Lijf & Lijn alle pijlers

Gezond eten in sociale situaties

14-08-2019 08:00 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Sinds een tijdje ben ik na een druk en heftig jaar weer op de goede weg. Ik eet gezonder (sporten deed ik altijd al). Ik wil graag 4 kilo afvallen om weer op mijn oude gewicht te komen want dat was prima. Echter gaat het wel erg langzaam met de kilo's.

Alleen... ik wil eigenlijk minder/gezonder drinken en eten tijdens sociale gelegenheden. Ik kan, als ik alleen ben of thuis met mijn vriend, prima voor de gezonde optie gaan. Maar heb ik bijvoorbeeld een feestje... dan ga ik voor de bijl. Ik had laatst een borrel met collega's om een mijlpaal te vieren, had 3 bier en frietjes op en voelde me daarna echt erg slecht, vooral fysiek dan (weinig energie, buikpijn). Ik baal dan ook van mezelf dat ik niet goed voor mezelf gezorgd heb en wil dit anders doen. Maar ben ook echt een gezelligheidsdier en wil graag meedoen met iedereen. Zit een beetje in tweestrijd met mezelf op zo'n moment.

Of als mijn tante speciaal voor mij dingen in huis haalt zoals tompouchen, ook al heb ik gezegd dat ze dat niet hoeft te doen... Ik kan het dan niet over mn hart verkrijgen om het te laten staan omdat ze speciaal voor mij heeft gehaald en het zelf niet lust. Zeker omdat ze niet super goed ter been is en al die moeite doet speciaal voor mij.

Hoe ga ik hiermee om? Vooral zo'n borrel daar zou ik sterker in mijn schoenen moeten staan, maar heeft iemand van jullie daar goede tips voor? Ik ga daar heen met goede intenties, maar als collega een biertje in mn hand drukt denk ik 'ach, eentje moet kunnen'. En dan worden het er wat meer, en krijg ik honger en zin in vette hap.. Binnenkort staan er meer sociale dingen gepland; een concert, een bruiloft, mijn eigen verjaardag, meerdere zakelijke diners...
Geen alcohol gebruiken scheelt al veel. Misschien met de auto gaan, zodat jij de Bob bent?

Zo'n tompouce kan best een keer, en dat kun je dan compenseren door in de eerstvolgende gezonde maaltijd minder te eten dan normaal.
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn lastige situaties, vooral met tante. Je kunt vragen of je ze mee naar huis mag nemen (en weggooien...)

En als je een borrel hebt: ga met de auto (ideale niet-drinken-stok-achter-de-deur)
En verder: begin niet aan alcohol, na eentje, ga je voor de bijl. Drink alleen spa rood

En als de frietjes je avondmaaltijd zijn, is dat natuurlijk geen probleem, zolang je ze maar niet extra eet
Hoi,
Als je jezelf dingen gaat verbieden worden ze alleen maar aantrekkelijker, dus dat zou ik niet doen.
Maak vantevoren afspraken met jezelf, bijvoorbeeld 3 hapjes en verder spa, of 1 biertje als je perse wilt drinken (Niet drinken is het beste) en 1 of 2 hapjes, en houd je daar dan aan.
En natuurlijk gaat het niet snel want 4 kilo is niet zoveel.
Medisch gezien is dat trouwens geen slecht idee, een paar kilo boven je ideale gewicht zitten want als je ziek wordt ben je die 4 kilo zo kwijt en dan heeft je lichaam geen reserves zeg maar.
Gewoon een beetje leren houden., c'est ça.
anoniem_386798 wijzigde dit bericht op 14-08-2019 08:08
4.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geen idee. Ik ken het namelijk alleen andersom.
Heb je niks aan, maar ik verbaas me er een klein beetje over.
.
Inderdaad, van 1 tompouce weeg je echt niet 5 kilo meer de volgende dag.
Alle reacties Link kopieren
Maak een plan. Of twee biertjes of de frietjes en Spa rood. Zorg dat je een gezond broodje bij je hebt als je de friet niet wil eten.

4 kg is maar weinig. Ik denk als je een flinke wandeling per dag extra maakt bv s avonds of s ochtends vroeg dan helpt dat ook al
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Phoebemeaculpa schreef:
14-08-2019 08:07
Hoi,
Als je jezelf dingen gaat verbieden worden ze alleen maar aantrekkelijker, dus dat zou ik niet doen.
Maak vantevoren afspraken met jezelf, bijvoorbeeld 3 hapjes en verder spa, of 1 biertje als je perse wilt drinken (Niet drinken is het beste) en 1 of 2 hapjes, en houd je daar dan aan.
En natuurlijk gaat het niet snel want 4 kilo is niet zoveel.
Medisch gezien is dat trouwens geen slecht idee, een paar kilo boven je ideale gewicht zitten want als je ziek wordt ben je die 4 kilo zo kwijt en dan heeft je lichaam geen reserves zeg maar.
Gewoon een beetje leren houden., c'est ça.

Dat is best een beetje onzin, als je geen reserves meer hebt als je 4kg afvalt dan was je gewicht niet ideaal.
.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik bij een borrel doe, ik kies.
Of de hapjes of de drank.
De keuze is dan niet moeilijk en kies ik voor de hapjes.
Ik neem dan bewust 3 hapjes op een feestje of borrel.
Bij je tante zou ik zeggen dat ik net wat genuttigd heb voordat ik kwam, dan zou ik een halve tompouce eten en de andere helft mee naar huis nemen.
flexibel wijzigde dit bericht op 14-08-2019 08:18
2.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
flexibel wijzigde dit bericht op 14-08-2019 08:17
97.95% gewijzigd
Wat echt helpt is niet drinken. Ook niet 1. Ga met de auto.
Je tante is lastiger. Ik zou het dan maar eten, maar ik snap wel je punt. Bied aan dat jij wat meeneemt de volgende keer?

Bruiloften enzo is ook het makkelijkst zonder bier. Scheelt calorieën en je bent standvastiger zonder.

4 kilo is niet veel, dat gaat gewoon langzaam. Af en toe iets echt lekkers eten maakt wel dat je het langer volhoud is mijn ervaring. Alleen niet en/ en. Patat dan als avondeten en de volgende dag een salade. Meer per week tellen dan per dag. Als je weet dat je vrijdag iets gaat snacken de dagen ervoor minder eten.
Gaat dit over gezond eten? Je hoeft niet elke dag gezond te eten. Je mag uitzonderingen maken.
En om je druk te maken over vier kilo is ook grote onzin .
Alle reacties Link kopieren
Phoebemeaculpa schreef:
14-08-2019 08:07

Medisch gezien is dat trouwens geen slecht idee, een paar kilo boven je ideale gewicht zitten want als je ziek wordt ben je die 4 kilo zo kwijt en dan heeft je lichaam geen reserves zeg maar.
dat is echt onzin, je ideale gewicht is je ideale gewicht
Er is ooit onderzoek geweest, waaruit bleek, dat iets dikkere mensen gezonder zouden zijn. Dat onderzoek wordt nog steeds aangehaald door mensen, maar is door de wetenschap onderuit gehaald.

Het onderzoek vergat mee te nemen, dat onder de te lichte mensen vaak rokers zaten en dat langdurig zieken vaak vermagerden, daardoor waren de resultaten veel te rooskleurig richting overgewicht. Als je dat op de juiste manier in het onderzoek betrekt, blijkt slanker echt gezonder
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
14-08-2019 08:19
Gaat dit over gezond eten? Je hoeft niet elke dag gezond te eten. Je mag uitzonderingen maken.
En om je druk te maken over vier kilo is ook grote onzin .
Nou had ik me jaren en jaren geleden maar zorgen gemaakt om die eerste 4 kilo dan had ik er misschien nu niet 20 teveel gehad.
Wat betreft je tante, je kan toch gewoon zeggen dat je op dieet bent?
Alle reacties Link kopieren
Die tompouce eten is echt zonde. Want je geniet er waarschijnlijk niet van, omdat je je verplicht voelt om te eten.

Gewoon bij de volgende keer aankondigen dat je tante heel lief vindt, maar dat ze écht niets in huis hoeft te halen, omdat je het toch niet gaat eten.

Bij zo’n borrel vind ik het heel anders. Daar geniet je blijkbaar wel van. Ik zou zelf ook de alcohol laten staan en gaan voor de hapjes (maar goed, voor mij eenvoudig, want ik drink niet). Natuurljk kun je er ook voor kiezen om niet te drinken én geen hapjes te nemen, maar dat zou toch wat beperkt voelen... Als je kleine gezonde wijzigingen aanbrengt (niet meer die drie biertjes, geen tompoucen meer) in je eetpatroon, zul je heus langzaam afvallen.

Maar schrap niet alles. Dan gaat het natuurlijk sneller, maar is het ook moeilijker vol te houden en heb je kans dat je daarna weer meer aan gaat komen als je weer gaat eten zoals je deed.

En wil je dan bij een bruiloft echt bezig zijn met de gezonde keus maken? Als je met een beetje verstand gewoon van alles wat doet, dan is er echt niets aan de hand en kan je ‘s avonds bij het feest ook echt wel twee bitterballen nemen (oid).
Alle reacties Link kopieren
Als je tante tompoucen (meervoud nog wel) in huis haalt terwijl jij duidelijk (!) hebt gezegd dat je ze niet meer eet, dan is dat jammer voor tante. Dan mag ze ze weggooien of aan de buren geven, en de volgende keer haalt ze ze dan niet meer.

En als je het zielig vindt zeg je dat ze een doos mini-tompoucen haalt bij de appie of de Aldi in de diepvries, en dan neem je er daar één van als je bij haar op visite bent.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Phoebemeaculpa schreef:
14-08-2019 08:07
Hoi,
Als je jezelf dingen gaat verbieden worden ze alleen maar aantrekkelijker, dus dat zou ik niet doen.
Maak vantevoren afspraken met jezelf, bijvoorbeeld 3 hapjes en verder spa, of 1 biertje als je perse wilt drinken (Niet drinken is het beste) en 1 of 2 hapjes, en houd je daar dan aan.
En natuurlijk gaat het niet snel want 4 kilo is niet zoveel.
Medisch gezien is dat trouwens geen slecht idee, een paar kilo boven je ideale gewicht zitten want als je ziek wordt ben je die 4 kilo zo kwijt en dan heeft je lichaam geen reserves zeg maar.
Gewoon een beetje leren houden., c'est ça.
Dan moet ik wel behoorlijk ziek zijn of heel veel wegen. De laatste keer dat ik ziek (buikgriep) was, ben ik inderdaad max 2 kg 'afgevallen'... omdat ik niets binnen hield en mijn maag-darmstelsel dus leeg was. Toen ik weer normaal ging eten, 'zat' het er zo weer aan.
Maar 4 kg bij een gewoon gewicht best veel om te verliezen als je ziek bent.

En je ideale gewicht, is nu eenmaal je ideale gewicht. Waarom zou je daar boven gaan zitten?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Phoebemeaculpa schreef:
14-08-2019 08:07
Medisch gezien is dat trouwens geen slecht idee, een paar kilo boven je ideale gewicht zitten want als je ziek wordt ben je die 4 kilo zo kwijt en dan heeft je lichaam geen reserves zeg maar.

:rofl:

‘Ja, ik zou eigenlijk nog 4 kilo kwijt moeten maarja, ik zal maar eens ziek worden! dan ga je mooi dood als je 4 kilo onder je ideale gewicht zit! ‘
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
14-08-2019 08:19
Gaat dit over gezond eten? Je hoeft niet elke dag gezond te eten. Je mag uitzonderingen maken.
En om je druk te maken over vier kilo is ook grote onzin .
Nou nou, dat jij dat onzin vindt wil niet zeggen dat het zo is natuurlijk.

Lastig, het blijft keuzes maken en ik vind dat ook moeilijk. Eten en drinken hoort toch bij gezelligheid. Het boek van Mieke Kolsters; het geheim van slanke mensen, is misschien wel iets om een keer door te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Oh-happy-day schreef:
14-08-2019 08:31
Lastig, het blijft keuzes maken en ik vind dat ook moeilijk. Eten en drinken hoort toch bij gezelligheid. Het boek van Mieke Kolsters; het geheim van slanke mensen, is misschien wel iets om een keer door te lezen.

Ik kan het heel gezellig hebben als ik kraanwater drink, en de bijeenkomst wordt niet verpest als ik de hapjes weiger hoor.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 3 biertjes en een portie friet echt niet zodanig veel of slecht dat je je daar de volgende dag fysiek slecht van moet voelen. Dat zit volgens mij tussen je oren. Ga de volgende keer na zo’n avond meteen ‘s ochtends wandelen of hardlopen of je huis schoonmaken, dan ben je opgefrist en heb je weer wat extra verbrand. Wedden dat je er dan geen last van hebt?
Alle reacties Link kopieren
Je lichaam is een vuilnisbak, dus eten omdat het anders zonde is, is geen goede optie.

Zolang jij allerlei redenen belangrijker vindt dan je gezondheid, zal het lastig blijven.

Probeer verder geen emoties aan eten te hangen. Het is geen beloning noch een straf. Je moet je ook niet supergoed of superslecht voelen na het eten van iets.

Bij een gezonde levensstijl past het ook wel eens om een keer bewust wat minder gezond bezig te zijn. Een keertje laat naar bed gaan, het sporten een dagje overslaan, andere voedingskeuze maken, etc etc

Dus de volgende keer op een feest geen 3 bier drinken, maar geniet van het ene biertje en van een paar frietjes of 1 bitterbal. Of wil je toch wat van de tompouce neem dan een kwart en geniet ervan.

Je had je tante gezegd dat ze niets voor je in huis moest halen. Blijf daar dan bij, want wanneer je het opeet zal ze de volgende keer ook weer iets in huis halen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens al je calorieën gaan bijhouden. Vaak kun je in apps ook plannen voor de dag en dan kun je er eerder op de dag rekening mee houden.
Alle reacties Link kopieren
Bewuste keuze's maken. Dus of het één, of het andere. En als je daar achter staat, gaat het ook een stuk makkelijker. Wat ik dan bijvoorbeeld doe als ik de kroeg in ga en heb afgesproken dat ik 1 biertje 'mag' drinken, is dan een bijzonder biertje bestellen. Of een gewoon biertje en hier echt van genieten.

En van een tompouce kan je ook gewoon genieten, en daarna een extra wandeling of extra sporten. Ga er vanuit dat het bezoek aan tante niet dagelijks is.

Wat een vriendin altijd doet als ze iets lekkers voor zich heeft staan: ze maakt de afweging of ze er echt zin in heeft of dat ze het eet omdat het voor haar staat. Dan valt het op hoe vaak je iets gaat eten omdat het voor je staat of omdat het je aangeboden wordt.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
14-08-2019 08:44
Ik zou eens al je calorieën gaan bijhouden. Vaak kun je in apps ook plannen voor de dag en dan kun je er eerder op de dag rekening mee houden.
Precies dit. Je hoeft niet altijd 100% gezond te eten om af te vallen. Niet elke dag taart en patat, maar af en toe is prima. Daar hou je dan gewoon de rest van de dag rekening mee.
Persoonlijk beviel mij het calorieën tellen niet en ik volg nu en weekmenu afgestemd op mijn lengte en gewicht. Altijd de juiste boodschappen in huis en ik weet precies wat ik dure dag "mag" of waar ik een keertje iets kan smokkelen met een drankje of een snack. Is ook veel beter vol te houden dan "niks mogen" en/of "honger hebben".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven