Lijf & Lijn alle pijlers

Elke dag wijn drinken. Slecht?

26-01-2020 22:07 354 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik drink vrijwel elke dag een à twee wijntjes, soms op een gekke dag een klein flesje. Bij het kokkerellen, eten, gezellig op de bank, soms met mijn vriend in bed of bad. Af en toe heb ik 2 alcoholvrije dagen in de week, maar dat zal eens in de twee maanden zijn. Ik ben bourgondisch opgevoed en mijn ouders komen uit Frankrijk, de hele familie doet dit. Ik vind het meer dan normaal, maar als ik naar mijn vriendinnen kijk zie ik dat zij veel minder drinken dan ik. Sommige helemaal niet meer (vooral door kinderen) en de rest eigenlijk alleen in het weekend.
Ik drink om lekker te kunnen ontspannen na een werkdag en omdat ik het simpelweg gewoon een heerlijke smaak vind.

Mijn vriendinnen hadden laatst een discussie met mij vanwege Dry January, omdat ik het concept onzin vind. Zij vinden blijkbaar dat ik teveel drink en dat ik drankgebruik romantiseer door verkleinwoorden te gebruiken: 'wijntje' 'glaasje' en vanwege dat ik mijzelf als een bourgondisch persoon zie. Ik vind dat ze overdrijven. Zij vinden het niet juist dat ik drink om te ontspannen, maar ik zie daar zelf het probleem niet van in. De 1 gaat een rondje sporten om te ontspannen, de ander kijkt een serie om te ontspannen en ik drink mijn glaasje wijn om lekker te relaxen. What's the difference? Ook vonden ze het raar als we in de middag gaan lunchen dat ik dan een wijntje bestel, maar dat is toch redelijk normaal? Ik ben dan toch niet gelijk een alcoholist als ik dat doe. Ik vind het gewoon super lekker.


Vinden jullie mijn drinkgedrag teveel? Hoeveel glazen vinden jullie normaal om te drinken?
Ik ben trouwens 32.
Alle reacties Link kopieren
TO gebruikt het in de context van 1 à 2 glazen of 'op een gekke dag' een klein flesje.
Dan is dat 'flesje' dus al meer dan die 1 à 2 glazen.

Maar TO reageert niet meer, dus het zal inderdaad een onderzoekje zijn.
Alle reacties Link kopieren
een 'glaasje' wijn is een gewoon een glas wijn, maar glaasje klinkt minder
Het zelfde geldt voor een flesje, "zullen we een flesje opentrekken", is een gewoon formaat fles

En er zijn vast mensen die mini flesjes in huis hebben, maar dat zijn vaak geen 'echte drinkers'
Zijn die twee wijntjes dan ook echt twee wijntjes? Want met twee wijntjes bedoelen alle verslavingsinstellingen en richtlijnen 2 eenheden wijn. En dat is 100cc. Dat zou betekenen dat je 8 glazen uit een gemiddelde fles wijn van 750cc zou moeten halen. De meeste mensen schenken er 4 of 5 uit een fles, want grote glazen. En dan drink je dus al niet meer ‘twee wijntjes’ op een dag, ookal schenk je het in 2 glazen, maar zijn het eigenlijk 4 of 5 wijntjes die je elke dag wegtikt. En dan kan de richtlijn zijn 1 á 2 glazen per dag (de richtlijn is inmiddels nog minder) en dan kun je denken dat je perfect gezond bezig bent, maar je drinkt 3x zóveel.


Ik vind elke dag wijn bijzonder ongezond. Het wordt pas net duidelijk hóe ongezond. En de mensen die nu nog met hand en tand verdedigen dat ‘het heus wel meevalt’ en ‘je toch ergens dood aan moet’ en ‘is goed voor de doorbloeding’ zijn net als de mensen die nádat bekend werd hoe slecht roken was bleven roepen ‘een tevreden roker is geen onruststoker’ en ‘mijn opa rookte ook zoveel en is 100 geworden’. Een groot deel van die mensen is inmiddels dood aan longkanker en er beginnen steeds minder jonge mensen aan roken. Een vrij snel uitstervend ras dus, mede dankzij het roken zelf.

Met alcohol gaat het echt dezelfde kant op. Jongeren gaan door strengere regels en hogere prijzen later beginnen, de mensen die veel drinken gaan op tijd dood, zo komen er steeds minder drinkers en drinken wordt steeds minder normaal.

Als jij graag 2 (4 dus waarschijnlijk) wijntjes per dag wil drinken, vooral doen. Je zult daar niet meteen dood van neervallen. Maar gezond is het niet. Dat neemt niet weg dat je niet meteen alcoholist bent en niet meteen aan leverfalen zult bezwijken, al is het ook niet handig om het zo te bagatelliseren als jij doet.

Jaren terug dronk ik ook wel 4/5 dagen per week. Ook vanwege lekker en ontspannen. Maar inmiddels incidenteel, eens in de twee/drie weken een wijntje of 2/3 en dat bevalt eigenlijk prima. Dan blijkt dat je ontspanning ook uit andere dingen kunt halen en dat andere dingen net zo lekker zijn.
Dikke kans dat to met ‘een klein flesje’ een fles van 750 bedoelt en dan klein omdat het geen literfles is, die je ook gewoon kunt kopen. Als je 2 glazen per dag drinkt is dat al zo’n klein flesje van 250 cc
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-01-2020 08:51
een 'glaasje' wijn is een gewoon een glas wijn, maar glaasje klinkt minder
Het zelfde geldt voor een flesje, "zullen we een flesje opentrekken", is een gewoon formaat fles

En er zijn vast mensen die mini flesjes in huis hebben, maar dat zijn vaak geen 'echte drinkers'
Volgens mij ben ik in dit topic een 'echte drinker' , als ik de reacties lees . En ik koop vrijwel altijd mini flesjes als het voor mij alleen bedoeld is. Anders drink ik al snel meer dan ik zou willen.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
27-01-2020 09:01
Volgens mij ben ik in dit topic een 'echte drinker' , als ik de reacties lees . En ik koop vrijwel altijd mini flesjes als het voor mij alleen bedoeld is. Anders drink ik al snel meer dan ik zou willen.
dan ken ik in mijn omgeving alleen probleemdrinkers :)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-01-2020 09:05
dan ken ik in mijn omgeving alleen probleemdrinkers :)
Dat ben ik ook al hoor, volgens de huidige Viva standaard.
.
impala schreef:
27-01-2020 09:07
Dat ben ik ook al hoor, volgens de huidige Viva standaard.
Volgens mij heeft dat niets met Viva te maken, maar met het feit dat de richtlijnen voor verantwoord alcoholgebruik naar beneden zijn bijgesteld en dat heeft effect. Mensen gaan daardoor bewuster drinken.

Ik vind iemand die een paar keer per week een wijntje drinkt geen probleemdrinker. De verslavingszorg ziet dat ook niet als probleemdrinker. Er zijn verschillende stappen van geheelonthouder tot hardcore alcoholverslaafde, maar als jij niet kunt ontspannen zonder wijntje en overdag al uitkijkt naar je wijntje s avonds ben je op z’n minst afhankelijk. Probleemdrinker ben je pas als er ook daadwerkelijk dingen mis gaan doordat je drinkt. Te laat komen wegens katers, ruzie omdat je teveel drinkt, al gezondheidsproblemen hebben, dat werk.
impala schreef:
27-01-2020 09:07
Dat ben ik ook al hoor, volgens de huidige Viva standaard.
Bijzonder om het op de viva standaarden te gooien, terwijl het gewoon zo is volgens de richtlijnen van alcoholgebruik. Dan kan je jezelf wel op deze manier goed willen praten, maar dat lijkt me echt de omgekeerde wereld.
Confronterend misschien dat het mogelijk een probleem voor je is?
De vraag stellen is hem beantwoorden.

Ja.

en uit ervaring: Alcohol maakt meer kapot dan je lief is.
Alle reacties Link kopieren
Qiyara schreef:
27-01-2020 09:16
Bijzonder om het op de viva standaarden te gooien, terwijl het gewoon zo is volgens de richtlijnen van alcoholgebruik. Dan kan je jezelf wel op deze manier goed willen praten, maar dat lijkt me echt de omgekeerde wereld.
Confronterend misschien dat het mogelijk een probleem voor je is?
Ik geef gewoon aan dat de standaard ook op dit forum heel anders is dan 10 of 15 jaar geleden. En ik vind dat het ook hier nu richting vertrutting gaat, wat de huidige tijdgeest prima weerspiegelt. Net als 'elkaar de maat nemen', liefst zo streng mogelijk, een nationale hobby lijkt te zijn geworden.
impala wijzigde dit bericht op 27-01-2020 09:34
9.26% gewijzigd
.
Ik vond het programma Roes erg verhelderend. Vooral om te zien wat het verschil in "een eenheid" is van de soort drank en wat mensen zelf inschenken.
https://www.2doc.nl/documentaires/serie ... /roes.html

https://www.npostart.nl/2doc/16-12-2019/VPWON_1298797
Alle reacties Link kopieren
Ik drink wel graag maar probeer het zo veel mogelijk te beperken tot het weekend. Als wij op vakantie zijn dan drink ik 3 weken elke dag maar daar stop ik weer mee als we thuis zijn. In de zomer drink ik vaker door de weeks dan in de winter omdat ik nog al eens met vriendinnen op een terras ga zitten met mooi weer. Als wij uit gaan lunchen dan neem ik er ook altijd een wijntje bij. Mijn man drinkt wel elke dag een paar pilsjes. Hij is dat van thuis uit zo gewend. Mijn schoonouders dronken elke dag wijn bij het eten. Ik drink niet om me te ontspannen maar omdat ik het erg lekker vind. Ik maak ook zelf likeurtjes.
vrijenblij20220 schreef:
27-01-2020 09:32
Ik drink wel graag maar probeer het zo veel mogelijk te beperken tot het weekend. Als wij op vakantie zijn dan drink ik 3 weken elke dag maar daar stop ik weer mee als we thuis zijn. In de zomer drink ik vaker door de weeks dan in de winter omdat ik nog al eens met vriendinnen op een terras ga zitten met mooi weer. Als wij uit gaan lunchen dan neem ik er ook altijd een wijntje bij. Mijn man drinkt wel elke dag een paar pilsjes. Hij is dat van thuis uit zo gewend. Mijn schoonouders dronken elke dag wijn bij het eten. Ik drink niet om me te ontspannen maar omdat ik het erg lekker vind. Ik maak ook zelf likeurtjes.

Tja, ik vind chips, patat en gebak ook erg lekker, maar ik ga dat toch echt niet elke dag eten. Stel nou dat je elke lunch of op elk terras patat of bitterballen eet. Daar gaan je vriendinnen toch op een gegeven moment ook wat van zeggen?
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
27-01-2020 09:38
Tja, ik vind chips, patat en gebak ook erg lekker, maar ik ga dat toch echt niet elke dag eten. Stel nou dat je elke lunch of op elk terras patat of bitterballen eet. Daar gaan je vriendinnen toch op een gegeven moment ook wat van zeggen?
Dacht je dat?
Ik denk dat het heel normaal wordt gevonden om 'iets bij de koffie' te nemen, en dat is dan taart of koek.
Dat doe ik dan weer niet.
.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
27-01-2020 09:38
Tja, ik vind chips, patat en gebak ook erg lekker, maar ik ga dat toch echt niet elke dag eten. Stel nou dat je elke lunch of op elk terras patat of bitterballen eet. Daar gaan je vriendinnen toch op een gegeven moment ook wat van zeggen?
Ik zeg toch ook niet dat ik elke dag alcohol drink behalve op vakantie. Lunchen buiten de deur gebeurt een paar keren in de maand. Als ik ga winkelen en we gaan ergens koffie drinken dan neem ik er niks bij omdat ik daar niks om geef. Vriendinnen nemen wel vaak iets van appeltaart of zo.
impala schreef:
27-01-2020 09:41
Dacht je dat?
Ik denk dat het heel normaal wordt gevonden om 'iets bij de koffie' te nemen, en dat is dan taart of koek.
Dat doe ik dan weer niet.

Nou, ik vind elke dag (of meerdere keren per week) een slagroompunt eten ook niet normaal.
nerdopviva schreef:
27-01-2020 09:51
Nou, ik vind elke dag (of meerdere keren per week) een slagroompunt eten ook niet normaal.
kan best. Suiker en vet zijn geen vergif
impala schreef:
27-01-2020 09:31
Ik geef gewoon aan dat de standaard ook op dit forum heel anders is dan 10 of 15 jaar geleden. En ik vind dat het ook hier nu richting vertrutting gaat, wat de huidige tijdgeest prima weerspiegelt. Net als 'elkaar de maat nemen', liefst zo streng mogelijk, een nationale hobby lijkt te zijn geworden.
wat een onzin. Onderbouw eens met bewijs?
S-Meds schreef:
27-01-2020 10:01
kan best. Suiker en vet zijn geen vergif

Eens, maar erg gezond is het ook niet.
Ik vind het veel ja. Zelf drink ik zelden. Hooguit vier of vijf keer per jaar haal ik een fles rose bij een spannende voetbalwedstrijd en drink dan een glas per avond. Van meer glazen ga ik rommelig slapen en word ik midden in de nacht wakker om vervolgens niet meer in slaap te vallen.
Vroeger kon ik veel beter en meer drinken dan nu ( ben ook 32 ).
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
27-01-2020 09:31
Ik geef gewoon aan dat de standaard ook op dit forum heel anders is dan 10 of 15 jaar geleden. En ik vind dat het ook hier nu richting vertrutting gaat, wat de huidige tijdgeest prima weerspiegelt. Net als 'elkaar de maat nemen', liefst zo streng mogelijk, een nationale hobby lijkt te zijn geworden.
en alcohol is echt een probleem onder de 60plussers

in mijn omgeving wordt (veel)drinken normaal gevonden. De hoeveelheden van TO, zie ik bij vriendinnen ook.
en ook ikzelf drink best geregeld. Heb mezelf een limiet van tien glazen in de week gesteld (en ja, die meet ik na en houd ik bij) juist omdat ik merkte, dat het wel gemakkelijk te veel werd.

Doordeweeks eigenlijk niks, maar in het weekend hebben we gewoon veel dingen waar drank 'normaal' bij is (en in een omgeving waar drank normaal is, is altijd overal drank). Ik moet mezelf echt een limiet stellen. Want de omgevingsfactoren werken net mee
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-01-2020 10:34
en alcohol is echt een probleem onder de 60plussers

in mijn omgeving wordt (veel)drinken normaal gevonden. De hoeveelheden van TO, zie ik bij vriendinnen ook.
en ook ikzelf drink best geregeld. Heb mezelf een limiet van tien glazen in de week gesteld (en ja, die meet ik na en houd ik bij) juist omdat ik merkte, dat het wel gemakkelijk te veel werd.

Doordeweeks eigenlijk niks, maar in het weekend hebben we gewoon veel dingen waar drank 'normaal' bij is (en in een omgeving waar drank normaal is, is altijd overal drank). Ik moet mezelf echt een limiet stellen. Want de omgevingsfactoren werken net mee
Ik heb het vroeger ook eens nagemeten toen ik lid was van de Weight Watchers. Toen bleek dat de glazen wijn die ik dronk er eigenlijk 2 waren.
Alcohol is hartstikke slecht, zelfs als het niet tot functioneringsproblemen leidt.

Te veel eten ook, en te weinig groente of te veel vet en suiker, en een gebrek aan vezels, en buiten lopen in een vervuilde stad, of hormonale anticonceptie. Zitten is het nieuwe roken en wie niet sport is zijn eigen sluipmoordenaar. En de zon is ook al dodelijk.

Allemaal waar. Waarschijnlijk, volgens de huidige normen die volgende week weer anders kunnen zijn.

In plaats van een ander de maat te nemen kun je beter nagaan op welk punt je zelf tekort schiet bij het naleven van de gezondheidsregeltjes van de deskundigen. Als iedereen die ergens een beetje laks mee is vervolgens zijn mond houdt, dan zou dit een leeg topic worden.
En de enige persoon die wel alle vinkjes kan aftikken bezwijkt waarschijnlijk onder de stress van het strenge regime.

Ontspanning is ook heel goed voor de gezondheid, dus zo lang het binnen de perken blijft mag je wat mij betreft best zelf kiezen waar je af en toe een paar steken laat vallen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-01-2020 10:34
en alcohol is echt een probleem onder de 60plussers

in mijn omgeving wordt (veel)drinken normaal gevonden. De hoeveelheden van TO, zie ik bij vriendinnen ook.
en ook ikzelf drink best geregeld. Heb mezelf een limiet van tien glazen in de week gesteld (en ja, die meet ik na en houd ik bij) juist omdat ik merkte, dat het wel gemakkelijk te veel werd.

Doordeweeks eigenlijk niks, maar in het weekend hebben we gewoon veel dingen waar drank 'normaal' bij is (en in een omgeving waar drank normaal is, is altijd overal drank). Ik moet mezelf echt een limiet stellen. Want de omgevingsfactoren werken net mee

Wauw ik vind 10 glazen in alleen het weekend echt veel. Die aantallen dronk ik wel toen ik jong was en veel uit ging.
Op welke gelegenheden kom je dan waar zo veel wordt gedronken?
Is het dan geen optie om niet of minder te drinken? Tenminste het klinkt alsof je het niet echt prettig vindt :|

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven