Lijf & Lijn alle pijlers

Gezond eten in sociale situaties

14-08-2019 08:00 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Sinds een tijdje ben ik na een druk en heftig jaar weer op de goede weg. Ik eet gezonder (sporten deed ik altijd al). Ik wil graag 4 kilo afvallen om weer op mijn oude gewicht te komen want dat was prima. Echter gaat het wel erg langzaam met de kilo's.

Alleen... ik wil eigenlijk minder/gezonder drinken en eten tijdens sociale gelegenheden. Ik kan, als ik alleen ben of thuis met mijn vriend, prima voor de gezonde optie gaan. Maar heb ik bijvoorbeeld een feestje... dan ga ik voor de bijl. Ik had laatst een borrel met collega's om een mijlpaal te vieren, had 3 bier en frietjes op en voelde me daarna echt erg slecht, vooral fysiek dan (weinig energie, buikpijn). Ik baal dan ook van mezelf dat ik niet goed voor mezelf gezorgd heb en wil dit anders doen. Maar ben ook echt een gezelligheidsdier en wil graag meedoen met iedereen. Zit een beetje in tweestrijd met mezelf op zo'n moment.

Of als mijn tante speciaal voor mij dingen in huis haalt zoals tompouchen, ook al heb ik gezegd dat ze dat niet hoeft te doen... Ik kan het dan niet over mn hart verkrijgen om het te laten staan omdat ze speciaal voor mij heeft gehaald en het zelf niet lust. Zeker omdat ze niet super goed ter been is en al die moeite doet speciaal voor mij.

Hoe ga ik hiermee om? Vooral zo'n borrel daar zou ik sterker in mijn schoenen moeten staan, maar heeft iemand van jullie daar goede tips voor? Ik ga daar heen met goede intenties, maar als collega een biertje in mn hand drukt denk ik 'ach, eentje moet kunnen'. En dan worden het er wat meer, en krijg ik honger en zin in vette hap.. Binnenkort staan er meer sociale dingen gepland; een concert, een bruiloft, mijn eigen verjaardag, meerdere zakelijke diners...
Alle reacties Link kopieren
marielle8484 schreef:
14-08-2019 08:54
Bewuste keuze's maken. Dus of het één, of het andere. En als je daar achter staat, gaat het ook een stuk makkelijker. Wat ik dan bijvoorbeeld doe als ik de kroeg in ga en heb afgesproken dat ik 1 biertje 'mag' drinken, is dan een bijzonder biertje bestellen. Of een gewoon biertje en hier echt van genieten.

En van een tompouce kan je ook gewoon genieten, en daarna een extra wandeling of extra sporten. Ga er vanuit dat het bezoek aan tante niet dagelijks is.
en voor mij is een tompouce echt absoluut 'zonde van de calorien', dan drink ik dit weekend liever een wijntje
Alle reacties Link kopieren
Magick88 schreef:
14-08-2019 09:05
Precies dit. Je hoeft niet altijd 100% gezond te eten om af te vallen. Niet elke dag taart en patat, maar af en toe is prima. Daar hou je dan gewoon de rest van de dag rekening mee.
Persoonlijk beviel mij het calorieën tellen niet en ik volg nu en weekmenu afgestemd op mijn lengte en gewicht. Altijd de juiste boodschappen in huis en ik weet precies wat ik dure dag "mag" of waar ik een keertje iets kan smokkelen met een drankje of een snack. Is ook veel beter vol te houden dan "niks mogen" en/of "honger hebben".
Ik tel lui. Oftewel ik heb een app waarbij ik streepjescodes scan en aangeef hoeveel ik er van eet. A
Alle reacties Link kopieren
Per week tellen helpt hier en vantevoren inschatten hoe sociaal de week er uit zal zien helpt ook. Ik weet nu al dat ik donderdag met man uit eten ga, vrijdagmiddag een borrel heb rond 17u, zaterdag een familiefeest en zondag komen er vrienden eten.

Dus eet ik vandaag licht, morgen overdag ook en ‘avonds met man kies ik een restaurant met gezond eten of neem alleen een voorgerecht.

Vrijdagmiddag ga ik voor een wijntje en een snack maar eet dan thuis niet uitgebreid meer.

Zaterdagmorgen sporten, zaterdagmiddag zeker taart bij familie en een glas wijn plus normale portie eten.

Zondag kook ik zelf en maak oa een grote salade bij het eten waar ik van eet, met alcoholvrij biertje (laag in calorieen) erbij.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
14-08-2019 09:35
Ik tel lui. Oftewel ik heb een app waarbij ik streepjescodes scan en aangeef hoeveel ik er van eet. A
Maar niet al het eten heeft streepjescodes, verre van! Vooral in sociale situaties niet. Ik zou bij mn tante niet de tompoucedoos uit t oud papier halen om te scannen :-)
Alle reacties Link kopieren
Wat eet je dan wel niet , als vrijwel al je eten een streepjescode heeft?
.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
14-08-2019 09:35
Ik tel lui. Oftewel ik heb een app waarbij ik streepjescodes scan en aangeef hoeveel ik er van eet. A
Ja joh... onderweg heb ik altijd een weegschaal en een streepjescode bij mij.

Niet dus. *lui*
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
14-08-2019 09:35
Ik tel lui. Oftewel ik heb een app waarbij ik streepjescodes scan en aangeef hoeveel ik er van eet. A

Die streepjescodes kloppen 9 van de 10 keer niet met wat er op de verpakking staat.
.
Ik wissel elk drankje af met een Spa rood of een glas water. En als ik uit eten ga bestel ik standaard een glas of kan water erbij.

Ik herken het dat ik zin heb om te snacken als ik drie biertjes achter elkaar drink en daar heb ik op deze manier ook minder last van.
Alle reacties Link kopieren
Vier kilo moet toch ook makkelijk kunnen lukken zonder calorieën te tellen?

Volgens mij weten de meeste mensen wel wat een (enigszins) gezond voedingspatroon is, maar houden ze zich daar niet aan.

TO weet echt wel wat ze (wat vaker) moet laten staan.
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
14-08-2019 10:26
Vier kilo moet toch ook makkelijk kunnen lukken zonder calorieën te tellen?

Volgens mij weten de meeste mensen wel wat een (enigszins) gezond voedingspatroon is, maar houden ze zich daar niet aan.

TO weet echt wel wat ze (wat vaker) moet laten staan.

Hangt er maar net vanaf wat je startgewicht (BMI) is.
.
Alle reacties Link kopieren
Oh-happy-day schreef:
14-08-2019 08:31
Nou nou, dat jij dat onzin vindt wil niet zeggen dat het zo is natuurlijk.

Lastig, het blijft keuzes maken en ik vind dat ook moeilijk. Eten en drinken hoort toch bij gezelligheid. Het boek van Mieke Kolsters; het geheim van slanke mensen, is misschien wel iets om een keer door te lezen.
Mwa, niet persé. Echt te vaak gehad dat ik met iemand iets ging eten/drinken en dat het zo gezellig was dat het heel lang duurde voor we gingen bestellen, een droge mond kreeg omdat ik vergat te drinken (te bestellen) en zelf soms vergaten een toetje te bestellen. :'( :$
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Als ik wat af wil vallen en ik heb een feest dan kies ik voor de drankjes en dan neem ik weinig of geen hapjes. Vooral als het feest 's avonds is dan heb ik sowieso al weinig behoefte aan hapjes als ik thuis al gegeten heb. Ik ben het niet gewent om 's avonds nog wat te eten.
Hou het bij één alcoholische consumptie en bestel een baguette met zalm ipv een broodje kroket met patat bijv. Dan heb je wel het gevoel lekker en gezellig te hebben meegedaan zonder op een houtje te hebben hoeven bijten.
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
14-08-2019 10:26
Vier kilo moet toch ook makkelijk kunnen lukken zonder calorieën te tellen?

Volgens mij weten de meeste mensen wel wat een (enigszins) gezond voedingspatroon is, maar houden ze zich daar niet aan.

TO weet echt wel wat ze (wat vaker) moet laten staan.
Vier kilo eraf is in mijn ervaring super moeilijk, ik ben daar al tijden mee bezig ;-) Ik houd me maar vast aan de gedachten dat iets wat er in 1 jaar tijd langzaam aan bij geslopen is, heus niet in 6 weken verdwenen is.
Anoniem262821034 schreef:
14-08-2019 08:08
Geen idee. Ik ken het namelijk alleen andersom.
Heb je niks aan, maar ik verbaas me er een klein beetje over.
Waar verbaas je je precies over?
Alle reacties Link kopieren
Manta schreef:
14-08-2019 11:36
Waar verbaas je je precies over?

Nou, bij mij werkt sociale controle juist enorm. Zodra ik alleen ben gaat de rem eraf. Verbazing is misschien niet helemaal het goede woord - was ook absoluut niet vervelend bedoeld, maar maf dat het voor mensen zo tegengesteld kan zijn. :)
.
Anoniem262821034 schreef:
14-08-2019 11:53
Nou, bij mij werkt sociale controle juist enorm. Zodra ik alleen ben gaat de rem eraf. Verbazing is misschien niet helemaal het goede woord - was ook absoluut niet vervelend bedoeld, maar maf dat het voor mensen zo tegengesteld kan zijn. :)
Ik heb hetzelfde. Ik eet weinig in gezelschap.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
14-08-2019 10:49
Mwa, niet persé. Echt te vaak gehad dat ik met iemand iets ging eten/drinken en dat het zo gezellig was dat het heel lang duurde voor we gingen bestellen, een droge mond kreeg omdat ik vergat te drinken (te bestellen) en zelf soms vergaten een toetje te bestellen. :'( :$
Ik was dat dit mijn tekst was. Maar ik heb dat dus niet, kan nog zo gezellig zijn, ik vergeet een wijntje en lekker eten echt niet. Maar ja, daarom ben ik ook een kilo of 8 te zwaar.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
14-08-2019 09:42
Maar niet al het eten heeft streepjescodes, verre van! Vooral in sociale situaties niet. Ik zou bij mn tante niet de tompoucedoos uit t oud papier halen om te scannen :-)
Nee, maar die producten zijn al door anderen ingevoerd dus dan zoek ik op tompouce :lol:. En daarnaast staan ook de gangbare potieformaten er al in.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
14-08-2019 09:48
Wat eet je dan wel niet , als vrijwel al je eten een streepjescode heeft?
In de supermarkt heeft vrijwel alles een streepjescode inclusief een komkommer bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
opgroeien met een moeder met eetstoornis, ik kan je van heel veel producten vertellen hoeveel calorien er in zitten
:facepalm:
Tips: Een plan maken, van te voren voor jezelf bepalen wat je wel en niet gaat eten en drinken en dat visualiseren. Visualiseer ook hoe je iets gaat zeggen/afwijzen. Als iemand vraagt wat voor taart je wilt op een verjaardag: appeltaart, maar zonder slagroom of kersenvlaai, maar een half puntje alstjeblieft.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-08-2019 11:22
Hou het bij één alcoholische consumptie en bestel een baguette met zalm ipv een broodje kroket met patat bijv. Dan heb je wel het gevoel lekker en gezellig te hebben meegedaan zonder op een houtje te hebben hoeven bijten.
Alsof brood met zalm minder aanzet dan brood met kroket. Misschien nog wel meer (afh van de hoeveelheid zalm).
Ik zit zelf eerder de zalm én de kroket eten, maar niet het brood als ik wil afvallen.
.
impala schreef:
14-08-2019 14:42
Alsof brood met zalm minder aanzet dan brood met kroket. Misschien nog wel meer (afh van de hoeveelheid zalm).
Ik zit zelf eerder de zalm én de kroket eten, maar niet het brood als ik wil afvallen.
Het is toch een gezonder alternatief met meer nuttige voedingsstoffen ipv de lege calorieen die friet met snacks leveren. Voel je je daarna tenminste niet rot over de slechte maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-08-2019 14:44
Het is toch een gezonder alternatief met meer nuttige voedingsstoffen ipv de lege calorieen die friet met snacks leveren. Voel je je daarna tenminste niet rot over de slechte maaltijd.
Niks mis met een portie frites hoor, heerlijk!
Past ook prima binnen een gezonde levensstijl

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven