Hoe houden jullie oren schoon?

donderdag 7 februari 2019 om 18:47
Gekke vraag misschien?
Ik ben op de hoogte van het bestaan van wattenstaafjes. En ik weet ook dat niet iedereen fan is ervan en dat niet iedereen adviseert ze te gebruiken.
Ik vraag me af, hoe houden jullie jullie oren schoon?
Ik heb soms het idee dat ik jeuk in mijn oren heb. Ik verbeeld me dan dat dat komt doordat er iets inzit. Het is vast niet het geval. En jeuk is heel normaal en kan op en in elk lichaamsdeel opkomen.
Als ik een ander vraag of mijn oren schoon zijn blijkt dat het geval. Een wattenstaafje komt er meestal ook vrij clean weer uit. Hoewel ik die dus zo weinig mogelijk inzet. Het verhaal is namelijk dat daarmee vuil enkel wordt verschoven naar dieper gelegen deel van het oor. Schiet je dus eigenlijk niets mee op.
Ik ben dus gewoonweg benieuwd naar jullie aanpak.
Ik ben op de hoogte van het bestaan van wattenstaafjes. En ik weet ook dat niet iedereen fan is ervan en dat niet iedereen adviseert ze te gebruiken.
Ik vraag me af, hoe houden jullie jullie oren schoon?
Ik heb soms het idee dat ik jeuk in mijn oren heb. Ik verbeeld me dan dat dat komt doordat er iets inzit. Het is vast niet het geval. En jeuk is heel normaal en kan op en in elk lichaamsdeel opkomen.
Als ik een ander vraag of mijn oren schoon zijn blijkt dat het geval. Een wattenstaafje komt er meestal ook vrij clean weer uit. Hoewel ik die dus zo weinig mogelijk inzet. Het verhaal is namelijk dat daarmee vuil enkel wordt verschoven naar dieper gelegen deel van het oor. Schiet je dus eigenlijk niets mee op.
Ik ben dus gewoonweg benieuwd naar jullie aanpak.

donderdag 7 februari 2019 om 21:15
Misschien als het al volgepropt zit met shit ja. Hier blijft het beetje smeer gewoon netjes aan het staafje zitten.
Waar zijn die staafjes anders voor gemaakt?
Uitspuiten, dát is pas gevaarlijk en schadelijk voor je gehoor!
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 07-02-2019 21:16
31.44% gewijzigd

donderdag 7 februari 2019 om 21:15
Volgens de kno arts breng je alleen maar meer bacteriën in.
Regelmatig laten uitzuigen was volgens hun het beste. Dus niet uitspuiten.

donderdag 7 februari 2019 om 22:29
[quote=Pavlovski post_id=29565693 time=1549564195 user_id=374651]
Mijn dochter heeft heel veel last van oorsmeer. Op advies van de huisarts spuiten we er regelmatig (1x per week ongeveer?) wat olijfolie in het oor. Afdekken met een watje. We doen dat voor het slapengaan. De volgende dag watjes eruit en tadaa, schone oren (en hele vieze watjes).
Daarmee hou je het oorsmeer zacht, waardoor het opgenomen kan worden in het watje en waardoor er geen prop kan ontstaan
Of dit:
Verstopte oren / Cerumen / Oorsmeer
Sinds we soda-oplossing aanraden bij oorsmeer, hoeven mensen veel minder vaak naar de praktijk te komen om de oren te laten uitspuiten. Weken met sodaoplossing werkt beter dan met olie. Oorsmeer is heel vettig, en dat lost in het sodawater op.
Eén theelepel soda in een kop water op lichaamstemperatuur. Enkele druppels (scheutje) in het oor. Meerdere minuten laten inwerken (ga op je zij een boek lezen, en vergeet de tijd even). Dit minimaal drie dagen herhalen.
Hiermee wordt het oorsmeer zo zacht, dat het er meestal onder de douche vanzelf uit loopt.
Dit is een advies van een huisartsenpraktijk.
Mijn dochter heeft heel veel last van oorsmeer. Op advies van de huisarts spuiten we er regelmatig (1x per week ongeveer?) wat olijfolie in het oor. Afdekken met een watje. We doen dat voor het slapengaan. De volgende dag watjes eruit en tadaa, schone oren (en hele vieze watjes).
Daarmee hou je het oorsmeer zacht, waardoor het opgenomen kan worden in het watje en waardoor er geen prop kan ontstaan
Of dit:
Verstopte oren / Cerumen / Oorsmeer
Sinds we soda-oplossing aanraden bij oorsmeer, hoeven mensen veel minder vaak naar de praktijk te komen om de oren te laten uitspuiten. Weken met sodaoplossing werkt beter dan met olie. Oorsmeer is heel vettig, en dat lost in het sodawater op.
Eén theelepel soda in een kop water op lichaamstemperatuur. Enkele druppels (scheutje) in het oor. Meerdere minuten laten inwerken (ga op je zij een boek lezen, en vergeet de tijd even). Dit minimaal drie dagen herhalen.
Hiermee wordt het oorsmeer zo zacht, dat het er meestal onder de douche vanzelf uit loopt.
Dit is een advies van een huisartsenpraktijk.

donderdag 7 februari 2019 om 22:57
Wat vreemd die verschillende adviezen. Wij kregen dit advies nadat er oorsmeerproppen in haar oren zaten en die moesten uitgespoten worden. 3 dagen met olie, dan 1 dag uitspuiten, 3 dagen olie en dan weer uitspuiten. Daarna moesten we doorgaan met olie als je het oorsmeer aan de buitenkant ziet.
Als ik naar de huisarts ga, ga ik dit een keer navragen of het advies mbt oorsmeer/oren is veranderd.
Als ik naar de huisarts ga, ga ik dit een keer navragen of het advies mbt oorsmeer/oren is veranderd.

vrijdag 8 februari 2019 om 07:25
Deze heb ik. Besteld in China

Werkt echt heel fijn! Je duwt er niets mee verder in je oor en je kan het ding zelf ook niet te ver duwen. Even afspoelen met wat water en zeep en hij is weer schoon.

vrijdag 8 februari 2019 om 09:07
Korsten.

vrijdag 8 februari 2019 om 09:24
Oh bah!
Ik doe nog gewoon een wattenstaafje, eens per veertien dagen of zo. Dagelijks na het douchen met de handdoek drogen zover ik kan (is niet zo ver, smalle gehoorgangen). Ik ben wel wat dovig, maar heb nog nooit opmerkingen gehad over dikke brokken oorsmeer in mijn gehoorgang.
vrijdag 8 februari 2019 om 09:34
elephantintheroom schreef: ↑07-02-2019 20:51Hé, bedankt voor de tip!
Ik heb als kind heel vaak oorontstekingen gehad, heb een smalle gehoorgang en veel en heel dik oorsmeerDaarom ook als kind twee keer buisjes gekregen. De artsen schrokken ervan met het plaatsen van de buisjes, hoeveel oorsmeer er in mijn oren zat en vergeleken het met een soort dikke 'stroop' (sorry, niet zo smakelijk). Ik heb dus heel veel last van oorsmeer en nog geen fijne methode gevonden om het weg te krijgen. Met een wattenstaafje is het moeilijk en doet het vaak pijn, omdat mijn gehoorgang zo smal is en de oorsmeer te veel en te dik. Ik gebruik vaak zo'n oplossing voor in je oren om het oorsmeer wat zachter te maken, dat helpt iets maar eigenlijk niet voldoende. In de douche met een washandje is bij mij echt niet voldoende. Ik merk ook dat ik minder goed kan horen als ik mijn oren een week niet schoon gemaakt heb. Ik hoop echt dat dit dé gouden tip is!
Hoeveel olijfolie doe je erin ongeveer?
Dat heet een lijmoor, er zit dan lijmachtige vocht in het middenoor wat kan gaan ontsteken. Niet in je gehoorgang dus. Dit komt meestal voor bij kinderen.
Er zijn ook elektrische ooreinigers op de markt (vacuüm), die je oren ahw schoonzuigen. De kno-arts gebruikt ook zuigertjes bij een oortoilet. Zou dat wat kunnen zijn mss?
Als kind werd ons vroeger geleerd je oren schoon te maken met het puntje van de handdoek na het douchen of zwemmen. Omdat dit zacht is en je nooit te diep kunt gaan. Maar bij een smalle gehoorgang wordt dat lastig natuurlijk.
ghost79 wijzigde dit bericht op 08-02-2019 09:45
14.45% gewijzigd

vrijdag 8 februari 2019 om 09:44
Dit. Ik gebruik mijn hele leven al wattenstaafjes en nooit problemen mee gehad. Gewoon niet te diep erin douwen.
vrijdag 8 februari 2019 om 09:46
Vaak propjes (ophopingen van verhard oorsmeer).

vrijdag 8 februari 2019 om 09:58
Grappig, serieus! Ik doe niet zoveel moeite voor oorshit, wattenstaafjes spoel ik ook niet uit, met zeep. Zou wel kunnen, dat dan weer wel!
Dankzij dagelijks onderhoud nooit last (gehad) van oorshit whatsoever.

vrijdag 8 februari 2019 om 20:05
Whomi, welke naam? Zoals het heet bij deze advertentie? Of andere naam? Waarop zoek ik?

vrijdag 8 februari 2019 om 20:06
Korsten? Korsten ontstaan bij wonden. Dat is geen oorsmeer.
zaterdag 9 februari 2019 om 09:11
Misschien mosterd, maar ik kan me een uitzending herinneringen waarin middeltjes getest werden om je oren te reinigen.
Conclusie: pomp geen sprays of schuim ed in je oren, want hierdoor wordt juist meer oorsmeer aangemaakt.
Het was in Medicijnmannen, link https://www.npostart.nl/de-medicijnmann ... KN_1691826
Conclusie: pomp geen sprays of schuim ed in je oren, want hierdoor wordt juist meer oorsmeer aangemaakt.
Het was in Medicijnmannen, link https://www.npostart.nl/de-medicijnmann ... KN_1691826

zaterdag 9 februari 2019 om 09:17
Bij wish zie ik hem onder earpick spiral earwax removal. Met die woorden is hij vast te vindenTtroeteltje schreef: ↑08-02-2019 20:05Whomi, welke naam? Zoals het heet bij deze advertentie? Of andere naam? Waarop zoek ik?

zaterdag 9 februari 2019 om 11:09
Ik ga hem gewoon eens bestellen! Dank voor de tip.
By the way....ik weet dat zichtbaar deel oor schoon kan worden gehouden middels was, drogen handdoek na douche. Ik doel meer op dat onzichtbare deel waar ik dan soms over nadenk of dat schoon of schoon genoeg is. Kan dat niet zien, kan er niet bij, dat gaat me dan bezig houden. Dat zal die OCD zijn.
By the way....ik weet dat zichtbaar deel oor schoon kan worden gehouden middels was, drogen handdoek na douche. Ik doel meer op dat onzichtbare deel waar ik dan soms over nadenk of dat schoon of schoon genoeg is. Kan dat niet zien, kan er niet bij, dat gaat me dan bezig houden. Dat zal die OCD zijn.

zaterdag 9 februari 2019 om 12:17
Om het smeer los te weken moest ik olie druppelen. Een paar dagen achter elkaar.
Geen watje er in, maar gaan liggen zodat er in ging en het smeer los zou weken.
Watje zuigt vloeistof op. Het loopt er uit als het goed is.
Dus regelmatig water er in (haren wassen zou de oren vrij moeten houden.
Ik gebruik dus wel een wattenstaafje om het deel wat kan gaan jeuken te drogen.
Ziet dan ook een beetje bruin, maar er niet diep in gaan.
Als je oren jeuken dan even bij de huisarts lang gaan - of assistente - om te laten kijken of er geen prop in zit. KAN JE EEN DESKUNDIG ADVIES VRAGEN.
(Groot om onderscheid te maken. Zelf dokteren is niet zo goed.)
Geen watje er in, maar gaan liggen zodat er in ging en het smeer los zou weken.
Watje zuigt vloeistof op. Het loopt er uit als het goed is.
Dus regelmatig water er in (haren wassen zou de oren vrij moeten houden.
Ik gebruik dus wel een wattenstaafje om het deel wat kan gaan jeuken te drogen.
Ziet dan ook een beetje bruin, maar er niet diep in gaan.
Als je oren jeuken dan even bij de huisarts lang gaan - of assistente - om te laten kijken of er geen prop in zit. KAN JE EEN DESKUNDIG ADVIES VRAGEN.
(Groot om onderscheid te maken. Zelf dokteren is niet zo goed.)

zaterdag 9 februari 2019 om 20:12