Lijf & Lijn alle pijlers

Dry January

28-12-2019 09:23 371 berichten
Ik wilde hier komend jaar aan meedoen.
Waarom? Tsja, om een soort vastenmaand in te lassen na de overdadige feestdagen, omdat overmatig alcoholgebruik er te snel insluipt, om hopelijk wat extra af te vallen etc
Maar wat je reden ook is, schrijf gerust mee als je daar de behoefte toe voelt.
Er is ook een website ikpas.nl waar je je op in kunt schrijven. Voor motiverende teksten, een dagboek of badges.

Ik hoop dat we hier gezellig kunnen kletsen en tips uitwisselen.
Ik ga ook dry january-en. Heb vorig jaar ook gedaan en dat is goed bevallen. Even de gewoonte resetten, ontwennen jezelf te ontspannen/ belonen met een drankje en een gezond begin van het jaar.
Alle reacties Link kopieren
Zojuist ingeschreven bij ik pas! Doe dus mee vanaf 1 januari!
Goed plan, ik wilde toch al een maandje "puur" inlassen, veel groenten, veel fruit, eieren, bonen en geen suiker en alcohol. Eerlijk is eerlijk, na oud en nieuw ben ik ook wel even klaar met brassen en zuipen.
Alle reacties Link kopieren
Keep-smiling schreef:
28-12-2019 13:17
Goed bezig allemaal!
Ik wil wel 1 januari starten (nou ja, met uitzondering van de champagne na 12 uur), maar probeer al een tijdje bewuster met alcohol bezig te zijn. Niet standaard dat wijntje drinken elkd keer.

Alternatieven vind ik wel lastig. Ik hou niet van frisdranken bijvoorbeeld.
Ik drink wel veel water met een smaakje.
Niet dat je er om vraagt maar ik ben al 5 maanden dry, zwanger;) Een paar alternatieven die ik fijn vind:
- echte gingerbeer
- vlierbloessemsiroop met spa rood
- viverty sparkling van de ah
- Amé
- Club mate
- Kombucha, dronk ik veel voor m’n zwangerschap
- Seedlip spice met tonic

Misschien heb je er wat aan!
Slappe hap allemaal. 1 januari is 1 januari, dus champagne (is toch niet lekker) zou je moeten overslaan. Feestje of vakantie, dat is toch ook geen excuus. Dan kun je net zo goed zeggen dat je het alleen doet op maandag tot en met vrijdag.
MinkeDeWit schreef:
28-12-2019 22:39
Slappe hap allemaal. 1 januari is 1 januari, dus champagne (is toch niet lekker) zou je moeten overslaan. Feestje of vakantie, dat is toch ook geen excuus. Dan kun je net zo goed zeggen dat je het alleen doet op maandag tot en met vrijdag.
Ben ik met je eens, het gaat om het ononderbroken droog staan. Ik drink geen fles wijn per dag maar alleen een glas, dat is ook geen dry january.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
28-12-2019 22:39
Slappe hap allemaal. 1 januari is 1 januari, dus champagne (is toch niet lekker) zou je moeten overslaan. Feestje of vakantie, dat is toch ook geen excuus. Dan kun je net zo goed zeggen dat je het alleen doet op maandag tot en met vrijdag.
Tsja, misschien is het niet wat dry january precies is. Maar als mensen wat bewuster met alcohol om willen gaan, juich ik dat alleen maar toe.

Of je nou van 1 t/m 31 januari niet drinkt of van 7 Jan - 7 feb, of van 16 augustus -16 september, het komt allemaal op hetzelfde neer. Who cares?
vitamined schreef:
28-12-2019 23:56
Tsja, misschien is het niet wat dry january precies is. Maar als mensen wat bewuster met alcohol om willen gaan, juich ik dat alleen maar toe.

Of je nou van 1 t/m 31 januari niet drinkt of van 7 Jan - 7 feb, of van 16 augustus -16 september, het komt allemaal op hetzelfde neer. Who cares?
Het is gewoon suf. Je wilt wel meedoen maar dan pas vanaf 2 januari, maar niet op mijn verjaardag, en oh ongezellig op de nieuwjaarsborrel.
Misschien heb ik makkelijk praten. Ik vind water ook best, of ijsthee. Wijn is vooral gewoon een lekker drankje tijdens het eten of bij chips.
MinkeDeWit schreef:
28-12-2019 22:39
Slappe hap allemaal. 1 januari is 1 januari, dus champagne (is toch niet lekker) zou je moeten overslaan. Feestje of vakantie, dat is toch ook geen excuus. Dan kun je net zo goed zeggen dat je het alleen doet op maandag tot en met vrijdag.
Er wordt echt geen puppy vermoord als iemand pas op 7 januari begint. In een ander topic over afvallen zit iemand te zeiken dat het belachelijk is om precies op 1 januari te beginnen. Misschien het allemaal iets luchtiger nemen. Mensen stellen zichzelf doelen en passen dat aan aan omstandigheden. Als iemand champagne wel lekker vindt en pas de 7e wil beginnen, is dat echt prima. Het is toch veel beter jezelf een realistisch doel te stellen (en dus een realistische datum)? Ook als iemand maandag tot vrijdag niet drinkt en dat zelf tot dry january omdoopt is dat prima. Het is geen wedstrijd.
strandjuttertje schreef:
29-12-2019 00:41
Er wordt echt geen puppy vermoord als iemand pas op 7 januari begint. In een ander topic over afvallen zit iemand te zeiken dat het belachelijk is om precies op 1 januari te beginnen. Misschien het allemaal iets luchtiger nemen. Mensen stellen zichzelf doelen en passen dat aan aan omstandigheden. Als iemand champagne wel lekker vindt en pas de 7e wil beginnen, is dat echt prima. Het is toch veel beter jezelf een realistisch doel te stellen (en dus een realistische datum)? Ook als iemand maandag tot vrijdag niet drinkt en dat zelf tot dry january omdoopt is dat prima. Het is geen wedstrijd.
Je kunt niets winnen, maar het is gewoon suf. Ik ga tijdens stoptober ook niet light roken, of alleen op de oneven uren. Een maand niet snoepen behalve chocolade.
MinkeDeWit schreef:
29-12-2019 00:46
Je kunt niets winnen, maar het is gewoon suf. Ik ga tijdens stoptober ook niet light roken, of alleen op de oneven uren. Een maand niet snoepen behalve chocolade.
Jij niet, maar als iemand als voornemen heeft om in stoptober 1 sigaret per dag te roken, is dat ook een doel. Het is nog altijd marketing-shit die we ons laten aanpraten om iets te doen. In dit geval is het iets gezonds, dus lijkt elk doel me vooruitgang. Als dat iets minder streng dan de algemene intentie is het nog altijd een vooruitgang. Uiteindelijk is het voor de haalbaarheid altijd beter om een realistisch doel te hebben.
Alle reacties Link kopieren
T punt voor mij om toch 1 jan te starten ipv later is dat het juist t punt is dat je met bepaalde gelegenheden drinkt en ik daar vanaf wil.
Als ik alle feestjes/gelegenheden toch nog drinkend wil meepikken dan heb ik in 2050 pas n dry january
Ik heb het hele jaar alleen alcohol op in het weekend ( bijv bij etentje of verjaardag oid) nu in de decembermaand en mn de laatste 2/3 weken is dat anders. Toch n wijntje bij kerstborrel etc
Merk dat t me tegen gaat staan en ik zin heb in de helderheid van januari. Geen drank.

Voor mij is het overigens onderdeel van groter plan
Ik ben van jan 2018 tot nu 22 kilo afgevallen en wil voor de zomer nog 7 kilo afvallen
In januari ga ik dan ook alle snelle suikers uit de weg ( met als doel uit snaai gedrag te komen waardoor bewuster kiezen daarna weer makkelijker is)

Zijn er meer mensen die het koppelen aan gewicht willen verliezen/meerdere slechte gewoontes afleren?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geleerd dat het een heel slecht idee is om tegelijkertijd meerdere slechte gewoonten te willen aanpakken. De kans is veel groter dat het niet gaat lukken.
1 slechte gewoonte is al moeilijk genoeg en duurt een hele tijd voordat het goed in je systeem zit. Daarna is het tijd voor de volgende slechte gewoonte, alles een voor een en rustig aan dan heb je het meest kans op succes en het is nog relaxter ook.

Verder vind ik ook dat dry january geslaagd is als je echt niets drinkt. Als je ervoor kiest om wel te drinken op de nieuwjaarsborrel of de verjaardag van tante Trees dan is dat prima maar moet je niet gaan zeggen dat je een dry january hebt want dat is dan feitelijk niet zo en vooral interessantdoenerij. Je kunt of wilt het dan gewoon niet, klaar. Hou jezelf niet voor de gek. Dat is wat ik ervan vind maar verder moet iedereen natuurlijk vooral doen wat hij/zij zelf wil.
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
28-12-2019 11:00

(Ik kom in 2019 op 15 avonden met in totaal 44 alcoholische eenheden, mijn favoriete rode wijn heeft 11 alcoholische eenheden in een fles. 9 feestjes en 6 avondjes met een paar wijntjes met mijn nicht.) Ik zie niet in waarom ik niet gewoon 2 avonden wel alcohol zou drinken in januari.
Hoe is het mogelijk dat je dit nog weet?? Hou je het bij of zo? En dat je ook weet hoeveel glaasjes je uit een fles haalt, heb je dat ooit bijgehouden? Ik zou bijna zeggen dat je een alcoholprobleem hebt.
Arequipa schreef:
28-12-2019 22:24
Niet dat je er om vraagt maar ik ben al 5 maanden dry, zwanger;) Een paar alternatieven die ik fijn vind:
- echte gingerbeer
- vlierbloessemsiroop met spa rood
- viverty sparkling van de ah
- Amé
- Club mate
- Kombucha, dronk ik veel voor m’n zwangerschap
- Seedlip spice met tonic

Misschien heb je er wat aan!
Heel fijn! Dank je wel.
MinkeDeWit schreef:
28-12-2019 22:39
Slappe hap allemaal. 1 januari is 1 januari, dus champagne (is toch niet lekker) zou je moeten overslaan. Feestje of vakantie, dat is toch ook geen excuus. Dan kun je net zo goed zeggen dat je het alleen doet op maandag tot en met vrijdag.
Oh okay. Dank je voor je overtuigende argument, maar ik denk dat ik het toch doe zoals ik wilde.
Ik drink dus op 1-1 om 00.15 uur een glaasje champagne (wat overigens heel lekker is, gewoon een goede fles kopen, niet zo'n ding van 3,99 bij de Lidl).
Daarna ga ik naar bed en is het gewoon begonnen. Dat jij daar niet mee kan leven, wat een onbekende van internet doet dus, is vooral jouw probleem.
Misschien is zeikvrij januari een beter idee voor je?
anoniem_64c15f224aab3 wijzigde dit bericht op 29-12-2019 08:26
30.18% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, ik doe dus wel mee en dan ook echt van begin tot eind. Ik ben ook op vakantie en heb nieuwjaarsborrels en verjaardagen en etentjes en noem maar op, maar de kunst is nou juist om op zulke momenten nee te zeggen. Dat zijn zeer zeker de moeilijkste momenten. Maar ik weet dan dat zulke momenten weer zullen komen en dat ik dan wel weer lekker mee kan drinken.
Het is ook interessant om te zien hoe mensen soms reageren als je echt niets wil drinken. En hoe een avond verloopt als je zelf niets drinkt.
Ik ben een stevige drinker en heb 3x per jaar een maand zonder. Het fijne vind ik dat ik dan helemaal niet met alcohol bezig hoef te zijn. Koop ik wel of niet een fles wijn? Ga ik wel of niet borrelen? Ga ik dan sporten de volgende ochtend? Heerlijk om daar even helemaal niet mee bezig te hoeven zijn. Idioot ook, zeker.
fener schreef:
29-12-2019 07:54
T punt voor mij om toch 1 jan te starten ipv later is dat het juist t punt is dat je met bepaalde gelegenheden drinkt en ik daar vanaf wil.
Als ik alle feestjes/gelegenheden toch nog drinkend wil meepikken dan heb ik in 2050 pas n dry january
Ik heb het hele jaar alleen alcohol op in het weekend ( bijv bij etentje of verjaardag oid) nu in de decembermaand en mn de laatste 2/3 weken is dat anders. Toch n wijntje bij kerstborrel etc
Merk dat t me tegen gaat staan en ik zin heb in de helderheid van januari. Geen drank.

Voor mij is het overigens onderdeel van groter plan
Ik ben van jan 2018 tot nu 22 kilo afgevallen en wil voor de zomer nog 7 kilo afvallen
In januari ga ik dan ook alle snelle suikers uit de weg ( met als doel uit snaai gedrag te komen waardoor bewuster kiezen daarna weer makkelijker is)

Zijn er meer mensen die het koppelen aan gewicht willen verliezen/meerdere slechte gewoontes afleren?
Ik ben al een tijd met gezonder eten en sporten bezig, maar helaas schiet het met die kilo's niet echt op.
Alternatieven voor alcohol vind ik daarom lastig. Ik wil niet de ene calorieënbom voor een ander inwisselen.
Maar goed, gister had ik juniper tonic van belvoir gekocht (claimt een alcoholvrije gin-tonic te zijn) om te proberen. Ik had gister ook geen zin in alcohol verder, en wilde dit proberen.
Ik vond het lekker; niet zo hysterisch zoet zoals cola maar het was absoluut geen gin-tonic.
Maar ik merkte dat ik aan 1 glas gewoon genoeg had, terwijl ik met bier of wijn of echte gt rustig doordrink. Dus beter 1 glas fris dan 4 glazen drank, toch?
humanista schreef:
29-12-2019 08:28
Maar goed, ik doe dus wel mee en dan ook echt van begin tot eind. Ik ben ook op vakantie en heb nieuwjaarsborrels en verjaardagen en etentjes en noem maar op, maar de kunst is nou juist om op zulke momenten nee te zeggen. Dat zijn zeer zeker de moeilijkste momenten. Maar ik weet dan dat zulke momenten weer zullen komen en dat ik dan wel weer lekker mee kan drinken.
Het is ook interessant om te zien hoe mensen soms reageren als je echt niets wil drinken. En hoe een avond verloopt als je zelf niets drinkt.
Ik ben een stevige drinker en heb 3x per jaar een maand zonder. Het fijne vind ik dat ik dan helemaal niet met alcohol bezig hoef te zijn. Koop ik wel of niet een fles wijn? Ga ik wel of niet borrelen? Ga ik dan sporten de volgende ochtend? Heerlijk om daar even helemaal niet mee bezig te hoeven zijn. Idioot ook, zeker.
Hetzelfde had ik toen ik stopte met roken. Eerst halfslachtig minderen, maar dan was ik er erg mee bezig (nu die sigaret roken, maar dan mag ik niks meer etc). Radicaal stoppen was veel makkelijker.
Ik doe mee! :) Alcohol is voor mij als chocola, ik heb soms wekenlang geen zin in een glas (of fles) wijn en dan ineens heel erg. Soms drink ik dan ook een paar dagen echt te veel, vooral in combinatie met feestjes. Een feestje op 17 januari wordt mijn grootste uitdaging.
Hebben jullie een partner? En wat vind die ervan?
De mijne gaat niet meedoen en dat vind ik wel jammer. Want nu blijft er alcohol in huis omdat hij wil drinken.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan heel goed van zijn alcohol afblijven. Hij haalt een rantsoen voor zichzelf en er blijft nooit iets over ;-) . Ik drink ook liever wijn en hij bier.
Alle reacties Link kopieren
ik drink in plaats van alcohol meer thee. Ook bij gelegenheden. Verse muntthee kan op elk moment en hebben ze bijna overal. IJsthee is ook lekker. Verse jus d'orange (ik geef niks om suikers of afvallen), cassis, of gewoon water vind ik soms ook superlekker.
En inderdaad, als ik soms wel zes bier naar binnen stond te hijsen kan ik nu echt geen 6 glazen thee of water of zo, op.
Keep-smiling schreef:
29-12-2019 08:39
Hebben jullie een partner? En wat vind die ervan?
De mijne gaat niet meedoen en dat vind ik wel jammer. Want nu blijft er alcohol in huis omdat hij wil drinken.
Mijn partner drinkt eigenlijk nooit. Alleen als ik hem iets aanbied soms :D Ik vermoed dat als ik niks zeg, hij automatisch meedoet, een feestje ofzo daargelaten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven