Gezond afvallen feb 2026
dinsdag 17 februari 2026 om 23:31
Precies een jaar geleden begon ik een topic over gezond afvallen. Er is toen 3 kg afgegaan en die zitten er weer aan (of misschien wel meer). Nu wil ik het toch weer proberen en hopen het langer vol te houden. Wie wil er ook een paar kilo kwijt maar dan wel op een gezonde manier en eigenlijk het liefste en manier die vol te houden is.
Elkaar tips geven en motiveeen. Geen hele eetlijsten maar wel af en toe een recept delen. Dat lijkt me een mooi steuntje in de rug.
Wie kletst er mee?
Elkaar tips geven en motiveeen. Geen hele eetlijsten maar wel af en toe een recept delen. Dat lijkt me een mooi steuntje in de rug.
Wie kletst er mee?
zondag 22 februari 2026 om 08:19
Nee, precies, dan kies ik toch liever voor de variant die ik het lekkerst vindt.
Ik eet ook vaak chips in het weekend, heb nu uitdeelzakjes gekocht want meestal “moet” de zak leeg en is dat eigenlijk veel te veel.
Hopen dat ik me nu kan beheersen tot vrijdag en zaterdag 1 zakje.
Als ik veel over heb als er visite is probeer ik het ook aan hun mee te geven.
zondag 22 februari 2026 om 09:27
Fijn een topic waar we elkaar steunen en tips kunnen uitwisselen.
Ik ben niet heel erg te zwaar (volgens mijn voedingsdeskundige ik denk daar zelf anders over) en wil graag weer terug naar de 69/70 kilo. Ik weeg nu 75 kilo dus 5 a 6 kilo er af d.m.v. gezondere keuzes.
Mijn valkuilen zijn taart en chips. Ik kan echt geen nee zeggen tegen taart en op mijn werk hebben we dit regelmatig.
Chips eet mijn man elke avond als hij naast me op de bank zit ik at voorheen vrolijk mee, maar mag nu van mijzelf alleen nog op de woensdag en zaterdagavonden chips.
Sporten zou ik moeten doen, maar als ik uit mijn werk kom ben ik echt gesloopt fysiek of geestelijk afhankelijk waar ik gewerkt heb die dag.
Ik ben niet heel erg te zwaar (volgens mijn voedingsdeskundige ik denk daar zelf anders over) en wil graag weer terug naar de 69/70 kilo. Ik weeg nu 75 kilo dus 5 a 6 kilo er af d.m.v. gezondere keuzes.
Mijn valkuilen zijn taart en chips. Ik kan echt geen nee zeggen tegen taart en op mijn werk hebben we dit regelmatig.
Chips eet mijn man elke avond als hij naast me op de bank zit ik at voorheen vrolijk mee, maar mag nu van mijzelf alleen nog op de woensdag en zaterdagavonden chips.
Sporten zou ik moeten doen, maar als ik uit mijn werk kom ben ik echt gesloopt fysiek of geestelijk afhankelijk waar ik gewerkt heb die dag.
zondag 22 februari 2026 om 15:19
Per 100 gram niet nee, maar per zak of schaaltje wel. J e hebt een klein handje chips met 30 gram terwijl 30 gram nibbits of die proppers gewoon een behoorlijk vol schaaltje is ipv een handje.
zondag 22 februari 2026 om 15:21
Kun je het dan bij 1 zakje houden?nienkejj schreef: ↑22-02-2026 08:19Nee, precies, dan kies ik toch liever voor de variant die ik het lekkerst vindt.
Ik eet ook vaak chips in het weekend, heb nu uitdeelzakjes gekocht want meestal “moet” de zak leeg en is dat eigenlijk veel te veel.
Hopen dat ik me nu kan beheersen tot vrijdag en zaterdag 1 zakje.
Als ik veel over heb als er visite is probeer ik het ook aan hun mee te geven.
zondag 22 februari 2026 om 18:34
Hallo iedereen, ik ga me morgenvroeg wegen, kijken wat het startpunt is
Ondertussen gisteravond zelfgemaakte popcorn gegeten als snack. Beetje wat swampi zegt, je eet dan voor je gevoel toch nog redelijk wat, terwijl het voornamelijk lucht is. En ik gebruik weinig olie met poffen, een eetlepel ofzo voor 100 gram maiskorrels.
En ik ga nav tips hier eens kijken naar thuis sporten. Ben geen sportschool type, of eigenlijk helemaal niet zo sportief, haha, dus misschien dat ik me zo minder opgelaten voel. Ik wandel en fiets wel en sta ook veel, maar echt sporten, nee...
Succes iedereen!
En ik ga nav tips hier eens kijken naar thuis sporten. Ben geen sportschool type, of eigenlijk helemaal niet zo sportief, haha, dus misschien dat ik me zo minder opgelaten voel. Ik wandel en fiets wel en sta ook veel, maar echt sporten, nee...
Succes iedereen!
zondag 22 februari 2026 om 18:40
Swampi had nog nooit van die chips gehoord maar is het uitproberen waard. Kleine zakjes is ook een idee ik weet van mezelf dat ik dat kan maar 1 zakje enkel bij M&M's met pinda's verander ik in een weekdier en gaat de zak leeg.
Ik heb net mijn 1e workout gedaan van go with jo die 12 min do this for bed. Pfff ik wist dat mijn conditie (ondanks fysiek werk) slecht was...maar zo slecht
Ik heb net mijn 1e workout gedaan van go with jo die 12 min do this for bed. Pfff ik wist dat mijn conditie (ondanks fysiek werk) slecht was...maar zo slecht
zondag 22 februari 2026 om 18:49
Misschien een tip; Kwark met hüttenkase. Is lekker en heel voedzaam. Handje walnoten, honing, zaden.
En wat bij mij goed werkt is meerdere keren per week een bietenwrap vullen met bonenpuree en mexicaanse salsasaus. Dit kun je ook mee naar werk nemen door de wrap in folie te rollen. Hersluitbaar zakje en je bent klaar. Koud opeten.
Die Mexicaanse salsa maak je heel gemakkelijk zelf en kost amper tijd. Gezond en snel klaar.
Bij mij mag er ook een kilo of 8 af en ik zet ook in op meer bewegen, krachttraining, proteïnen en minder eten.
Ik ben 40+. Dus het blijft allemaal plakken.
En wat bij mij goed werkt is meerdere keren per week een bietenwrap vullen met bonenpuree en mexicaanse salsasaus. Dit kun je ook mee naar werk nemen door de wrap in folie te rollen. Hersluitbaar zakje en je bent klaar. Koud opeten.
Die Mexicaanse salsa maak je heel gemakkelijk zelf en kost amper tijd. Gezond en snel klaar.
Bij mij mag er ook een kilo of 8 af en ik zet ook in op meer bewegen, krachttraining, proteïnen en minder eten.
Ik ben 40+. Dus het blijft allemaal plakken.
zondag 22 februari 2026 om 21:32
Wat een goede tips, super dank jullie. Ik ga eens kijken wat ik lekker vind/makkelijkste. Ik heb gisteren gelijk ei muffins gemaakt super makkelijk ook voor om de restjes eens goed te gebruiken.
@Ligbedje Ik kook altijd op maandag, woensdag en zaterdag een paar eieren. Deze neem ik dan mee naar werk om zo als snack te eten, maar gebruik ik ze op me brood. Soms ik maak er een soort eiersalade van. Deze liggen dus eigenlijk altijd klaar voor gebruik.
@nienkejj, ik ga ook eens kijken naar eiwitlimonade, ik drink eigenlijk enkel thee en water maar dat water word echt heel saai. Drink ik eigenlijk voor het mooi te weinig voor.
@Pannekoekje , lekker bezig
!! Ja het is soms even pittig maar door het herhalen krijg je de oefeningen steeds makkelijker onder de knie. En zei zegt ook de elke keer "Consistentie is key" . Denk dat daar wel wat in zit.
@Talullah, ja bonnen las ik over dat die ook vol zitten met eiwitten en voedzaam zijn. Deze week wil ik daarom kijken of ik kikkererwten kan roosteren als een soort borrelnoot. Hou helemaal niet van borrelnoten maar omdat het dus een soort van is lijk het me ook wel iets.
Mijn weegmoment is op zondag geen idee waarom maar is zo gelopen.
Afgelopen week was lekker gegaan, geen hele erge honger, goed kunnen slapen, goede keuzes kunnen maken.
Ben gewoon 300 gram kwijt, die zullen er morgen wel weer aanzitten. Vandaag zijn we naar een all you can eat gegaan, kwam man mee. De kinderen vonden dat natuurlijk gelijk een goed idee. Maar goed wel met me groepje wezen hardlopen in de regen, het gaat uiteindelijk om een balans te vinden.
Gisteren had ik een lunch en koos heerlijk voor patatje stoofvlees, eigenlijk avond eten in me hoofd dus me lunch en avondeten gewisseld en eigenlijk was dat helemaal prima. Had ook echt wel zin in me havermout
.
Op naar de volgende week
@Ligbedje Ik kook altijd op maandag, woensdag en zaterdag een paar eieren. Deze neem ik dan mee naar werk om zo als snack te eten, maar gebruik ik ze op me brood. Soms ik maak er een soort eiersalade van. Deze liggen dus eigenlijk altijd klaar voor gebruik.
@nienkejj, ik ga ook eens kijken naar eiwitlimonade, ik drink eigenlijk enkel thee en water maar dat water word echt heel saai. Drink ik eigenlijk voor het mooi te weinig voor.
@Pannekoekje , lekker bezig
@Talullah, ja bonnen las ik over dat die ook vol zitten met eiwitten en voedzaam zijn. Deze week wil ik daarom kijken of ik kikkererwten kan roosteren als een soort borrelnoot. Hou helemaal niet van borrelnoten maar omdat het dus een soort van is lijk het me ook wel iets.
Mijn weegmoment is op zondag geen idee waarom maar is zo gelopen.
Afgelopen week was lekker gegaan, geen hele erge honger, goed kunnen slapen, goede keuzes kunnen maken.
Ben gewoon 300 gram kwijt, die zullen er morgen wel weer aanzitten. Vandaag zijn we naar een all you can eat gegaan, kwam man mee. De kinderen vonden dat natuurlijk gelijk een goed idee. Maar goed wel met me groepje wezen hardlopen in de regen, het gaat uiteindelijk om een balans te vinden.
Gisteren had ik een lunch en koos heerlijk voor patatje stoofvlees, eigenlijk avond eten in me hoofd dus me lunch en avondeten gewisseld en eigenlijk was dat helemaal prima. Had ook echt wel zin in me havermout
Op naar de volgende week
maandag 23 februari 2026 om 11:26
Vanochtend (maandag is mijn “officiële weegmoment) woog ik 82.1. Jammer, want gisteren woog ik 81.6 dus ik had vandaag ook op een getal in de 81 gehoopt. Maar goed, fluctueert altijd een beetje.
Nu net bloed gedoneerd (scheelt ook weer 0,5
) en in plaats van de roze koek een iets meer verantwoord tussendoortje gepakt.
Ik was eigenlijk van plan te menu’s van project gezond te gaan volgen. Iemand daar ervaring mee? Ik vind het avondeten toch wat lastig te combineren met de kids. Zijn geen moeilijke eters, maar met de meeste recepten verwacht ik gemopper. En apart koken wil ik eigenlijk niet. Toch maar wat improviseren dan, met die recepten.
Nu net bloed gedoneerd (scheelt ook weer 0,5
Ik was eigenlijk van plan te menu’s van project gezond te gaan volgen. Iemand daar ervaring mee? Ik vind het avondeten toch wat lastig te combineren met de kids. Zijn geen moeilijke eters, maar met de meeste recepten verwacht ik gemopper. En apart koken wil ik eigenlijk niet. Toch maar wat improviseren dan, met die recepten.
maandag 23 februari 2026 om 11:30
Wat leuk dat er zoveel meeschrijven. En wel vergelijkbare doelen dat is ook fijn.
Ik ben een weekendje weg geweest en heb het daar losgelaten. Dat is ook wel m’n doel dat dat moet kunnen. Maar ook heel veel moeten lopen dus dat is wel goed. En met 4 kinderen is vakantie sowieso niet stilzitten dus dat scheelt.
Ik heb nu t/m vrijdag de Eetmeter al ingevuld. Ik verbaas me over de hoeveelheid gezonde voeding die je kan eten en toch maar 1500kval per dag. Eigenlijk wilde ik iets hoger zitten maar ik krijg dit met moeite op denk ik. Wat wel confronterend is is dat we donderdag van die kronkelfriet eten uitbreiding oven sabbel maar dat tikt echt hard aan. En dan de mayo er nog bij… maar dat provwwwr ik dan te compenseren met de lunch en tussendoortjes.
Ik heb echt gewoon zin in de groentesoep, boterham ei en skyr die deze week op de planning staan.
Dat eten komt echt wel goed. Nu nog hopenn dat ik in de avond gabber chips af kan blijven, mijn grote zwakke punt.
Ik ben een weekendje weg geweest en heb het daar losgelaten. Dat is ook wel m’n doel dat dat moet kunnen. Maar ook heel veel moeten lopen dus dat is wel goed. En met 4 kinderen is vakantie sowieso niet stilzitten dus dat scheelt.
Ik heb nu t/m vrijdag de Eetmeter al ingevuld. Ik verbaas me over de hoeveelheid gezonde voeding die je kan eten en toch maar 1500kval per dag. Eigenlijk wilde ik iets hoger zitten maar ik krijg dit met moeite op denk ik. Wat wel confronterend is is dat we donderdag van die kronkelfriet eten uitbreiding oven sabbel maar dat tikt echt hard aan. En dan de mayo er nog bij… maar dat provwwwr ik dan te compenseren met de lunch en tussendoortjes.
Ik heb echt gewoon zin in de groentesoep, boterham ei en skyr die deze week op de planning staan.
Dat eten komt echt wel goed. Nu nog hopenn dat ik in de avond gabber chips af kan blijven, mijn grote zwakke punt.
maandag 23 februari 2026 om 11:31
@me1991 respect, gisteren gaan hardlopen! Wij wilden ook gaan, maar dat werd vanwege de regen wandelen (met paraplu) naar de binnenstad om wat te shoppen. Toen we vertrokken, regende het zó hard dat we uiteindelijk de auto hebben gepakt
Onderweg zagen we meerdere hardlopers en daar hadden we zoveel bewondering voor. Door de stromende regen…… wat een discipline!
maandag 23 februari 2026 om 11:34
Ah jammer van die 2 in je gewicht maar dat komt volgende week vast goed.Eenbeetjevanditendat schreef: ↑23-02-2026 11:26Vanochtend (maandag is mijn “officiële weegmoment) woog ik 82.1. Jammer, want gisteren woog ik 81.6 dus ik had vandaag ook op een getal in de 81 gehoopt. Maar goed, fluctueert altijd een beetje.
Nu net bloed gedoneerd (scheelt ook weer 0,5) en in plaats van de roze koek een iets meer verantwoord tussendoortje gepakt.
Project gezond ken ik en daar maak ik weleens wat van maar echt volden niet. Ik vind chatgpt momenteel de uitkomst voor gezonde keuzes. Dan zeg ik wat ik wil koken (wat ik normaal ook kook en de kinderen nog enigszins eten) en dan vraag ik ‘m om verbeteringen. Vanavond eet ik een gemarineerd kipfiletje en de rest een kipschnitzel. De aardappeltjes bak ik niet in de pan maar in de oven en tja de vrocolli levert sowieso gezeik op dus dat is dan maar zo.
maandag 23 februari 2026 om 11:37
Mijn boodschappen komen altijd op maandag voor de hele week dus dat plannen deed ik al. Nu dus enkel met wat aanpassingen en dan het meteen in de Eetmeter. Ontbijt en lunch plande ik voorheen nooit waardoor ik soms zonder ergen 4 boterhammen op at. En de tussendoortjes zijn nu dus ook gepand al ben ik benieuwd of ik me dat netjes aan hou.Eenbeetjevanditendat schreef: ↑23-02-2026 11:33@ ligbedje plan je je menu vooruit en verzin je dat zelf of obv een bepaald programma?
maandag 23 februari 2026 om 11:49
Helaas eet ik amper tot weinig ei. Mijn buik kan hier slecht tegen net als koemelk en kaas krijg ik meteen een flinke reactie (opgeblazen en diarree). Maar een gekookt ei is een heel goed tussendoortje en vult goed.
Wat ik heerlijk vind is voor mijn vroege dienst overnight oats als ontbijt.
100 ml melk (ik doe plantaardige melk)
150 ml Sojagurt ongezoet (mag ook joghurt)
80 gr blauwe bessen en 30 gram havermout.
Avond van te voren maken, afdekken en in koelkast zetten. Voor het eten doe ik er nog wat kaneel door.
Wat ik heerlijk vind is voor mijn vroege dienst overnight oats als ontbijt.
100 ml melk (ik doe plantaardige melk)
150 ml Sojagurt ongezoet (mag ook joghurt)
80 gr blauwe bessen en 30 gram havermout.
Avond van te voren maken, afdekken en in koelkast zetten. Voor het eten doe ik er nog wat kaneel door.
maandag 23 februari 2026 om 13:03
Hier moest ik als beelddenker wel om lachen, gabber chipsLigbedje85 schreef: ↑23-02-2026 11:30Wat leuk dat er zoveel meeschrijven. En wel vergelijkbare doelen dat is ook fijn.
maandag 23 februari 2026 om 13:07
Ik heb vanochtend een abonnement voor 3 maanden afgesloten bij het zwembad. 3 maanden onbeperkt zwemmen. Afgelopen maand vaak 3 keer per week geweest, en dan haal ik het er al makkelijk uit. Misschien dat ik nog een keertje extra kan gaan.
Wel een all inclusive vakantie geboekt voor over 2 maanden. Dus goede stok achter de deur om nu echt even te knallen qua discipline. En hopelijk daar ook veel gezonde keuzes en niet alleen vette meuk. Al is dat op zijn tijd ook echt wel lekker.
Wel een all inclusive vakantie geboekt voor over 2 maanden. Dus goede stok achter de deur om nu echt even te knallen qua discipline. En hopelijk daar ook veel gezonde keuzes en niet alleen vette meuk. Al is dat op zijn tijd ook echt wel lekker.
dinsdag 24 februari 2026 om 07:31
Ik be begonnen met het invullen van de Eetmeter, goede tip dus. Ik ben echt wel verbaasd over hoeveel calorieën je al te pakken hebt met wat ik standaard eet. En dan heb ik ook nog eens ‘een goede dag’ ingevuld. Veel te veel blijkt dus. Ik ben voor nu van plan dit de komende dagen bij te houden, er gaat een wereld voor me open hoeveel ik dus eigenlijk eet. Knap dat het bij een aantal van jullie echt lekker gaat!
dinsdag 24 februari 2026 om 07:36
Apiejapie: Wat goed van het zwemmen! En van de vakantie 
Ligbedje: Ik vul de eetmeter ook vaak vooruit in. Al is het maar dat ik weet dat ik nog iets kan pakken als ik daar zin in heb, of makkelijk een wissel kan maken
Eenbeetjevandit: Komt goed hoor, met die weegschaal. Ik ken 'Project Gezond' niet trouwens.
Pannekoek: Jouw ontbijt lijkt op die van mij. Lekker he? Vult ook goed (ik gooi er nog wat whey en chiazaad door)
Hier dus van het weekend allemaal hapjes over en gister afscheidslunch en receptie van een collega en ze had zelf de hapjes gemaakt. Dus ik weet nu 2,5 kilo zwaarder tov de vorige weeging. Dat is even slikken. Maar ik weet ook dat het veel vocht is, want het is niet dat ik heel veel heb gegeten (maar wel zout). Dus ook dat komt goed.
Gister weer een lekkere looptraining gehad. Vanavond een concert dus dan sta ik ook de hele avond op mijn voeten.
Ligbedje: Ik vul de eetmeter ook vaak vooruit in. Al is het maar dat ik weet dat ik nog iets kan pakken als ik daar zin in heb, of makkelijk een wissel kan maken
Eenbeetjevandit: Komt goed hoor, met die weegschaal. Ik ken 'Project Gezond' niet trouwens.
Pannekoek: Jouw ontbijt lijkt op die van mij. Lekker he? Vult ook goed (ik gooi er nog wat whey en chiazaad door)
Hier dus van het weekend allemaal hapjes over en gister afscheidslunch en receptie van een collega en ze had zelf de hapjes gemaakt. Dus ik weet nu 2,5 kilo zwaarder tov de vorige weeging. Dat is even slikken. Maar ik weet ook dat het veel vocht is, want het is niet dat ik heel veel heb gegeten (maar wel zout). Dus ook dat komt goed.
Gister weer een lekkere looptraining gehad. Vanavond een concert dus dan sta ik ook de hele avond op mijn voeten.
dinsdag 24 februari 2026 om 08:20
Wat voor looptraining doe jij Swampi via Evy?
Die 2,5 kilo lijkt mij ook eerder vocht.
Hier sinds kort de app foodvisor fijne app kost wel geld (1 jaar abonnement) maar vind hem heel fijn. Ik maak een foto hij berekend het. Soms klopt het niet ziet hij paprikaspread terwijl het filet american is maar dan pas ik dat even aan. Ik probeer rond de 1600 calorieen per dag uit te komen.
Die 2,5 kilo lijkt mij ook eerder vocht.
Hier sinds kort de app foodvisor fijne app kost wel geld (1 jaar abonnement) maar vind hem heel fijn. Ik maak een foto hij berekend het. Soms klopt het niet ziet hij paprikaspread terwijl het filet american is maar dan pas ik dat even aan. Ik probeer rond de 1600 calorieen per dag uit te komen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in