Lijf & Lijn alle pijlers

Eten met je verstand V!!! Nieuwelingen nog steeds welkom!

01-02-2012 20:37 1535 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ooit begon Eleonora met een verdraaid interessant topic over gezond eten, bewuste keuzes maken, in de keuken en elders. Dat is nu al een tijdje bezig. Haar openingspost kan je hieronder lezen. We gaan nog steeds door; maar ook als je er niet vanaf het prille begin bij was, ben je van harte welkom mee te komen praten. Kijk bijvoorbeeld ook eens in een van onze oude topics. Veel plezier en tot leess .



Hoe het begon...



Lieve lezeres,



We praten hier over nadenken over wel voedsel wel en welk voedsel niet goed voor je is, over beslismomenten, over het uitbannen van gedachtenloos eten in je mond proppen.

De originele OP staat hieronder en laat ik staan, zodat je het originele topicbegin kunt lezen als je dat wil.



Origineel was de titel van dit topic `Gewicht verliezen, hoe doen jullie het?´, maar na vele, vele postings over de psychologie áchter dat eten, het analyseren van gevoelens over het eten, redenen waarom het anders moet, en tippen hoe het anders kan, heb ik besloten om de topictitel te veranderen in de titel die het nu draagt.

Want het gaat dus over het leren controle te hebben/krijgen op wat je eet, over gezondheid en evenwicht tussen je gevoel/dwang/drang en je verstand in verhouding tot voedsel.



Kom er vooral bij als de topictitel je aanspreekt. We vinden het fijn om van gedachten te wisselen met iedereen die zich afvraagt waarom het letten op wat je eet zo vaak misgaat en welke impact dat heeft op je zelfbeeld.



Laat je niet afschrikken door de vele pagina´s en schrijf gerust mee. Mócht je de tijd hebben dan beloof ik je dat je mooie dingen zult lezen als je het gehele topic doorleest.



Schoom niet en lees met ons mee!







Eten met je verstand, deel 1



Eten met je verstand II (kom er gerust bij)



Eten met je verstand III (ook nieuwe mensen blijven welkom)



Eten met je verstand IV



De recepten van het eten met je verstand topic
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 26 augustus 2014 @ 10:33:

Hoezo heb je trouwens koolhydraten nodig voor je schildklier? Heeft dat met jodium te maken?

Als je minder brood eet krijg je dat minder binnen. Daarom neem ik af en toe spirulina-tabletjes. Of eet ik zeewiersalade.



Goede vraag! ik ben het even gaan nazoeken in mijn info-documentje en kan het eigenlijk niet terugvinden!

Ten minste, niet zoals ik het dacht. Wel info over dat het schrappen van een hele voedselgroep (zoals koolhydraten) voor langere tijd het lichaam ontregelt, maar niet hoe en waarom.

Wel dat mijn lichaam koolhydraten moeilijk verwerkt en ik me dus moet richten op weinig koolhydraten en dan ook moet kiezen voor complexe koolhydraten. Pffiew, dat doe ik dan gelukkig wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik plan eigenlijk helemaal niet. Ik eet naar behoefte en het regelt zichzelf. Eet ik veel tussen de middag, dan heb ik geen trek in een tussendoortje of hoef ik niet veel avondeten. Eet ik 's avonds veel, dan neem ik het ontbijt later (of sla het over), want geen honger als ik opsta.

Tussendoortjes plan ik ook niet, die neem ik alleen als ik honger of trek heb. Of gewoon voor de lekker, maar als ik ze neem zonder honger te hebben, dan eet ik daarna automatisch weer minder (of sla ik de hele avondmaaltijd over en neem ik alleen wat rauwkost of een blikje tonijn).
.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 26 augustus 2014 @ 09:58:

[...]





Volgens mij wil jij er niet aan, aan dat koolhydraat-beperkte dieet, maar het is in mijn ervaring toch echt de makkelijkste en de lekkerste manier om af te vallen en op gewicht te blijven.



Je zegt het tegen MF, maar ach.. ik reageer

Ik heb het geprobeerd, een koolhydraat-beperkt dieet en kon het dus echt niet.



Ik begon met het South Beach dieet en dat bevat echt lekkere alternatieven, maar het lukte me niet. Het SBD bestaat uit 3 fases en de laatste fase zou je de rest van je leven vol moeten houden. Toen ik die laatste fase bekeek, bleek dat ik al ongeveer zo eet, qua koolhydraten. Ik nam het boek nog eens door en besefte dat het vanuit een Amerikaans patroon beschreven is, waarbij witbrood bij het avondeten heel normaal bleek te zijn. Ik heb toen besloten dat dit koolhydraatarm gebeuren vooral handig is voor Amerikanen, die dus blijkbaar nog veel meer koolhydraten eten dan wij hier in Nederland. En ik houd mij gewoon aan mijn indeling/verdeling. Met 2 boterhammen 's morgens, 2 boterhammen tussen de middag en aardappelen/pasta 's avonds. Van dat laatste misschien wel wat minder, dan ik voor het SBD avontuur deed.



Beleza, ik at 25 jaar terug veel buiten de deur en toen had je echt al die sausjes ook al overal bij hoor. Misschien dat je er nu meer op let?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 26 augustus 2014 @ 10:44:

[...]





Een hand vol noten is hartstikke gezond, maar 2 handen vol met noten is een complete lunch, qua kcal. Dat is toch wel handig te weten

Daar heb je een punt. Ik strooide eerder kwistig met de zeer gezonde zonnebloempitjes, tot ik erachter kwam dat ze 100cal per eetlepel waren. Nu pak ik toch wat minder!
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 26 augustus 2014 @ 10:06:

[...]





Het valt mij ook op, dat het Nederlandse dieet een overdosis brood bevat. Vooral bij de lunch is het heel moeilijk om brood te vermijden, op sommige plekken hebben ze vrijwel alleen maar broodjes tussen de middag. Dat is in het buitenland wel anders.

En de porties zijn hier dd behoorlijk groot (maar het kan nog veel groter, in Duitsland en vooral de VS is het helemaal belachelijk veel). Bij het hoofdgerecht bestaat het eten vaak vooral uit patat, een behoorlijke portie groenten krijg je bijna nergens meer.

Ik eet zelf vaak twee of zelfs drie voorgerechten (en nauwelijks toetjes, behalve kaasplankjes). Ik ben ook heel blij met de trend van restaurants met kleine gerechtjes. Dan kan ik bv een kleine portie pasta nemen, voor de lekker, zonder dat ik me meteen door een hele berg heen hoef te werken.Ik heb altijd heel veel groentes, als ik uit eten ga, want mijn man eet ze niet Maar wat mensen niet lijken te beseffen is, dat je groentes gratis bij kunt bestellen. Volgens mij wordt er zo weinig bij geserveerd, omdat mensen het toch niet eten. Die gaan met name voor het vlees en omdat ze uit eten zijn de aardappelenvariant (waarbij ik overigens altijd kan kiezen uit verschillende soorten en helemaal niet standaard patat krijg)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:millefleurs schreef op 26 augustus 2014 @ 10:46:

[...]





Goede vraag! ik ben het even gaan nazoeken in mijn info-documentje en kan het eigenlijk niet terugvinden!

Ten minste, niet zoals ik het dacht. Wel info over dat het schrappen van een hele voedselgroep (zoals koolhydraten) voor langere tijd het lichaam ontregelt, maar niet hoe en waarom.

Wel dat mijn lichaam koolhydraten moeilijk verwerkt en ik me dus moet richten op weinig koolhydraten en dan ook moet kiezen voor complexe koolhydraten. Pffiew, dat doe ik dan gelukkig wel. Mijn dietiste vertelde mij dat ik juist met brood moest beginnen, omdat daar jood (jodium) in zit, wat de schildklier activeert, die dan weer je spijsvertering op gang brengt
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 26 augustus 2014 @ 10:51:

Ik plan eigenlijk helemaal niet. Ik eet naar behoefte en het regelt zichzelf. Eet ik veel tussen de middag, dan heb ik geen trek in een tussendoortje of hoef ik niet veel avondeten. Eet ik 's avonds veel, dan neem ik het ontbijt later (of sla het over), want geen honger als ik opsta.

Tussendoortjes plan ik ook niet, die neem ik alleen als ik honger of trek heb. Of gewoon voor de lekker, maar als ik ze neem zonder honger te hebben, dan eet ik daarna automatisch weer minder (of sla ik de hele avondmaaltijd over en neem ik alleen wat rauwkost of een blikje tonijn).



Zonder tussendoortjes eet ik 's avonds echt te veel, dus ik zorg voor bijvoorbeeld fruit of yoghurt als tussendoortje. En 's morgens niet eten kan ik echt niet, ik heb zeker weten honger dan. Ik moet na mijn medicijnen nog een half uur wachten met eten, en dan ontbijt ik.

Als ik voor mijn gezin kook eet ik ook mee. Het ruikt lekker, het smaakt lekker en tenzij ik al propvol zit krijg ik dan echt wel trek.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 26 augustus 2014 @ 10:51:

[...]





Je zegt het tegen MF, maar ach.. ik reageer

Ik heb het geprobeerd, een koolhydraat-beperkt dieet en kon het dus echt niet.



Ik begon met het South Beach dieet en dat bevat echt lekkere alternatieven, maar het lukte me niet. Het SBD bestaat uit 3 fases en de laatste fase zou je de rest van je leven vol moeten houden. Toen ik die laatste fase bekeek, bleek dat ik al ongeveer zo eet, qua koolhydraten. Ik nam het boek nog eens door en besefte dat het vanuit een Amerikaans patroon beschreven is, waarbij witbrood bij het avondeten heel normaal bleek te zijn. Ik heb toen besloten dat dit koolhydraatarm gebeuren vooral handig is voor Amerikanen, die dus blijkbaar nog veel meer koolhydraten eten dan wij hier in Nederland. En ik houd mij gewoon aan mijn indeling/verdeling. Met 2 boterhammen 's morgens, 2 boterhammen tussen de middag en aardappelen/pasta 's avonds. Van dat laatste misschien wel wat minder, dan ik voor het SBD avontuur deed.



Beleza, ik at 25 jaar terug veel buiten de deur en toen had je echt al die sausjes ook al overal bij hoor. Misschien dat je er nu meer op let?



Ik had het eigenlijk wel tegen jou

Hoezo kon je het niet?

Ik ben ervan overtuigd dat je veel makkelijker afvalt als je geen vier boterhammen per dag eet (plus dan ook nog pasta enzo 's avonds).

Ik ben ook gek op brood en dacht dat ik het heel erg zou missen, maar hoe minder ik het at, hoe minder ik het miste.Voor mij is het nu een tractatie. Ik koop bv een olijvenciabatta, snij die in plakjes, stop die in de vriezer en neem af en toe een paar plakjes met kaas. Er ligt ook een halfje volkoren in de vriezer, af en toe neem ik een boterham maar niet elke dag.



Ik volg trouwens geen recepten uit een boek of een bepaald dieet. Dat is allemaal veel te ingewikkeld. Ik eet gewoon dat brood niet meer, en wél andere dingen die ik lekker vind.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 26 augustus 2014 @ 10:51:

Ik plan eigenlijk helemaal niet. Ik eet naar behoefte en het regelt zichzelf. Eet ik veel tussen de middag, dan heb ik geen trek in een tussendoortje of hoef ik niet veel avondeten. Eet ik 's avonds veel, dan neem ik het ontbijt later (of sla het over), want geen honger als ik opsta.

Tussendoortjes plan ik ook niet, die neem ik alleen als ik honger of trek heb. Of gewoon voor de lekker, maar als ik ze neem zonder honger te hebben, dan eet ik daarna automatisch weer minder (of sla ik de hele avondmaaltijd over en neem ik alleen wat rauwkost of een blikje tonijn).



Ik ben 4x per week naar het werk. Of ik wil of niet, dan plan ik toch wel degelijk mijn inname, want wat ik meeneem, gaat op

Plannen is ook een groot woord, maar ik houd er dus wel rekening mee, als ik een avocado bij de lunch neem. Dan neem ik een tussendoortje minder qua kcal. Zo kun je het plannen zien. Wanneer ik avocado eet, is dat vaak op mijn vrije woensdag. Ik koop 'm dan vlak voor de lunch, dus qua ontbijt heb ik er dan al geen rekening mee gehouden. Maar dan neem ik bijvoorbeeld geen banaan maar eerder (nog) een appel, ofzo.



MF, door het tellen, weet ik dit dus inderdaad. Er kon bij mij maar zo een halve zak studentenhaver doorgaan op een vrije middag. Heerlijk én gezond. Maar zo kom je (ik) dus wel aan, helaas.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 26 augustus 2014 @ 10:59:

[...]





Ik had het eigenlijk wel tegen jou

Hoezo kon je het niet?

Ik ben ervan overtuigd dat je veel makkelijker afvalt als je geen vier boterhammen per dag eet (plus dan ook nog pasta enzo 's avonds).

Ik ben ook gek op brood en dacht dat ik het heel erg zou missen, maar hoe minder ik het at, hoe minder ik het miste.Voor mij is het nu een tractatie. Ik koop bv een olijvenciabatta, snij die in plakjes, stop die in de vriezer en neem af en toe een paar plakjes met kaas. Er ligt ook een halfje volkoren in de vriezer, af en toe neem ik een boterham maar niet elke dag.



Ik viel juist hartstikke goed af, jaren terug helaas, met nog veel meer brood dan ik nu eet. En toen at ik ook nog uit pakjes mee met de rest van het gezin



Ik vind het een drama, om van alles voldoende te eten zonder koolhydraten en zonder dat ik honger kreeg. Ik verging van de honger, bleef grazen. En toen at ik ook nog vlees. Dat doe ik nu niet meer.. ik zie echt niet hoe ik dat allemaal ga regelen. Moet ik nog vroeger op gaan staan, voor alles wat ik meeneem enzo.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Als je een avocado bij de lunch eet, heb je dan nog wel behoefte aan een tussendoortje? Of is het iets psychisch, dat je een tussendoortje zou moéten en dan gaat nadenken wat het eens zou kunnen zijn?



Wat ik op het werk vaak doe trouwens, is een deel van de lunch bewaren voor later op de dag. Zoals die avocado bijvoorbeeld. Of een eitje. Of een cracker met iets erbij. Ik neem ook vaak een restje avondeten mee als lunch, dat doe ik dan in de magnetron. Dat is lekker makkelijk.



Als je geen vlees eet, dan wordt koolhydraatarm eten inderdaad erg lastig. Ik eet elke dag wel vlees (of vis), anders raak ik idd niet verzadigd.
.
Alle reacties Link kopieren
Als ik avocado eet is dat op een vrije dag en dan is alles sowieso wat losser (daarom is het dan wel handig, dat ik op een gegeven moment even check wat ik eet of gegeten heb) Op mijn vrije dag eet ik bijvoorbeeld veel minder fruit tussendoor. Ik ontbijt ook 1,5 uur later.



Maar over het algemeen heb ik dan wel trek rond een uur of 3 ja.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 26 augustus 2014 @ 10:56:

[...]





Mijn dietiste vertelde mij dat ik juist met brood moest beginnen, omdat daar jood (jodium) in zit, wat de schildklier activeert, die dan weer je spijsvertering op gang brengt



Jodium helpt wel, maar mijn schildklier werkt nauwelijks meer door het radio-actief jodium. Mijn medicatie neemt dus het werk van de schildklier over. Mijn schildklierprobleem komt ook niet voort uit een jodiumgebrek. Zou het jodium dan rechtstreeks mijn stofwisseling kunnen aansturen? Denk dat ik dat maar eens ga vragen volgende keer, want op internet kan ik er weinig over vinden. Ik las laatst al dat nori-vellen heel goed zijn, één keer per week Nori schijnt al een flinke dosis te zijn. Kan ook in stukjes door de soep, door de rijst. Ik wilde daar wel eens wat mee experimenteren.



Impala, soms heb ik niet echt honger na de lunch. Maar neem ik niet rond half vier iets, dan lik ik als het ware de pannen uit 's avonds!

Op mijn werk heb ik ook meer honger dan thuis. Ben dan ook constant actief. Het komt gewoon niet voor dat ik lunch over houdt, dus ik neem inderdaad wel een tussendoortje mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 26 augustus 2014 @ 11:03:

Als je een avocado bij de lunch eet, heb je dan nog wel behoefte aan een tussendoortje? Of is het iets psychisch, dat je een tussendoortje zou moéten en dan gaat nadenken wat het eens zou kunnen zijn?



Wat ik op het werk vaak doe trouwens, is een deel van de lunch bewaren voor later op de dag. Zoals die avocado bijvoorbeeld. Of een eitje. Of een cracker met iets erbij. Ik neem ook vaak een restje avondeten mee als lunch, dat doe ik dan in de magnetron. Dat is lekker makkelijk.



Als je geen vlees eet, dan wordt koolhydraatarm eten inderdaad erg lastig. Ik eet elke dag wel vlees (of vis), anders raak ik idd niet verzadigd.



Ik vind dat best meevallen eigenlijk, ik ben vegetariër en ontbijt met yoghurt en fruit, lunch vaak wel warm met koolhydraten en als avondeten vaak goed gevulde salade of soep.

Maar na Nederland met zooooveeeel broodsoorten en nog meer beleg moet ik wel even afkicken van brood.
Alle reacties Link kopieren
Ik ontbijt om half 7. Op yoghurt en fruit kom ik de ochtend (tot half 1) echt niet door. Nu ontbijt ik met 2 boterhammen, volkoren, met komkommer. Het fruit begin ik te eten rond 9 uur, daarna half 11. Soms heb ik een gekoot ei mee, en die gaat dan ook op. Tussen de middag warm eten is lastig op het werk. Bovendien eten we als gezin 's avonds warm.



Ik heb me ooit, dankzij dit forum, ingelezen in RAW food. Op zich lijkt me dit wel wat, maar dan zou ik eerst 3 weken vrij moeten zijn om eraan te wennen en ook geen gezin hebben, waarvoor ik wel kook (en waarvoor wel andere producten in huis zijn) daarnaast zou ik koffie, thee, soep én brood erg gaan missen. En dan brood misschien vooral voor het gemak, dat kan, maar ik vind élke dag salade tussen de middag gewoon niet fijn. Sowieso vind ik met koud weer salade minder lekker.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 26 augustus 2014 @ 10:51:

[...]

Beleza, ik at 25 jaar terug veel buiten de deur en toen had je echt al die sausjes ook al overal bij hoor. Misschien dat je er nu meer op let?



Dat zal dan wel zo zijn denk ik omdat ik dat hier niet meer gewend ben. Als je in Tokyo iets besteld is het gewoon vaak verfijnder en als je er al saus bij krijgt is dat vaak apart in een bakje gedaan.

Nog een voorbeeld; op de markt in Nederland zag ik op één klein stukje een stroopwafel kraam, poffertjes kraam, vietnamese loempia kraam, patatkraam en een snoepkraam met ook koek. Dat zijn heel wat verleidingen om te weerstaan.

Hier op de markt zie je een kraam met maiskolven, inktvis op een stokje, gebakken noedels en yakitori (kipspies). Dat is toch een verschil.

Het viel me dit jaar echt nog eens extra op dat er gewoon meer mensen dan anders met overgewicht rondliepen, ook erg veel kinderen trouwens.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 26 augustus 2014 @ 10:56:

[...]





Mijn dietiste vertelde mij dat ik juist met brood moest beginnen, omdat daar jood (jodium) in zit, wat de schildklier activeert, die dan weer je spijsvertering op gang brengt Dat is dan weer typisch Nederlands, want je hoeft natuurlijk geen brood te eten voor jodium. Zeewier is ook prima, in allerlei vormen. Zoals nori inderdaad. Het zit ook in vis en schaaldieren en in melk en ei. En in aardbeien
.
Alle reacties Link kopieren
Nederland is gewoon een brood en zuivel land
Alle reacties Link kopieren
quote:Beleza schreef op 26 augustus 2014 @ 11:48:

[...]





Dat zal dan wel zo zijn denk ik omdat ik dat hier niet meer gewend ben. Als je in Tokyo iets besteld is het gewoon vaak verfijnder en als je er al saus bij krijgt is dat vaak apart in een bakje gedaan.

Nog een voorbeeld; op de markt in Nederland zag ik op één klein stukje een stroopwafel kraam, poffertjes kraam, vietnamese loempia kraam, patatkraam en een snoepkraam met ook koek. Dat zijn heel wat verleidingen om te weerstaan.

Hier op de markt zie je een kraam met maiskolven, inktvis op een stokje, gebakken noedels en yakitori (kipspies). Dat is toch een verschil.

Het viel me dit jaar echt nog eens extra op dat er gewoon meer mensen dan anders met overgewicht rondliepen, ook erg veel kinderen trouwens.



In japan worden dan weer heel veel noedels en rijst gegeten. En toch worden de mensen daar niet dik van. Waarschijnlijk omdat er nauwelijks vet bij wordt gegeten.

Dat is een beetje het verhaal volgens mij, je moet óf op de koolhydraten letten óf op vet, als je wil afvallen.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 26 augustus 2014 @ 11:56:

[...]





In japan worden dan weer heel veel noedels en rijst gegeten. En toch worden de mensen daar niet dik van. Waarschijnlijk omdat er nauwelijks vet bij wordt gegeten.

Dat is een beetje het verhaal volgens mij, je moet óf op de koolhydraten letten óf op vet, als je wil afvallen.Ze eten inderdaad minder vet alhoewel dat ook onder de jongeren aan het veranderen is. Maar ze eten vooral minder grote porties, dat is denk ik het hele geheim van slank(ker) blijven. Alles met mate en kleinere porties maar laat dat nou uiteraard net heel erg moeilijk vol te houden zijn voor de meeste mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 26 augustus 2014 @ 11:48:

Ik ontbijt om half 7. Op yoghurt en fruit kom ik de ochtend (tot half 1) echt niet door. Nu ontbijt ik met 2 boterhammen, volkoren, met komkommer. Het fruit begin ik te eten rond 9 uur, daarna half 11. Soms heb ik een gekoot ei mee, en die gaat dan ook op. Tussen de middag warm eten is lastig op het werk. Bovendien eten we als gezin 's avonds warm.

Wat is er mis met twee keer warm eten? Dat is ook iets van de Nederlandse psyche, dat je maar 1x warm hoort te eten per dag.



Ik heb me ooit, dankzij dit forum, ingelezen in RAW food. Op zich lijkt me dit wel wat, maar dan zou ik eerst 3 weken vrij moeten zijn om eraan te wennen en ook geen gezin hebben, waarvoor ik wel kook (en waarvoor wel andere producten in huis zijn) daarnaast zou ik koffie, thee, soep én brood erg gaan missen. En dan brood misschien vooral voor het gemak, dat kan, maar ik vind élke dag salade tussen de middag gewoon niet fijn. Sowieso vind ik met koud weer salade minder lekker.

Ik vind Raw-food veel te extreem. En wil wil ook gewoon warm eten als het koud is.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik lunch ook meestal al om 11:30 dus dan is het op twee stuks fruit met wat yoghurt natuurlijk makkelijker vol te houden.

Maar het is ook een deel gewenning en dat aan een ander patroon wennen duurt vaak een paar weken voor je lichaam.
Alle reacties Link kopieren
Hoe slecht zijn ontbijtkoek en rijstwafels als tussendoortjes? Zonder beleg.
Enjoy!
Alle reacties Link kopieren
quote:daphb schreef op 26 augustus 2014 @ 12:46:

Hoe slecht zijn ontbijtkoek en rijstwafels als tussendoortjes? Zonder beleg.



Ontbijtkoek is niet goed, dat barst van de suiker.

Rijstwafels zijn prima, ik eet ze ook vaak tussendoor, vaak met een plak ham erop. Ze vullen niet heel erg, maar het hapt wel lekker weg.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 26 augustus 2014 @ 11:52:

[...]





Dat is dan weer typisch Nederlands, want je hoeft natuurlijk geen brood te eten voor jodium. Zeewier is ook prima, in allerlei vormen. Zoals nori inderdaad. Het zit ook in vis en schaaldieren en in melk en ei. En in aardbeien



Nouja, nori is inderdaad niet echt ingeburgerd nee, in Nederland. En zeker niet voor ontbijt. Net als zeewier.. vis als ontbijt zou ik ook niet om staan springen. Maar dat is toch niet zo raar? Dat is gewoon nog lang niet ingeburgerd. (als dat al ooit inburgert)



In dit soort discussies lijkt het altijd wel of al het eten in Nederland zo slecht is, maar op zich valt dat natuurlijk wel mee. Er is een andere eetcultuur, logisch toch?
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven