Lijf & Lijn alle pijlers

Ervaringen/tips voor mensen met flink overgewicht

20-10-2019 19:25 329 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien kunnen mensen met flink overgewicht hier ervaringen en tips uitwisselen of herkenning vinden. Mensen die succesvol en blijvend zijn afgevallen hebben wellicht goede tips voor ons.

Vragen als wel/geen koolhydraten, vasten of juist meerdere keren per dag kleine porties, krachttraining of cardio en welk dieet past het beste bij me.

Praten over hoe het vele diëten je metabolisme om zeep heeft geholpen en hoe je gedemotiveerd kan raken als je echt je best hebt gedaan deze week en gewoon niks bent afgevallen.

Wie schrijft er mee?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
boannan schreef:
20-10-2019 20:10
pindarotsjes met pure chocolade...

Ik heb vorig jaar koolhydraatbeperkt geprobeerd maar dat was het niet voor mij. Het afvallen ging niet sneller dan bij ww bij hetzelfde aantal cal en ww is dan meer vetbeperkt zeg maar.
nee natuurlijk werkt dat niet, je kan niet je hele leven koolhydraten mijden.
je moet dichtbij je huidige leefpatroon blijven en dan kleine wijzigingen toepassen. pak dat gedrag met die pindarotsjes aan en dat zou je zo maar (als het twee keer per week gebeurt) een kilo of 7 op jaarbasis kunnen schelen
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu te twijfelen over intermittend fasting en dan de 16:8 variant. Als je het leest klinkt het heel logisch met dat de mens vroeger eerst moest jagen en voedsel moest verzamelen voordat hij kon eten.

Maar aan de andere kant lees je ook dat mensen succesvol afvallen met meerdere keren per dag kleinere porties eten. En dat klinkt ook logisch. Het schijnt zo te zijn dat je maag wat kan krimpen waardoor je minder gaat eten en sneller vol zit. Dat lijkt me bij meerdere keren per dag kleinere porties aannemelijker.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
S-Meds schreef:
20-10-2019 20:12
nee natuurlijk werkt dat niet, je kan niet je hele leven koolhydraten mijden.
je moet dichtbij je huidige leefpatroon blijven en dan kleine wijzigingen toepassen. pak dat gedrag met die pindarotsjes aan en dat zou je zo maar (als het twee keer per week gebeurt) een kilo of 7 op jaarbasis kunnen schelen
Je kan ook niet je hele leven pinda-rotsjes of ander snoep mijden.
Marnamai schreef:
20-10-2019 20:14
Je kan ook niet je hele leven pinda-rotsjes of ander snoep mijden.
je kan je hele leven prima pindarotsjes mijden
boannan schreef:
20-10-2019 20:14
Ik zit nu te twijfelen over intermittend fasting en dan de 16:8 variant. Als je het leest klinkt het heel logisch met dat de mens vroeger eerst moest jagen en voedsel moest verzamelen voordat hij kon eten.

Maar aan de andere kant lees je ook dat mensen succesvol afvallen met meerdere keren per dag kleinere porties eten. En dat klinkt ook logisch. Het schijnt zo te zijn dat je maag wat kan krimpen waardoor je minder gaat eten en sneller vol zit. Dat lijkt me bij meerdere keren per dag kleinere porties aannemelijker.
doe dat nou niet, je gaat dat programma toch doen? niet zelf gaan rommelen.
boannan schreef:
20-10-2019 20:14
Ik zit nu te twijfelen over intermittend fasting en dan de 16:8 variant. Als je het leest klinkt het heel logisch met dat de mens vroeger eerst moest jagen en voedsel moest verzamelen voordat hij kon eten.

Maar aan de andere kant lees je ook dat mensen succesvol afvallen met meerdere keren per dag kleinere porties eten. En dat klinkt ook logisch. Het schijnt zo te zijn dat je maag wat kan krimpen waardoor je minder gaat eten en sneller vol zit. Dat lijkt me bij meerdere keren per dag kleinere porties aannemelijker.
Kleinere porties werkt voor mij niet, elk eetmoment prikkel ik m'n verslaving. Ik heb 2 echte eetmomenten op de dag en tussendoor eet ik fruit, een gekookt ei of één boterham.
Sinds de metformine kan ik fruit eten zonder dat ik daar gelijk een enorme hongeraanval van krijg.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-10-2019 20:10
dat kan niet, maar goed jij hebt nu eenmaal rare denkpatronen
Ik heb dat ook.
En ik heb nu een gezond gewicht dmv een gastric bypass maar brood zet bij mij ontzettend aan.
Krijg er een opgezwollen buik van en voel me gewoon echt minder lekker als ik meer brood eet.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
20-10-2019 20:12
Ik mis zelf vooral de pasta.

Aardappelen kan ik laten staan, rijst kan ik minderen, brood kan ik minderen naar 2 boterhammen.
Maar levenslang geen pasta meer waar ik vroeger 2 à 3 keer per week pasta at ... dat is 'em op termijn niet.


Maar eerst maar weer eens een paar kilo zakken, want het werkt voor mijn gewicht wel wat.
en als je pasta eet op basis van groentes?
Ik vind die best wel te nassen hoor.

zoals de AH rode linzen penne.
Stressed is just desserts spelled backwards
rosanna08 schreef:
20-10-2019 20:08
àls een boterham met kaas ook zou werken, is het maaghonger. Als pindarotsjes werken niet

Dit ervaar ik nu echt zo nu ik zwanger ben. Crackers in bed tegen misselijkheid en honger werken prima, geen vuiltje aan de lucht. Neem ik chocolade mee of iets anders ongezonds, dan heb ik zowel maaghonger als daarna hoofdhonger.

Ik heb ook ruim overgewicht (ook 30kg) en daar baal ik al heel lang van. Toch heb ik mezelf zo goed en zo kwaad als het gaat, geaccepteerd. Ik heb gelukkig een man die me mooi vindt, dat ook zegt, en ik ben voor mijn gewicht relatief gezond (geen diabetes, geen hoge bloeddruk, gezond cholesterol en goed percentage visceraal vet, bij mij zit het vet vooral onderhuids).

Ik heb inderdaad mijn metabolisme om zeep geholpen, maar ik weet nu al jaren, zelfs in de zwangerschap, mijn gewicht stabiel te houden. Daar ben ik krankzinnig trots op, als ik eerlijk ben. Geen sluipende kilo's elk jaar, het is echt stabiel.

Waar ik vooral op let:

- portiegrootte
- eetmomenten
- sociaal eten
- alcohol

Dit houdt voor mij in:

- nooit tweemaal opscheppen en een klein bord gebruiken
- op vaste momenten weten wat ik eet, teveel tussendoor snaaien of ongestructureerd eten, leidt tot overeten
- ik heb de neiging om tijdens sociale eetmomenten vanwege schaamte niet te eten, waardoor ik dus eetmomenten oversla. Ik dwing mijzelf dus om (beperkt) te eten tijdens deze momenten en ook te genieten van wat men mij aanbiedt, met de eerste regel in gedachten (klein bord, nooit tweemaal opscheppen)
- matig tot geen alcohol gebruiken is voor mij nodig, omdat ik daar enorm van houd. Max 3 consumpties per week. Als ik tijdens een feestje eens teveel drink (als ik niet zwanger ben dus), dan balans ik dat door bijvoorbeeld uit te rekenen hoe lang ik geen alcohol 'mag' gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-10-2019 20:16
doe dat nou niet, je gaat dat programma toch doen? niet zelf gaan rommelen.
Ik hoop dat ik dat programma ga doen. Heb me van de zomer ingeschreven en daarna niks meer gehoord. Maar je hebt gelijk. Ik probeer nu vooral zo gevarieerd mogelijk te eten. Ontbijt met overnight oats, lunchen met volkoren boterhammen, avondeten gewoon met de pot mee (zou wel iets minder mogen opscheppen) en dan 's avonds nog een yoghurtje tegen de honger. Wij eten veel groente, 2 stuks fruit, koken met pure en verse producten enzo, drinken ook vaak zonder cal dus in de basis weet ik best hoe het moet. Nu alleen nog volhouden.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
boannan schreef:
20-10-2019 20:14
Ik zit nu te twijfelen over intermittend fasting en dan de 16:8 variant. Als je het leest klinkt het heel logisch met dat de mens vroeger eerst moest jagen en voedsel moest verzamelen voordat hij kon eten.

Maar aan de andere kant lees je ook dat mensen succesvol afvallen met meerdere keren per dag kleinere porties eten. En dat klinkt ook logisch. Het schijnt zo te zijn dat je maag wat kan krimpen waardoor je minder gaat eten en sneller vol zit. Dat lijkt me bij meerdere keren per dag kleinere porties aannemelijker.


Al die dieten, zowel IF als WW als KHA als 6x per dag een kleine portie, uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer: minder kcal eten. En dan binnen die kcal liefst gezondere keuzes maken.


Waarom leg je pindarotsjes in je nachtkastje, en geen snoeptomaatjes?
Waarom in je nachtkastje en niet in de keuken, zodat er een extra drempel is om te gaan eten?
Waarom ga je met honger naar bed, ipv nog even iets lichts te eten voor je gaat slapen?
Maleficent schreef:
20-10-2019 20:18
en als je pasta eet op basis van groentes?
Ik vind die best wel te nassen hoor.

zoals de AH rode linzen penne.
Ik eet liever geen pasta dan een halfbakken vervangmiddel dat ik niet door mijn keel krijg :-).
Keuze.

Of ik eet pasta en ik aanvaard de consequenties op de weegschaal.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
20-10-2019 20:19
Waar ik vooral op let:

- portiegrootte
- eetmomenten
- sociaal eten
- alcohol

Dit houdt voor mij in:

- nooit tweemaal opscheppen en een klein bord gebruiken
- op vaste momenten weten wat ik eet, teveel tussendoor snaaien of ongestructureerd eten, leidt tot overeten
- ik heb de neiging om tijdens sociale eetmomenten vanwege schaamte niet te eten, waardoor ik dus eetmomenten oversla. Ik dwing mijzelf dus om (beperkt) te eten tijdens deze momenten en ook te genieten van wat men mij aanbiedt, met de eerste regel in gedachten (klein bord, nooit tweemaal opscheppen)
- matig tot geen alcohol gebruiken is voor mij nodig, omdat ik daar enorm van houd. Max 3 consumpties per week. Als ik tijdens een feestje eens teveel drink (als ik niet zwanger ben dus), dan balans ik dat door bijvoorbeeld uit te rekenen hoe lang ik geen alcohol 'mag' gebruiken.
Wauw wat een discipline! Wat goed dat je je daaraan kan houden!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
S-Meds schreef:
20-10-2019 20:12
nee natuurlijk werkt dat niet, je kan niet je hele leven koolhydraten mijden.
je moet dichtbij je huidige leefpatroon blijven en dan kleine wijzigingen toepassen. pak dat gedrag met die pindarotsjes aan en dat zou je zo maar (als het twee keer per week gebeurt) een kilo of 7 op jaarbasis kunnen schelen

Hier ben ik het enorm mee eens. Ik kijk wel goed naar de samenstelling van mijn maaltijden (2/3 groenten, kleine hoeveelheid pasta/rijst/aardappelen en een aardige portie niet vet vlees/vette vis/vegadingen en bonen enzo), maar ik ben niet allerlei dingen gaan mijden. Snoepen is voor mij dus ook echt snoepen. Lekkere chocolade, een bakje chips of een bakje ijs als toetje. Maar alles dus wel zeer beperkt in portie. En niet dagelijks hetzelfde eten, snoepen hoeft niet elke dag.

Ik heb mezelf hierdoor ook erg goed leren koken. Dat vind ik wel een must.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
20-10-2019 20:21
Al die dieten, zowel IF als WW als KHA als 6x per dag een kleine portie, uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer: minder kcal eten. En dan binnen die kcal liefst gezondere keuzes maken.


Waarom leg je pindarotsjes in je nachtkastje, en geen snoeptomaatjes?
Waarom in je nachtkastje en niet in de keuken, zodat er een extra drempel is om te gaan eten?
Waarom ga je met honger naar bed, ipv nog even iets lichts te eten voor je gaat slapen?
Pindarotsjes in mijn nachtkastje is natuurlijk niet goed. Daar moet ik mee stoppen. Als ik gemotiveerd ben eet ik wat later op de avond (rond 21:30) yoghurt met fruit. Maar het liefst zou ik natuurlijk willen dat ik na 20u helemaal niet meer hoef te eten.

Ik kan me van dieten vroeger herinneren dat de eerste 1-2 weken horror was omdat ik dus met enorme honger naar bed ging maar daarna verdween die honger. Nu verdwijnt de maaghonger niet meer.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eerder goed in het behouden van het juiste gewicht dan in afvallen. Maar als ik moet afvallen dan doe ik dat gewoon hoor. Ik stop niet voor ik mijn doel heb bereikt. Ook al gaat het nog zo langzaam.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 5 maanden geleden mijn enkel gebroken en ben nog niet de oude. Ik kan nu ongeveer 3km lopen. Denken jullie dat het uitmaakt of ik 2x per dag 3km loop ipv 1x per dag 6km?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
boannan schreef:
20-10-2019 20:27
Pindarotsjes in mijn nachtkastje is natuurlijk niet goed. Daar moet ik mee stoppen. Als ik gemotiveerd ben eet ik wat later op de avond (rond 21:30) yoghurt met fruit. Maar het liefst zou ik natuurlijk willen dat ik na 20u helemaal niet meer hoef te eten.

Ik kan me van dieten vroeger herinneren dat de eerste 1-2 weken horror was omdat ik dus met enorme honger naar bed ging maar daarna verdween die honger. Nu verdwijnt de maaghonger niet meer.

Ik zou hierin gaan varieren, en vooral minder zoet eten (fruit) voor je gaat slapen. Waarom geen cracker met hüttenkase, bijvoorbeeld? Vult meer en verzadigt langer. Of een rijstwafel met avocado, een boterham met kaas? Ik heb nog wel eens een bord met rauwkost en een dip van avocado/smeerkaas (lekker zout, maar niet zo gezond, let dus op de hoeveelheid)/een eigen kruidenmix/zelfgemaakte tzaziki.
Maaghonger kun je stillen door veel groente te eten. Bijvoorbeeld voordat je naar bed gaat een aantal tomaten en een halve komkommer in plakjes te eten. Maak er een lekkere salade van ( magere slasaus, beetje zoetstof en peper er overheen) en h=je hebt een verzadigd gevoel zonder veel calorieën.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
20-10-2019 20:27
Ik ben eerder goed in het behouden van het juiste gewicht dan in afvallen. Maar als ik moet afvallen dan doe ik dat gewoon hoor. Ik stop niet voor ik mijn doel heb bereikt. Ook al gaat het nog zo langzaam.
Ik wou dat ik dat had.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
boannan schreef:
20-10-2019 20:29
Ik heb 5 maanden geleden mijn enkel gebroken en ben nog niet de oude. Ik kan nu ongeveer 3km lopen. Denken jullie dat het uitmaakt of ik 2x per dag 3km loop ipv 1x per dag 6km?
Ik zou die enkel niet gaan forceren en het desnoods houden op 2 km.
Elke dag 2 x 3 km (en 6 km al helemaal) lijkt mij behoorlijk zwaar voor je half-herstelde enkel.

Je wil niet straks weer een paar weken met je poot omhoog zitten omdat je te snel bent gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Snoetje-80 schreef:
20-10-2019 20:30
Maaghonger kun je stillen door veel groente te eten. Bijvoorbeeld voordat je naar bed gaat een aantal tomaten en een halve komkommer in plakjes te eten. Maak er een lekkere salade van ( magere slasaus, beetje zoetstof en peper er overheen) en h=je hebt een verzadigd gevoel zonder veel calorieën.
Dat werkt voor mij niet helaas. Die maaghonger krijg ik niet gestild met alleen groente en fruit. Wel met yoghurt en dan ook de halfvolle/volle variant en niet de magere. Daarmee gaat het gewoon echt niet weg. Best raar toch?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
boannan schreef:
20-10-2019 20:32
Dat werkt voor mij niet helaas. Die maaghonger krijg ik niet gestild met alleen groente en fruit. Wel met yoghurt en dan ook de halfvolle/volle variant en niet de magere. Daarmee gaat het gewoon echt niet weg. Best raar toch?

Is het dan toch geen hoofdhonger? Als je je maag vult, moet dat voor verzadiging zorgen, wat het ook is.
boannan schreef:
20-10-2019 20:29
Ik heb 5 maanden geleden mijn enkel gebroken en ben nog niet de oude. Ik kan nu ongeveer 3km lopen. Denken jullie dat het uitmaakt of ik 2x per dag 3km loop ipv 1x per dag 6km?
nee, zet amper zoden aan de dijk. Je verbrand met een uur wandelen ongeveer 200 cal. Dat is een boterham met kaas
boannan schreef:
20-10-2019 20:27

Ik kan me van dieten vroeger herinneren dat de eerste 1-2 weken horror was omdat ik dus met enorme honger naar bed ging maar daarna verdween die honger. Nu verdwijnt de maaghonger niet meer.
Ik weet het, ik mag het van hier niet hard op zeggen. Je kan beter accepteren dat je zo bent dan je leven lang op dieet gaan.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 20-10-2019 20:35
1.30% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven