Gezond afvallen feb 2026
dinsdag 17 februari 2026 om 23:31
Precies een jaar geleden begon ik een topic over gezond afvallen. Er is toen 3 kg afgegaan en die zitten er weer aan (of misschien wel meer). Nu wil ik het toch weer proberen en hopen het langer vol te houden. Wie wil er ook een paar kilo kwijt maar dan wel op een gezonde manier en eigenlijk het liefste en manier die vol te houden is.
Elkaar tips geven en motiveeen. Geen hele eetlijsten maar wel af en toe een recept delen. Dat lijkt me een mooi steuntje in de rug.
Wie kletst er mee?
Elkaar tips geven en motiveeen. Geen hele eetlijsten maar wel af en toe een recept delen. Dat lijkt me een mooi steuntje in de rug.
Wie kletst er mee?
vrijdag 27 februari 2026 om 11:39
Dat is een goeie. Die eitjes eet ik op werk. Wij hebben gelukkig een kantine met vers en gezond eten. Ook wat minder gezonde dingen, die me soms verleiden en dan zwicht ik.
zaterdag 28 februari 2026 om 08:45
Hebben jullie een tip voor mij voor pannekoekjes?
Voorheen deed ik enkel ei met banaan en wat kaneel erdoor maar dat vult niet zo.
De havermoutmuffins wil ik gaan maken lijkt me lekker.
Het gaat hier beter na mijn bezoekje aan de Mac niks meer gesnoept. En alle dagen rond de toegestane calorieën. En Go with Jo gaat ook al beter doe wel elke dag dezelfde.
Als jullie uit eten gaan kiezen jullie dan ook voor wat minder calorierijk of laten jullie het dan voor wat het is?
Lunchen vind ik makkelijk dan kies ik tegenwoordig standaard voor soep.
Maar met dineren is het allemaal zo veel soms neem ik dan 2 voorgerechten.
Soep en carpaccio bijvoorbeeld.
Voorheen deed ik enkel ei met banaan en wat kaneel erdoor maar dat vult niet zo.
De havermoutmuffins wil ik gaan maken lijkt me lekker.
Het gaat hier beter na mijn bezoekje aan de Mac niks meer gesnoept. En alle dagen rond de toegestane calorieën. En Go with Jo gaat ook al beter doe wel elke dag dezelfde.
Als jullie uit eten gaan kiezen jullie dan ook voor wat minder calorierijk of laten jullie het dan voor wat het is?
Lunchen vind ik makkelijk dan kies ik tegenwoordig standaard voor soep.
Maar met dineren is het allemaal zo veel soms neem ik dan 2 voorgerechten.
Soep en carpaccio bijvoorbeeld.
zaterdag 28 februari 2026 om 10:20
@pannekoekje, van de week heb ik 1 banaan, 2 eieren, 75 gram havermout, flinke eetlepel Griekse yoghurt en een theelepel bakpoeder gebruikt en die waren lekker. Dikke mix, ik deed een eetlepel per pannenkoekje, eerder formaat grote poffertjes. Ik leg soms een bakpapiertje in de pan, dan hoef je geen olie te gebruiken.
Voor de muffins 1 banaan, 2 eieren en 30 gram havermout. Ik snijd een appel in blokjes, die gaat in de muffinvorm en daar giet ik de mix over. Soort appeltaartje zeg maar. Invriezen gaat goed maar als je ze ontdooit zijn ze wel klef / vochtig. Even een paar minuten in de airfryer en ze zijn lekker crunchy.
Als ik ga uit eten dan let ik niet op. Ik ga niet vaak, dus als ik dan ga dan wil ik genieten. Als ik twijfel tussen 2 gerechten, kies ik wel de “gezondste” maar als ik ergens echt zin in heb, dan wordt het die.
Lekker dat het goed gaat bij jou!
Ik heb nu 3 dagen met sociale eet / borrel activiteiten dus hier een moeilijk weekend.
Voor de muffins 1 banaan, 2 eieren en 30 gram havermout. Ik snijd een appel in blokjes, die gaat in de muffinvorm en daar giet ik de mix over. Soort appeltaartje zeg maar. Invriezen gaat goed maar als je ze ontdooit zijn ze wel klef / vochtig. Even een paar minuten in de airfryer en ze zijn lekker crunchy.
Als ik ga uit eten dan let ik niet op. Ik ga niet vaak, dus als ik dan ga dan wil ik genieten. Als ik twijfel tussen 2 gerechten, kies ik wel de “gezondste” maar als ik ergens echt zin in heb, dan wordt het die.
Lekker dat het goed gaat bij jou!
Ik heb nu 3 dagen met sociale eet / borrel activiteiten dus hier een moeilijk weekend.
zaterdag 28 februari 2026 om 12:00
Hi allemaal,
Ik probeer ook wat af te vallen. Ik ben begonnen met calorieën bijhouden in de app MyFitnessPal.
En ik schrok bijv. van de calorieën van olijfolie! Ik was nogal makkelijk met een “scheut” olie in de pan met het koken. Dat weeg ik nu wel af op bijv. 2 lepels of ik gebruik kookspray. Hangt af van het gerecht. Laatst bakte ik bijv. (diepvries) witvis, ontdooid uiteraard, maar dat bakte voor geen meter in te weinig dus daaraan wel een extra scheur braadboter toegevoegd.
Verder doe ik wat switches, friteslijn is bijv. een uitkomst zeg! Wat scheelt dát al een boel calorieën.
En ik schrok ook enorm van lekkere broodjes, witte pistoletjes, die at ik nogal veel. Nu een stuk minder, of maar 1 voor de lekker en dan met een gewone boterham of crackers erbij. En qua beleg niet alleen meer lekkere kipkerriesalade of kipsatesalade, maar dan magere smeerkaas, of ricotta met rookvlees, of een zelfgemaakt magere eiersalade. Maar dus niet meer én 2 pistoletjes én met calorierijke salades en brie. Dan maak ik keuzes.
Ik weeg af en toe wat af om beetje inzicht te krijgen hoeveel gram is iets. Een bakje chipjes is dus echt niks, maar 30-40 gr, ofzo. Nou, dat at ik echt wel meer en oei oei oei. Nu neem ik dan wel keurig een bakje.
Ik vind het bijhouden van calorieën wel fijn, ook al zal het niet exact op de gram kloppen. Maar het geeft wel inzicht. Ik vul dus ook vooruit in, zodat ik weet wat ik nog ongeveer “mag”.
En dan weet ik dat ik dus keuzes moet maken: vanavond óf een stroopwafel bij de koffie óf een paar mini-crackertjes met filet American/light paturain.
Maar ik vind het soms nog lastig als ik na het avondeten nog honger heb. Soms neem ik een appel met kaneel en een beetje suiker, of een gekookt eitje (die ik dan even als gevuld eitje maak met wat kwark en kerriepoeder).
Of een bakje magere kwark (met een smaakje, maar dat is nog best veel aan calorieën dan).
Helaas lust ik geen rauwkost, geen komkommer, tomaatjes etc. Nee, ook niet met een dip.
Ik heb wel de cheesedippers ontdekt voor maar 92 calorieën, en toch wat te knagen
.
Ik vind de app Myfitness wel fijn omdat je ook je beweging daarbij in beeld hebt en ziet hoeveel calorieën je nog “over hebt”. Heb ook de Eetmeter gedownload maar die vind ik minder fijn denk ik. En daar komen ook niet alle producten in beeld (friteslijn alleen de smaakjes, maar niet de gewone bijvoorbeeld).
Ik sport niet, maar wandel nu wel meer. Man en ik gaan nu vaker ‘‘s avonds een blokje om en af en toe doe ik wat thuisoefeningen (bijv. van Grow with Jo”.
Dus ik volg hier graag voor tips en motivatie, zal af en toe wat meeschrijven!
Ik probeer ook wat af te vallen. Ik ben begonnen met calorieën bijhouden in de app MyFitnessPal.
En ik schrok bijv. van de calorieën van olijfolie! Ik was nogal makkelijk met een “scheut” olie in de pan met het koken. Dat weeg ik nu wel af op bijv. 2 lepels of ik gebruik kookspray. Hangt af van het gerecht. Laatst bakte ik bijv. (diepvries) witvis, ontdooid uiteraard, maar dat bakte voor geen meter in te weinig dus daaraan wel een extra scheur braadboter toegevoegd.
Verder doe ik wat switches, friteslijn is bijv. een uitkomst zeg! Wat scheelt dát al een boel calorieën.
En ik schrok ook enorm van lekkere broodjes, witte pistoletjes, die at ik nogal veel. Nu een stuk minder, of maar 1 voor de lekker en dan met een gewone boterham of crackers erbij. En qua beleg niet alleen meer lekkere kipkerriesalade of kipsatesalade, maar dan magere smeerkaas, of ricotta met rookvlees, of een zelfgemaakt magere eiersalade. Maar dus niet meer én 2 pistoletjes én met calorierijke salades en brie. Dan maak ik keuzes.
Ik weeg af en toe wat af om beetje inzicht te krijgen hoeveel gram is iets. Een bakje chipjes is dus echt niks, maar 30-40 gr, ofzo. Nou, dat at ik echt wel meer en oei oei oei. Nu neem ik dan wel keurig een bakje.
Ik vind het bijhouden van calorieën wel fijn, ook al zal het niet exact op de gram kloppen. Maar het geeft wel inzicht. Ik vul dus ook vooruit in, zodat ik weet wat ik nog ongeveer “mag”.
En dan weet ik dat ik dus keuzes moet maken: vanavond óf een stroopwafel bij de koffie óf een paar mini-crackertjes met filet American/light paturain.
Maar ik vind het soms nog lastig als ik na het avondeten nog honger heb. Soms neem ik een appel met kaneel en een beetje suiker, of een gekookt eitje (die ik dan even als gevuld eitje maak met wat kwark en kerriepoeder).
Of een bakje magere kwark (met een smaakje, maar dat is nog best veel aan calorieën dan).
Helaas lust ik geen rauwkost, geen komkommer, tomaatjes etc. Nee, ook niet met een dip.
Ik heb wel de cheesedippers ontdekt voor maar 92 calorieën, en toch wat te knagen
Ik vind de app Myfitness wel fijn omdat je ook je beweging daarbij in beeld hebt en ziet hoeveel calorieën je nog “over hebt”. Heb ook de Eetmeter gedownload maar die vind ik minder fijn denk ik. En daar komen ook niet alle producten in beeld (friteslijn alleen de smaakjes, maar niet de gewone bijvoorbeeld).
Ik sport niet, maar wandel nu wel meer. Man en ik gaan nu vaker ‘‘s avonds een blokje om en af en toe doe ik wat thuisoefeningen (bijv. van Grow with Jo”.
zaterdag 28 februari 2026 om 13:42
Myfitnesspal ken ik ook en dat geeft echt veel inzicht .mamaonbekend schreef: ↑28-02-2026 12:00Hi allemaal,
Ik heb wel de cheesedippers ontdekt voor maar 92 calorieën, en toch wat te knagen.
Matze crackers , volkoren of andere smaak zijn heel licht . Of een rijstwafel. Als je 's avonds wat te snacken wil. Ik eet ook graag Skyr met 0% vet en die heb je in grote emmers. Cottage cheese erbij en het vult enorm.
Voor gezonde trek op werk; ik heb de bietentortilla's ontdekt. Die kun je zo vullen en oprollen en dan zo meenemen. Collega's zie ik vaak wrakstukken eten gevuld met o.a. tonijn.
zaterdag 28 februari 2026 om 14:13
Lekker hoor.mamaonbekend schreef: ↑28-02-2026 14:09Ja, ik heb net gepofte meergranencrackers van Crispix meegenomen. Zijn ook lekker en maar 24 kcal per stuk (excl. beleg).
zaterdag 28 februari 2026 om 21:55
Je kunt die salades ook zelf maken, scheelt heel veel kcal vergeleken met het origineel. Ik kan de recepten wel even opzoeken voor je?mamaonbekend schreef: ↑28-02-2026 12:00Nu een stuk minder, of maar 1 voor de lekker en dan met een gewone boterham of crackers erbij. En qua beleg niet alleen meer lekkere kipkerriesalade of kipsatesalade, maar dan magere smeerkaas, of ricotta met rookvlees, of een zelfgemaakt magere eiersalade. Maar dus niet meer én 2 pistoletjes én met calorierijke salades en brie. Dan maak ik keuzes.
zondag 1 maart 2026 om 14:11
Gevuld eitjesalade:
Johma 390kcal vs 120kcal per 100gram
4 gekookte eieren
40 gram kwark of Griekse yoghurt (mager of 0%)
30 gram frietsaus
10 gram mosterd
Theelepel kerrie
Snuf paprikapoeder en zout naar smaak
Alles prakken en door elkaar roeren. Klaar!
Tonijnsalade:
Johma 350kcal vs 80kcal per 100gram
Blikje tonijn op waterbasis uitgelekt
40gr magere kwark of 0% Griekse yoghurt
30gr frietsaus
50gr fijn gesneden augurk
1 kleine rode ui, fijngesneden
Snufje peper en zout naar smaak
Kipkerriesalade:
Johma 309kcal vs 120kcal per 100gr
150 gram kipfilet koken (dus niet de vleeswaren maar echt een rauwe kipfilet) en als deze gaar is, uit elkaar trekken met 2 vorken
30gr frietsaus
3 theelepels kerriepoeder
Snufje cayennepeper en zout
Alles door elkaar roeren
Mijn favoriet is de kaassalade
Johma 446 vs 180kcal per 100 gram
40 gram magere kwark of 0% Griekse yoghurt
30 gram frietsaus
10 gram mosterd
Snuf zout en wat bieslook
2 plakken Milner oude kaas in kleine blokjes snijden
Alles door elkaar roeren
4 gekookte eieren
30 gram frietsaus
10 gram mosterd
Theelepel kerrie
Tonijnsalade:
30gr frietsaus
Kipkerriesalade:
150 gram kipfilet koken (dus niet de vleeswaren maar echt een rauwe kipfilet) en als deze gaar is, uit elkaar trekken met 2 vorken
30gr frietsaus
Alles door elkaar roeren
30 gram frietsaus
10 gram mosterd
Alles door elkaar roeren
zondag 1 maart 2026 om 15:37
Zou je niet beter de plantaardige mayonaise van Calve kunnen nemen? Fritessaus lijkt me nogal bewerkt.Swampi schreef: ↑01-03-2026 14:11Gevuld eitjesalade:
4 gekookte eieren
30 gram frietsaus
10 gram mosterd
Theelepel kerrie
Tonijnsalade:
30gr frietsaus
Kipkerriesalade:
30gr frietsaus
Alles door elkaar roeren
30 gram frietsaus
10 gram mosterd
Alles door elkaar roeren
zondag 1 maart 2026 om 20:31
zondag 1 maart 2026 om 22:24
Dank Swampi! Die kipkerrie had ik, zelf bedacht, vandaag toevallig al voor jouw post gemaakt
.
Ik heb alleen ipv frietsaus de friteslijn gebruikt en een klein scheutje honing erdoor. Lekker !
Door de tonijn zou ik mischien nog een klein beetje fijngesneden blokjes appel doen, voor het frisse.
Succes ook travelgirl!
De avonden vind ik -soms- ook wel lastig ja. De ene keer heb ik geen enkele behoefte om nog iets te eten, zelfs geen koekje bij de koffie want dan heb ik gewoon genoeg gegeten. En een andere keer heb ik wel zin in én dat koekje én nog iets te snaaien….zucht.
Meestal lukt het wel om het alleen bij een appel met kaneel en theelepeltje suiker te houden of een eitje. Dat is ca. 60 kcal dus dat is nog te overzien.
Ik vind dat invullen in die app echt wel helpend, ik “mag” dan gewoon niet meer
Ik heb alleen ipv frietsaus de friteslijn gebruikt en een klein scheutje honing erdoor. Lekker !
Door de tonijn zou ik mischien nog een klein beetje fijngesneden blokjes appel doen, voor het frisse.
Succes ook travelgirl!
De avonden vind ik -soms- ook wel lastig ja. De ene keer heb ik geen enkele behoefte om nog iets te eten, zelfs geen koekje bij de koffie want dan heb ik gewoon genoeg gegeten. En een andere keer heb ik wel zin in én dat koekje én nog iets te snaaien….zucht.
Meestal lukt het wel om het alleen bij een appel met kaneel en theelepeltje suiker te houden of een eitje. Dat is ca. 60 kcal dus dat is nog te overzien.
Ik vind dat invullen in die app echt wel helpend, ik “mag” dan gewoon niet meer
zondag 1 maart 2026 om 22:30
Ik probeer nu rond 20u mijn tanden te poetsen, lijkt alsof ik dan minder aandrang heb om te snaaien. Tot nu toe dan 
Daarna drink ik alleen nog water, of niks meer.
Die zelfgemaakte salades klinken lekker, ik zou zelf misschien cottage cheese erbij gebruiken ipv kwark en mayo, je kunt lekker variëren natuurlijk.
Daarna drink ik alleen nog water, of niks meer.
Die zelfgemaakte salades klinken lekker, ik zou zelf misschien cottage cheese erbij gebruiken ipv kwark en mayo, je kunt lekker variëren natuurlijk.
maandag 2 maart 2026 om 08:59
Wat een lekkere recepten komen er voorbij. Dank voor de inspiratie!
Hoe is jullie weekend gegaan? Hier dramatisch. Maar aangezien ik me daar op had ingesteld (veel leuke activiteiten en besloten dat ik dit weekend het lijnen los zou laten) is het wat het is. Zo de weegschaal op, ik ben benieuwd.
Deze week er weer tegenaan!
Die bietenwraps, scheelt dat nou met normale volkoren wrap? Het staat me bij dat ik een tijdje terug van die groentewraps (wortel, biet) wilde aanschaffen maar toen juist concludeerde dat ik beter de gewone kan nemen? Ik weet het niet meer
Succes allemaal!
Hoe is jullie weekend gegaan? Hier dramatisch. Maar aangezien ik me daar op had ingesteld (veel leuke activiteiten en besloten dat ik dit weekend het lijnen los zou laten) is het wat het is. Zo de weegschaal op, ik ben benieuwd.
Die bietenwraps, scheelt dat nou met normale volkoren wrap? Het staat me bij dat ik een tijdje terug van die groentewraps (wortel, biet) wilde aanschaffen maar toen juist concludeerde dat ik beter de gewone kan nemen? Ik weet het niet meer
Succes allemaal!
maandag 2 maart 2026 om 09:46
Een bietenwrap is 100 kcal (2 gr vezels) per stuk en de prijs is 2.99 voor 5 stuksEenbeetjevanditendat schreef: ↑02-03-2026 08:59Wat een lekkere recepten komen er voorbij. Dank voor de inspiratie!
Succes allemaal!
Een volkorenwrap is 112 kcal (3.2 gr vezels) per stuk en de prijs is 95 cent voor 8 stuks
Ik ga ook altijd voor volkoren. Want meer vezels en een stuk minder duur. Die 12 kcal maken het verschil niet voor mij. Ik proef de wrap toch bijna niet door het beleg
maandag 2 maart 2026 om 09:47
Morgen is er vast een groot deel weer afEenbeetjevanditendat schreef: ↑02-03-2026 09:33De weegschaal kent geen genade. Ik hoopte dat het nog een beetje mee zou vallen maar helaas.
Ik had wel een oke weekend en weeg nog hetzelfde.
maandag 2 maart 2026 om 17:10
Ik had vandaag een afrondend gesprek met de diëtist/voedingswetenschapper. Ik heb een paar coachingsgesprekken gehad en het was heel fijn. Ze heeft mij punten ter verbetering gegeven en nu, een half jaar later, is mijn voeding optimaal voor mijn gezondheid. De basis staat. Ik krijg (ruim) voldoende vitamines, vezels, eiwitten e.d binnen. Ik kan daar dus niks meer aan verbeteren. Dikke complimenten kreeg ik
Als ik wil afvallen, zal het van de tussendoortjes moeten komen. Maar ze zei ook: bmi is ook maar een getal. Je bloedwaardes zijn goed, je voeding is op orde en dat is veel belangrijker dan je bmi. Is ook zo. Dus wat is het mij waard? Dat was eigenlijk de vraag. Goede vraag wel. Want ik wil wel af en toe een chipje of een koekje kunnen eten.
Nou ja, ik zie wel…
Als ik wil afvallen, zal het van de tussendoortjes moeten komen. Maar ze zei ook: bmi is ook maar een getal. Je bloedwaardes zijn goed, je voeding is op orde en dat is veel belangrijker dan je bmi. Is ook zo. Dus wat is het mij waard? Dat was eigenlijk de vraag. Goede vraag wel. Want ik wil wel af en toe een chipje of een koekje kunnen eten.
Nou ja, ik zie wel…
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in