Lijf & Lijn alle pijlers

Ervaring Saxenda

07-04-2022 19:24 148 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gisteren ben ik bij de huisarts geweest voor mijn overgewicht. Ik ging erheen met het idee voor een doorverwijzing naar het zh voor een bypass. Zij gaf aan dat ze toch eerst wil kijken of het medicijn Saxenda effect bij mij zal hebben. Ik sta hier wel open voor. Heeft iemand ervaring met dit medicijn? ik wacht op een afspraak bij het ziekenhuis, het traject gaat via hun.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het wordt pas sinds 1 april vergoed.

Wat ik er over lees ziet het er goed uit, ik zou er ook zeker voor gaan, succes!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nog geen ervaring met Saxenda maar wel met andere GLP1-agonisten. Mijn ervaring is dat er vaak goede resultaten mee gehaald worden en dat de bijwerkingen goed te doen zijn. De injectie zelf wordt vaak ook niet als erg vervelend ervaren.
Ik ben daar ook voor bij de huisarts geweest. Ik ben nogal gegroeid nadat ik gestopt ben met roken. Ik moet zelf contact opnemen met de zorgverzekering of ze het willen vergoeden en het moet in combinatie met een life style interventie wat door de zorgverzekering is aangewezen. Dat is wel oke maar ik ben nog aan het revalideren na botbreuken dus dan wordt het wat veel.

Ik las in het nieuws dat het alleen vergoed wordt voor in totaal 650 patienten al weet ik nog niet hoe dat precies zit.

Er zijn nog wat bijwerkingen wat ik verder wil uitzoeken. Ik las ergens iets over de kans op een levercarcinoom bijvoorbeeld. Dat wil ik graag zeker weten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gebruik het sinds november 2020.
- 18kg tot ik afbouwde in september 2021. + 8 kg.
Ik start maandag met de nieuwe generatie van Saxenda: ozempic.

Voor mij werkte het goed. Geen zin in zoet, mijn hoofd was niet de hele tijd bezig met eten en ik at maar een kleine portie. Vind het jammer dat het zijn effect verloor.
De honger kwam terug tijdens een stressperiode...met die + 8kg tot gevolg.

In België wordt het niet vergoed: max 250 euro per maand bij de hoogste dosis.
Ozempic: 100 euro
Ikketikke schreef:
07-04-2022 19:58
Ik gebruik het sinds november 2020.
- 18kg tot ik afbouwde in september 2021. + 8 kg.
Ik start maandag met de nieuwe generatie van Saxenda: ozempic.

Voor mij werkte het goed. Geen zin in zoet, mijn hoofd was niet de hele tijd bezig met eten en ik at maar een kleine portie. Vind het jammer dat het zijn effect verloor.
De honger kwam terug tijdens een stressperiode...met die + 8kg tot gevolg.

In België wordt het niet vergoed: max 250 euro per maand bij de hoogste dosis.
Ozempic: 100 euro
Geen last van de bijwerkingen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen last van de bijwerkingen
Ik verhoogde de dosis pas wanneer ik voelde dat de dosis weinig effect meer had.

Mijn bijwerkingen waren:
- hoofdpijn de eerste dagen bij het verhogen van de dosis.
- 1x heel ziek geweest na het eten van een koekje.

Verder gewoon minder eetlust, en de eerste maanden een metaalsmaak in mijn mond.
Ik was zo blij dat ik eindelijk geen interesse meer had in eten. Het was een openbaring voor mij.
Toch nog pittig.
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
07-04-2022 21:30
Toch nog pittig.
Klinkt mij eerder positief dan pittig
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan het alleen maar aanraden.
Het is geen wondermiddel, maar zeker een goede hulp en dat duwtje in de rug om de juiste keuzes te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moet je daar een bepaalde BMI bij hebben? Boven de 30 bijvoorbeeld?
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Joppie schreef:
07-04-2022 22:49
Moet je daar een bepaalde BMI bij hebben? Boven de 30 bijvoorbeeld?
Ja boven de 35 met bepaalde gezondheidsklachten of boven de 40. Je mag geen diabetes hebben. En je moet dus meedoen aan een lifestule interventie iets.
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
07-04-2022 22:53
Ja boven de 35 met bepaalde gezondheidsklachten of boven de 40. Je mag geen diabetes hebben. En je moet dus meedoen aan een lifestule interventie iets.

In het farmacotherapeutisch kompas worden respectievelijk 27 en 30 genoemd.
De getallen die jij noemt gelden voor chirurgische interventie.
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
07-04-2022 22:53
Ja boven de 35 met bepaalde gezondheidsklachten of boven de 40. Je mag geen diabetes hebben. En je moet dus meedoen aan een lifestule interventie iets.

Dat is best nogal wat overgewicht, terwijl de meeste mensen met een bmi vanaf 26-30 zich al ‘dik’ kunnen voelen/zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
07-04-2022 21:30
Toch nog pittig.

Tja, je moet er wat voor overhebben.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor alle reacties, klinkt op zich wel goed. Ik wil dit eerst proberen voordat ik ga snijden in mijn lichaam. Dat zie ik echt als allerlaatste optie.
OohBoy schreef:
08-04-2022 05:25
In het farmacotherapeutisch kompas worden respectievelijk 27 en 30 genoemd.
De getallen die jij noemt gelden voor chirurgische interventie.
Dat is wat de huisarts zei om voor een vergoeding in aanmerking te komen. Dat wat jij noemt ken ik niet.
himalaya schreef:
08-04-2022 07:38
Tja, je moet er wat voor overhebben.
Daar gaat het niet om. Je moet het kunnen combineren met je werk.
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
08-04-2022 08:54
Daar gaat het niet om. Je moet het kunnen combineren met je werk.
Als je het niet probeert, weet je niets
Bijwerkingen zijn voor een ieder anders.

Dacht je dat je met een operatie wel kon werken?
Mika2022 schreef:
08-04-2022 08:55
Als je het niet probeert, weet je niets
Bijwerkingen zijn voor een ieder anders.

Dacht je dat je met een operatie wel kon werken?
Nee met een operatie kun je niet werken. Met medicatie zou het moeten kunnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
08-04-2022 08:52
Dat is wat de huisarts zei om voor een vergoeding in aanmerking te komen. Dat wat jij noemt ken ik niet.

Ah dan zit daar de miscommunicatie.
Het kan dus wel eerder voorgeschreven worden (bij de getallen die ik noemde), maar de vergoeding geldt inderdaad voor wat jij zei. https://www.zorginstituutnederland.nl/a ... vergewicht

Het farmacotherapeutisch kompas is een site (en app) van de overheid met alle bijsluiters, doseringsadviezen en meer info over geneesmiddelen bij elkaar. Wordt ook als naslag gebruikt door artsen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ervaring. Heb in het begin echt hele erge bijwerkingen gehad (misselijkheid vooral). Voor de misselijkheid kan je medicatie zoals ondansetron voor laten schrijven. Voor de hoofdpijn helpt het om heel veel water (nee echt, meer dan je denkt) te drinken. Eerste ronde was heel effectief en ik ben in no time flink afgevallen. Ik moest door omstandigheden tijdelijk stoppen en toen ik weer begon werd ik er heel gek slap van.

Bij de NOK kan je vanaf een bmi van 27 met klachten die door het overgewicht veroorzaakt worden terecht.
Die bijwerkingen zag ik ook voorbij komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Net vandaag bij de internist geweest. Ik heb een bmi van precies 40, dus ze gaan het traject starten en mag over een paar weken starten. Zij heeft met mij de bijwerkingen en andere opties besproken. Met dit medicijn zou je 10% van je lichaamsgewicht verliezen. Dan kom ik alsnog uit op een bmi van 36, nog te zwaar maar dan kom ik niet meer in aanmerking voor een gastric bypass. Ik moest er dus nog goed over nadenken of ik dit traject wel wil of niet meteen voor een bypass moet gaan. Genoeg twijfels en genoeg vragen om over na te denken.
Arizona15 schreef:
13-04-2022 12:07
Net vandaag bij de internist geweest. Ik heb een bmi van precies 40, dus ze gaan het traject starten en mag over een paar weken starten. Zij heeft met mij de bijwerkingen en andere opties besproken. Met dit medicijn zou je 10% van je lichaamsgewicht verliezen. Dan kom ik alsnog uit op een bmi van 36, nog te zwaar maar dan kom ik niet meer in aanmerking voor een gastric bypass. Ik moest er dus nog goed over nadenken of ik dit traject wel wil of niet meteen voor een bypass moet gaan. Genoeg twijfels en genoeg vragen om over na te denken.
Moet je ook icm een life style programma wat aangewezen is?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven