Lijf & Lijn alle pijlers

Elke dag wijn drinken. Slecht?

26-01-2020 22:07 354 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik drink vrijwel elke dag een à twee wijntjes, soms op een gekke dag een klein flesje. Bij het kokkerellen, eten, gezellig op de bank, soms met mijn vriend in bed of bad. Af en toe heb ik 2 alcoholvrije dagen in de week, maar dat zal eens in de twee maanden zijn. Ik ben bourgondisch opgevoed en mijn ouders komen uit Frankrijk, de hele familie doet dit. Ik vind het meer dan normaal, maar als ik naar mijn vriendinnen kijk zie ik dat zij veel minder drinken dan ik. Sommige helemaal niet meer (vooral door kinderen) en de rest eigenlijk alleen in het weekend.
Ik drink om lekker te kunnen ontspannen na een werkdag en omdat ik het simpelweg gewoon een heerlijke smaak vind.

Mijn vriendinnen hadden laatst een discussie met mij vanwege Dry January, omdat ik het concept onzin vind. Zij vinden blijkbaar dat ik teveel drink en dat ik drankgebruik romantiseer door verkleinwoorden te gebruiken: 'wijntje' 'glaasje' en vanwege dat ik mijzelf als een bourgondisch persoon zie. Ik vind dat ze overdrijven. Zij vinden het niet juist dat ik drink om te ontspannen, maar ik zie daar zelf het probleem niet van in. De 1 gaat een rondje sporten om te ontspannen, de ander kijkt een serie om te ontspannen en ik drink mijn glaasje wijn om lekker te relaxen. What's the difference? Ook vonden ze het raar als we in de middag gaan lunchen dat ik dan een wijntje bestel, maar dat is toch redelijk normaal? Ik ben dan toch niet gelijk een alcoholist als ik dat doe. Ik vind het gewoon super lekker.


Vinden jullie mijn drinkgedrag teveel? Hoeveel glazen vinden jullie normaal om te drinken?
Ik ben trouwens 32.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-01-2020 11:25
Niet mee eens. Blijkbaar kun je dan ook van gistend fruit in je maag een positieve blaastest hebben als er een 0% wet zou gelden.
En dan kun je dus nooit meer uit eten of op visite gaan als je alleen maar op 'n watertje zou moeten zitten.
Die 2 glazen is een mooie maat. Mensen die na 1 glaasje al op hun kop staan kunnen ook zelf beseffen dat ze beter niet meer zelf rijden als ze niet tegen alcohol kunnen.
Ik vind dat rijden met alcohol op verboden zou moeten zijn, maar dat je pas zou moeten bekeuren vanaf een bepaalde grens. Net zoals te hard rijden verboden is, maar je pas vanaf 4 km/u te hard een boete krijgt.

Maar zo werkt het nu niet, wettelijk is het nu alleen verboden om teveel te drinken. Dat nodigt uit om de grens op te zoeken. Dat je uiteraard onder de 0.2 niet kunt bekeuren omdat je dan met druivensap ook al positief blaast is wat anders.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
tulpje21 schreef:
28-01-2020 11:50
Enige wat ik dan nu heb is dat ik niet goed weet wat ik dan wil drinken. Rond 20 uur drink ik thee, maar later op de avond wil ik ook nog wel iets drinken. Frisdrank wil ik niet. Sap geef ik ook niks om en het is ook allemaal niet gezond (wijn ook niet, dat snap ik). Dus hou ik t vaak maar bij een glas water... man neemt vaak een 0,0 biertje.


Daar heeft mijn vriend ook last van. Hij vindt water niet echt wat, wil liever geen prik, sap is te zoet, etc. Hij maakt nog wel eens Apfelschorle (beetje appelsap met spa rood verdunnen), dat is wel een lekker alternatief.
Alle reacties Link kopieren
- Vruchtensap met water (al dan niet met bubbels)
- Tonic of bitter lemon
- Water met limoen en eventueel wat kruiden
- Ice tea
- Groentesap in allerlei varianten
- 0.0 cider
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Hey, volgens de richtlijnen drink je inderdaad teveel wanneer je meer dan 1 glas wijn per dag drinkt. Maar als je niet drinkt en je gaat andere "ongezonde producten" eten of drinken moet je jezelf afvragen.. WAT IS BETER.
Het aller gezondste is natuurlijk LEVEN als een heilige.. NIET ROKEN geen Alcohol geen verzadigde vetten, geen snelle suikers enzovoort enzovoort.

Mijn advies zou zijn neem 1 glaasje doordeweeks en max 3 a 4 glazen in het hele weekend. (vrij, za, zon)

Groetjes Bo Notten
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
28-01-2020 11:50
maar 3 maanden per jaar nuchter is ook weinig
Hahaha dat is niet drie maanden nuchter, het grootste deel van je dag ben je toch nuchter, als je de avond uren optelt ben je misschien per jaar een paar honderd uur aangeschoten, en niet negen maanden dronken en drie maanden nuchter :rofl:
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
28-01-2020 14:42
Hahaha dat is niet drie maanden nuchter, het grootste deel van je dag ben je toch nuchter, als je de avond uren optelt ben je misschien per jaar een paar honderd uur aangeschoten, en niet negen maanden dronken en drie maanden nuchter :rofl:
Als je het bij 2 glazen wijn houdt dan ben je ook niet eens aangeschoten.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
28-01-2020 10:26
Ik vind eigenlijk dat autorijden met alcohol op helemaal verboden moet worden. Gewoon niks, punt. Want iedereen reageert er inderdaad anders op.

Maar dat is een hele andere discussie dan of je jezelf voortijdig het graf in helpt en je omgeving erbij als je regelmatig een paar glazen drinkt.


Klopt, als ik twee glazen op heb, mag ik nog rijden, maar ik doe het niet, want ik voel m dan wel.
En dames reageren anders op alcohol dan heren. En Chinezen, Eskimo’s en Indianen uit USA reageren ook weer anders.
Als je alcohol als argument gebruikt om dat het ook gezond is, verkoop je jezelf een drogreden.
Maar kenmerk van een gebruiker van alcohol is - vooral in de gevarenzone- dat deze alles kleiner maakt: flesje, glaasje, nog eentje, slokje. En het gebruik bagatelliseert.
Ook kenmerkend is het stiekum drinken, en steeds vroeger op de dag.
Drinken steeds meer: op zaterdagavond een krat bier....totdat ze na enige tijd al na 1 pilsje al dronken zijn, dat is het laatste stadium.

En dan: alcohol en zwangerschap gaan niet goed samen. Google maar eens op FAS kinderen met Foetaal Alcohol Syndroom. Prognose daarvan is heel erg triest.
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Alle reacties Link kopieren
Oblio schreef:
28-01-2020 15:23
Klopt, als ik twee glazen op heb, mag ik nog rijden, maar ik doe het niet, want ik voel m dan wel.
En dames reageren anders op alcohol dan heren. En Chinezen, Eskimo’s en Indianen uit USA reageren ook weer anders.
Als je alcohol als argument gebruikt om dat het ook gezond is, verkoop je jezelf een drogreden.
Maar kenmerk van een gebruiker van alcohol is - vooral in de gevarenzone- dat deze alles kleiner maakt: flesje, glaasje, nog eentje, slokje. En het gebruik bagatelliseert.
Als iemand zegt '1 à 2' dan interpreteer ik dat standaard als 'vaker 3 of meer, dan 1' eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Voor mensen die pas hun rijbewijs hebben gelden andere regels, die mogen de eerste 5 jaar maar 0,2 promille in hun bloed hebben. Na 5 jaar wordt het 0,5 promille.
Marana schreef:
28-01-2020 14:03
Daar heeft mijn vriend ook last van. Hij vindt water niet echt wat, wil liever geen prik, sap is te zoet, etc. Hij maakt nog wel eens Apfelschorle (beetje appelsap met spa rood verdunnen), dat is wel een lekker alternatief.
Ik had laatst crodino met een sinaasappelsmaakje. Is heel bitter en weinig prik. Ik hou ook niet van heel zoet qua drinken en drink dan maar thee, water met een smaakje of idd verdund vruchtensap met water of Spa rood.

De Spa rood met een smaakje doet het hier wel goed, maar prik dus. Of de groene ijsthee, die is iets minder zoet (maar mij nog steeds wel te zoet) Of gewone ranja, klein drupje, met Spa rood
Alle reacties Link kopieren
Oblio schreef:
28-01-2020 15:23
Klopt, als ik twee glazen op heb, mag ik nog rijden, maar ik doe het niet, want ik voel m dan wel.
En dames reageren anders op alcohol dan heren. En Chinezen, Eskimo’s en Indianen uit USA reageren ook weer anders.
Als je alcohol als argument gebruikt om dat het ook gezond is, verkoop je jezelf een drogreden.
Maar kenmerk van een gebruiker van alcohol is - vooral in de gevarenzone- dat deze alles kleiner maakt: flesje, glaasje, nog eentje, slokje. En het gebruik bagatelliseert.
Dat laatste valt mij ook altijd op. Laatst sprak ik iemand die het weinig vond dat hij op een avondje uit maar 6 biertjes op had. Ik vind dat al veel, maar oké, biertjes zijn van die kleine glazen. Toen hij aangaf dat het halve liters waren, dacht ik echt even WTF.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
28-01-2020 14:42
Hahaha dat is niet drie maanden nuchter, het grootste deel van je dag ben je toch nuchter, als je de avond uren optelt ben je misschien per jaar een paar honderd uur aangeschoten, en niet negen maanden dronken en drie maanden nuchter :rofl:

Dat zei ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
28-01-2020 09:54
een ongeluk veroorzaken kan je heel goed met 2 glazen wijn in je mik. die groep drankrijders is groter dan de groep die een fles jenever op heeft
Het gevaar is dat mensen denken dat met 2 glazen achter het stuur kruipen veilig is, omdat het niet verboden is. Terwijl veel mensen dan al een minder goed reactievermogen hebben.
Ik ging eens tennissen en dat ging heel goed, daarna een glas (geen glaasje ;) ) wijn gedronken en toen weer verder getennist. Ik voelde echt niks van de alcohol, maar miste opeens driekwart van de ballen. Toen ben ik ook acuut gestopt met rijden na 1 of 2 glazen alcohol, wat ik eerst wel deed.
Alle reacties Link kopieren
Dat is bij ons het leukste wat er is in het Gooi......Vrijdagmiddag komen veel bakfietsmoedertjes even wijnen met een lege maag. Na al een paar wijntjes beginnen ze dom te bazelen en binnen vijf wijntjes zijn ze zo lam als een konijn. Hilarische taferelen. Ze vinden zichzelf al zo goed gelukt en aangeschoten voelen ze zich helemaal Beatrix. Dus ik ben écht een voorstander van lekker wijn drinken.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
Sowieso is het een berekening van de gemiddelde man/vrouw.
Als je klein een tenger bent, slaat de alcohol ook al sneller aan dan wanneer je 2 meter lang en breed bent. En wat iemand hierboven al zei, ook een nadeel van alcohol is dat je jezelf overschat, denkt dat je aan jezelf niks merkt.
Onlinediëtist schreef:
28-01-2020 14:18
Hey, volgens de richtlijnen drink je inderdaad teveel wanneer je meer dan 1 glas wijn per dag drinkt. Maar als je niet drinkt en je gaat andere "ongezonde producten" eten of drinken moet je jezelf afvragen.. WAT IS BETER.
Het aller gezondste is natuurlijk LEVEN als een heilige.. NIET ROKEN geen Alcohol geen verzadigde vetten, geen snelle suikers enzovoort enzovoort.

Mijn advies zou zijn neem 1 glaasje doordeweeks en max 3 a 4 glazen in het hele weekend. (vrij, za, zon)

Groetjes Bo Notten
koekoek! een zak chips is geen vergif en alcohol wel. Eet 10 zakken chips en er gebeurt niks, drink een liter wodka, en je leven verkeert in nood. Als je dat niet weet als online diëtist, dan moet je je LOI cursus even opnieuw doen
Onlinediëtist schreef:
28-01-2020 14:18
Hey, volgens de richtlijnen drink je inderdaad teveel wanneer je meer dan 1 glas wijn per dag drinkt. Maar als je niet drinkt en je gaat andere "ongezonde producten" eten of drinken moet je jezelf afvragen.. WAT IS BETER.
Het aller gezondste is natuurlijk LEVEN als een heilige.. NIET ROKEN geen Alcohol geen verzadigde vetten, geen snelle suikers enzovoort enzovoort.

Mijn advies zou zijn neem 1 glaasje doordeweeks en max 3 a 4 glazen in het hele weekend. (vrij, za, zon)

Groetjes Bo Notten
En het advies dat je geeft is ook niet conform de richtlijnen van de Gezondheidsraad. 10- 14 glazen per week is echt veel te veel. Raar advies voor iemand die pretendeert online diëtist te zijn. Ik snap wel dat dit gewoon een stiekeme vorm van reclame is, maar ik denk niet dat je jezelf er goed mee in de markt zet. Het komt onprofessioneel over dat je de richtlijnen niet eens kent

http://alcoholrichtlijn.nl/advies/
Oeh, dat vind ik echt heel veel. Ik heb vorig jaar 4 alcoholische consumpties op. Misschien 5: een Radler voelde minder 0.0 dan ik besteld had. Dat voel ik dan dus ook direct. Bij twee glazen ben ik echt teut! Maar als je zo”n grootverbruiker bent voel je dat ook minder.
Lekker blijven drinken TO! Proost! Doe ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Elke dag is wel wat veel, hoewel ik best de nodige mensen ken die dit doen. Ik in het verleden ook. En dan was het bij mij wel meer dan 2 glazen. Zeg maar gewoon een fles.
Uiteindelijk merk je dat je er toch niet frisser van wordt, hoewel ik er verder niks van merkte. Nooit verslapen, normaal functionerend en nooit agressief of zo.
Maar goed is het niet, natuurlijk.

Ik heb het steeds verder teruggedrongen, met ups en downs, want ik merkte dat ik met name beter sliep en in de ochtend frisser was.
En het gekke is dat het voornamelijk gewoonte was, want als ik door omstandigheden een paar dagen niet kon drinken, ik het niet miste.

Inmiddels is drank door de week taboe. En ik mis het niet.
In het weekend gaat er nog wel eens een fles doorheen, hoewel ook niet altijd.
En soms met vrienden wel meer als een fles p.p.

Ja, dat is niet goed.
Maar het is mijn leven en ik vind het best.
Mijn ambitie is niet om 80 te worden.

Ik laat mijn sigaren ook niet staan.
Het leven kan zo voorbij zijn, ik heb al van een aantal mensen afscheid moeten nemen die niet zo oud zijn geworden als ik nu ben (bijna 50).
Dus me alles ontzeggen om theoretisch wat langer te leven.... nee, geen interesse in.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Ik las net dat 5 kilo aankomen het risico op borstkanker net zoveel vergroot als 2 glazen per dag.
Ik wacht de dag af dat jullie mollige of dikke forummers daar net zo hard mee om de oren gaan slaan.
.
Alle reacties Link kopieren
Fransje-Noord schreef:
28-01-2020 19:18
Lekker blijven drinken TO! Proost! Doe ik ook.
Ik ook! :cheers:
impala schreef:
28-01-2020 21:43
Ik las net dat 5 kilo aankomen het risico op borstkanker net zoveel vergroot als 2 glazen per dag.
Ik wacht de dag af dat jullie mollige of dikke forummers daar net zo hard mee om de oren gaan slaan.
van 5 kilo aankomen krijg je geen: leverkanker, levercirrose, fatty liver, maagzweren, slokdarmzweren, kanker in maag of darmen, dementie etc etc etc
en van 5 kilo aankomenga je je niet anders gedragen waardoor je je omgeving op den duur kapot maakt
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
28-01-2020 22:06
van 5 kilo aankomen krijg je geen: leverkanker, levercirrose, fatty liver, maagzweren, slokdarmzweren, kanker in maag of darmen, dementie etc etc etc
Nee daar heb ik het ook niet over.
Maar borstkanker was een heel issue op dit topic. In topics over gewicht hoor ik dat nou nooit.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven