Lijf & Lijn alle pijlers

Ik eet gezond en sport, maar word niet slanker

17-06-2019 14:30 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen! Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik ben sinds begin april (ik weet dat het nog niet zo lang is) begonnen met 3 tot 4x in de week sporten bij een sportschool met een vriendin. Meestal starten we met 20 min. cardio; hardlopen, fietsen, roeien of crosstrainen afgewisseld. Dan gaan we er flink tegen aan met krachttraining 3× 15 herhalingen tot het naadje. Been, billen, rug, arm, niks wordt overgeslagen. Dan eindigen we met 10 min. een cooling down. 1x per week pakken we er nog een groepsles kickboksen of pilates bij.
Verder qua eten doe ik niks geks. Alles volkoren en zo min mogelijk suikers en snelle koolhydraten. 3 maaltijden en 1 tussendoortje (wat vaak fruit is)

Nu valt die vriendin als een speer af en ze wordt ook echt slanker is cm. En ik ben sindsdien 4 kg aangekomen (ik weet dat spier zwaarder is dan vet) en ben in centimeters overal ongeveer gelijk gebleven of iets toegenomen.

Nu is mijn vraag: wat doe ik fout en hoe kan ik wel afvallen? Momenteel heb ik namelijk wel echt flink wat overgewicht (1.72 en 85 kg) terwijl mijn conditie en fitheid wel redelijk is.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een linkje wat ongeveer je onderhoud, je kan zelf ook nog even berekenen. Ik ging uit van 20 jaar

https://cleannutrition.nl/caloriebehoef ... o=afvallen

Zorg dat je genoeg eiwitten en vetten binnenkrijgt. Vetten heb je ook gewoon nodig om vet te verbranden en genoeg eiwitten om je spieren te behouden.

Als je fanatiek krachttraining doet ga dan uit van ongeveer 1.8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht, dus bij jou ongeveer 150 gram eiwit per dag
Vet ongeveer 1 gram per kilo lichaamsgewicht, dus 80/85 gram per dag
Rest haal je uit koolhydraten

Eet gewoon volkorenbrood,havermout,aardappelen,brinta,volkoren pasta

Eiwitten uit : kwark,eieren,whey,kipfilet,kalkoenfilet,biefstuk

Vet: olijfolie,noten,vis,avocado,lijnzaad
Alle reacties Link kopieren
Yugen schreef:
18-06-2019 21:43
Op basis van je lijstje lijk je in ieder geval veel te weinig eiwitten binnen te krijgen voor iemand die veel sport. Een gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht heb je sowieso nodig en dat lijk je nu niet te halen. Als je gaat afvallen met zo weinig eiwitten ga je flink wat spiermassa verliezen.

Verder ben ik het eens met mijn voorgangers. Met zo'n grote schommeling in gewicht in een paar jaar tijd raad ik je aan om hulp te zoeken bij het creëren van een gezond eetpatroon. Is er een trainer die daar verstand van heeft in jouw sportschool? In mijn ervaring weten lang niet alle diëtisten voldoende van voeding voor mensen die veel sporten.

Veel sporten? Ze gaat 3 x per week naar de sportschool sinds 2 maanden... en wat ze daar doet is zo te lezen heel gemiddeld. Mijn man is semi-topsporter (duursport) en ik heb op hoog niveau getraind, zelfs dan heb je dagelijks niets anders dan normaal nodig, hooguit een boterham extra en een bakje kwark. Specifieke wedstrijdvoeding en -voorbereiding daargelaten, maar dat speelt niet bij TO.

Voordat je zo intensief sport dat je echt aanpassingen in je eten moet doorvoeren dan ben je heel wat verder dan TO hoor. Niet overdrijven, gewoon naar een huisarts of diëtist en eerst maar eens leren wat ‘normaal’ is, voordat je er weer andere fratsen bijhaalt.
Bedjeindezon schreef:
19-06-2019 01:27
Veel sporten? Ze gaat 3 x per week naar de sportschool sinds 2 maanden... en wat ze daar doet is zo te lezen heel gemiddeld. Mijn man is semi-topsporter (duursport) en ik heb op hoog niveau getraind, zelfs dan heb je dagelijks niets anders dan normaal nodig, hooguit een boterham extra en een bakje kwark. Specifieke wedstrijdvoeding en -voorbereiding daargelaten, maar dat speelt niet bij TO.

Voordat je zo intensief sport dat je echt aanpassingen in je eten moet doorvoeren dan ben je heel wat verder dan TO hoor. Niet overdrijven, gewoon naar een huisarts of diëtist en eerst maar eens leren wat ‘normaal’ is, voordat je er weer andere fratsen bijhaalt.
Nou ja, die gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht heb je sowieso nodig, ongeacht hoeveel je sport.
Dan verschillen we van mening over aanpassingen in je dieet als je sport, dat kan. Veel eiwitten zijn echter gewoon belangrijk om je spiermassa te behouden terwijl je afvalt.
Alle reacties Link kopieren
Genoeg eiwit is belangrijk, altijd.
Maar je hebt maar 0,8 per kilo echt nodig.
Zie ook Voedingscentrum richtlijnen goede voeding.

In Nederland is heel veel kennis over voeding voor iedereen gratis beschikbaar. Laten we er dan ook gebruik van maken.
De richtlijnen zijn na uitgebreid epidemiologisch onderzoek in combinatie met grote literatuurstudies opgesteld. Elke zoveel jaar worden de eetgewoonten van Nederlanders gemeten. Er is echt kennis op dat vlak.

To, laat je niet hinderen door kennis, maak er gebruik van. Leer hoe je normaal zou kunnen eten.
Je hebt je eerste hulpvraag al uitgezet. De huisarts kan je verder helpen, ik vraag me af of alleen een diëtist genoeg is.
Heb je wel eens eetbuien?
Alle reacties Link kopieren
mano28 schreef:
18-06-2019 23:09
Ik heb een linkje wat ongeveer je onderhoud, je kan zelf ook nog even berekenen. Ik ging uit van 20 jaar

https://cleannutrition.nl/caloriebehoef ... o=afvallen

Zorg dat je genoeg eiwitten en vetten binnenkrijgt. Vetten heb je ook gewoon nodig om vet te verbranden en genoeg eiwitten om je spieren te behouden.

Als je fanatiek krachttraining doet ga dan uit van ongeveer 1.8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht, dus bij jou ongeveer 150 gram eiwit per dag
Vet ongeveer 1 gram per kilo lichaamsgewicht, dus 80/85 gram per dag
Rest haal je uit koolhydraten

Eet gewoon volkorenbrood,havermout,aardappelen,brinta,volkoren pasta

Eiwitten uit : kwark,eieren,whey,kipfilet,kalkoenfilet,biefstuk

Vet: olijfolie,noten,vis,avocado,lijnzaad
Hoi! Ik heb je linkje gebruikt, maar is 200 gr eiwitten niet wat overdreven? Verder wel handige richtlijnen :) ik ben inderdaad 20.

Om even terug te komen op de eetbuien vraag. Eerder had ik die elke week wel en dan wilde ik gewoon alles eten, desnoods maar boterhammen met warme kaas ofzo. Nu kan ik dat gevoel nog wel hebben, maar ik ga dan gewoon een rondje lopen buiten, dus ik geef er dan niet meer aan toe.
Alle reacties Link kopieren
Yugen schreef:
19-06-2019 06:55
Nou ja, die gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht heb je sowieso nodig, ongeacht hoeveel je sport.
Dan verschillen we van mening over aanpassingen in je dieet als je sport, dat kan. Veel eiwitten zijn echter gewoon belangrijk om je spiermassa te behouden terwijl je afvalt.

Ja, bakje kwark of een glas melk na het trainen is voldoende daarvoor. Aldus de sportarts en sportdietist van mijn man.
Alle reacties Link kopieren
don't train hard, train smart. "tot het gaatje gaan" in echt niet de meest effectieve manier van trainen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Es1999 schreef:
19-06-2019 10:04
Hoi! Ik heb je linkje gebruikt, maar is 200 gr eiwitten niet wat overdreven? Verder wel handige richtlijnen :) ik ben inderdaad 20.

Om even terug te komen op de eetbuien vraag. Eerder had ik die elke week wel en dan wilde ik gewoon alles eten, desnoods maar boterhammen met warme kaas ofzo. Nu kan ik dat gevoel nog wel hebben, maar ik ga dan gewoon een rondje lopen buiten, dus ik geef er dan niet meer aan toe.
Die 1.8 gram per kilo lichaamsgewicht is voor fanatieke krachtsporters die spiergroei als doel hebben. Voor jou dus inderdaad niet nodig :)

Maar echt, zoek iemand die je kan helpen bij het samenstellen van een gezond eetpatroon. Je krijgt hier allerlei adviezen, maar het is lastig om daar uit te halen wat voor jou belangrijk is. Een professional kan je helpen met het opstellen van een voedingsschema dat bij jou past.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jouw verhaal zo lees en de reacties, dan ligt het gestage afvallen waarschijnlijk aan je voeding.
Toch wil ik je je op je hart drukken dat sommige lichamen nou eenmaal wat langer nodig hebben om af te vallen. Het is helemaal niet erg. 1KG per maand is uiteindelijk 12 KG in het jaar ;-)

Wat mij heel erg heeft geholpen met het afvallen was het Instagram en Youtube-account van John David Glaude (Obesetobeast).

Ik weet niet of je een beetje Engels kan, maar kijk dit (https://www.youtube.com/watch?v=h_LhWjUzl9k) filmpje en vul de TDEE-calculator in: https://tdeecalculator.net/

Hou alles wat je eet (en beweegt) drie of vier weekjes bij via bijvoorbeeld de MyFitnessPal app, zodat je een idee krijgt wat jouw normale patroon is.

En naar mijn mening:
Afvallen is heel simpel gezien meer calorieën verbranden dan erin gaan.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Es1999 schreef:
19-06-2019 10:04
Hoi! Ik heb je linkje gebruikt, maar is 200 gr eiwitten niet wat overdreven? Verder wel handige richtlijnen :) ik ben inderdaad 20.

Om even terug te komen op de eetbuien vraag. Eerder had ik die elke week wel en dan wilde ik gewoon alles eten, desnoods maar boterhammen met warme kaas ofzo. Nu kan ik dat gevoel nog wel hebben, maar ik ga dan gewoon een rondje lopen buiten, dus ik geef er dan niet meer aan toe.


200 gram is inderdaad teveel.
Ik week 60 kilo en eet rond de 100/120 gram eiwitten per dag
Alle reacties Link kopieren
Laat het eerste deel van je titel "ik eet gezond" maar weg. Je bent jezelf aan het uithongeren. Vul eens een tijdje in wat je echt eet op een app dus ook elk stukje worst op een verjaardag. Dat was voor mij wel heel verhelderend. Wist je dat in een glaasje Hugo 220 calorieën zit en in zo'n ieniemienie flesje Flügel 110? Soms zat ik op een dag met een feestje in de avond opeens op 4000 calorieën. Dan kun je door de week nog zo weinig eten. Ik gebruik de app lifesum. Toen ik een tijdje had ingevuld, kwam ik met mijn diëtiste tot de ontdekking dat ik veel te weinig eiwitten at. En voor ik iedereen over me heen krijg, ja een echte diëtiste, geen consulent met een LOI-cursus. Volgens haar moet je ongeveer 1 gram eiwit per kg lichaamsgewicht eten. Als je echt heel weinig beweegt op een dag is 0,8 ook goed, sport je heel veel dan zou je aan 1,2 moeten denken. Nou ik probeer dus sinds enige weken die 1 gram te halen en dat is echt veel voor mij (weeg over de 90), ik ben dus wel een soort vanzelf afgevallen. Ik zat al tijden op een richtlijn van 1685 cal per dag, maar er gebeurde niks, ik schommelde wat met mijn gewicht. Sinds ik op mijn eiwitten let ben ik 4 kg afgevallen in 3 maanden. Voorheen zat ik tussen de 40 en de 60, mijn chronische hamstringblessure die ik al 4 jaar heb heeft zich opeens ook vanzelf opgelost (hebben al 3 fysiotherapeuten naar gekeken). Ik denk echt dat ik al jaren te weinig eiwitten eet. Je hoeft dus echt niet opeens koolhydraatarm of eiwitrijk te gaan eten, maar ik denk dat er net als ik heel veel mensen zijn die zonder dat ze het weten te weinig eiwitten eten. Als je redelijk zwaar bent, dan moet je echt wel wat kwark enzo naar binnen werken om aan je behoefte te komen. Een buitenstaander, die zelf 60 kg weegt, zou bij mij ook zomaar kunnen denken dat ik een eiwitrijk dieet doe.
Ik eet nu bij elke maaltijd een zuivelproduct, waarbij ik kies voor Griekse yoghurt ipv gewone magere. Verder een keer een bakje kwark als tussendoor. Op mijn boterham tussen de middag Huttenkase. Bij avondeten altijd, vlees, vis, tahoe oid. Mijn volgende project is dat ik aan de 30 gram vezels probeer te komen, dat valt helemaal niet mee. Ik eet 3 ons groente per dag, 3 stuks fruit, 3 volkorenboterhammen een volkoren ontbijtproduct en nog zit ik er vaak niet aan. Soms neem ik een halve avocado als ik zowel laag in eiwit als in vezels zit, dat heeft beide namelijk in ruime mate. Maar zit weer hoog in de calorieën.
Ik ben met hetzelfde bezig, en ongeveer even lang. Wat mij heeft geholpen:

- Zet alles in de app MyFitnessPal. Daarin kan je ook berekenen hoeveel calorieen je nodig hebt voor jouw lengte en gewicht om streefgewicht te bereiken. Voor mij is dat ongeveer 1450 kcal per dag. En als ik sport eet ik de gesportte calorieen er niet extra bij. Heb geprobeerd minder dan dat te eten, en dat hielp niet en daar werd ik chagrijnig van. In het weekend smokkel ik wel eens een dag en neem ik soms 100-300 calorieen extra.

- Genoeg slaap. Bij minder dan 8 uur slaap lukt het afvallen bij mij niet goed.

- Alcohol. Ik drink alleen nog een of twee drankjes in het weekend.

- Vetten. Ik neem volle yoghurt en volle melk in de koffie. Magere melkproducten vullen niet, en je hebt toch wat vetten nodig, ook als je wilt afvallen. Een andere goede vetbron is avocado.

- Proteine. Neem na je workout genoeg eiwitten. Ik neem graag een roerei (twee eieren) met een plakje kipfilet, kwart avocado, tomaatjes, een lepel (volle) sour cream. Eventueel een sneetje toast erbij.

- Probiotica. Neem eens kefir, kimchi, zuurkool, etc. Het kan zijn dat je darmbacterien een extra zetje nodig hebben.

- Cardio is goed voor gewichtsverlies, en gewichten zijn goed voor de spieren. Combineer en wissel af.

De eerste drie weken ging voor mij heel langzaam. En tijdens mijn menstruatie kwam ik zelfs aan (waarschijnlijk vocht)! Nu gaat het eindelijk wat makkelijker, en begin ik resultaten te zien. Zowel in de spiegel als op de weegschaal (ben twee kilo kwijt in bijna een maand). Ik ben daar tevreden mee, want ik hoef niet zoveel kwijt. Ben nu halverwege. Maar ik hoop dat de volgende 2 kilo sneller gaat ;)

Succes!
Alle reacties Link kopieren
FunnyFace8 schreef:
19-06-2019 20:15
En als ik sport eet ik de gesportte calorieen er niet extra bij.
Dat is inderdaad een belangrijk aandachtspunt. In het begin zette ik mijn sportactiviteiten ook in de lifesum app, maar die rekent nogal optimistisch en voor je het weet mag je opeens 1000 cal meer en automatisch ging ik dan dus ook meer eten. Ik mag van mijn diëtiste alleen 1 bakje kwark extra als ik terugkom van het sporten that's it. Ik heb lifesum ook losgekoppeld van mijn stappenteller die op de telefoon zit, die ging maar optimistisch erbij tellen. Terwijl dat gewoon tot je dagelijkse activiteit hoort. Ik zet wel mijn sportactiviteiten erin maar dan voor de helft van de werkelijke tijd, om niet bovenin een idioot aantal nog te verorberen calorieën te krijgen. Maar je krijgt wekelijks een score voor hoe gezond je die week geleefd hebt en dat vind ik toch leuk om die te verbeteren.

Ik was door lifesum op een calorie-behoefte gezet van 1685 op basis van mijn leeftijd, lengte, gewicht en dagelijkse activiteit en met een streven van 400-500 gram afvallen per week. Dat red ik nu nog niet, maar dat komt omdat het me soms nog overvalt dat iets meer calorieën had dan ik dacht en ik daar achteraf achter kom als ik het invul, vooral met etentjes en feestjes gaat het nog mis, maar dan kom ik nu eerder soms een keer op 2500 uit ipv 4000 wat me voorheen soms overkwam. Dus zit zeker verbetering in.
Ik gebruik Lifesum ook sinds kort. Het viel me inderdaad ook al op dat de app wel heel erg optimistisch is over calorieën die je op een dag verbrandt! Vandaag gaf de app aan dat ik meer dan 2000 calorieën verbrand zou hebben. Het zou niet goedkomen als zoveel extra zou eten.

Je kan het uitzetten in de app dat de verbrande calorieën meegeteld worden. ( Bij instellingen, persoonlijke gegevens).

lattemachiato schreef:
19-06-2019 23:27
Dat is inderdaad een belangrijk aandachtspunt. In het begin zette ik mijn sportactiviteiten ook in de lifesum app, maar die rekent nogal optimistisch en voor je het weet mag je opeens 1000 cal meer en automatisch ging ik dan dus ook meer eten. Ik mag van mijn diëtiste alleen 1 bakje kwark extra als ik terugkom van het sporten that's it. Ik heb lifesum ook losgekoppeld van mijn stappenteller die op de telefoon zit, die ging maar optimistisch erbij tellen. Terwijl dat gewoon tot je dagelijkse activiteit hoort. Ik zet wel mijn sportactiviteiten erin maar dan voor de helft van de werkelijke tijd, om niet bovenin een idioot aantal nog te verorberen calorieën te krijgen. Maar je krijgt wekelijks een score voor hoe gezond je die week geleefd hebt en dat vind ik toch leuk om die te verbeteren.

Ik was door lifesum op een calorie-behoefte gezet van 1685 op basis van mijn leeftijd, lengte, gewicht en dagelijkse activiteit en met een streven van 400-500 gram afvallen per week. Dat red ik nu nog niet, maar dat komt omdat het me soms nog overvalt dat iets meer calorieën had dan ik dacht en ik daar achteraf achter kom als ik het invul, vooral met etentjes en feestjes gaat het nog mis, maar dan kom ik nu eerder soms een keer op 2500 uit ipv 4000 wat me voorheen soms overkwam. Dus zit zeker verbetering in.
Alle reacties Link kopieren
TO, wat zou kunnen helpen........

Ga de etiketten lezen van hetgeen wat je koopt! Slanke(re) versies zijn per definitie niet gezonder. Een voorbeeld in mayonaise zit minder Kcal per 100 gram dan in 100 gram slasaus. Fruitspread heeft meer Kcal dan gewone aardbeienjam. Een mandarijn heeft het minste kcal/suikers, druiven en banaan de meeste.
(Extra) grof volkoren brood is te verkiezen boven volkoren brood.

Zorg voor 3 tussendoortjes per dag. Een kop bouillon telt ook als zodanig.

Ga MINDER sporten en MINDER intensief. Jouw lichaam is anders dan dat je van je vriendin. Blijkbaar is je aanpak niet het beste voor jou. Met een personal coach bij de sportschool of met een diëtiste kun je komen tot een programma dat voor jou geschikt is.
Afvallen = meer verbranden dan dat je eet. Dus ook met 'te weinig' eten moet je gewoon afvallen. Overschat het verbruik van het sporten niet. Dat is vaak het grote gevaar. Ik ben een zeer fanatieke duursporter, maar ik hou alles bij in een eetapp. Doe ik dat niet, dan kom ik zelfs aan.
Alle reacties Link kopieren
Sommige hier eten elke 2 uur??
Dan ben je dus de hele dag met eten bezig?
Wat een onzin.
Heeft ook met je mindsetting te maken.

Ga eens google'n op intermittent fasting.
Sinds ik dat doe, nu 4 jaar, voel ik mij veel beter, ben slanker en fitter.
Zorg er alleen voor dat je voldoende voedingstoffen binnen krijgt op je trainingsdagen, daar ging ik in het begin de mist mee in.
Uiteindelijk gaat het om de calorieën die je binnen krijgt, waardoor je afvalt.
Hoe gaat het nu, TO?
Alle reacties Link kopieren
FunnyFace8 schreef:
22-06-2019 05:05
Hoe gaat het nu, TO?
Hoi!
Ik heb een tijdje bijgehouden wat ik eet. En dan elk klein dingetje. Zit standaard tussen de 1000 en 1400 kcal zo'n beetje. Mijn gewicht is in elk geval gestabiliseerd, dus dat is iets :)
Ik probeer nu wat meer te eten en zoveel mogelijk snelle khd te vermijden. Bedankt voor het vragen!
jilzz schreef:
21-06-2019 01:01
Sommige hier eten elke 2 uur??
Dan ben je dus de hele dag met eten bezig?
Wat een onzin.
Heeft ook met je mindsetting te maken.

Ga eens google'n op intermittent fasting.
Sinds ik dat doe, nu 4 jaar, voel ik mij veel beter, ben slanker en fitter.
Zorg er alleen voor dat je voldoende voedingstoffen binnen krijgt op je trainingsdagen, daar ging ik in het begin de mist mee in.
Uiteindelijk gaat het om de calorieën die je binnen krijgt, waardoor je afvalt.
Ik doe dit ook al eenn paar jaar en voor mij werkt het ook. In de menopauze kom je al aan als je naar een banaan kijkt en het voordeel is dat je niet de hele dag aan het tellen bent of met eten bezig bent.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-06-2019 15:04
Ik word er moddervet van.

Er worden in Afrika mensen gevoed met rijst om de hongerdood te voorkomen en ook die mensen worden moddervet. Toch blijven zij ondervoed. Rara hoe kan dat.

Ieder lichaam is anders hè.
Dan is het des te vreemder om te stellen dat aardappels en rijst dikmakers zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven