Lijf & Lijn alle pijlers

gewichtstoename door medicijnen

26-10-2021 12:28 55 berichten
Beste forummers,

Na een drukke periode waarin ik teveel heb lopen snaaien nu sinds een paar weken de rem er op. Geen snoep, junkfood en frisdrank meer. 3 maaltijden per dag en zo min mogelijk tussendoortjes. De avondmaaltijd de helft van de gebruikelijke portie. Ook let ik op beperkte suiker inname en probeer ik verzadigd vet te vermijden.

Bewegen doe ik iedere dag. Minimaal een uur wandelen en 2 a 3 keer per week joggen. Intensieve training gaat niet en mag ook niet wegens medicijnen.

En nu ben ik dus aangekomen in plaats van afgevallen... :"-( Het zit ook allemaal op mijn buik. Heel ongezond dus.
Ik vermoed dat dit komt omdat ik medicijnen gebruik die de stofwisseling vertragen. Maar mijn omgeving gelooft hier niet in en is van mening dat ieder pondje door het mondje gaat. Super frustrerend dus, want ik doe zo mijn best en dan doen opmerkingen best pijn. Volgens mijn huisarts zijn er geen alternatieven voor de medicatie. Hier zit ik dus helaas aan vast.

Zijn er hier meer mensen die hier tegenaan lopen en eventueel tips zodat een gezond gewicht weer mogelijk is?
Alle reacties Link kopieren
Oef, wat naar voor jou, doe je het allemaal goed, en kom je toch aan. Herkenbaar, in andere context, want had hetzelfde toen ik stopte met roken. Enige wat mij enigszins hielp wat intermittent fasting. Ik deed de 2-5 versie.
Ik heb me inderdaad eens ingelezen over intermittent fasting. Wat ik me afvraag is hoe om te gaan met het hongergevoel? Ik heb nu namelijk de hele dag honger en al snel na een maaltijd knort mijn maag alweer. En gaat mijn stofwisseling hiervan niet helemaal op standje nul?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe al een half jaar aan 8/16 eetmethode. Je eet dan Max 8 per dag, de rest vd 16 uur slaap je of drink je water thee koffie zonder toevoegingen. Dat werkt tot nu toe het beste bij mij.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Asparagus schreef:
26-10-2021 12:38
Ik heb me inderdaad eens ingelezen over intermittent fasting. Wat ik me afvraag is hoe om te gaan met het hongergevoel? Ik heb nu namelijk de hele dag honger en al snel na een maaltijd knort mijn maag alweer. En gaat mijn stofwisseling hiervan niet helemaal op standje nul?
Ik heb een tijd 16-8 versie van IF gedaan. 8 uur eten, 16 uur vasten. Is misschien fijner om mee te beginnen dan 2-5. Ik zou me als ik jou was wel heel goed inlezen en info bij je huisarts vragen hierover. En in principe val je nog steeds alleen af bij een calorie deficit. Dus je moet in die 8 uur wel letten op wat je binnenkrijgt (en alle nodige vitamines, mineralen etc). Al met al vond ik het pittig mentaal/fysiek en ik kreeg er persoonlijk ook eetproblemen door. Voorzichtig mee zijn dus.
The only difference between me and a madman is that I’m not mad
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hulp inschakelen van een diëtist. Zij krijgen vaker dit soort vragen en je krijgt een op maat advies
Alle reacties Link kopieren
Asparagus schreef:
26-10-2021 12:38
Ik heb me inderdaad eens ingelezen over intermittent fasting. Wat ik me afvraag is hoe om te gaan met het hongergevoel? Ik heb nu namelijk de hele dag honger en al snel na een maaltijd knort mijn maag alweer. En gaat mijn stofwisseling hiervan niet helemaal op standje nul?
Ik at de dag voor het vasten weinig tot geen koolhydraten als brood, aardappels en pasta. En dan had ik op de dagen dat ik vastte helemaal geen honger, dwz, ik plande dan op de vastendagen wel een banaan kort voor het slapen, want anders sliep ik niet en had ik honger. Maar als ik wel koolhydraten at, de dag ervoor werd ik idd gek van de honger. Overigens werkt dat voor iedereen anders. Denk dat je dat zelf moet testen. De een wil op de vastendag een ‘stevig’ ontbijt, en ik kon daar heel goed zonder en had het meeste baat bij een diner met groente en kip of kalkoen en dus een banaantje voor het slapen.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg juist zonder brood erg honger, dus idd voor iedereen is het weer anders.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het met alle vormen van hormonale anticonceptie. Ik kom er 5-8 kilo van aan en daar is geen beweging in te krijgen. Tenzij ik stop met de AC, dan zijn ze er binnen no-time weer af. Zonder enige verandering in eetpatroon.

Ik accepteer het maar gewoon, ook al baal ik er soms van. Maar mijn gewicht is wel stabiel en ik heb geen overgewicht, ik begrijp dat 'gewoon accepteren' lastiger is als je overgewicht heb. Stabiliseert de gewichtstoename bij jou wel, of blijft je gewicht stijgen?
Alle reacties Link kopieren
Wat je omgeving vindt moeten zij weten. Maar je mag ze er best op wijzen dat steun fijner zou zijn.

Voordat je gaat intermittent vasten, of eigenlijk je eetraam beperken, vraag ajb advies bij de huisarts/diëtist. Hoewel daar niet perse veel kennis zit over IF.

Ik deed ook 16;8 en vond dat zeer makkelijk. Het was een duidelijke manier om kcal te beperken. Ik at tussen 10 en 6. Dus laat ontbijt en na het eten niks meer. Dat scheelde veel snaaiwerk ‘s avonds.

En het valt ook makkelijk in je dagelijkse leven in te passen want als je een etentje hebt doe je gezellig mee en vast je de volgende dag dus langer (bv van 8 uur s avonds tot 12 uur de volgende dag). Je skipt dan een keer ontbijt en compenseert zo voor de kcal van het etentje. Wel is het normaal gezien belangrijk dat je al je maaltijden binnen je eetraam eet, of in elk geval zorgt dat er voldoende voedingsstoffen in zitten.

Qua honger zul je merken dat je lijf eraan went. Bovendien duurt een hongeraanval nooit langer dan 20 minuten. Je neemt dan een kop thee of koffie en dan red je dat makkelijk. Je trained je lijf ook dat honger niet perse eten betekent. Dat vond ik heel bevrijdend.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een poosje een kcal-tracker gebruiken om te kijken hoeveel je echt eet. Sinds ik dat heb gedaan en ik dus ook echt in een negatief kcal-balans zit, val ik af. En als het daar niet aan ligt, zou ik het overleggen met de huisarts.
Of je houdt vooral vocht vast. De buik is daar echt de plek voor.
Heb je ook pafferige oogleden? Vollere lippen? Zitten de ringen strakker? Heb je het warmer? (door vocht raak je warmte moeilijker kwijt)

Dat vocht is heel hardnekkig. Je doet enorm veel moeite om het af te drijven, drinkt een glas water bij iets met zout, en hoppa! Daar zit het weer.

Ik heb nul tips om van dat vocht af te komen.
Wat raar dat mensen daar opmerkingen over maken. Dat lijkt me een groter probleem dan je gewicht. Wil je voor jezelf afvallen of omdat je denkt dat je anders niet genoeg bent voor je omgeving?
Alle reacties Link kopieren
nouveauvague schreef:
26-10-2021 13:08
Wat raar dat mensen daar opmerkingen over maken. Dat lijkt me een groter probleem dan je gewicht. Wil je voor jezelf afvallen of omdat je denkt dat je anders niet genoeg bent voor je omgeving?
Ik vind dat ook heel onbehoorlijk, zowel de opmerkingen als hun idee dat je er uitleg over verschuldigd bent. En dat zij die uitleg dan nog van tafel kunnen vegen ook.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Omdat je medicijnen gebruikt die je stofwisseling vertragen zou ik niet zomaar met een dieet of iets als IF gaan doen maar hulp vragen van een diëtist. Wat je ook zou kunnen doen nu is bij houden wat je precies eet in bijvoorbeeld MyFitnesspal of de Eetwijzer. Dan krijg je inzicht en zie je misschien ook je valkuilen. Teveel eten is niet goed maar te weinig ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Zie hier mensen een diëtist ‘aanprijzen’...want die zouden het wel weten...want ervoor gestudeerd. Had zelf ook die illusie. De mijne, gevonden met huisarts ivm ongans veel aankomen na stoppen met roken bood van alles, maar niks wat hielp. Meeste ging erg over de schijf van vijf. Nooit meer brood gegeten dan dankzij haar adviezen, en werd alleen maar dikker. Dus, denk zelf dat je zelf moet kiezen. Soms werkt het om hulp te vragen van een diëtist en soms werkt IF. Maar denk dat je vooral zelf moet dokteren om uit te vissen wat voor jou werkt.
Ja een diëtist weet ook niet alles en sommigen hebben vrij enge ideeën maar het kan alsnog helpen. Ik ben zelf zonder diëtist veel afgevallen door bij je houden hoeveel ik eet en zonder IF of koolhydraatarm. Hoe vaak mensen mij wel niet het koolhydraatarm dieet hebben aangeraden terwijl ik dat juist beter niet kan doen. Kwam ik pas achter toen ik zelf op onderzoek uitging want velen riepen maar wat want voor hen werkte het geweldig. Maar iedereen is anders.

Als je iets hebt waarvoor je medicatie slikt wat weer invloed heeft op je stofwisseling is het niet verstandig om zonder goed onderzoek maar ergens aan te beginnen want dan kun je helemaal ontregelt raken als je het verkeerde doet.
Alle reacties Link kopieren
Enkele weken is nog niet zo lang en gewichtstoename kan ook een toevallige schommeling zijn.

Ik zou nu geen gekke dingen beginnen doen, maar gewoon voortdoen met je gezonde levensstijl.
Ik weet niet of het ook echt vet is of toch vocht wat er bij is gekomen. Mijn oogleden lijken normaal en ringen draag ik niet. Ik heb het wel snel warm, dus misschien zou het dan toch vocht kunnen zijn?

Ik wil afvallen voor mezelf en omdat dit beter is voor mijn gezondheid.

Een dieet is misschien noodzakelijk, maar als ik heel eerlijk ben geloof ik daar niet zo in. Want een dieet is tijdelijk en daarna komen de kilo's vrolijk weer terug. Ik ben meer van doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. Dus niet snoepen en snacken, gevarieerd eten en kleine porties.
Normaal gesproken ging dit prima, en na een periode van snaaien heeft dit altijd goed gewerkt. Maar toen gebruikte ik geen medicijnen en nu wel. Daarom denk ik dat het daar aan ligt en niet omdat ik stiekem toch teveel naar binnen prop.

En geduld is ook wel een dingetje eigenlijk :-$
Alle reacties Link kopieren
Wat eet je nu dan precies?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Voorbeeld van wat ik op een dag eet:

O: 15 gr havermout met een handje blauwe bessen en ongeveer 3 eetlepels yoghurt of kwark.

L: 2 volkoren boterhammen met 1 plak kaas er tussen.

T: 1 banaan

D: klein stukje kip met broccoli en geroerbakte tomaatjes

Als ik later op de avond nog gierende honger heb dan pak ik soms een handje walnoten.
Alle reacties Link kopieren
En je weet zeker dat je dat ongeveer elke dag eet de afgelopen dagen? Dan is het wel gek dat je niet afvalt omdat het (als ik het snel bereken) rond de 600/650 kcal zijn. En je wandelt elke dag een uur zeg je. Je zult hiervan af moeten vallen, maar ik denk dat je misschien je porties verkeerd inschat of omdat het echt heel weinig is, je regelmatig toch extra’s gaat eten.

Ik weet natuurlijk niet wat je hiervoor allemaal at en hoelang en zwaar je bent, maar ik zou inzetten op minimaal 1500-1800 kcal, je eten een tijdje plannen en in overleg gaan met de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Oei, dat is echt wel heel weinig toch? Respect dat je zo weinig kan eten. Geen koekje, snoepje, nootjes, chips.
Avondeten alleen kip en broccoli? Geen rijst, pasta, aardappel?
Ik besef dat ik geluk heb, want kan alles eten. Wel met sporten ernaast. Als ik dat niet doe merk ik wel dat mn buik wat dikker wordt.
Lijkt me dat je met zo weinig eten, geen ongezonde dingen, en het bewegen ernaast toch zou moeten afvallen? Erg sneu dat dat niet lukt terwijl je zo op je eten let.
Het is dagelijks ongeveer hetzelfde, het avondeten is natuurlijk wel steeds iets anders, en ik doe ook wel eens wat anders tussen mijn brood. Ik eet echt niet stiekem meer dan er staat en de portie avondeten is bij lange na geen bord vol. Ik schep ook echt maar 1 keer op.

Mijn BMI zit nu op het randje van overgewicht maar mijn buik omtrek is met ruim 10cm toegenomen en is nu 85. Dit is zeker voor mijn postuur te breed. Ik wil hier dan ook weer 10 cm af maar ik zie mezelf gewoon groeien o_o
En ja, ik ga dit zeker binnenkort overleggen met de huisarts. Ik moet over een paar weken toch contact opnemen om te bespreken hoe de medicatie aan slaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven