Lijf & Lijn alle pijlers

Het misantrope afvaltopic - deel 2

10-01-2019 13:13 1215 berichten
Een nieuw, vers topic.

De OP van het eerste deel:

Alle topics op deze pijler lijken zo juichend, zo blij, zo zonnig.
Ik vind afvallen helemaal niet leuk. Ik vind eten wél leuk. Ik vind sporten niet leuk. Ik vind op de bank hangen wél leuk. Maar goed, het moet dan maar, want zo wil het ook niet meer.

Wellicht ben ik wel de enige oude mopperkont op dit forum, maar hoe heerlijk zou het zijn als er hier tips gedeeld zouden kunnen worden over hoe dat nou het beste kan, afvallen als je er helemaal geen zin in hebt.

En oreren over chips mag ook. Graag zelfs. Op Dreamer na dan ;-)


En nu dus deel 2, waarin er hopelijk nog meer resultaat geboekt wordt :-D
anoniem_364102 wijzigde dit bericht op 16-08-2019 10:56
1.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Stomme rubriek, dat Lees ook! Nogal open deur inderdaad. Ik doe wel Dry January trouwens, maar da’s na december ook wel een beetje nodig voor mij, geloof dat er geen enkele dag was die maand dat ik niet dronk. Normaal gesproken drink ik alleen in het weekend.
Wel een beetje saai hoor, zaterdagavond met een kop thee. En geen chips.
Alle reacties Link kopieren
IK heb maanden niet gedronken, ben met de kerstdagen weer wat gaan nemen en zat vanavond alwéér aan de wijn :sigh:

Oké, nog 1 verloren dag en dat was het dan.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik drink sowieso nooit dus daar kan ik al geen winst mee behalen. Ik at wel vaak chocolade en chips. Doe ik óók al niet meer.
Vervangen door oa noten en kaas.
Wit brood vervangen voor volkoren of bruin koolhydraatarmbrood.
Onder de middag ook vaak een groene salade met kip, feta en avocado.
Hoeveelheid aardappelen verlaagd naar 100 gram ipv 200.
Groenten verhoogd van 200 naar 250 gram.
Kortom

Ik heb écht géén idee meer waar ik nog winst kan behalen.
Ja
Helemaal nooit geen slechte dingen meer eten. Nooit meer iets " lekkers "
Maar ik wil ook toch nog heel af en toe genieten van iets lekkers ( en dus zoet, zoute, vets)
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Frustrerend is dat Lientje. Maar ik begin ook op dat punt te geraken. Ik zou meer moeten bewegen, maar dat zit er niet in.
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt je diëtiste daarover dan Lientje? En tel je caloriën?

Voor mij is het vrij makkelijk, “gewoon” niet snoepen, dan ben ik er eigenlijk al. Maar ja... die suiker hè... nou ja tot nu toe gaat het op dat gebied goed in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
De diëtiste weet het verder ook niet meer. Ze zegt: elk lichaam is Anders. Ik heb diverse dingen tegen. Mijn chronisch ziek zijn, de overgang.
Ik val in elk geval in centimeters af dat is positief.
Uiteindelijk zal óóit mijn gewicht ook moeten gaan zakken.
En ik tel calorieën. Maximaal 1600 per dag maar vaker rond de 1300.
Dus tsja
Ik weet het echt niet meer
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Die lees ook rubriek is voor mij ook waardeloos... Alles wat erin staat doe ik al jaren. Ik zat te twijfelen of ik mee ging doen aan de dry january maand. Maar ik heb besloten het niet te doen. Wel ben ik het afgelopen half jaar veel minder gaan drinken. Sowieso alleen in het weekend (dat deed ik in principe al) en als ik dronk nooit veel. Wat helpt is dat ik op zondagochtend trainingen heb.. Dus op zaterdag wil ik sowieso niet meer dan 2 drankjes drinken vanwege het sporten de volgende ochtend.

Het afvallen/gezond eten gaat hier nog steeds goed! Gisteren wel flink gesmokkeld met een stul zelfgemaakte taart van een collega en meer gegeten dan normaal. Maar ik ben gisteren ook echt de hele dag in touw geweest (en bewogen) en in de avond nog gesport. Dus ik til er niet al te hard aan. Ik ben wel weer onwijs gemotiveerd! En echt heel fijn dat mijn vriend nu ook wat kilo's kwijt wil en daardoor mee doet.

Frustrerend Lientje! Maar er gaan tenminste wel cm's af! Ik heb dezelfde instelling. 95% van de tijd netjes eten en dronken en opletten. Maar af en toe at lekkers moet ook kunnen. Ik kies de lekkere dingen wel veel bewuster. Het mierzoete gekochte gebak op verjaardagen sla ik over. Ik vind het toch altijd tegenvallen. Maar als iemand dan met een lekkere zelfgemaakte taart aankomt zetten neem ik wel een klein stukje. Meer kwaliteit en minder kwaniteit zeg maar....
Alle reacties Link kopieren
lientje69 schreef:
13-01-2019 14:19
De diëtiste weet het verder ook niet meer. Ze zegt: elk lichaam is Anders. Ik heb diverse dingen tegen. Mijn chronisch ziek zijn, de overgang.
Ik val in elk geval in centimeters af dat is positief.
Uiteindelijk zal óóit mijn gewicht ook moeten gaan zakken.
En ik tel calorieën. Maximaal 1600 per dag maar vaker rond de 1300.
Dus tsja
Ik weet het echt niet meer
Maar wat zie je in de spiegel? Ben je blij(er)? En zit je kleding bijv prettiger doordat je centimeters kwijt bent? Ik zou proberen niet blind te staren op die kilo's, al blijft het vreemd inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Blijer nog niet zenga.
En ik zie het ook niet echt.
Ik voel het wel aan mijn lichaam. En aan mijn kleding.
Andere mensen zien het ook aan me dus ik wordechtslanker.
Alleen niet lichter.

Ik vroeg al aan de diëtist of mijn buik en beenvet zich verplaatst kon hebben naar rond mijn organen.
Maar volgens haar is het verliezen van buikvet juist een indicatie hoe de binnenkant van je lijf eruit ziet.
Minder vet dus...
Erg raar dat het gewicht op die weegschaal dan niet dalen wil.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Je wordt in ieder geval slanker! Maar kan me goed voorstellen dat het frustrerend moet zijn voor je.
En het zelf zien, dat komt vanzelf wel!
Alle reacties Link kopieren
Wat frustrerend Lientje, en wat stoer dat je blijft doorzetten! Ik gooi in zo’n geval vrij gauw de handdoek in de ring. :$

Mijn knie na mijn val is nog steeds niet goed en wordt zelfs weer pijnlijker. Ook is hij erg warm, dus ik heb toch maar een afspraak gemaakt bij de huisarts. Ik kan alleen pas vrijdag terecht. :|

Met eten is het dit weekend echt prut gegaan. Morgen weer aan de bak.
Momenteel ben ik 106 en ik wil graag richting de 80.
Dat gaat nog een flinke klus worden.
Wil sowieso weer meer gaan sporten en bewegen.
En natuurlijk mijn eetpatroon nog meer gaan aanpakken.

Wat vinden jullie trouwens van al die afslankpillen die op de markt zijn?
Zelf gebruik ik weleens Kruidvat afslanktabletten (oa met jodium en zeewier) en Kruidvat CLA capsules
Zou dit echt effectief kunnen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Drackie, normaal gooide ik ook na een maand of 8 de handdoek in de ring hoor.
Nu hou ik het al ruim een jaar vol maar heb ik wel door de frustratie af en toe een terugval.
Geluk herpak ik me weer na een dag of soms een week.
Maar ik ga het wel steeds moeilijker vinden. Wel merk ik langzamerhand dat ik chips en chocolade minder lekker ga vinden en erg kan genieten van bijvoorbeeld een salade. Gek genoeg.


Lee, als dat soort dingen écht zouden werken, zouden er dan nog zoveel zwaar gebouwde mensen rondlopen?
Niemand vindt het echt fijn te zwaar te zijn toch?
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Mag ik vanaf hier ook meedoen? Bij het vorige topic had ik forumvakantie.

Ik ben veel te zwaar, al mijn hele leven eigenlijk. Maar je ziet het niet enorm goed. Dus de reactie als ik zeg dat ik 25 kg moet afvallen om op een gezond gewicht te zitten is ‘Huh, écht niet, je bent wel stevig maar toch niet zó dik’, wat op zich fijn is maar ik weeg toch echt 97 kg. Alleen heb ik enorm mazzel met de verdeling daarvan en een slanke taille. Maar goed, het dit er wel en het moet eraf.

Vorig jaar naar een diëtiste gegaan, ik wandel veel,Stuk actiever geworden, resultaat: 0 kg eraf. Ja, 5 ofzo die er een paar maanden later weer aan zaten.

Ik loop inmiddels hard, en ik merk dat ik dat extra gewicht niet meer mee wil slepen. Dus ik moet stoppen om elke keer hardlopen te vieren met taart. En dat vind ik stom.

En die ‘kleine veranderingen die een groot verschil maken’ heb ik door de jaren heen allemaal al ingevoerd en ze maken geen verschil. Geen suiker in de thee, geen frisdranken, geen toetjes, veel yoghurt en eiwitten, elke ochtend ontbijten, juist niet ontbijten, ik heb het allemaal geprobeerd. Inclusief Sonja, WW, gewoon gezond eten, koolhydraatarm, diëtiste, ziekenhuisdieet, maaltijdvervangers, maar allemaal met het resultaat dat er 5 kg af gaat en die zitten er daarna meteen weer aan. Ik veer elke keer terug naar die 97 kg.

De enige optie is stoppen met hardlopen, dan heb ik namelijk eigenlijk geen last van mijn gewicht :P
Maar aangezien dat heel goed bevalt moet ik toch iets met mijn gewicht. En dat vind ik stom.

En met de kaas. Ik denk dat ik de hoeveelheid kaas ik welke vorm dan ook drastisch moet minderen. En dat vind ik stom.


Dus hoi.
Oh ja en die 97 kg zouden bij 2,05 meter lang zijn niet zo’n probleem zijn, maar ik ben een stuk compacter dan dat. Ik overweeg om gewoon 40 cm te groeien, dan ben ik er ook én kan ik bij concerten alles een stuk beter zien.
Alle reacties Link kopieren
Lee2017 schreef:
14-01-2019 07:26
Momenteel ben ik 106 en ik wil graag richting de 80.
Dat gaat nog een flinke klus worden.
Wil sowieso weer meer gaan sporten en bewegen.
En natuurlijk mijn eetpatroon nog meer gaan aanpakken.

Wat vinden jullie trouwens van al die afslankpillen die op de markt zijn?
Zelf gebruik ik weleens Kruidvat afslanktabletten (oa met jodium en zeewier) en Kruidvat CLA capsules
Zou dit echt effectief kunnen zijn?

Nee
Als (gezonde) pillen effectief waren, was er niemand meer dik.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf erbij dat afvallen een simpel rekensommetje is, oftewel CICA. En dan ook echt eerlijk rekenen, dus alles tot op de gram afwegen en invoeren/opschrijven.
Maar goed, dan blijven er natuurlijk uitzonderingen - zie Lientje! - en dingen zoals hormonen zullen ongetwijfeld verschil maken, maar over het algemeen kun je echt wel stellen dat het zo simpel is.

Qua afvalpillen, ik geloof ook best dat er voedingssupplementen bestaan die ervoor zorgen dat je minder honger hebt, of minder trek in zoet, maar aan het einde van de rit gaat het toch om wat je in je mond stopt.

Tuurlijk is bewegen en sport belangrijk voor je gezondheid, maar qua vetverbranding worden de caloriën vaak overschat. Wat ik zelf fijn vind aan sporten is dat ik letterlijk weg ben van die bank , dus minder kans op snaai wegens verveling en ik vind het ook echt leuk om sterker en gespierder te worden en meer uithoudingsvermogen te krijgen.

Thordis ik zou gewoon voor die 40cm gaan hoor!
ainne schreef:
14-01-2019 10:28
Ik blijf erbij dat afvallen een simpel rekensommetje is, oftewel CICA. En dan ook echt eerlijk rekenen, dus alles tot op de gram afwegen en invoeren/opschrijven.
Maar goed, dan blijven er natuurlijk uitzonderingen - zie Lientje! - en dingen zoals hormonen zullen ongetwijfeld verschil maken, maar over het algemeen kun je echt wel stellen dat het zo simpel is.

Qua afvalpillen, ik geloof ook best dat er voedingssupplementen bestaan die ervoor zorgen dat je minder honger hebt, of minder trek in zoet, maar aan het einde van de rit gaat het toch om wat je in je mond stopt.

Tuurlijk is bewegen en sport belangrijk voor je gezondheid, maar qua vetverbranding worden de caloriën vaak overschat. Wat ik zelf fijn vind aan sporten is dat ik letterlijk weg ben van die bank , dus minder kans op snaai wegens verveling en ik vind het ook echt leuk om sterker en gespierder te worden en meer uithoudingsvermogen te krijgen.

Thordis ik zou gewoon voor die 40cm gaan hoor!
Dat klopt wel. Maar als ik mijn apps en smartwatch enzo mag geloven verbrand ik elke dag tussen de 2500 en 3000 calorieën. En krijg ik echt minder binnen dan dat. Op een normale dag rond de 2000 en als ik mijn best doe om af te vallen rond de 1600/1800. En ik val dan ook wel een paar kilo af.

De huisarts was degene die tegen me zei dat ik een uur per dag moest bewegen om af te vallen, naast letten op voeding. Dat ben ik braaf gaan doen. En dat haal ik ook, gewoon omdat het leuk is. Maar blijkbaar moet ik toch echt fors minder eten ofzo.
Alle reacties Link kopieren
En weet je wat ook irritant is, hoe meer je afvalt, hoe minder caloriën je verbrandt tijdens dezelfde sessies én hoe minder caloriën je kunt eten. :@

Zo'n app en smartwatch is wat dat betreft echt wel heel handig, was voor mij toendertijd wel echt een eye opener. Dat gemiddelde van 2000 caloriën voor een vrouw is leuk en aardig, maar als je maar een kleintje bent, dan is dat waarschijnlijk teveel. Als ik wil afvallen dat is 1500 echt wel de max voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Probleem wat ik ook ondervond, was dat ik de eerste keer afvallen als een trein ging. Zeker de eerste weken. Ik ging van ongezond en weinig beweging naar gezond en beweging. Afvallen ging als een tierelier. Ik deed er verder lang over, maar gestaag viel ik af, 20 kg in 2 jaar.

En na 5 jaar op gewicht blijven (5 jaar waarin ik dus wel heb geprobeerd nóg minder te gaan wegen) kwam ik weer aan. Net zo gestaag als ik daarvoor afgevallen was.

En dan ben je gezond bezig met eten en bewegen.. wat kun je dan nog doen? Er is gewoon geen rigoureuze omslag meer te maken. Er gaan al geen repen chocolade en zakken chips op een dag meer door. Niet eens in een week/maand

Ik moet dus heel actief opletten dat ik tussen de 1600 en 1700 kcal blijf. Met af en toe uitschieters omhoog en omlaag. En dan moet ik ook weer m'n beweging oppakken, wat dus lastig gaat met die verrotte achillespees. Dat wandelen ging zó lekker.

Gelukkig zit ik op werkdagen redelijk goed qua beweging en eten, maar de weekenden zijn nu dus ineens lastiger.
Later is nu
Hoi Thordis! Je verhaal is herkenbaar. Ik ben iets zwaarder dan jij, maar ik heb een heel leuke lijn in mijn figuur waardoor ik geen tonnetje ben. Mensen zien wel dat ik te zwaar ben, maar ze hebben geen idee hoe zwaar.

Ik ben een heel gezonde dikzak. Dus dat is ook geen stimulans af te vallen, al weet je het natuurlijk nooit: misschien ben ik morgen ineens krakkemikkig. Hoe dan ook, ik kan trappen lopen, wandelen, dansen, dingen tillen, fietsen. En al mijn vrouwelijke familieleden van vaders kant waren ook zo gebouwd, allang voor er iets als fastfood of televisie bestond.
Op mijn slechte dagen zijn dit geen stimulerende gedachtes, idem de onderzoeken die ik las over dat je lichaam op zoek is naar een natuurlijk evenwicht. Wat nou als, ondanks alles, ik er met heel veel moeite 20 kilo extra afkrijg (naast de 10 die ik al heb) om vervolgens binnen 2 jaar toch weer op maat 46-48 te zitten, omdat mijn lijf dat zou fijn vindt?
Betty_Slocombe schreef:
14-01-2019 15:29
Hoi Thordis! Je verhaal is herkenbaar. Ik ben iets zwaarder dan jij, maar ik heb een heel leuke lijn in mijn figuur waardoor ik geen tonnetje ben. Mensen zien wel dat ik te zwaar ben, maar ze hebben geen idee hoe zwaar.

Ik ben een heel gezonde dikzak. Dus dat is ook geen stimulans af te vallen, al weet je het natuurlijk nooit: misschien ben ik morgen ineens krakkemikkig. Hoe dan ook, ik kan trappen lopen, wandelen, dansen, dingen tillen, fietsen. En al mijn vrouwelijke familieleden van vaders kant waren ook zo gebouwd, allang voor er iets als fastfood of televisie bestond.
Op mijn slechte dagen zijn dit geen stimulerende gedachtes, idem de onderzoeken die ik las over dat je lichaam op zoek is naar een natuurlijk evenwicht. Wat nou als, ondanks alles, ik er met heel veel moeite 20 kilo extra afkrijg (naast de 10 die ik al heb) om vervolgens binnen 2 jaar toch weer op maat 46-48 te zitten, omdat mijn lijf dat zou fijn vindt?
Ik draag maat 42/44, ik heb wel in maat 46 gezeten, toen 15 (!!!!) kg afgevallen, 13 jaar geleden. En gedurende de 4 jaar daarna is dat er weer bij gekomen. Ik neem BMI niet zo serieus, ik zou 72 kg máx mogen wegen bij mijn lengte. Dat betekent 25 kg eraf, en hoewel ik echt wel 10 kg wil afvallen en ook wel 15 vind ik 25 echt teveel. En dan zou ik nog maar nét op een gezond gewicht zitten. Mijn conditie is prima, ik kan en doe alles wat ik wil, maar wat ik al zei: dat hardlopen gaat vermoedelijk een stuk makkelijker met 15 kg minder.

Ik las laatst een boek waarin stond dat ik helemaal niet hard mag lopen, pas over 15 kg zou ik mogen beginnen en tot die tijd moet ik ‘rustig beginnen met bewegen, wandelen en stukjes fietsen’. Daar wordt over mijn gewicht gepraat alsof ik me enkel waggelend voort kan bewegen en na een blokje om puffend op de bank zak. Terwijl ik elke dag fiets, wandel en 3x per week hardloop. Voor 5 km draai ik mijn hand niet meer om. Ik voelde me dus extreem miskend. :wtf:
Fysio gevraagd, die moest daar hartelijk om lachen. Maar toegeven: de kans op blessures is me te groot nu. Dus ik moet wel.
Oh en ik moet altijd lachen als jij jezelf met een fries werkpaard vergelijkt, want daar vergelijk ik mezelf ook vaak mee. En hier ook een hele familie met ongeveer dezelfde bouw, van oma tot tantes. Mijn polsen, schouders, heupen, alles is ook zonder het laagje vet robuust te noemen :proud:
Mijn man is er intussen ook zo aan gewend geraakt, dat hij laatst helemaal in de war raakte toen hij iets probeerde te verhuizen met een vrouwelijk familielid van zijn kant. Je kunt mij gewoon iets in de pootjes duwen, ik til wel. Maar dit familielid was ten eerste een beetje in de war dat ze iets moest tillen én bleek toen ook helemaal niet in staat dat te doen.
Haha, dat is ook een vooruitgang toch? Ik merk dat ik ook sneller genoeg heb van snoep/lekkere dingen. Vroeger at ik zo een reep chocola weg. Nu ban ik op een derde al misseliijk :) En veel etenswaren vind ik veel te zoet geworden. Terwijl ik het vroeger wel lekker vond... Het is daardoor wel makkelijker geworden om verleidingen te weerstaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven