Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe houden jullie oren schoon?

07-02-2019 18:47 74 berichten
Gekke vraag misschien?

Ik ben op de hoogte van het bestaan van wattenstaafjes. En ik weet ook dat niet iedereen fan is ervan en dat niet iedereen adviseert ze te gebruiken.

Ik vraag me af, hoe houden jullie jullie oren schoon?


Ik heb soms het idee dat ik jeuk in mijn oren heb. Ik verbeeld me dan dat dat komt doordat er iets inzit. Het is vast niet het geval. En jeuk is heel normaal en kan op en in elk lichaamsdeel opkomen.

Als ik een ander vraag of mijn oren schoon zijn blijkt dat het geval. Een wattenstaafje komt er meestal ook vrij clean weer uit. Hoewel ik die dus zo weinig mogelijk inzet. Het verhaal is namelijk dat daarmee vuil enkel wordt verschoven naar dieper gelegen deel van het oor. Schiet je dus eigenlijk niets mee op.

Ik ben dus gewoonweg benieuwd naar jullie aanpak.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
07-02-2019 19:19
Nou ik zie toch regelmatig mensen hun gehoorgang hoor :proud:

Zo als dit, maar dan met oorsmeer erin. Als ik met iemand sta te praten of naast iemand zit, kan ik gewoon in hun oor kijken:

Afbeelding
Daar heb ik geen last van.
Alle reacties Link kopieren
Altijd met een wattenstaafje. Je hoort inderdaad vaak dat je daar proppen mee veroorzaakt maar ik doe het al mijn hele leven en heb al verschillende keren aan de huisarts gevraagd of er proppen zijn en dat is nog nooit gebeurd en hij zegt vaak dat hij "nog nooit zulke schone oren gezien heeft".
Alle reacties Link kopieren
1 keer per jaar oren uitspuiten bij doktersassistente.

Na douchen oren ook droogfohnen
Mijn dochter heeft heel veel last van oorsmeer. Op advies van de huisarts spuiten we er regelmatig (1x per week ongeveer?) wat olijfolie in het oor. Afdekken met een watje. We doen dat voor het slapengaan. De volgende dag watjes eruit en tadaa, schone oren (en hele vieze watjes).
Daarmee hou je het oorsmeer zacht, waardoor het opgenomen kan worden in het watje en waardoor er geen prop kan ontstaan.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
07-02-2019 18:59

Ik ben ook van het grondige schoon. Altijd en overal. Die oren blijven me bezig houden.
OCD’tje? ;-))
OCD’tje ja. ;-)

Dat schrapertje nog nooit gehoord of gezien. Wist niet dat zoiets specifiek bestaat voor oren.

Oren uitspuiten gebeurd alleen en heeft alleen zin als er zichtbaar ophoping zit, toch?
Getverdemme wat een smerig topic is dit geworden :sick:
Alle reacties Link kopieren
Bleuh. Ik gebruik gewoon wattenstaafjes en het gaat altijd goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een draai om de oren gekregen van de huisarts omdat ik de oren van mijn dochter te goed schoonmaakte. Oorsmeer in gehoorgang idd laten zitten. Ook als het een beetje zichtbaar is. Het heeft een werking en beschermt.

Mijn dochtertje heeft dus lekker oorsmeer in haar gehoorgang maar ik por nog elke dag met een wattenstaafje in mijn oor.
Zeverzinnen van alles voor de oorreinigingspurist
Afbeelding

Mij smeer je dit soort waanzin niet aan.
anoniem_309521 wijzigde dit bericht op 07-02-2019 21:01
45.66% gewijzigd
Ik heb nooit zichtbaar oorsmeer. Ik vind oorsmeer zo smerig dat mijn oren het uit angst binnenboord houden omdat ze weten dat ik een van Goghje ga doen als het uit de hand loopt.
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Owww, ik houd van oorprop-verwijderen-filmpjes kijken op YouTube, maar dat was je vraag niet :-)
Alle reacties Link kopieren
Pavlovski schreef:
07-02-2019 19:29
Mijn dochter heeft heel veel last van oorsmeer. Op advies van de huisarts spuiten we er regelmatig (1x per week ongeveer?) wat olijfolie in het oor. Afdekken met een watje. We doen dat voor het slapengaan. De volgende dag watjes eruit en tadaa, schone oren (en hele vieze watjes).
Daarmee hou je het oorsmeer zacht, waardoor het opgenomen kan worden in het watje en waardoor er geen prop kan ontstaan.

Klopt werkt goed. Evt te vervangen door baby olie. Ruikt lekker 😊
Alle reacties Link kopieren
Pavlovski schreef:
07-02-2019 19:29
Mijn dochter heeft heel veel last van oorsmeer. Op advies van de huisarts spuiten we er regelmatig (1x per week ongeveer?) wat olijfolie in het oor. Afdekken met een watje. We doen dat voor het slapengaan. De volgende dag watjes eruit en tadaa, schone oren (en hele vieze watjes).
Daarmee hou je het oorsmeer zacht, waardoor het opgenomen kan worden in het watje en waardoor er geen prop kan ontstaan.

Dit doe ik ook idd. Op de een of andere manier houden oren mij ook altijd bezig. De kinderen vragen wel eens waarom ik altijd op oren let. Heb zelfs een otoscoop. En ja, ik vind dat soort filmpjes kijken ook leuk :$ .
Dat zelf uitspuiten of met olie mocht man nooit meerssen van de kno arts. Zeker bij mensen die er gevoelig voor zijn een recept voor ontstekingen.
Alle reacties Link kopieren
Pavlovski schreef:
07-02-2019 19:29
Mijn dochter heeft heel veel last van oorsmeer. Op advies van de huisarts spuiten we er regelmatig (1x per week ongeveer?) wat olijfolie in het oor. Afdekken met een watje. We doen dat voor het slapengaan. De volgende dag watjes eruit en tadaa, schone oren (en hele vieze watjes).
Daarmee hou je het oorsmeer zacht, waardoor het opgenomen kan worden in het watje en waardoor er geen prop kan ontstaan.
Hé, bedankt voor de tip!

Ik heb als kind heel vaak oorontstekingen gehad, heb een smalle gehoorgang en veel en heel dik oorsmeer :"-( Daarom ook als kind twee keer buisjes gekregen. De artsen schrokken ervan met het plaatsen van de buisjes, hoeveel oorsmeer er in mijn oren zat en vergeleken het met een soort dikke 'stroop' (sorry, niet zo smakelijk). Ik heb dus heel veel last van oorsmeer en nog geen fijne methode gevonden om het weg te krijgen. Met een wattenstaafje is het moeilijk en doet het vaak pijn, omdat mijn gehoorgang zo smal is en de oorsmeer te veel en te dik. Ik gebruik vaak zo'n oplossing voor in je oren om het oorsmeer wat zachter te maken, dat helpt iets maar eigenlijk niet voldoende. In de douche met een washandje is bij mij echt niet voldoende. Ik merk ook dat ik minder goed kan horen als ik mijn oren een week niet schoon gemaakt heb. Ik hoop echt dat dit dé gouden tip is!

Hoeveel olijfolie doe je erin ongeveer?
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
07-02-2019 20:49
Dat zelf uitspuiten of met olie mocht man nooit meerssen van de kno arts. Zeker bij mensen die er gevoelig voor zijn een recept voor ontstekingen.
Oh, lees nu dit. Laat maar dan. :(
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
07-02-2019 18:55
Met een piekspeldje en een watje of wc-papiertje. Met het ronde kantje 'schraap' ik het vuil eruit en veeg dat aan het watje of papiertje.

Zo duw je het er niet diep in. Doe het niet vaak een alleen bij de uitgang.
Ik ook!
Ik wist niet dat anderen dit ook deden, dacht dat het iets geks van mijn moeder was :-D
Alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Evt uitspoelen met lauw water en afnemen met een tissue om mn pink. Meer mag niet van mn huisarts.
Been there, done that, got the T-shirt.
Mijn oren zijn ook altijd door de huisarts goedgekeurd, het is meer wat er tussen zit. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
freja schreef:
07-02-2019 20:57
Mijn oren zijn ook altijd door de huisarts goedgekeurd, het is meer wat er tussen zit. :biggrin:
:HA:

Kreeg ik dat maar eens schoon (opgeruimd) :facepalm:
Been there, done that, got the T-shirt.
zephora schreef:
07-02-2019 20:08
Bleuh. Ik gebruik gewoon wattenstaafjes en het gaat altijd goed.
Hier ook hoor, om de dag twee wattenstaafjes per oor, en dan flink graven :)

Dit gaat al meer dan dertig jaar goed, nooit hoeven uitspuiten, nooit commentaar gehad van de dokter of iets dergelijks.
Het zal wel niet opgaan voor iedereen, maar de theorie dat je noooooooit in je oor mag komen neem ik met een korreltje oorvet.
Alle reacties Link kopieren
Met shampoo en daarna een wattenstaafje, hoewel dat heel erg afgeraden wordt. Maar ik wil graag een droog oor.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Met een wattenstaafje pers je oorsmeer naar binnen. Was het bezwaar.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven