde vetten gaan eten als ik jou was. Dus:

O: volle yoghurt of volle kwark bij het ontbijt
L: 3 boterhammen, roomboter, 1 plak kaas, een (halve) avocado en 2 eieren
D: spinazie, paar gekookte aardappelen en een vettere vleessoort.

Als je brood eet zou ik kiezen voor brood zonder toevoegingen, voor mij is dat volkoren brood (soms desem, soms gist) van de biologische winkel. Dat is brood dat mij goed bevalt omdat het verzadigt en geen hongergevoel oplevert.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
17-08-2018 15:39
Dan is het wel lastig als je direct al trek hebt, maar je zou het kunnen proberen. Wie weet wen je eraan. Veel water drinken en genieten van je koffie helpt.

Ik heb 's ochtends meestal totaal geen trek. Soms wel, dan snak ik ineens naar eieren in de ochtend, dan wijk ik gerust af van deze tijden, ik ben er wel losjes mee. Of als mijn man in het weekend naar de markt is geweest, dan eet ik gerust eerder iets als ik daar zin in heb en als ik een etentje heb gehad de avond ervoor tot een uur of 8-9, dan vast ik de volgende dag juist wat langer door.

In principe hou ik me op de meeste dagen aan het tijdsframe van 8 uur eten en 16 uur vasten. Inmiddels ben ik er helemaal op ingesteld en kost het me geen moeite meer.
Ik denk dat je gelijk hebt met dat alles moet wennen en als je het een poosje doet, je er op ingesteld bent.
Ik vind het eigenlijk wel een goede om te gaan proberen.
Koffie snak ik naar in de ochtend, dus daar ga ik dan goed van genieten :-)
Daev83 schreef:
17-08-2018 15:29
Xanthan: dankjewel voor je tips.
Alleen chocomel zitten best wat calorieen in.
Ik drink eigenlijk ook geen calorieen, liever
De rozijntjes zijn er een stuk of tien, puur omdat ik het lekker vind.
Weet dat het geen toevoegde waarde is, maar ach die 40 calorieen.
Ik zou de rozijnen door walnoten of lijnzaad vervangen. Rozijnen zijn pure suikers en die zorgen voor een schommelende bloedsuikerspiegel: een snelle piek en een snelle daling en dat levert trek/hongergevoel op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven