Geen resultaten gevonden Probeer een andere zoekterm

Zoekfilters:

Lijf & Lijn alle pijlers

In balans op eenzelfde gewicht? (Ook licht ondergewicht?)

14-09-2018 18:08 533 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik vraag me af... Ik heb weleens gelezen dat je lichaam zich op een gegeven moment instelt op een bepaald gewicht. Dat kan een hoog gewicht zijn of een lager gewicht; als het een week of 3 stabiel is, is dat het nieuwe gewicht waarop gemikt wordt, om in balans te blijven. Daarop gaat o.a. je hongergevoel inspelen.

Nou ben ik laatst heel snel een paar kilo afgevallen. Ik heb licht ondergewicht (dat had ik al maar nu ietsje lager). Maar waar ik nu op zit, wil ik graag zo houden. Alleen tijdens het afvallen en daarna ben ik wat wankel geworden (logisch als je niet eet en drinkt). Nu ik weer een beetje aangekomen ben, denk ik weer helder en kan ik ook meer. Maar ik heb nog weinig energie. Dat ben ik aan het goedmaken, o.a. met bijvoedingsdrankjes en door gezond te eten. Maar is het echt nodig om weer terug omhoog te gaan? Of kan mijn lichaam zich op dit nieuwe gewicht instellen en dan daarna gewoon gelijk blijven?

En ja, ik heb een eetstoornis, maar dat was niet de reden waarom ik een aantal dagen niets naar binnen kreeg. Ik ga ook "op slot" bij stress en dat kwam mij goed uit, want het was behoorlijk mis met me.
Ik vraag dit me nu af, omdat ik zelf oprecht denk dat dit voor mij een prima gewicht is en ik het eigenlijk zonde vind om weer meer aan te komen in vet. Door lichamelijke klachten kan ik niet veel sporten en ook niet met gewichten aan de slag om spieren op te bouwen. Is er iemand die hier verstand van heeft..?
In jouw situatie, zo met je eetstoornis, zou ik dit echt bespreken met je behandelaars.
Stel deze vraag aan een behandelaar. Je geeft zelf al aan een eetstoornis te hebben. Dit is geen vraag voor dit forum.
Ik geloof er niets van dat je lichaam al na drie weken je nieuwe gewicht als standaard gewicht ziet.
The kind rebel
Dit lijkt me zeker niet de plek om deze vraag te gaan bespreken!
Bespreek met je behandelaar, maar ik denk dat je zelf wel weet dat als je al op ondergewicht zat en nu nog minder niemand daar nou een enorm gerust gevoel over gaat hebben.
TO, die eetstoornis was al duidelijk hoorbaar in je eerste alinea. Je staat op het randje van een forse terugval, vrees ik.

Je arts heeft hier (hopelijk) verstand van. Trek aan de bel alsjeblieft.
Hoe erg is je ondergewicht? Van langdurig ernstig ondergewicht ga je dood, nadat eerst je tanden zijn uitgevallen en je donshaar krijgt over je hele lichaam.
Naar de dokter dus.
Ik bespreek deze dingen ook met een tijdelijke 2e behandelaar (ze vinden de EMDR nu het belangrijkst). Het is niet heel erg nu. Tenminste, vind ik. Maar ik heb expres 6 dagen niet gegeten en niet gedronken omdat ik er niet meer wilde zijn. Ik had een plan A, daarvoor ben ik acuut opgenomen, dit was mijn plan B.
Ik ben 1.73 lang en momenteel weeg ik 50 kg. Ik ben twee weken geleden in 6 dagen 5 kg afgevallen, van 52 naar 47. Toen was ik echt in de war en ik kon niet in 1x de hal doorlopen bijv (week opgenomen geweest). Ik weet dat voor mij BMI 18,5 een gewicht van 55,5 kg is. Maar dat is lang geleden. Het is steeds een beetje minder geworden. Ik merk nu wel dat ik minder ongelukkig ben met mijn lijf. En wel bezig met KCal, maar niet meer zo gericht op vet (navoelen, bekijken etc). Zelf lijkt me dat wel positief, ook al is het gewicht dat niet. Ik kan nu ook elke dag wat meer, bijv ik heb me gister staand afgedroogd na douchen, maar vraag me af of dat niet sowieso het gevolg is van weer eten en de Resource. En niet door het getal op de weegschaal.
poesiepoes wijzigde dit bericht op 14-09-2018 18:34
15.08% gewijzigd
poesiepoes schreef:
14-09-2018 18:28
Ik bespreek deze dingen ook met een tijdelijke 2e behandelaar (ze vinden de EMDR nu het belangrijkst). Het is niet heel erg nu. Tenminste, vind ik. Maar ik heb expres 6 dagen niet gegeten en niet gedronken omdat ik er niet meer wilde zijn.
Ik ben 1.73 lang en momenteel weeg ik 50 kg. Ik ben twee weken geleden in 6 dagen 5 kg afgevallen, van 52 naar 47. Toen was ik echt in de war en ik kon niet in 1x de hal doorlopen bijv (week opgenomen geweest). Ik weet dat voor mij BMI 18,5 een gewicht van 55,5 kg is. Maar dat is lang geleden. Het is steeds een beetje minder geworden. Ik merk nu wel dat ik minder ongelukkig ben met mijn lijf. En wel bezig met KCal, maar niet meer zo gericht op vet (navoelen, bekijken etc). Zelf lijkt me dat wel positief, ook al is het gewicht dat niet...
Je geeft aan dat het niet heel erg is nu. Terwijl je direct daarna aangeeft 6 dagen niet gegeten en gedronken te hebben. Je gewicht is te laag, dat weet jij en dat weet je behandelaar. 18,5 is al echt de ondergrens, daar zit je nu dus al een eindje onder.

Neem contact op met je behandelaar.
En je denkt dat ondergewicht een goed gewicht is wat bij je past? Toch nog maar doorgaan met je therapie. Dit is je eetstoornis die spreekt.
Het is wat het is
Ehm ja... dat denk ik inderdaad. Ik voel me hier beter bij. Nu nog verder in conditie komen, maar ik hoop dus dat dat kan met dit gewicht.
Je vindt het zonde om op een gezond gewicht te zitten? Heel je verhaal schreeuwt eetstoornis. Ondergewicht is niet gezond, zeker niet zoveel ondergewicht als jij hebt.
Je bent echt ziek, praat met je behandelaar hierover, alsjeblieft.
Het is wat het is
poesiepoes schreef:
14-09-2018 18:45
Ehm ja... dat denk ik inderdaad. Ik voel me hier beter bij. Nu nog verder in conditie komen, maar ik hoop dus dat dat kan met dit gewicht.
Nee, je eetstoornis voelt zich hier beter bij. En nee, je kan niet in conditie komen met zoveel ondergewicht. Vertel je behandelaars dat je een terugval hebt, want dat is zo.
En als je je hierbij beter voelt terwijl je onlangs nog probeerde jezelf te versterven, kan je je afvragen of jouw idee van goed/slecht klopt. Vermoedelijk niet.
Praat met je behandelaars, dit is niet goed voor je :hug:
'I want to be like water. I want to slip through fingers, but hold up a ship.'
poesiepoes schreef:
14-09-2018 18:28
Ik ben 1.73 lang en momenteel weeg ik 50 kg. Ik ben twee weken geleden in 6 dagen 5 kg afgevallen, van 52 naar 47. Toen was ik echt in de war en ik kon niet in 1x de hal doorlopen bijv (week opgenomen geweest). Ik weet dat voor mij BMI 18,5 een gewicht van 55,5 kg is.
Interressant. Ik heb exact dezelfde specs qua lengte en gewicht, maar dan zonder eetstoornis. Ik vind het knap als je ergens vet kunt vinden met dit lijf.
The kind rebel
Nee, het reguleert niet vanzelf: consumeer je teveel calorieën dan gaat je gewicht omhoog, en eet je te weinig dan gaat het omlaag.

Wel is het zo dat je dat verschil vaak niet meteen merkt op de weegschaal maar het vet zit er wel. Je ware gewicht wordt vaak gemaskeerd door vochtretentie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
kindrebel schreef:
14-09-2018 18:59
Interressant. Ik heb exact dezelfde specs qua lengte en gewicht, maar dan zonder eetstoornis. Ik vind het knap als je ergens vet kunt vinden met dit lijf.
Welke specs bedoel je? Weeg je ook 50 of weeg je 55,5..?
poesiepoes schreef:
14-09-2018 19:06
Welke specs bedoel je? Weeg je ook 50 of weeg je 55,5..?
1,74 en 48 - 52 kilo.
Nu trouwens 54. Te lekkere zomer gehad en 40+ inmiddels. ;-) Dat zal binnenkort vanzelf wel weer minder worden door het normale ritme.
kindrebel wijzigde dit bericht op 14-09-2018 19:24
30.61% gewijzigd
The kind rebel
Ik ben weleens 47 kg geweest maar dat vond ik echt niet mooi staan. Ik merkte dat pas goed toen iemand een foto van me nam. Ik dacht echt dat die persoon een zieke schim van me was.

Ben nu 51 kg, al jaren. Je ziet dan nét mijn ribben maar het is een compromis.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
kindrebel schreef:
14-09-2018 19:19
1,74 en 48 - 52 kilo.
Nu trouwens 54. Te lekkere zomer gehad en 40+ inmiddels. ;-) Dat zal binnenkort vanzelf wel weer minder worden door het normale ritme.
Je weet dat je nu de eetstoornis van TO zit te voeren?
Je hebt een eetstoornis dus je kunt niet bepalen welk gewicht goed voor je is. Als je daar een gezonde kijk op had dan had je nu geen eetstoornis.
spuit_111 schreef:
14-09-2018 19:27
Je weet dat je nu de eetstoornis van TO zit te voeren?
Ik voer helemaal niets. Ik vertel over mijn lijf, dat het een heel normaal gewicht is (voor mij).

Het fascineert mij dat exact dezelfde specs voor iemand anders een issue zijn.
The kind rebel
kindrebel schreef:
14-09-2018 19:31
Ik voer helemaal niets. Ik vertel over mijn lijf, dat het een heel normaal gewicht is (voor mij).

Het fascineert mij dat exact dezelfde specs voor iemand anders een issue zijn.
Je bent niet bekend met eetstoornissen?
Cafetière schreef:
14-09-2018 19:35
Je bent niet bekend met eetstoornissen?
Ik weet van psychische aandoeningen dat één post op een forum geen verschil zal maken.

Lighten up. Dit is het Viva-forum, geen zelf hulp groep.
kindrebel wijzigde dit bericht op 14-09-2018 19:39
12.45% gewijzigd
The kind rebel

Anonymous

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven